Barefootschoenen wie heeft er ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Barefootschoenen wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 16:30

Aangezien ik toch vaak last heb dat schoenen niet lekker zitten (schoenen vaak te smal) en daardoor last krijg van drukplekken in de vorm van likdoorns ed zit ik toch eens te kijken naar andere oplossingen.

Barefootschoenen zijn van nature breder aan de voorkant en dus ook geschikt voor brede voeten dus misschien een goede oplossing voor mij?
Dus ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben?
Hoe zit het met nat en koud weer?

elenaMM77

Re: Barefootschoenen wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 16:33

koud weer lijkt mijn geen probleem,
juist voeten die strak in de schoen zitten worden koud..

geen ervaring, maar lucht werkt isolerend.. dus een ruimere voorvoet waardoor je tenen beter bewegen betekent warmere voeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:46

Ik haal het topic even omhoog want ik heb ook vaak last van mijn voeten/knieën/rug. Ik heb ook last van hypermobiliteit en helaas heeft nog niks geholpen.. Dus op zoek naar alternatieven.

Heb het fenomeen barefoot schoenen ook voorbij zien komen en ben erg benieuwd naar persoonlijke ervaringen.

Iemand wie me meer kan vertellen? :)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 20:57

Ik heb twee paar van Wildling https://www.wildling.shoes/en.
Die bevallen goed.
Op asfalt lopen is vervelender dan in de natuur, omdat de grond zo hard is.
Het is erg leuk om ermee door het bos te lopen :)
Over koud, je voeten zijn warm genoeg, door de beweging. Alleen zit er minder isolatie tussen de grond en je voeten, dus als de grond bevroren is, vind ik het wel koud.
Dan doe ik dikkere sokken aan van wol.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:03

Ik heb het een aantal weken mogen proberen, een vriendin en ik hebben dezelfde maat en zij loopt al jaren barefoot. Ik kon het niet, veel pijn en pezen die op hun max zaten met krachtiger worden.

Echter ben ik extreem hypermobiel, elke arts/podotherapeut is verrast wat ik met mijn voeten/andere lichaamsdelen kan. Hierdoor moeten mijn pezen in mijn enkels en voeten te hard werken om alles op te vangen, als ik dit zou willen trainen kan ik jaren verder zijn tot dat ik een fijne wandeling kan maken.

Als je er mee begint, lees je heel goed in over je loop tijden en wat te doen om blessures te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:05

Cilli96 schreef:
Ik heb het een aantal weken mogen proberen, een vriendin en ik hebben dezelfde maat en zij loopt al jaren barefoot. Ik kon het niet, veel pijn en pezen die op hun max zaten met krachtiger worden.

Echter ben ik extreem hypermobiel, elke arts/podotherapeut is verrast wat ik met mijn voeten/andere lichaamsdelen kan. Hierdoor moeten mijn pezen in mijn enkels en voeten te hard werken om alles op te vangen, als ik dit zou willen trainen kan ik jaren verder zijn tot dat ik een fijne wandeling kan maken.

Als je er mee begint, lees je heel goed in over je loop tijden en wat te doen om blessures te voorkomen.

Geen goede match met HMS dus? Jammer, had juist gehoopt dat mijn spieren zich sterker konden maken en zo mijn pezen kunnen ontlasten!

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:17

brokjes schreef:
Geen goede match met HMS dus? Jammer, had juist gehoopt dat mijn spieren zich sterker konden maken en zo mijn pezen kunnen ontlasten!

Ligt aan hoe erg je last ervaart van je HMS. Ga anders eens langs bij een podotherapeut, die van mij wilde echt mee kijken naar de mogelijkheden. Maar door dat ik echt aan de extreme kant van HMS zit is het voor mij niet mogelijk. Ik kan bijvoorbeeld ook mijn hand/arm 360 graden draaien :+
Of mijn tenen bijna net zo breed spreiden als mijn vingers.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:18

Ik ben ook hypermobiel en heb in het begin echt wel behoorlijk last gehad, maar na een maandje ging het een stuk beter en nu vind ik het vele malen fijner dan mijn gewone wandelschoenen. Ik vind het overigens niet altijd fijn in de natuur, vooral het kontje van een dennenappel is echt niet lekker. Maar ik ga nog maar zelden door mijn enkels heen sinds ik barefoot schoenen heb.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:20

Ik heb een paar Vibrams die ook wel herkend worden als "teenschoenen". Deze heb ik al jaren, toen waren de barefootschoenen nog niet zo bekend. Ik ben er heel blij mee, kan er op elke ondergrond mee lopen. Aan het begin viel het me op dat mijn voeten warm werden en ik soms ook echt spierpijn in mijn voeten kreeg!
Ik ben niet zo'n zweverig type maar ik voel me echt beter geaard op dunne zolen. Ik heb ook brede voeten, ik heb toen wel een mannen-model schoen geshopt omdat ik die beter pas. Ook bij de barefootschoen waren de vrouwenmodellen mij te smal, maar dat zal vast per merk verschillen.
Al met al zou ik wel een nog een keer een nettere, minder opvallende schoen willen.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:22

Ik heb betere grip op mijn barefoot schoenen, sta ook stabieler.
Ik moest wel even wennen. Niet direct drie uur gaan wandelen dus, eerst Met een uurtje beginnen en dan opbouwen.
Mijn pezen en spieren moesten even wennen.
En wat kiwii zegt, spierpijn in je voeten, nooit eerder gehad.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:27

Natasja22 schreef:
Aangezien ik toch vaak last heb dat schoenen niet lekker zitten (schoenen vaak te smal) en daardoor last krijg van drukplekken in de vorm van likdoorns ed zit ik toch eens te kijken naar andere oplossingen.

Barefootschoenen zijn van nature breder aan de voorkant en dus ook geschikt voor brede voeten dus misschien een goede oplossing voor mij?
Dus ben benieuwd of er hier ook mensen zijn die hier ervaring mee hebben?
Hoe zit het met nat en koud weer?

Maar schoenen zijn er toch in wijdtematen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:44

Ik ben al bij de podotherapeut geweest, maar een zooltje en stevige schoenen tegen het zwikken zijn niet de oplossing voor mij.

Ik had schoenen van vivobarefoot gezien, ze hebben modellen waarvan je nieteens kan zien dat ze barefoot zijn. Tenen schoenen lijken me ook heerlijk maar heb net niet genoeg lef om die te gaan dragen publiekelijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:50

Ik heb een paar Vibram Five Fingers en ik zweer erbij, zeker voor lange wandelingen. In tegenstelling tot de rest van de wereld, kon ik er zo op weg lopen zonder een centje pijn, maar ik loop altijd al weinig op schoenen. Het enige wat er thuis eventueel om m'n voeten zit, zijn sokken. :+ Pijn krijg ik juist van gangbare wandelschoenen of als ik lang op gympen of ballerina's loop, dan lig ik 's avonds te sterven van de pijn in een pees onderop m'n voet, terwijl ik na dagtochten op m'n Vibrams nergens last van heb.

Volgend jaar ga ik een trektocht door de Himalaya's doen en die ga ik ook op Five Fingers lopen. :=

brokjes schreef:
Ik ben al bij de podotherapeut geweest, maar een zooltje en stevige schoenen tegen het zwikken zijn niet de oplossing voor mij.

Ik had schoenen van vivobarefoot gezien, ze hebben modellen waarvan je nieteens kan zien dat ze barefoot zijn. Tenen schoenen lijken me ook heerlijk maar heb net niet genoeg lef om die te gaan dragen publiekelijk :+
Gewoon doen. Ik draag ze niet altijd, maar wel als ik lange(re) wandelingen maak, of lang moet lopen. In het begin voelde ik me ook raar en bekeken, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. De enige plek waar ik er vragen over kreeg, was in het Lake District toen ik daar aan het hiken was en mensen gewoon oprecht geïnteresseerd waren in het feit dat ik door de bergen klauterde op zulke minimalistische schoenen.

Met Vivo heb ik geen ervaring - ik ben daarbij een beetje bang dat ik dan toch weer last krijg van de onderkant van m'n voet, aangezien geen van mijn schoenen echt steun biedt of een voetbed heeft, dus in de praktijk loop ik altijd al zo goed als "barefoot". Overigens heeft Vibram ook een model zonder "tenen": https://www.vibrams.co.uk/collections/vibram-furoshiki-womens-icon-collection/products/copy-of-furoshiki-original-knit-ladies

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 21:58

Oh wow, dit is echt mijn topic!!!

Ik loop al meer dan 2 jaar volledig op barefoot schoenen in het dagelijks leven. (Jaar daarvoor wisselde ik nog tussen normaal en barefoot). Ik ben sinds een half jaar ook mijn sport (lacrosse) gaan doen op barefoot schoenen.

Ik heb het langzaam opgebouwd, en de schoenen waar ik mee begon hadden geen zooltjes, dus dat was heel erg wennen. Mijn tweede paar had een kurken zooltje van 3mm, dus dat zou ik zeker aanraden voor beginners, loop je niet gelijk 'hard' op het asfalt.

De kou heb je geen last van tijdens, mijn voeten worden lekker warm door de extra doorbloeding omdat je voeten echt gestimuleerd worden. Wél heb ik voor de winter speciale thermo zooltjes (3mm), in de winter zelfs met sneeuw en vorst geen koude voeten.

Ik heb wel maar echt één merk wat ik draag en waar ik echt heel erg fan van ben; Vivobarefoot. Gewoon omdat hun schoenen ook echt mooi zijn (meer mijn smaak). Ook the thermozool en kurken zooltje zijn van hun (bij schoenen gratis bijgeleerd trouwens die bij een de winter collectie hoorde!)

Het liefste loop ik op mijn Gobi III eco schoenen. Veel van hun schoenen zijn ook nog vegan (ben zelf niet vegan maar fijne gedachte), altijd sustainable gemaakt, of petflessen in verwerkt. Tot nu toe nog geen schoenen kapot. Mijn Gobi's zool begint nu wel echt te slijten door al meer dan 2 jaar dagelijks me te lopen. Heb een hond dus loop nogal veel ook op asfalt.

Wat ik zou aanraden voor jou is om naar Barefoot&More te gaan in Arnhem. Echt super mensen, heel vriendelijk. Daar hebben ze Vivo's maar ook andere merken, en ze kunnen je heel goed helpen met het aanmeten/besluiten van de juiste maat.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:17

brokjes schreef:

Ik doelde op de podotherapeut om met je mee te kijken naar barefoot schoenen :) Omdat zij echt expertise hebben van voeten en mijn therapeut dus ook ging mee kijken naar de mogelijkheden om barefoot te gaan lopen omdat dit mijn wens was. Zelfs loop schema en alles opgesteld.
Je kan het natuurlijk ook zonder doen, niets mis mee, zelf vond ik het wel fijn om met een professioneel iemand aan te vliegen door de HMS

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:27

Ik heb merrell schoenen. Officieel volgens mij de hardloopschoenen. Ik vind deze niet heel breed. Voor mij is het vooral fijn dat ze zo flexibel zijn. Ze hebben ook een hele dunne zool wat ik als prettig ervaar. Ik heb ooit mijn eerste paar in de winter gekocht was bang dat het misschien koud kon zijn doordat ze heel dun zijn en een dunne zool hebben.ssr heb daar zelf nooit last van gehad. Wel dat ze vaak glad zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 22:49

@mars, bedankt voor je reactie! Heb toevallig net besteld (vivobarefoot witte gympen) bij barefoot and more. Lees dus net dat ze in Arnhem zitten, daar woon ik dichtbij, fietsafstand :+ dus even kijken of ze passen, anders ga ik daar fysiek heen.

@cilli, dankje voor de tip, is wel een goed idee :)

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 13:38

@brokjes Haha, typisch. Ik zit wel wat verder weg maar ik ga graag een dagje naar Arnhem voor. Altijd gezellig. Ik weet dus niet hoe het is als je hypermobiel bent, daar heb ik geen last van. Dus ik hoop echt dat het voor je werkt! Ben eigenlijk wel heel benieuwd! :D

Ik ben namelijk wel heel anders gaan lopen, echt een stamper, door barefoot ben ik veel natuurlijk gaan lopen en zet mijn voeten zachter neer. Ik was gewoon begonnen met een klein rondje met de hond dus 15min max en het zo uitgebreid. Ik kan me het nu bijna niet herinneren maar in het begin was het wennen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 14:47

Het schijnt veel gezonder te zijn, dus ik denk voor mensen met HMS ook. Ben ook echt zo benieuwd, heb al zoveel geprobeerd. Heb van kleins af aan al problemen en steunzolen. Ik heb verder geen afwijkende voetstand gelukkig, las dat je daar wel enigszins voorzichtig mee moet zijn.

Lijkt me zo heerlijk als dit de oplossing zou zijn :D ik loop thuis ook altijd op blote voeten en heb daar geen last van. Ik zal een update plaatsen als ik ze binnen heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 17:17

Ik loop in en om het huis ook altijd op blote voeten of sokken, nooit op slippers of sloffen o.i.d. en zoals gezegd bieden mijn ballerina's en andere schoenen ook niet echt veel steun aan mijn voeten, dus ik kon echt zo weglopen op m'n Five Fingers. Ik denk dat jij dus ook weinig hinder zult ondervinden van de overgang naar barefoot schoenen. :)

Mars: gewoon uit interesse, maar hoe komt het denk je dat je zo anders bent gaan lopen?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:13

Maar in zo'n 5 fingers schoenen draag je geen kousen? Of wel? Ik weet niet of ik het aangenaam zou vinden met dingen die tussen mijn tenen zitten -O- en draag eigenlijk altijd wel kousen.
Anders let ik er doorgaans wel op dat ik schoenen draag met een breed voetbed, maar thuis loop ik op blote voeten. Barefoot schoenen lijken me wel leuk voor de afwisseling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:18

Je zult teensokken moeten kopen als je sokken erin aan wilt, maar het kan dus wel. Vibram heeft ze zelf, en anders een merk als Injinji. Het is even wennen, een compartiment voor elke teen, maar ik voel het niet eens meer zitten inmiddels. Het is een beetje net als met teenslippers wat dat aangaat, maar dan zonder de blaren tussen je tenen. :))

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 22:19

Ik heb Furoshiki's, in het voorjaar loop ik op blote voeten of barefootschoenen, in de winter pak ik nog wel mijn gewone schoenen, evenals met werk en vaak bij de paarden.
Als mijn huidige schoenen op zijn overweeg ik wel alleen nog barefoot te kopen.

Het is erg interessant maar er komt meer bij kijken dan mensen misschien denken. Niet dat het gedoe is om om te schakelen, maar wel dat het kan dat je lijf moet wennen.
Verder is mijn indruk dat veel zorgverleners 'ouderwetse' opvattingen hebben over schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 16:23

Ze zijn binnen.
Maat 41 veel te groot. Had ook 40 besteld en die is goed met het zooltje erin. Met het zooltje eruit ook te groot.
Twijfel nu een beetje, zitten wel fijn namelijk! Beetje wijd bij de hiel, maar dat heb ik altijd wel.

Iemand ervaringen met dat vivobarefoot groot valt? Ik heb altijd 40/41 en vaker 41. Denk dat 39 wel echt te klein is.

Toevoeging: ze moeten sowieso wel ingelopen worden denk ik? Kan ze bepaald niet dubbelvouwen of zo :+

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 19:43