Oud trauma of andere kwaal? (knieholte)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Oud trauma of andere kwaal? (knieholte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-16 21:19

Hoi Bokkers, ik twijfel heel erg of ik wel of niet naar een arts zou gaan, hopelijk kunnen jullie mij helpen hiermee.

Ik heb sinds een week, na een lange wandeling, opeengevolgd door een reeks arbeids intensieve werkdagen, (weer) ontzettend veel pijn in mijn knieholte, en daardoor ook krachtverlies in mijn linker been. Ik kan haast niet door mijn knie heen zakken zonder stijfheid en pijn. Maar uitwendig zie of voel ik niks raars, maar echt van binnen.
Ongeveer twee jaar geleden had ik dit ook toen ik nog regelmatig aan hardlopen deed. Toen ik daarmee gestopt ben verdween ook de pijn en stijfheid. Maar nu ik op het werk wat tandjes bij moet zetten betreft fysieke werkzaamheden omdat er een collega weg is, en in combinatie met mijn privéleven waarbij ik ook redelijk in de benen ben, is die pijn weer terug.
Ik weet dat het komt door inspanning, maar anderzijds denk ik, ik ben 28 jaar en wat ik doe op een dag zou me best moe kunnen maken, maar niet zo stijf in dat been lijkt mij. Als ik even gezeten heb en weer opsta loop ik de eerste momenten als een 90 jarige.
Naast dat ik vaak wel denk dat iets vanzelf over gaat, en ik sowieso best heel graag weg blijf van dokters, is er nog een reden dat ik twijfel om naar een arts te gaan. Namelijk mijn voet die aan dat been zit. Drie jaar geleden kwam mijn voet tussen een hoef en het asfalt (paardje woog maar 900 kg :')) hierbij waren mijn voetbanden gescheurd en delen van het bot verbrijzeld. Maar na een half jaar 'liep' ik weer alleen heeft de chirurg gezegd dat het normaal is dat ik mijn leven lang wel last blijf houden van die voet. Nou, dat is ook zeker zo tot noch toe. Maar ik loop er gewoon op en het is leefbaar. Alleen denk ik dat ik nu ook last van m'n knieholte heb doordat ik anders loop. Want voor de plet-sessie liep ik ook hard maar toen had ik nooit last van m'n been.
Met dit in mijn achterhoofd ben ik huiverig om naar de arts te gaan omdat ze gezegd hebben dat ik er last van blijf houden en dus niet moet zeuren en ermee leren leven... Ik kan er zelf even niet meer zuiver over oordelen en hoop dat jullie mij kunnen helpen met een frisse blik op deze klacht.
Bedankt voor het lezen :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 23:27

Het zou inderdaad kunnen dat je door je voettrauma een ander looppatroon hebt nu. Ga eens langs een podotherapeut of fysiotherapeut om je looppatroon te laten bekijken. Misschien dat iets simpels als een zooltje of wat oefeningen de stijfheid al kunnen laten verdwijnen.

Hoe zijn je heupen en je rug?

tamary

Re: Oud trauma of andere kwaal? (knieholte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 00:27

Veranderd bewegingspatroon kan heel goed overbelasting geven ergens anders. Als je er niks aan doet gaan er zeker meer en meer lichaamsdelen meedoen (domino-effect zeg maar), zeker wel dus naar HA/fysio

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 01:21

Als dit met je voet te maken heeft dan is het iets waar mee je zult moeten leren leven....

Maar... mee leren leven betekend misschien ook wel fysio of aangepaste schoenen, waardoor je anders gaat lopen en daardoor minder last van je knie zult hebben.

Ergens mee leren leven betekend niet dat er niks aan gedaan kan worden.

Ik zou inderdaad even naar een arts gaan.
Wellicht kunnen ze toch iets voor je betekenen.

Misschien is er in loop van de tijd ook wel iets uitgevonden wat toen nog niet bestond.
De medische wereld heeft een hele snelle ontwikkeling.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-16 09:14

Bedankt voor de snelle reacties!
Bij de fysio of podotherapeut kun je zo een afspraak maken eigelijk? Of gaat dat alsnog via de huisarts?

Ik heb een keer, met hardlopen toen nog last gehad van m'n heupen. Van m'n rug heb ik vooral last als ik echt teveel gesjouwd heb, en dat is dan vaak na een paar uur rust al wel weer weggetrokken.
Ik merk wel als ik voorzichtig ga lopen door links te ontlasten, dat rechts dan ook wel pijn gaat doen maar het is niet dezelfde soort pijn.

En daantjuh, je heb zeker gelijk, heb ik eigelijk nog niet zo bij stil gestaan. Ik heb het woord van de chirurg om er gewoon mee te leren leven opgevat als, de kous is daarmee afgedaan zeg maar.
En het magische zinnetje is altijd, ff paar dagen rust houden. Dat is ook zo, dan trekt het ergste wel weg, maar vaak kan dat ook gewoon niet, en wil het eigelijk ook niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 10:37

Hoi TS,
je kunt gewoon zelf een afspraak regelen bij de fysio! (Geen toestemming oid van ha meer nodig.)

En ik ga mee met eerdere bokkers 'leer er mee leven' kan drommels goed betekenen dat een fysio (of zooltjes van de podotherapeut, of etc. etc.) veel voor jou kan doen.
Het is doorgaans een slordige uitspraak van (in dit geval) de chirurg, met de betekenis 'mijn vaardigheden houden nu op, ik kan verder niet helpen'.
Verder heb ik meer dan 1 fysio horen zeggen dat een boel artsen maar half weten wat fysiotherapie allemaal is en kan...

Enne: oma Janneke heeft artrose. Ik heb een tijd chronische pijn gehad. Voel je svp niet bezwaard om bij een arts / hulpverlener aan te kloppen!!! (Ik ben ooit weg gegaan van een huisarts die mij dat gevoel gaf: "Wat kom je eigenlijk vragen hier???!!!" - Nou, na maanden pijn zou ik wel eens een serieus gesprek willen! Als dat niet kan: leg je daar niet bij neer!!)