Zware jeugddepressie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 04:11

Goed bezig ts!

Hier door ziekte wat gevoelig voor depressies, maar dat kan ik goed controleren.
Maar een flinke depressie overwinnen met slechts bewegen is echt te makkelijk gedacht hoor.
Als mijn pijnstillers nog niet werken wil ik wel eens depri zijn, omdat ik me dan gewoon naar voel van het gevoel in mijn lichaam.
Als het door omstandigheden met ook uitputting teveel is neig ik naar depressief.
Maar dat onderschep ik, ik slik dan een natuurlijke antidepressiva 5htp, die ook niet met alle medicijnen samen mag.
Daar begin ik gelijk mee als ik weg lijk te zakken en op mijn tandvlees loop, en dan ben ik er vaak snel bovenop. (Geen trauma's verder overigens.)
Maar dan kom ik er op eigen kracht gewoon even niet uit, gewoon te uitgeput.
Niks geks in mijn situatie, maar ik heb daardoor braaf 5htp in huis.

Mijn vader slikte antidepressiva voor zijn erg onrustige hoofd en constante piekeren.
Hij kreeg alleen overal rare bijwerkingen van, met de 5htp gaat het goed.
Dit is het enige wat helpt na letterlijk jaren getob, elke winter weer.
En we hebben heel wat geprobeerd kan ik zeggen..

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:06

Luca03 schreef:
Fabianhorse, ik snap je reactie zeker. Zo denken inderdaad nog veel mensen, maar inderdaad als het was opgelost met een uurtje hardlopen en mijn eigen vader loslaten had ik dat al lang gedaan, maar jammer genoeg is dat niet zo ;) . Ik zat in de fase dat zelfs mijn bed uitkomen een hele opgave was, dan ga je niet zo maar even een uurtje hardlopen hoor. En ja het is inderdaad een ziekte maar de stempel depressie wordt tegenwoordig ook snel gegeven maar dat wilt niet zeggen dat iedereen met een depressie zich aanstelt. En ivm mijn medicijnen, zonder kon ik niet meer functioneren en zat ik dus ook absoluut niet meer op school. Maar bedankt voor de reactie, dat laat het beeld van de maatschappij maar weer zien op depressies.

@ Joltsje het gaat nu best goed! Ik heb terug meer energie en meer zin om dingen te doen. Het nieuws van gisteren was wel ontzettend schrikken maar mijn opname heeft mijn ogen echt wel doen openen en je leert ook dingen meer appreciëren als je ze een tijd niet hebt. :)


Ik heb ook nooit gezegd dat het met een uurtje hardlopen voorbij is, maar dat is ook nou juist het probleem in de media etc. Mensen kunnen niet goed lezen en daarmee worden er vervolgens dingen verteld die overigens helemaal niet waar zijn, maar juist zelf verzonnen hebben op basis van een artikel. In plaats van dat mensen nou eens een keer goed lezen, en advies kunnen aannemen, daar vervolgens wat meer op kunnen uitleggen, vervormen mensen een verhaal, en dat vervolgen als een foute quote terug sturen. Want ik heb namelijk nooit gezegd dat het met een uurtje hardlopen voorbij is, dat hebben jullie er juist van gemaakt.
Overigens ben ik dan juist benieuwd WAAROM je dan niet uit je bed kon komen. Dan snap ik het tenminste ook wat beter.
Misschien heb ik het ook helemaal verkeerd, maar ik heb toch maar even op de google gezocht naar wat sites;
http://www.psycholoog.net/bewegen-tegen ... -helpt-dat
https://www.sportrusten.nl/depressie-hardlopen-helpt/
http://nl.medipedia.be/depressie/testim ... weging_104

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:14

....klein gokje: depressie is een ziekte, echter de makke is dat de ziekte/ zieke persoon nauwelijks lichamelijk wordt onderzocht.
Wat somehow wel bekend is: nogal wat mensen hebben een gebrek aan het hormoon dopamine.
En wie te weinig dopamine heeft, heeft vreselijke opstartproblemen. En verder is de wereld ook grauw, mistig en oninteressant...
(Orthomoleculaire artsen kunnen dit onderzoeken en verhelpen.)


(Mijn gok is dus dat TS wel eens slecht uit bed kan komen vanwege te weinig dopamine - wat wel vaker gebeurt bij depressie.)

En bewegen/ hardlopen kan helpen, op 1 dure voorwaarde! Nog al wat mensen worden depressief na een periode met veel stress. Depressie wordt wel eens aangeduid als 'een soort noodrem bij uitputting'. (Stephen Porges, polyvagal theory.)
De correcte manier van doen is dus uitzoeken hoe het met iemands stresshormonen gesteld is - soms is iemand zo uitgeput dat je moet beginnen met echt kleine stukjes.
"5 minuten wandelen, geef je lichaam de 36 uur die staat voor herstel in de boeken van topsportbegeleiding - en dan weer 5 minuten lopen. Na drie weken kijken of 10 minuten kan."
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-12-16 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 12:23

Waarom zou je uit bed komen? Als je dan uit eindelijk toch geen puf hebt om wat te doen. Waarom zou je naar buiten gaan wat doen als het kracht kost wat je niet hebt. Waarom zou je nog verder leven als je niks meer leuk vind en iedereen om je heen gewoon verder leeft zonder jou.

Ik zit zelf al een jaar thuis wegens een burnout in combi met een depressie. Gelukkig heb ik vorig jaar net op tijd mn hondje gekregen want anders had ik deze post niet meer kunnen schrijven.
Mensen denken er zo makkelijk over ach joh ga wat leuks doen... ja ik vind alleen niks meer leuk :(

Ts: heel veel sterkte! Je hebt gelukkig mensen die je steunen hou je daar aan vast! Je komt er wel

maaikemuis
Berichten: 5290
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:39

Ik ga het toch even opnemen voor FabianHorse, want het punt dat zij aanhaalt is waar. Sporten is therapeutisch bij een depressie. Hoeft niet perse hardlopen te zijn, fietsen of trainen in de sportschool werkt waarschijnlijk net zo goed. Hardlopen heeft als voordeel dat het laagdrempelig is in kosten en in tijd (in korte tijd veel resultaat).

Ik herken zoveel in het verhaal van Luca en ondanks dat ik mij helemaal voor kan stellen dat hardlopen nu niet bepaald klinkt als een goed plan, kan het nog best een idee zijn. Op dat punt heb ik ook gestaan namelijk. Zwaar aan de medicatie, niet vooruit te branden, zelfdestructief en 15 uur slapend op een dag (in de nacht deed ik andere dingen). Toen mijn psych mij voorstelde om te gaan hardlopen heb ik haar voor gek verklaard. Ik ben al zo moe, ik ga geen dingen doen waar ik nog moeier van word en die ik niet leuk vind. Nu had ik een slimme psych. Zij hield mij een beeld voor waarin zij stelde dat ik mij er enorm goed door zou voelen en (hetgeen waar ik echt niets tegenin kon brengen) ik had tijd genoeg overdag...

Dus ging ik hardlopen... geen succes at first. Want na 5 minuten was ik uitgeput en moest ik een dag bijkomen. Maar mijn psych en mijn omgeving was trots! Dus ging ik weer en weer en weer. Toen kwam er een doel, want hoe tof zou het zijn om een kwartier :') te kunnen hardlopen. En weet je, de mist trok op. Ik voelde me zo lekker na 15 minuten, sterk. En het uur daarna was ik vol energie.

Uiteindelijk werden de 15 minuten een half uur en dat halve uur een uur en toen een halve marathon :+ . En ging ik van de maximale dosering AD naar niets. Hardlopen is mijn medicatie. Door het hardlopen trekt de onbalans in chemische stoffen en hormonen recht bij mij. Loop ik niet hard voor een lange periode, dan glij ik langzaam af.

Gaat hardlopen je an sich helpen, nee dat niet. Maar kan het positieve effecten geven en je de kracht geven om het uiteindelijk te overwinnen. Dat zeker!

En mocht je denken, ik ga het proberen. Wees trots met die 5 minuten die lukken en gun jezelf de rust daarna.

En even zonder hardlopen... lieve meid, ik zou willen dat je in mijn hoofd kon meekijken. Dat je kon zien dat het allemaal echt goed kan komen. Je klinkt zo sterk. Je komt er wel! Ook voor jou gaat de zon weer schijnen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-16 15:51

Ik snap ook wel waar het idee hardlopen vandaan komt hoor, ik heb dit vorig jaar ook geprobeerd maar helaas afgehaakt door gewrichtspijn in de knieën en ik deed het eigenlijk ook gewoon niet graag. Maar ik heb nu een verzorgpaard, 5 jarige kwpn'er die mij terug wat energie geeft, hij geeft mij zo ongelooflijk veel steun want het is zo'n enorme knuffelbeer. Hij zou het liefst alle aandacht van de wereld hebben, en begin maart kopen we hem waarschijnlijk over. De aankoop is groot en hier hebben we uiteindelijk ook een crowd funding voor opgestart, onderhoud is geen probleem overigens. (Mensen die willen steunen, mag natuurlijk altijd. Je mag dan een pb sturen :) )

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:05

Rianne1994 schreef:
Waarom zou je uit bed komen? Als je dan uit eindelijk toch geen puf hebt om wat te doen. Waarom zou je naar buiten gaan wat doen als het kracht kost wat je niet hebt. Waarom zou je nog verder leven als je niks meer leuk vind en iedereen om je heen gewoon verder leeft zonder jou.

Ik zit zelf al een jaar thuis wegens een burnout in combi met een depressie. Gelukkig heb ik vorig jaar net op tijd mn hondje gekregen want anders had ik deze post niet meer kunnen schrijven.
Mensen denken er zo makkelijk over ach joh ga wat leuks doen... ja ik vind alleen niks meer leuk :(

Ts: heel veel sterkte! Je hebt gelukkig mensen die je steunen hou je daar aan vast! Je komt er wel

Van bewegen krijg je juist energie, door stilzitten neemt de energie juist af, enne paardrijden is toch ook een soort beweging? :j

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:02

Citaat:
Van bewegen krijg je juist energie, door stilzitten neemt de energie juist af, enne paardrijden is toch ook een soort beweging? :j


Voor hen bij wie de bijnieren correct werken, gaat dit doorgaans zo.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:22

Fabianhorse.
Van bewegen krijg je energie, ja dat klopt.
Maar als je écht zo kt in je vel zit, ga je daar niet eens over in zitten.
Je bent geestelijk gesloopt, moe, het leven is het allemaal niet waard. En dood ga je toch wel.
DAT is hoe het voelt.
Dat het licht gewoon in een op andere moment gewoon uit gaat en nooit weer aan gaat.
Futloos, rusteloos, nutteloos, uitzichtloos.

Depressie is een ziekte. Je gaat er kapot aan.
Waar andere genieten, krijg jij amper een glimlach om je gezicht.
Je hebt de kracht niet.
Je zit in een enorm zwaar spiraal, die jij als depressief persoon als 400 kilo op elke schouder voelt drukken.
Je kijkt omhoog, ziet de zon, maar voelt hem niet meer.

Ik heb nog zo veel meer zinnen, hoe ik mij voel.

En dan werkt het niet als iemand zegt: Je moet er uit gaan. Of ga sporten.

Het enige wat bij mij gewerkt heeft, was de dagbehandeling. De simpele routine. Het over denken en PRATEN wat je voelt, met mede standers, dat je niet meer alleen staat.
TS ik weet ook zeker, dat jij je regelmatig eenzaam voelt.
Onbegrepen. Niemand lijkt het te snappen, klopt dat?

TS, vraag naar je psygoloog eens naar de PMT training als het kan?
Probeer streng te zijn met de minimaal 30 minuten wandelen op een dag, buiten.
Zonlicht is een natuurlijke antidepresievum.
Als het kan, neem iemand mee, die je begrijpt, een hond is ook welkom. Die praat niet terug, maar kun je wel altijd alles aan kwijt.

Ik ga met PMT beginnen, je mag mij ook pben hoor, als je dat liever hebt.
Virituele knuffel: Je bent echt niet alleen. Samen gaan we er voor.

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:37

Janneke2 schreef:
Citaat:
Van bewegen krijg je juist energie, door stilzitten neemt de energie juist af, enne paardrijden is toch ook een soort beweging? :j


Voor hen bij wie de bijnieren correct werken, gaat dit doorgaans zo.


Ik wilde net zeggen.
Overigens is bij een depressie ook vaak een gevolg van.
In mijn geval mankeerde ik wat waardoor ik me dus echt niet happy voelde.
Hardlopen was dus geen optie, en sporten?
Nou enig maar daarna was ik alleen doodmoe en uitgeput, niks dat ik me daarna lekker voelde!
Inmiddels ben ik fitter, en nu heb ik wél baat bij sporten.
Vaak ben ik daarna écht heel moe, maar vaak voel ik me na een paar uur als ik een beetje bijgetrokken ben wel prettig.
Inmiddels ben ik niet vaak depri meer, tenzij er van alles fout gaat en ik stress krijg.
Dan merk ik toch dat ik redelijk weinig marge heb voor extra verbruik, en daardoor gauw in een flinke dip belandt.
Ja dan moet ik mijn bijnieren echt even helpen met bijnierconcentraat, en als dat niet afdoende is 5 htp erbij. :j

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:51

maralyn schreef:
TS, vraag naar je psygoloog eens naar de PMT training als het kan?
Probeer streng te zijn met de minimaal 30 minuten wandelen op een dag, buiten.
Zonlicht is een natuurlijke antidepresievum.
Als het kan, neem iemand mee, die je begrijpt, een hond is ook welkom. Die praat niet terug, maar kun je wel altijd alles aan kwijt.

Ik ga met PMT beginnen, je mag mij ook pben hoor, als je dat liever hebt.
Virituele knuffel: Je bent echt niet alleen. Samen gaan we er voor.

PMT kan een zinnige therapie zijn, maar met alle respect voor de psycholoog: graag eerst de bijnieren op orde en dan pas "streng zijn" en pas dat halve uur als het kan.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:52

Dijn dat je je lekker bij je verzorgpaard kan opladen ts!
En wat zou het fantastisch zijn als je het paard kan kopen!! Ik duim voor je hoor :j

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 11:41

PMT training ga ik eens naar vragen, bedankt voor die tip!
Verder kom ik idd zoveel mogelijk buiten, eergisteren kerst gevierd. Zaterdag heb ik met een vriend afgesproken en daar wat mee rond gelopen en gebabbeld. Gisteren ook met vrienden afgesproken en dan met familie gaan shoppen enzo. Nu ook de laatste weken veel bij mijn verzorgpaard en natuurlijk eigen paarden geweest en daar heb ik nu ook terug wat plezier in.

Ivm de bijnieren, kan dit afgeleid worden van een bloedonderzoek? Mijn bloed is tijdens de opname nogmaals genomen en daar kwam niks afwijkend uit.

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 11:48

Meestal doet men een speekeltest naar cortisol.

En klasse zoals jij aanpakt! +:)+ Respect!!

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:54

Maar janneke. Waarom beginnen psygologen daar niet mee?

Beetje spuug is zo klaar toch??

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 15:56

Omdat het niet altijd een duidelijk beeld geeft. Het geeft een indicatie,maar je kunt geen diagnose vastpinnen op alleen een speekseltest.

Cortisol is een stresshormoon, maar juist bij PTSS maak je totaal geen cortisol meer aan. Bovendien zegt stress bepaald niet alles over psychische gesteldheid.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:00

Daar zit wat in.
Ondanks dat k niet stressig was was ik wel suicidaal depressief.
Stress verergerde het wel maal tien.

Brainless

Berichten: 29749
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 16:25

FabianHorse schreef:
Van bewegen krijg je juist energie, door stilzitten neemt de energie juist af, enne paardrijden is toch ook een soort beweging? :j

Maar een depressie zorgt ervoor dat je geestelijk geen energie hebt (pas na enige tijd niet/weinig bewegen gaat de lichamelijke conditie achteruit).
Ik kon door mijn depressie geen plezier meer halen uit het leven.
Paarden (mijn alles) pffff nee echt niet; laat staan paardrijden.

Ik kon geeneens meer voor mijn kinderen zorgen; had paniek aanvallen als ik alleen was.
Bang voor alles; constant dat stemmetje in mijn hoofd "wat als....".
Kon niet voorruit kijken; raakte al in paniek als ik aan werken dacht (en ook al was dat pas over 3 maanden).
Dat is het moeilijke met een "geestelijke" ziekte.

Juist omdat meerdere mensen zeiden:
Ja natuurlijk voel jij je zo.
Ik zou ook depressief worden als ik niets meer leuks zou doen.

Maar een depressie werkt andersom; door de depressie kun je geen leuke dingen meer doen.
Ik baalde dat ik niet durfde te zorgen voor mijn gezin; het voelt alsof je faalt.
En dan gaan mensen zeggen: "komop; denk eens aan je gezin."

Nou.... dat deed ik ook wel en dat zorgde ervoor dat ik mij nog beroerder voelde dan ik al deed.
Wat had mijn gezin nu aan mij?
Een huilende moeder in huis die niets kon?
Mijn man? wat had hij nog aan mij? Hoeveel werk kwam er op zijn nek?

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 17:54

maralyn schreef:
Maar janneke. Waarom beginnen psygologen daar niet mee?

Beetje spuug is zo klaar toch??


1) ....de test afnemen is zo lastig nog niet.
2) Een psycholoog is qua opleiding niet direct bevoegd om de testuitslag te interpreteren (...en ach, misschien zelfs niet om de test te doen)
3).... maar iemand doorsturen naar de (huis)arts die dit allemaal wel kan lijkt me erg zinnig.

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 18:01

Sokje_6 schreef:
Omdat het niet altijd een duidelijk beeld geeft. Het geeft een indicatie,maar je kunt geen diagnose vastpinnen op alleen een speekseltest.

Cortisol is een stresshormoon, maar juist bij PTSS maak je totaal geen cortisol meer aan. Bovendien zegt stress bepaald niet alles over psychische gesteldheid.




Hmmmm- het ging niet direct over het stellen van een diagnose, meer over fine tuning.


Het onderzoek van prof.Schreuder stelde het trouwens andersom.
Schreuder vroeg zich af als arts/ psychiater wat/of er verschil was tussen mensen met PTSS en klinische depressie.
Zijn bevindingen waren dat de DSM (toen nog IV-twice rev) nauwelijks verschil opleverde.
Er was wel een significant verschil mbt cortisol: hoger dan normaal bij PTSS en lager dan gewenst bij depressie.


In overleg met de orthomoleculaire arts zijn er gewoon middelen tegen beide situaties. (Formeel: voedingssupplementen, geen patent mogelijk voor de farmaceutische industrie - maar het werkt wel.)

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 11:45

Ja, dat onderzoek heb ik ook gelezen, maar op een Neuroscience congres een halfjaar geleden werd een nieuw onderzoek gepresenteerd waarbij juist een gigantische daling te vinden was, geen stijging (significant dus).

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:03

Laatst was er een heel artikel over antidepresiva, pffff de bijwerkingen zijn soms erger dan de ziekte zelf.

Wij hadden een cliënt die erg veel baat heeft gehad bij St,Janskruid tabletten.
Maar die had verder geen medicatie, hulp zoeken bij fytotherapeut die samenwerkt, zou hiervoor wel noodzakelijk zijn.

En waar je bv eens naar zou kunnen kijken is kunsttherapie, dus dan is de inzet acteren, schilderen of muziek.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:57

Luca is er specifiek op vitamine D getest ook? Dit nemen ze namelijk niet mee met een 'standaard' onderzoek, hier moet je echt naar vragen!

En verder snap ik niet waarom ze jou AD voorschrijven, zeker niet omdat je ook wel eens suicidaal bent, de AD versterken deze gedachten juist zeker op jonge leeftijd.

Janneke2

Berichten: 22793
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:00

Sokje_6 schreef:
Ja, dat onderzoek heb ik ook gelezen, maar op een Neuroscience congres een halfjaar geleden werd een nieuw onderzoek gepresenteerd waarbij juist een gigantische daling te vinden was, geen stijging (significant dus).

He - wat grappig!
...zou je een link voor mij hebben...?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-16 19:04

@ Djeradalover
Ja er is specifiek op getest. En omdat ik zo'n heftige stemmingswisselingen heb anders. Het was om mijn levenskwaliteit te verbeteren.