Handen leren ontspannen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Handen leren ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 01:09

Heeft iemand een idee hoe je kunt leren je handen te ontspannen?

Momenteel ben ik bezig met mijn laatste stage en ik maak veel gebruik van mijn handen: Ik masseer o.a. bij lymfoedeem (bij mensen). Afhankelijk van de klacht van de patiënt moet ik hier zacht of stevig op werken. Dit gaat behoorlijk goed en patiënten zijn tot nu toe tevreden. Het valt mijn begeleider op dat ik veel moeite heb om mijn handen te ontspannen. Mijn pinken steken dan ook, met name bij intensieve handgrepen, vrijwel altijd kaarsrecht de lucht in. Zij geeft aan dat ik echt moet leren om deze te ontspannen, omdat deze manier van behandelen ten koste gaat van mezelf. Vandaag heb ik een patiënt fors moeten behandelen en ik voel het dan ook helemaal terug in mijn handen. Deels omdat ik nog niet gewend ben natuurlijk, maar ook omdat ik mij niet kan ontspannen.

Eigenlijk heb ik mijn handen nooit goed kunnen ontspannen. Mijn pinken staan bijna altijd stijf en vaak ook de lucht in gericht. Als ik drink, als ik typ. Bij handboogschieten, wat ik sinds een paar maanden beoefen, word ik er door de instructeurs ook vaak op gewezen dat ik mijn booghand onnodig veel aanspan.

Ik probeer er echt op te letten tijdens behandelen en boogschieten, maar ik merk dat het nog niet echt wil lukken. Ik oefen thuis op mijn vriend (die zich uiteraard graag beschikbaar stelt). Weten jullie of er nog andere mogelijkheden zijn om hiermee te oefenen?

elenaMM77

Re: Handen leren ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 01:17

kunnen ze je dit niet uitleggen bij je opleiding? waarom hebben ze het daar nooit opgemerkt dat je moeite hebt je vingers en rest van je hand onafhankelijk te gebruiken?

ik denk dat sowieso vinger oefeningen en nee, niet zoals het klinkt, verstandig is..
handen op tafel, plat en je vingers een voor een liften en je concentreren om de rest ontspannen te laten liggen.. en daarna bijvoorbeeld wijs vinger en pink, duim en pink, duim en middelvinger etc.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 11:27

Op de opleiding is het wel eens aangehaald dat ik mijn pinken aan moet sluiten met mijn grepen inderdaad. Ik dacht toen dat het door mijn schuine handaanzet en korte pinken niet mogelijk was. De beoordelend docent zei toen iets in de trant van 'dat ik het maar gewoon zo moest doen'. Wellicht dat ik wel nog een docent hierover kan benaderen.

Is goed, ik ga vingeroefeningen doen. :))

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:55

Als je de massagetechnieken goed beheerst, je meer focussen op je handen zelf. En niet te veel laten afleiden door de patienten met hun gebabbel. Desnoods leg je dat ook uit aan je patient, dat je je even moet concentreren. Dan wordt het vanzelf een gewoonte.

Je kan ook bij jezelf oefenen door je benen te masseren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:12

Komt het niet vanuit de schouders?
Als je zelf je schouders/rug niet ontspant kun je ook je handen niet ontspannen.

Niet dat ik wat van massage af weet, hoor.
Maar dit probleem had ik met de teugels vasthouden, ik kon mijn handen ook moeilijk ontspannen maar dat kwam omdat ik zelf in m'n schouders en rug vasthield.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-16 10:09

Rebel_Jits schreef:
Als je de massagetechnieken goed beheerst, je meer focussen op je handen zelf. En niet te veel laten afleiden door de patienten met hun gebabbel. Desnoods leg je dat ook uit aan je patient, dat je je even moet concentreren. Dan wordt het vanzelf een gewoonte.

Je kan ook bij jezelf oefenen door je benen te masseren.

Daar heb je wel een punt inderdaad, dat ik bij patiënten even kan aangeven dat ik me moet concentreren. Op een 'gezonde huid' (mijn benen, m'n vriend, etc) lukt het me makkelijker om mijn handen te ontspannen.

Barbet schreef:
Komt het niet vanuit de schouders?
Als je zelf je schouders/rug niet ontspant kun je ook je handen niet ontspannen.

Niet dat ik wat van massage af weet, hoor.
Maar dit probleem had ik met de teugels vasthouden, ik kon mijn handen ook moeilijk ontspannen maar dat kwam omdat ik zelf in m'n schouders en rug vasthield.

Ik heb hier ook over nagedacht inderdaad. Mijn schouderspieren doen de laatste tijd behoorlijk zeer (als iemand nu een vinger in m'n monnikskapspier steekt dan krimp ik bijna ineen). Ik dacht dat dit door boogschieten kwam, maar wellicht komt het ook doordat ik verkeerd behandel.

Zometeen ga ik aan de slag, ik zal beide jullie punten meenemen.