Tips bij een blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_MG

Tips bij een blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 12:56

Hallo bokkers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Vorig jaar heb ik een flinke blaasontsteking gehad. Ik heb dit pas laat gemerkt omdat ik niet de 'normale' klachten had (pijn en moeite met plassen). Ik had wat buikpijn/lage rugpijn en pas nadat ik bloed begon te plassen ben ik naar de huisarts gegaan. Het heeft toen best een tijdje en drie ab kuren geduurd voordat ik me beter voelde. Twee weken geleden begonnen de buikpijn en onderrug klachten weer dus ik ben vorige week naar de huisarts geweest om mijn urine te laten testen. Hierin waren sporadisch ontstekingswaarden te zien maar niet voldoende om een kuur te krijgen. De dag erna heb ik nogmaals ochtend urine gebracht maar hierin was niets te zien. Toch maar een afspraak gemaakt bij de huisarts en nu blijkt vandaag dat ik toch weer een flinke ontsteking heb. Ik heb een kuurtje gekregen maar mag morgen pas starten omdat ze ochtend urine op kweek willen zetten en t kuurtje het resultaat zou kunnen vertekenen.

Opzich niet zo'n probleem, maar ik heb toenemende pijn in mijn onderrug ondertussen en ik moet dalijk een avonddienst werken. Ziekmelden kan helaas niet i.v.m. een zieke collega, onderbezetting en belangrijke afspraken vanmiddag.

Hoe kan ik deze dag het beste doorkomen? Ik heb al cranberry thee gehaald en probeer veel water te drinken.

Shirley

Re: Tips bij een blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 12:58

Veel drinken, vitamine C nemen en paracetamolletje :(:)

Sterkte!

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:02

Cranberry pillen werken hier heel goed voor de blaasfunctie is natuurlijk en zuiver

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:03

Je doet al wat het beste is, cranberry sap/thee en veel water.
Hier in Portugal raden ze ook thee aan die getrokken is van de pluimen van mais.
Tegen de pijn kun je paracetamol nemen, maar ik vrees dat het niet echt veel doet bij dit soort pijnen.
Sterkte ermee.

Wel goed dat ze meteen op kweek zetten, trouwens. Dan kan er veel gerichter behandeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 13:09

Oei dat is echt heel naar TS. Beterschap. :(:)

Rust nemen, cranberry sap drinken (hoe goor het ook is := ), en met een pijnstillertje in bed liggen misschien?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:15

Ik ben inderdaad naar huis gegaan van het werk. Merk toch echt dat de pijn met golven komt en ik me steeds minder lekker ga voelen. Heb een pot thee gezet, pijnstillers en onder de deken. Hoop dat het snel over is, dit is verrot :-(

Lusitana, ik heb er ook om gevraagd om het op kweek te zetten omdat vorige keer de ab niet of moeizaam aansloeg en ik dus misschien resistent ben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:21

Naast alle tips hierboven die goed zijn, helpt ook nog veel kamille thee drinken met uit geknepen citroen erin. Daar wordt je "zuur" van en virus c.q. bacteriën houden daar niet van.

Ter preventie helpt het, als je een partner hebt, dat hij de hygiëne heel erg serieus neemt (dus piemellorus erg goed wassen ook onder de voorhuid zorgen dat er geen smegma achter blijft!) en dat je na het vrijen spoedig gaat plassen. Tevens dat je je onderlijf warm houdt middels extra ondergoed, legging etc.

Succes en beterschap. Is niet grappig dit!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:33

Geen paracetamol maar ibuprofen is beter. Dat werkt namelijk ontstekingsremmend.
Ik kan me zelf prima helpen met brandnetelthee. Een liter in een of twee uurtjes wegdrinken en ik voel me meteen een stuk beter. Brandnetel werkt namelijk ook goed tegen ontstekingen en werkt bloedzuiverend.
En nog een tip; koop vitamine C 1000 bruistabletten. Daar mag je er best twee van per dag.

Maar wat vooral goed werkt; als je begint met de brandnetelthee en vit C, ga dan nog een keer naar de wc en probeer het daarna een tijdje op te houden. Bij de dokter vertellen ze je juist om zo vaak mogelijk te gaan, maar de vit C en de thee hebben juist even de tijd nodig om hun werk te kunnen doen in je blaas. De klachten nemen dan heel snel af.
Op die manier kom ik meestal zonder antibiotica van mijn blaasontsteking af :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:40

_MG schreef:
Lusitana, ik heb er ook om gevraagd om het op kweek te zetten omdat vorige keer de ab niet of moeizaam aansloeg en ik dus misschien resistent ben.

Slim.
Kan zijn dat de bacterie inderdaad niet wijkt voor een breed spectrum ab dat ze eerst proberen, maar er zijn nog tig andere soorten die wel meteen aan kunnen slaan.
Na kweek weten ze welke in te zetten.

Zelf spectaculair (snel) resultaat gehad met Monuril (fosfomicine trometamol). Hoef je meestal maar 1 x te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:41

Cranberry tabletten en cranberry sap verhelpen geen blaasontsteking, het helpt het voorkomen zegt mijn arts. Paracetamol erin en dan zsm beginnen met de antibioticum Sterkte!

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:56

Als je hier net als ik last van heb (en ik trok elke keer pas aan de bel bij een nierbekonsteking) en regelmatig (ik zat aan de 33 blaasontstekingen per jaar en niks te vinden althans niets afwijkende) koop D manose van een goed merk.

sinds ik dit gebruik ben ik er echt helemaal vanaf, dus van 33 blaasontstekingen naar 0 per jaar. Zeker omdat het bij jou ook zo sluimert. Overigens helpt dit ook tijdens een blaasontsteking en zo heb ik mijn laatste verholpen.

Baat het niet dan schaad het niet en het houd in elk geval je blaas schoon.

Sterkte want het doet heel veel zeer :(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:58

Cranberry en D-mannose maken dat de bacteriën moeilijker aan de blaaswand kunnen hechten en dus sneller/ beter uitgeplast kunnen worden.

(Tja, is dat voorkomen of genezen...? Echt voorkomen is zorgen dat de bacteriën weg blijven. Al dan niet dmv vitamine C.)

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:22

Inderdaad dé tip is D-mannose. Te halen bij reformwinkels zoals de Tuinen (Holland&Barret heet dat nu dacht ik). Goede oplossing voor mij geweest aangezien ik op een gegeven moment zoveel blaasontstekingen had dat steeds antibiotica gebruiken geen optie meer was. Dit heeft mij enorm geholpen, sindsdien geen blaasontsteking meer gehad. Heb het al veel mensen aangeraden en ook zijnetten er erg mee geholpen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:23

Wat jij wilt Janneke: mijn arts zei dat als de je de ontsteking eenmaal te pakken hebt, je dat niet kan genezen met cranberrytabletten of -sap, maar wel een eventuele volgende ontsteking mede kan helpen voorkomen. Kwaad zal het niet kunnen om het extra te gebruiken denk ik dan, dus ik doe het ook gewoon.

Sterkte TS!!! Weet hoe vervelend het is! Y;(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:35

3000 mg vitamine c nemen. Das flinke overdosering waardoor je het gaat uitplassen, en laat vitamine c nu lekker zuur zijn en bacterien daar een hekel aan hebben waardoor ze het moeilijk krijgen in je blaas en jij minder klachten krijgt. Het lost het niet op hoor maar verlicht mooi.

Cranberry kan helpen, ligt eraan welke bacterie je hebt, maar dan moet je hoog gedoseerde cranberrysap of pillen hebben. Thee helpt niet, daar zit hoogstens een cranberry smaakje aan en verder niks.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:44

Als je vitamine C slikt, kan je dat het beste 's avonds slikken nadat je voor het laatst naar de WC bent gegaan. Dan heeft het 's nachts lekker de tijd om je urine zuur te maken, in plaats van dat je het er na een paar uur weer uitplast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:58

Wat ik altijd verlichtend vind is op het toilet zitten en terwijl héél
veel drinken. Tot je kan beginnen plassen.

Verder ook een heet bad of een warmtekussen op je blaas leggen.

Beterschap!

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 00:24

Vandaag gestart met de ab kuur. Overdag was het eigenlijk goed te doen, maar ondertussen lig al anderhalf uur te woelen omdat ik geen slaap kan vatten door de pijn in mijn onderrug. Net nog maar een keer ibuprofen gepakt en ik hoop echt dat ik snel in slaap val, pff!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:36

Heb je geen nierbekken ontsteking? Heb dat zelf gehad en had toen inderdaad erg veel last van mn onderrug, kotsmisselijk en verhoging.

Heb helaas regelmatig een blaasontsteking maar heb dan niet zulke ergens klachten als die jij omschrijft. Alleen pijn in mn onderbuik en contant naar de wc moeten. .