Floaters voor je ogen wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Floaters voor je ogen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 13:16

Ik heb dus last van Floaters. Vliebertjes (zo noem ik het) voor je ogen. Die een klein beetje een eigen leven hebben omdat ze als je je ogen stil houd na bewegen. Ik heb er vrij veel last van als de zon schijnt. eerst waren het kleine vlekjes/stipjes. Nu merk ik dat het soms draden zijn.
Ik vind het echt vreselijk irritant. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit hebben? en wat je er tegen doet?

fjordjes

Re: Floaters voor je ogen wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:23

Dat heb ik ook. Zijn dacht ik eiwitten in je lens die met het oogvocht mee bewegen. Volgens mij is er niks aan te doen en hebben heel veel mensen daar last van.

Als ik er niet op let merk ik het ook niet.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:27

Ik heb het ook. Is inderdaad eiwit wat fjordjes zegt. Ben er voor bij HA geweest werd er echt gek van maar ben er nu wel aan gewend

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:30

Mouches volantes met een mooi word. Lastig en niks aan te doen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:37

Je kan ze weg laten laseren bij een oogkliniek.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:44

Ik heb er extreem veel (zie ze eigenlijk overal, naast de ruis/"sneeuw", weet je wel zoals die oude tv's, haha), vooral als de hersendruk veel te hoog is (één van de eerste symptomen bij mij dat mijn drain in de hersenen het niet (goed) meer doet, naast enorme hoofdpijn).

Op dit moment heb ik geen drain door hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking paar weken terug, maar binnen een week of twee een nieuwe drain. Hopelijk worden het er dan ook weer minder, want nu ook weer enorm veel "last" van. Voorheen (voor de problemen met mijn hersenen) had ik ze maar af en toe en veel minder tegelijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 13:51

Dit had ik ook in zeer ernstige vorm. Dit is weggelaserd in de oogkliniek en het bleek dat ik verhoogde oogdruk heb (glaucoom) waar ik nu oogdruppels voor krijg. Het probleem is nu weg. Overigens kan dit getriggerd worden door stress.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:00

Ik heb er eentje in m'n rechteroog. Ik zie m vooral als het heel erg licht is (wit/gele achtergrond)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:52

Ik heb er ook veel. Heel irritant! Ook weleens bij de oogarts geweest maar ze kunnen geen kwaad.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 14:57

Floaters an sich kunnen geen kwaad. Ze kunnen verwijderd worden dmv een vitrectomie. Daarbij zuiveren ze het glasvocht in je oog, eventueel kan het verwijderde glasvocht vervangen worden door gas of olie.
Hou er wel rekening mee dat het nuttig kan zijn om bij veranderd zicht ook even je netvlies te laten controleren. Retinaloslatingen komen erg veel voor, en bij te lang wachten is een genezing niet altijd mogelijk waardoor je zicht aangetast blijft.
Ik werk zelf als verpleegkundige op OK Oftalmo, dus vragen beantwoord ik graag :)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 16:07

Wat zie je dan als je netvlies loslaat?

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 16:14

@Bambi; meestal begint het doordat je in een hoek van gezichtsveld een zwarte vlek ziet, dus een deel van je beeld dat wegvalt. Dit kan langzaamaan uitbreiden door groter te worden of er kan acuut een groot deel van je zicht wegvallen. Sommige mensen zien ook lichtflitsen, of vervormd beeld (als in troebel/wazig).

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 16:18

hmm oke volgens mij heb ik dat niet maar ik zal het in de gaten houden

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 20:47

Bij mij begon het met een zwerm zwarte stipjes in mijn linkeroog, die meezweefden in mijn gezichtsveld. De dag erna een soort olievlek die bij een bepaalde lichtinval zwart werd. Ik ben direct naar de oogarts gegaan, doorgestuurd naar het UMCG en twee dagen later (moest daar blijven en platliggen om verdere schade te voorkomen) geopereerd aan een scheur in mijn netvlies. Was bijna helemaal losgelaten. Ze hebben een klemmetje om mijn oog gezet om het dicht te binden. Dat is nu 10 jaar geleden. Ik heb er geen echte gezichtsschade aan overgehouden, maar ik was er net op tijd bij en had het geluk direct doorgestuurd te worden naar een van de beste oogheelkunde afdelingen in het land. Floaters zijn niet schadelijk maar als het er opeens meer worden of je krijgt andere rare optische effecten in je gezichtsveld (vlekken, flitsen, golfpatronen) ga dan direct naar de huisarts of oogarts.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-16 20:51

Askja schreef:
Bij mij begon het met een zwerm zwarte stipjes in mijn linkeroog, die meezweefden in mijn gezichtsveld. De dag erna een soort olievlek die bij een bepaalde lichtinval zwart werd. Ik ben direct naar de oogarts gegaan, doorgestuurd naar het UMCG en twee dagen later (moest daar blijven en platliggen om verdere schade te voorkomen) geopereerd aan een scheur in mijn netvlies. Was bijna helemaal losgelaten. Ze hebben een klemmetje om mijn oog gezet om het dicht te binden. Dat is nu 10 jaar geleden. Ik heb er geen echte gezichtsschade aan overgehouden, maar ik was er net op tijd bij en had het geluk direct doorgestuurd te worden naar een van de beste oogheelkunde afdelingen in het land. Floaters zijn niet schadelijk maar als het er opeens meer worden of je krijgt andere rare optische effecten in je gezichtsveld (vlekken, flitsen, golfpatronen) ga dan direct naar de huisarts of oogarts.

oei wat eng!