Hoesten. Wat is dit?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Hoesten. Wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 22:53

Hoi,

Ik heb op de een of andere manier de behoefte om mijn verhaal met jullie te delen. Gewoon om even alles eruit te typen, maar misschien ook opzoek naar mensen die ervaring hiermee hebben.

Het begon allemaal een ruim jaar geleden. Als ik onder de douche stapte of plots een vochtige omgeving binnen kwam, hoestte ik. Geen klein kuchje, maar 1 of 2 keer flink diep (het voelde alsof het uit het onderste van mijn longen kwam).

Eind juni werd ik verkouden en begon ik flink te hoesten, zoals dat wel vaker voorkomt bij een verkoudheid. Na een week of anderhalf verdween de snotneus, de keelpijn en de heesheid maar het hoesten bleef. Toen dit na 3 weken nog niet voorbij was ben ik naar de HA gestapt. Het was inmiddels halverwege juli en ik zou bijna op vakantie gaan, dat hoesten hoorde daar niet bij. Van de huisarts kreeg ik codeïne om de hoestprikkel te onderdrukken. Maar nog steeds, de hoest bleef, ondanks de codeine.

Vanaf toen ben ik in een wirwar van testen en testresultaten geraakt waarvan er tot op de dag van vandaag nogsteeds geen resultaat verklaring kan geven voor het hoesten.
- Longfunctie lijkt in orde
- Histamineprovocatietest wees uit dat ik heftig reageer op een hoge dosering histamine (maar niet waar het dagelijkse hoesten vandaan komt)
- Thoraxfoto lijkt in orde

... maar de röntgenfoto van mijn bijholtes bleek dat mijn kaakholte flink gesluierd is. Daarom ben ik inmiddels doorverwezen naar de KNO-arts. Hier heb ik 4 weken terug een antibiotica-kuur van gehad en aanstaande maandag wordt er gekeken of de sluiering van mijn kaakholte is verdwenen op een CT-scan.
Zo niet, dan gaat de KNO-arts mij verder behandelen
Zo wel, dan blijf ik leven in een soort limbo-situatie en gaat de longarts verder onderzoeken.

Dus tot op de dag van vandaag ben ik aan het hoesten. Hard en diep, zoals ik eerder al omschreef. Het is geen vervelend kuchje, het zijn hoestbuien waarbij de tranen in mijn ogen staan. Het is niet alleen fysiek heel vermoeiend, maar mentaal is het ook slopend.

Het enige wat ik nu kan doen is wachten op maandag, dan heb ik de CT-scan en de uitslag hiervan....
Laatst bijgewerkt door Anne. op 23-11-16 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Re: Hoesten. Wat is dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:59

heb je mss kinkhoest gehad waar je nu nog last van hebt? Sterkte!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 23:11

Wat is dat een gesluierde kaakholte?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 23:15

Kinkhoest hadden zowel de HA, longarts als de KNO-arts denk ik wel herkend.

Wanneer er vocht van welke soort dan ook (water, bloed, pus, snot enz.) zich bevindt ergens in het lichaam komt dit op de röntgen naar buiten als 'gesluierd'. De holte zou dan op de röntgen diep zwart moeten zijn, maar op zo'n moment zit er een waas(je) over. Dat zou bijvoorbeeld kunnen wijzen op een ontsteking (met ontstekingsvocht)