Problemen na snijden verstandskies

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Problemen na snijden verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 10:46

Hi Bokkers,

Allereerst:
Voor ik de verstandskies heb laten snijden heb ik contact gehad met de artsen van een ander ziekenhuis. Het ziekenhuis waar ik vorige week 3 dagen opgenomen ben geweest voor een acute blindedarmontsteking. Voor dit ongemak gebruik ik nog Diclofenac 50 mg.

De afspraak voor mijn kies stond al maanden gepland. Hij moest eruit want hij deed gewoon zeer en groeide niet goed. Volgens het opname ziekenhuis was het geen probleem en zouden de blinde darm en de kaak elkaar niet dwarszitten.

Afgelopen dinsdag heb ik me gemeld bij het ziekenhuis wat de kies zou doen.
Met 3 minuten was de chirurg klaar. Nu nog een hechting en dan was ik klaar om te gaan. De kies zat linksboven. Beide onderste kiezen zijn eruit gehaald, beide met goede complicaties. De eerste had ernstige alveolitis (waarbij het kaakbot al aangetast was), bij de 2e raakte ik in shock en moesten ze bijspuiten want de kies was zeer moeilijk te verwijderen. Hier is niet gehecht wegens de eerste complicatie.

Ik vroeg aan de chirurg of hij de complicaties wilde weten van de vorige kiezen. Nee. Want dat zou alleen maar oude wonden openhalen bij mijzelf.
Goed.
De kies is eruit gehaald, de hechting erin. Geen pijnstilling: ik gebruikte al diclofenac 50 mg en dat zou de pijn van de kies ook stillen. Ik gaf aan er hier nog maar 4 van te hebben. Dat was meer dan voldoende.

Helaas is het gister echt fout gegaan. Ik heb gehuild van de pijn. Kloppend en warm gevoel bij elke beweging die ik deed. Manlief geappt dat ik de noodtandarts ging bellen. Deze gaf aan te spoelen met zoutwater en morgen (vandaag) de chirurg te bellen.
Ik gaf aan dat de wond dichtgehecht is met een gaasje erin.. en of dat kwaad kon met spoelen. Nee. Als ik dit voorzichtig deed niet.
Ik heb 2 uur gekoeld, en zoutwater gespoeld. Tot 22 uur, toen mocht ik een lading pijnstillers.

Vanmorgen het ziekenhuis gebeld. En mijn werk. Helaas aansluitend ziek moeten melden (zit al sinds vorige week thuis en meldde gistermiddag dat ik er vandaag weer zou zijn).
Het ziekenhuis gaf het volgende aan;
Bij het verwijderen van een verstandskies worden géén medicijnen meer gegeven alleen als daar een ernstige aanleiding voor is.

Ik ben hier echt van geschrokken! Is dit normaal? Ze snijden een kies eruit en als de pijn door de paracetamol en diclofenac heen komt dan moet je het maar bezien en ondergaan?
Ik heb bij mijn vorige kiezen gewoon pijnstilling gehad..

Heeft iemand dit al eens gehad?
Ik vermoed dat het wederom alveolitis is. Maar dat zal om 13 uur blijken. Ze waren nog net bereid om een afspraak in te plannen...

JenW

Re: Problemen na snijden verstandskies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:04

Ik heb mijn verstand kies dinsdag laten weg snijden, maar ik heb gewoon imaferol meegekregen?
3 weken geleden ook 2 laten weg hale n en toen kreeg ik het ook mee..

Ik zou toch kijken voor een ander ziekenhuis

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:05

Fijn om te lezen enkele uren voordat ik mag. :+

Maar mag oplosbrufen ook niet meer?!

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:11

Hebben ze nou eerst het gaasje erin gedaan en toen gehecht?

Dat kan toch ook niet goed zijn? (Ik heb hier helemaal geen verstand van hoor, vraag het me af).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:17

Ja maar het is dus echt heel bizar. Ik woon in Gouda. En rij een uur voor dit ziekenhuis. Juist omdat het een heel goed ziekenhuis is... maar dit. Hoe apart.

@youaremystar. Dit is een bewust actie geweest.
Ik heb nabloedingen en wondjes bloeden langer bij mij.
Bij alveolitis mis je de bloedprop die omgezet wordt naar bot. Hierdoor is besloten om het gaasje erin te doen en dit te hechten. Hierbij spelen allerlei allergieen ook een rol.

@magda90, niet bang zijn. Ik steek apart in elkaar.
Snel ontstekingen etc. De seh opname kwam voort uit het feit dat mijn lichaam de ontsteking niet aankon wat weer samenhangt met het gebruik van bloeddrukverlagers en lage weerstand.

@JenW, oke. Goed om te weten.
Ik begin te twijfelen of de dame me wel goed begrepen heeft. Wellicht dat ze dat er een gewone kies getrokken was en geen vervelende verstandskies die gesneden was...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:17

Ik heb toentertijd alleen gehoord dat ik paracetamol mocht nemen. Maar ik heb zelf gelukkig bijna nergens last van gehad, natuurlijk wel warm en dik, maar dat was met koelen en paracetamol best prima onder controle te houden.
Vooral koelen is echt enorm belangrijk.

Bij mij hebben ze ze alle vier tegelijk verwijderd (onder narcose), maar ik heb geen gaasjes onder mijn hechtingen gekregen. Ik dacht dat ze altijd hechtten met oplosbaar gaas, maar bij jou moeten ze er dus nog uitgehaald worden dan? Anders komt dat gaasje nooit uit zichzelf los toch?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:21

Het hechtdraad en gaasje lossen beiden in 3 weken op....
Ik heb het gaasje nooit ingehecht gehad.
Bij alveolitis hebben ze de wond opengemaakt (wat een opluchting is) schoongespoelt en er een gaasje in gedaan met coezalf. De dag daarna ging ik naar de tandarts, die haalde het gaasje eruit, spoelde goed schoon en deed er 2 pillen is.
Dag daarna kaakchirurg, die haalde de overblijfselen van de pillen eruit, spoelde schoon en deed het gaasje er weer in.
Dit 3 weken lang, elke dag, om en om.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:26

Bij het verwijderen van 1 van mijn verstandskiezen een dike vette ontsteking gekregen. Na 3 dagen ging ik echt dood van de pijn. Geen paracetamol of ibu die er tegen hielp.
Kon na een hoop bellen een leuren gelukkig terrecht bij de weekend kaarchirurg.
Binnen 2 seconden had hij het gezien. (Hoog zomer dus in zijn korte broek en teenslippers)
Kreeg gelijk een flinke dosis AB en een paar dagen later gelukkig pijnvrij!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:30

Ik heb pas mijn verstandskies laten trekken bij de tandarts, geen pijnstillers meegekregen en mijn vriend in het ziekenhuis, ook geen pijnstillers meegekregen. We hebben het beide met een cocktail van paracetamol en ibuprofen gedaan, ik heb flink meer geslikt dan de aanbevolen hoeveelheid maar als je dat maar tijdelijk doet kan dat echt geen kwaad. Zelfs ibu geslikt op nuchtere maag want eten ging niet. Zou echt niet braaf zitten wachten totdat je weer mag slikken terwijl je voelt dat de pijn er doorheen breekt. Ik vond het ook wel vreemd dat ik niks sterkers mee had gekregen. Maar goed, bij mij was het gaan ontsteken dus misschien deed het ook wel meer pijn dan normaal?

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 11:34

Je zegt dat je nabloedingen hebt en wondjes die langer bloeden , maar hoe kan het dan dat je NSAI'Ds gebruikt zoals ibuprofen ? Dat mag je dan helemaal niet ....

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:36

De ibuprofen mag ik niet wegens de bloeddruk en bloeddrukverlagers.
We hebben ze wel liggen. En gister wilde ik ze zo graag. Maar ja,een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Medisch weet ik enorm veel, maar ik ben geen arts...

Ik heb geen idee meer welke medicatie ik heb gehad bij de 2e kies. Wel goede... na 3 dagen was ik gewoon mezelf weer.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 11:36

Ik gebruik geen ibuprofen...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 12:50

Als je dingen als ibuprofen en naproxen niet mag dan wordt het inderdaad lastig. Ik heb wel de ervaring dat je soms wat moet aandikken om serieus genomen te worden. Mijn tandarts schrok zich rot toen ik eindelijk langs kon komen.

Straks gewoon aandringen op extra pijnstilling hoor!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:00

Als je er zo veel last van hebt gewoon bellen en zeuren! Kom op zeg jij voelt de pijn hun niet..

Ik heb er totaal geen last van eerlijk gezegd, de zelfde avond nog harde broodjes gegeten ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 13:13

En vertel bij de afspraak wat er de vorige keren gebeurt is, die arts ziet je alleen komen om een kies te verwijderen en dat is het. Zorg dat hij op de hoogte is van je medische verleden wanneer hij te laks is om zelf te kijken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 15:29

Er sluimert een ontsteking in mijn kaak boven de kiezen.
Ik heb een megakuur antibiotica en tramadol 50 mg. Beide 3 x per dag.
Dan ook nog de diclofenac en paracetamol die ik moet blijven nemen.
Morgen moet er verbetering zijn. Zo niet moet ik 13 uur daar zijn en worden andere stappen ondernomen. Welke weet ik niet. Wil ik helemaal niet weten ook denk ik..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:21

Inmiddels 2 uur geleden de eerste ab en tramadol ingenomen met 2 paracetamol.
Rechtop zitten gaat goed. Bij liggen zet de pijn weer op. Maar vanavond rond 22 de 2e lading. Dan zal het wel goed indimmen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:26

Normaal is bij goede verwijdering en geen klachten (ontstekingen) vooraf diclofenac voldoende... aangezien dat ook ontstekingsremmend werkt... maar in jouw geval denk ik dat er al iets niet best heeft gezeten?
Bij mij waren de eerste er binnen enkele seconden uit en nooit last gehad.
Bij de 3e hebben ze mijn kaak ontwricht... dus ja... wel last :') maar ook daarna voldoende aan de diclo

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 17:36

JenW schreef:
Ik heb mijn verstand kies dinsdag laten weg snijden, maar ik heb gewoon imaferol meegekregen?

Imaverol? Ik hoop het niet ;)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:48

@c_alsemgeest

Nee. Mijn lijf was herstellende van een blindedarmontsteking.
Juist daarom heb ik vooraf 3 artsen gebeld, inclusief kaakchirurg met de vraag;
'Is dit handelbaar voor mijn lijf op dit moment'.
Zelf twijfelde ik. Maar ik heb sowieso enorme angst voor tandarts. Laat staan kaakchirurg. Geef me 1 idee om af te bellen en ik ben al aan het bellen.
Dus je gaat uit van de artsen. 'Nee hoor. Dat kan prima'
'Nee hoor. Dat mag elkaar niet beinvloeden'.

Voelde me die dinsdag net weer de oude.

Er broeide dus al wat wat flink van de weestandmaatkan gevroten had.
En van de energie emmer.

Volgende keer komt er niet.
De 4e blijft zitten. Mits hij echt weg moet. Maar dan ga ik gericht zoeken naar een enorm goede arts.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-16 17:49

liss schreef:
JenW schreef:

Hahagahaha ik hoop dat ze ibuprofen bedoelde en dit een stomme apple correctie was..

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:52

liss schreef:
JenW schreef:

nee ik las het al ja haha, denk dat ik nog niet helemaal wakker was :=
bedoelde ibuproven :P

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 18:53

liss schreef:
JenW schreef:

nee ik las het al ja haha, denk dat ik nog niet helemaal wakker was :=
bedoelde ibuprofen :P

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 19:16

Jeetje dat is wel vreemd, als je een ontsteking hebt zouden ze je zo snel mogelijk terug moeten laten komen

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-16 21:38

Hopelijk knap je snel weer op met je AB kuur ts :) de 'gaasjes' heten spongostan en zorgen voor een goede bloedprop. Die 'tabletjes' zijn een soort aspirines. Verlichten de pijn maar zorgen soms ook voor een minder goede wondgenezing. Je rookt toch niet hoop ik?? Beterschap :)