Blaasprolaps na bevalling - ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muppett

Blaasprolaps na bevalling - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 09:17

Hoi bokkers,

Mijn bevalling was erg fijn, enorme meevaller, ging super vlot voor een eerste kind. Maar het laatste stukje, het persen, duurde erg lang (1u en 45 min). Achteraf moest ik te vroeg beginnen met persen. Ik had nog amper persdrang en 9 cm. Mijn zoon zat ook erg hoog nog (volgens het bevallingsverslag). Voor een eerste kind hadden ze mij beter nog even door kunnen laten zuchten, dat ging nl. nog prima.

Maar afijn, ik heb mijn hele bekkenbodem aan gort geperst. Na de bevalling had ik totaal geen gevoel meer in mijn bekkenbodemspieren. Dat duurde zeker 2 weken voor ik iets aan kon knijpen.
Na een week of 9 klom ik weer op mijn bijrijdpaard. Ik kwam er vanaf met een drijfnatte broek, awkward! Hardlopen idem, ik begin halverwege met urine verliezen en kan dat niet stoppen.

Sinds een tijdje loop ik (zoon is inmiddels anderhalf!) bij een bekkenbodemfysio. Ik oefen super trouw maar ik boek volgens de metingen amper vooruitgang. Heel frustrerend. Nu blijkt volgens de fysio dat ik een lichte blaasprolaps heb. De blaas stulpt bij inspanning iets uit in de vaginawand van binnen.
Dat geeft een onwijs rotgevoel, alsof de hele handel naar beneden komt zakken.
Incontinentieverband tijdens het paardrijden is drama, het zijn dikke verbanden die een beetje gaan bobbelen tijdens het rijden zeg maar. Niet zo fijn voor mijn poenami :(

Wie heeft hier ervaring mee? Hoe kwam het bij jou goed? Wat deed jij in tijdens het rijden? Ik hoor heel graag van je!

Groetjes

wortel115

Re: Blaasprolaps na bevalling - ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:52

Ik heb dan wel geen prolaps gehad, maar wel veel last van urineverlies na de bevalling. Inderdaad ook met paardrijden en hardlopen. Inleggers vond ik ook vreselijk zitten. Uiteindelijk naar de huisarts gegaan en die heeft me doorverwezen naar fysio. Heeft een hele tijd geduurd, dochter is inmiddels 2,5 maar ik kan nu weer rijden en hardlopen zonder een natte broek te hebben. 100% is het niet meer geworden, trampoline springen bv kan niet altijd en ik let er op dat ik voor sporten naar het toilet ga.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:55

Ik heb een forse verzakking opgelopen na mijn 2e bevalling. Razendsnel bevallen, slechts 10 minuten geperst, niets kapot en toch mijn blaas er een deel uit. Ook mijn baarmoeder was verzakt.
Intensieve bekkenbodem fysio volgde, tot het moment dat ik dagelijks pijn had. Lage rugpijn, buikpijn, fietsen en seks waren zeer onaangenaam....
Ring gekregen (soort pessarium ), maar verzakking was al te heftig. Daarna geopereerd. Erg jong voor een dergelijke operatie, maar het ging echt niet meer. Daarna weer Intensieve bekkenbodem fysio, maar het verbeterde niets.
Inmiddels loop ik weer fanatiek hard en dat gaat goed zolang ik niets drink of gedronken heb. Na een lange run plas ik bij de finish heel soms mijn volledige blaas leeg, de bekkenbodem ontspant dan weer en dan is er geen houden meer aan. Gelukkig slik ik daar nu medicijnen voor en gaat t heel goed!
Er is een hoop meer mogelijk dan alleen fysio iig. Ben je al bij de gynaecoloog geweest?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 13:50

Dank voor jullie reacties!
Wortel, wat goed dat het bij jou verbeterd is! Voor het sporten plassen doe ik ook standaard ja. Maar soms moet ik heel snel weer, dan ben ik echt de sjaak.
Benangelique, jeetje wat heftig! En wat maf dat je bevalling gewoon snel verliep en toch die flinke prolaps had.
Ik ben nog niet bij de gynaecoloog geweest, eerst het fysiotraject afmaken denk ik. Ik wil over een jaar weer proberen om zwanger te worden. Ik had tijdens mijn zwangerschap al af en toe urineverlies, ik vrees dat ik straks de hele dag met een inco kan gaan lopen... :(

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:38

Wat goed dat je er een topic over opent, je hoort het best vaak misschien hebben anderen er ook wat aan
een verzakking is bij mij nooit vast gesteld wel ging er het een en ander mis tijdens een bevalling kind zat vast 16 uur persen!.
Maar ook hier totaal geen gevoel in de bekken bodem, niet kunnen plassen of heel weinig met alle gevolgen van dien of juist een zonsvloed.
Hier bekken fysio hielp niets , gyropractor hielp wel iets (maar dat was ook pas na 1,5 jaar) kwam ik bij een neuroloog en die stelde beschadigingen in het bekken en rug en L been vast.
Nog steeds is sporten,wandelen,werken,boodschappen en huishouden een uitdaging.( paardrijden ,fietsen is voor mij verledentijd en sex is nog steeds pijnlijk en mijn dochter is nu al bijna 4).
toen ik weer zwanger was moest ik even slikken , maar het is de gehele zwangerschap niet verslechterd nog verbeterd ( maar aan het einde was het erg lastig om beperkt te zijn).En ook de 2e bevalling is goed verlopen met vlot herstel, zonder letsel met ruggenprik.
ik heb het nog steeds als ik lach,til,nies of andere inspanning dat ik wat verlies en dat zal ook niet meer herstellen

Iemand op stal doet een tena pants aan een pull-up luierbroekje en dat zit volgens haar beter dan die verbanden, na het rijden gooit ze het weg en wisselt ze van broek.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 17:50

Jeetje ook weer een heftig verhaal. Kan je geen plastiek krijgen (operatie)? Vervelend zeg dat je na 4 jaar nog last hebt.
Zo'n broekje zal ik met een buitenrit met veel galopperen in verlichte zit sowieso nodig hebben... Wilde er niet aan...