Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bralindy

Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:04

Interessant onderwerp had ik laatst met iemand. Zij at pas wanneer zij honger had. Niet om af te vallen maar om haar lichaam te voorzien wat het nodig heeft op dat moment.

Bedenk dat wat je eet gevarieerd is en alles krijgt wat je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Maar alleen wanneer je lichaam het aangeeft. Dus niet luisteren naar je 'trek' (zesde zintuig voor alles wat los en vast is :+ ) maar naar je lichaamsbehoefte.

Is dat gezond? Doen meer mensen dit?

Ik moet zeggen dat ik geïnteresseerd ben om het uit te proberen. Ook om discipline op mijzelf uit te oefenen als om van mijn suiker intake te verminderen (ik snoep veels te veel).

Thoughts?

Piekosjj

Re: Pas eten wanneer je lichaam het aangeeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:07

Is het iets raars dan om pas wat te eten als je trek/honger krijgt? :+ Ik heb natuurlijk wel wat 'vaste' eettijden, zoals ontbijt na het opstaan en voor 't slapen nog een bakkie yoghurt maar verder eet ik toch echt alleen wat als ik trek krijg, tenzij ik écht zin heb in iets op dat moment.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:08

Weet niet of het heel gezond is. In principe heeft je lichaam volgens mij meer aan regelmaat en structuur. Daarnaast kan het ook dat je lichaam op een gegeven moment geen honger signaaltjes meer af gaat geven waardoor je veel te weinig eet. Al is het denk ik heel verschillend per persoon. Bij mij zou het niets zijn aangezien ik een hele dag door kan en dan in de avond zo iets heb van: 'oeps, ik heb maar 2 boterhammetjes op vandaag' omdat ik gewoon geen hongergevoel heb.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:08

Pfoeh klinkt interessant maar hoe weet je wat trek is en wanneer je echt iets nodig hebt?
Dit vergt wel veel discipline in het begin denk ik.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:09

Basis gezond en gevarieerd, veel groente en wat fruit.
Genoeg drinken en niet te veel suikerhoudende drank,
Gewoon ontbijt, lunch en avondeten en lekker sporten.
En verder......?
Geniet van het leven, geniet van dat wijntje, dat biertje, dat lekkere stukje chocolade en dat frietje met heerlijke mayo.. :j :j Mits niet teveel. Niets mis mee, mits in verhouding.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:09

Ik heb soms de hele dag honger, dus ik zal er maar niet aan beginnen.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:11

moonsparkle schreef:
Ik heb soms de hele dag honger, dus ik zal er maar niet aan beginnen.

Zelfde hiero :')

Tja ik eet gewoon wat ik wil en wanneer ik wil. Bovendien, als ik op school zit kan ik niet midden in een practicum gaan zitten eten want dan is het doei steriel medium :wave: bovendien mag het niet eens, ook niet tijdens theorie.. dus ja.. dat wordt hem sowieso niet.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:11

Nou ik kan dus de hele dag door eten zonder verzadiging. Dit is ook iets om mijzelf het stukje verzadiging aan te leren en 'dit is genoeg voor mijn functioneren'.

Let wel ik heb het over eten wat je nodig hebt. Niet helemaal niet eten if uithongeren. Sowieso ontbijt en avondeten voor regelmaat. Daar tussen alleen wanneer je lichaam het nodig heeft

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:15

Als ik wacht totdat ik honger krijg, doet mijn maag erg zeer daarna. Vooral als een grote maaltijd heb gegeten. Ik eet nu ong 3 keer per dag, brood, warm eten 's avond en nog iets voor het slapengaan.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:19

Ik heb letterlijk nooit honger. Ik werk het onderwijs en heb op een werkdag vaak alleen maar tijd voor een appel dus het is wel handig. Dan merk ik wel aan mijn lijf dat ik moet eten ( hoofdpijn/duizelig ) maar heb nog steeds geen honger of trek. Nadeel hiervan is dat ik wel tonnetje rond ben...

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:34

Mij is geleerd dat je dan te al te laat bent met eten.
Tegen mij is gezegd (door een diëtiste) dat je 6 keer per dag moet eten om zo de "moter" in je lijf bezig te houden, doe je dit niet, dan worden dingen minder goed verbrand, met als resultaat dat je daar van "kan" aankomen.

Edit: met 6 keer bedoel ik:
Ontbijt
Tussendoortje
Lunch
Tussendoortje
Diner
Tussendoortje

En met tussendoortje bedoel ik dan "fruit, yoghurt, ect"
Laatst bijgewerkt door RianneH op 18-11-16 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:37

Ik merk vanzelf wanneer ik trek begin te krijgen, dan lijkt het eten waar ik over na denk ineens wel aantrekkelijk. Als ik net gegeten heb en ik denk aan eten dan word ik daar echt bijna naar van. Dus ja, eten voordat je boodschappen doet werkt bij mij heel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:39

Ik eet alles wat los en vast zit , of ik leeg of medium vol zit ik eet wel door . Ik luister niet naar mijn lijf :n :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:41

Vruger, toenik nog jong en strak was kon ik dat gerust doen ja. Ik had veel energie en weinig nodig.
Nu heb ik weinig energie en denkt mijn lijf dus dat ik veel nodig heb, NOT
Ik vind het een leuke gedachte maar hij is totaal niet te generaliseren en kan ook met de jaren flink bijgesteld moeten worden.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:53

Ik heb hier ooit een artikel over gelezen. Het sprak me zo aan, ik heb het halve artikel onthouden. :+ Het ging over een vrouw die eerder eetproblemen heeft gehad en nadat ze beter was geworden, besloot veel meer en beter naar zichzelf en haar lichaam te gaan luisteren. Zo at ze wanneer waar ze zin in had en totdat ze zich verzadigd voelde. In het artikel omschreef ze hoe een dag voor haar er dan ongeveer uitzag (het gedeelte dat ik me het beste herinner): 's ochtends na het opstaan had ze zin in aardbeien, dus nam ze aardbeien mee in een zakje toen ze de deur uitging en at totdat ze zich verzadigd voelde. Daarbij moet je je voorstellen dat ze zichzelf dan afvroeg: "Waar heb ik zin in?" en dat ze daarna tijdens het eten af en toe even stopte om op te merken of ze al wel of niet genoeg had gegeten. Toen ze eenmaal vol zat, liet ze de rest van de aardbeien achter in het zakje.
Ze had die dag afgesproken met iemand om te gaan eten. Op de markt kocht ze een kikkererwtenbrood omdat dat haar aansprak en bij het uitkiezen van een restaurantje koos ze iets uit waar ze op dat moment ook trek in had. Hetzelfde verhaal als bij wat ze van het menu bestelde. Halverwege de lunch vroeg ze zichzelf of wat ze aan het eten was ook echt was waar ze zin in had, besloot dat er te veel tomaten in het gerecht zaten en haalde er een paar weg. Toen ging ze verder met eten.
In het begin had ze verwacht dat bij het jezelf vragen waar je zin in hebt je eigenlijk alleen maar snoepwerk uit de kast trekt, maar dat bleek toch niet zo te zijn. Voor mij klinkt het geloofwaardig, ik denk dat waar je lichaam naar vráágt en waar jij zin in hebt 2 aparte dingen zijn en je moet leren om naar het juiste te luisteren (kort door de bocht). Mocht iemand hier wat over weten dan hoor ik het graag! :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:01

Of het gezond is weet ik niet. Ikzelf doe ook met regelmaat eten wanneer ik zin heb. Meerdere dagen in de week eet ik vaak pas om twee uur. En vervolgens dan weer om zeven. Pak soms om 8 een tussendoortje. Heb ook echt geen trek de rest van de tijd. Pas tegen het avond eten is de eerste keer dat ik trek begin te krijgen.

Maar als ik ongesteld ben kan ik gewoonweg vreetbuien hebben. Dan pak ik gerust wanneer ik net wakker ben een pizza met als lunch kippenbouten of iets dergelijks.(meestal een dag of twee)
Spoiler:
en als ik s'nachts flink gesport heb krijg ik honger

Ondanks mijn rare dieet heb ik toch een stabiel gewicht van 62-63kg

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:06

Eigenlijk doe ik dat altijd.
Heb ik honger? Dan eet ik waar ik zin in heb, mits gezond. Geen honger en voel ik me verder ook gewoon goed? Tja, dan niet.

Je lichaam forceren in bepaalde eetpatronen lijkt me ook niet goed. Voor mij in ieder geval niet, maar iedereen is anders natuurlijk. Ik kies ervoor om te luisteren naar wat mijn lichaam aangeeft, en dat werkt prima.
Laatst bijgewerkt door Fink op 17-11-16 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:06

Zolang je gezonde maaltijden eet lijkt mij daar niets mis mee. Ik eet altijd wanneer ik honger heb, ik ben gezond, slank, voel me goed.
Ik geloof er wel heilig in dat je jezelf niet moet forceren om te eten. Dus bijv ontbijten (omdat het 'goed' zou zijn) terwijl je geen trek hebt.
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-11-16 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Domino_2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:08

Dan zou ik maar heel weinig eten en regelmatig omvallen. Mijn lijf geeft altijd te laat aan dat ik moet eten ( wordt duizelig en val bijna flauw). Ik heb juist baat bij regelmatig eten op vaste tijden.

sonrisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:15

Bij mij zou het niet werken, ik vind er niks aan aan het eten vind ook weinig dingen lekker. Kwam jaren voor dat ik pas s avonds voor het eerst at gewoon omdat ik geen honger had. En s avonds nog niet eigenlijk maar dan at ik mee omdat de rest ging eten.
Ik kreeg dus veel te weinig binnen waardoor ik alles opsloeg en nu te zwaar ben.( volgens diëtist is dat de oorzaak) nu probeer ik er wel op te letten maar vaak word het ontbijt toch nog overgeslagen. Vergeet het gewoon omdat ik echt geen trek heb.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:56

Ik vind dit een leuk/interessant onderwerp eigenlijk, en ik ben van plan om dit vandaag te gaan testen.
Ik ga dus enkel eten wanneer ik honger heb ( ik ben dus ook zo'n geval die eigenlijk niet meer weet wat honger is)
Ben er mij ook van overtuigd dat ik veel te veel naar binnen werk op een dag, en eigenlijk nooit luister naar mijn lichaam.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:24

Dat doet mij denken aan het voeden van een baby op afroep.De baby geeft aan wanneer het behoefte heeft aan voeding.Ik heb dat ook geprobeerd.Maar dat werkte niet bij ons.Had ik net de jas aan om weg te gaan heeft de baby honger.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:29

Zou bij mij niet werken, zoiets kan niet op school en ik denk voor velen op het werk ook niet.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:32

Deze vlieger gaat helaas niet op als je aan vaste pauzetijden gebonden bent. Daarnaast merk ik dat mijn lijf mij regelmatig in de maling neemt en doet alsof het echt honger heeft. Dit komt omdat ik zelf een enorme snoepkont bent en dus lange tijd alles erin heb gestopt wat los en vast zat. Dus mijn maag is gewend om altijd maar vol te zitten, nu ik hier probeer te letten voelt het dus vaak alsof ik echt honger heb, terwijl ik net een half uur geleden gegeten heb.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:39

Ik weet bijna wel zeker dat het niet gezond is.
Ik doe het namelijk ook.
Ik eet pas als ik honger krijg,en dat is pas om een uur of 15.
Ik ontbijt niet en ik lunch niet.
Na mijn werk kom ik thuis en ga dan pas eten.
Ik sta om 7 uur op, krijg dan echt geen hap door mijn keel.
Dan kind naar school brengen, werken,boodschappen doen, kind uit school halen, en naar huis.
En dan pas ga ik eten.
Kan niet gezond zijn, maar ik doe het al jaren en ik heb een stabiel gewicht. (ik kom niet aan en ik val niet af)
Het is ook niet dat ik niet WIL eten smorgens,het lukt gewoon niet.
Ik kan het niet doorslikken. :=