Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 08:52

Gem schreef:
Vergeet niet dat de marifoon uitluisteren wél gewoon mag hoor, ook zonder marifooncertificaat.
Ben wel blij dat ik met mijn groot vaarbewijs en Rijnpatenten al overal voor gedekt ben. Al heb ik alleen RKM en niet AB, dus officieel mag ik niet op de Waddenzee en de Zeeuwse wateren varen :)) . Geen hond die dat ooit controleert.


Dit klopt niet. Je mag alleen een marifoon aan boord hebben als er een examen voor gedaan is. Wij hebben ook 1 aan boord maar volgende jaar gaat mijn man voor het examen en dan komt er ook een nieuwe

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:06

Ik weet ook niet beter dan dat uitluisteren gewoon altijd mag. Je mag alleen niet zenden. Er zijn zelfs radio’s te koop die alleen kunnen ontvangen en daar is geen certificaat voor nodig.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 09:50

Onderstaande vind ik op internet
2. Haal de juiste certificaten

Als je een marifoon aan boord hebt, moet ten minste één persoon aan boord beschikken over een basiscertificaat marifonie.
Heeft niemand een certificaat is de boete 250 euro

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 10:44

Dat geldt alleen als je hem gebruikt om te zenden. Iedereen aan boord mag inderdaad de marifoon gebruiken onder toezicht van iemand met marifoon certificaat.

In ons vaarbewijs theorieboek staat echt alleen het gebruik (zenden) van de marifoon vermeld, niet het bezit ervan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 11:03

Sterker nog je hebt op sommige plaatsen uitluister plicht.

Ik Griekenland zit er standaard een marifoon op de boot
Op zee zonder marifoon is ook niet zo slim uiteraard. Je telefoon werkt niet overal.
Ik heb hem op zeezeilcursus leren gebruiken. Heb nu NG geen certificaat.

Gaan we ook maar eens doen. Eerst vaarbewijs deel 2

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:37

Vrienden van on hebben een boete gehad voor bezit en geen certificaat. Ook op facebook (met de boot door friesland) staat dat bezit niet mag

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:55

Dat zou ik toch heel vreemd vinden.. Als zowel in het vaarbewijs theorieboek én het theorieboek marifonie hier niets over geschreven staat, hoe moeten mensen het dan weten? Als zo'n wet niet zwart op wit ergens beschreven staat dan kunnen ze er ook niet voor bekeuren lijkt me.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 10:11

Be het met je eens dat het niet duidelijk is maar dan wordt er doodleuk gezegd dat je de wet behoort te kennen. Als ik er naar googel kom ik toch verschillende sites tegen waar staat dat je alleen met certificaat een marifoon mag hebben

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:28

Ik kom ook even binnenvallen! Mijn schoonvader heeft een zeilboot en vorige zomer heb ik van hem mijn eerste paar zeil-lesjes gehad. Dit jaar inmiddels ook alweer een dagje mee het water op geweest en geoefend met aanleggen langs de kade en in de haven tussen de paaltjes, en bootje draaien om z'n as. Met de touwen heb ik nog ongeveer niks gedaan, omdat ik er nog niet aan toe gekomen ben om passende handschoenen te kopen en ik erg gevoelig ben voor blaren, dus dat wacht nog maar eventjes. Ik ben dus nog een echte beginner, maar ik vind het erg leuk en langzaamaan leer ik wel wat meer. Het vlaggetjes-verhaal heb ik wel al aardig onder de knie 8-) Plan is om zelf ook in de toekomst voor de vaarbewijzen te gaan, dit seizoen komt het er in ieder geval niet van.

Sorry, ik ken niks van de Nederlandse termen, aangezien ik het in het Deens leer.

En een foto'tje van ons tochtje twee weken geleden hier met de boot:
Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:51

Dat lijkt me gaaf zeg, zeilen in Denemarken <3
Handschoenen zijn meestal niet echt nodig op een kajuitjacht omdat alles met katrollen en lieren gaat en er niet heel veel druk op de schoten staat en ze vrij dik en zacht zijn.

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:46

Ik kan eerlijk gezegd niet zonder handschoenen, maar wij hebben dan ook een racebak waarbij het aankomt op heeeeel veeeeel trimmen. Wel met lieren, maar toch. Ik ben echt ongelukkig zonder handschoenen haha.

En leuk Mirjam, goed ook dat je het zo serieus neemt en echt vaarbewijzen wilt gaan halen! Ik ben zelf van plan dit jaar te gaan voor Vaarbewijs I en II (gecombineerd examen) en Marcom (marifonie). Dat wordt nog flink aanpoten, vooral het vaarbewijs examen schijnt behoorlijk moeilijk te zijn en je moet kunnen navigeren aan de hand van een papieren kaart.

En ondertussen zit ik op kantoor, terwijl het buiten prachtig weer is en m'n concentratie inmiddels echt compleet weg is... Dan maak je ook nog eens de fout tussendoor op Facebook te kijken om veel te veel foto's van mensen tegen te komen die nu op het water zitten... Bijna weekend...

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:40

Hier staat de mast ook eindelijk weer *\o/*
Nu nog de rolfok opknappen en hopelijk kunnen we dan volgend weekend zeilen :D
Afbeelding

En dan kunnen we de mast over drie weken weer strijken voor de vakantie :+

hetty007

Berichten: 519
Geregistreerd: 12-12-07
Woonplaats: Op de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 20:01

Wat een heerlijk vooruitzicht 8nnemiek, over drie weken vakantie. Heb je al een reis uitgestippeld?
Wij zitten er aan te denken om met de vakantie het hele ijsselmeer af te zeilen. Dus als iemand nog leuke havens weet, en welke ik beter kan mijden dan hoor ik het graag.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:27

We gaan sowieso naar de Waddeneilanden, maar via welke route en waar we van daaruit heen gaan weten we nog niet. Ligt ook helemaal aan het weer.

Ik ben nog niet op héél veel plekken geweest, maar wat ik wel heel mooi vind is Enkhuizen, daar kun je ook heel fijn in de kom ankeren en de stad is prachtig.. Hoorn vond ik een mooie stad met vooral ook veel leuke winkels.. in Stavoren hebben we vorig jaar tijdens de storm een tijdje vast gelegen en dat is ook een fijne plek om te overnachten, je kan daar met je boot tot aan de Coop varen voor je boodschappen :))
Bij Lelystad liggen we regelmatig aan de gratis steiger, daar is niet heel veel te doen maar wel een mooi natuurgebied met een heel gave vogeluitkijk waar je ijsvogeltjes kan spotten, dat is echt de moeite waard om eens heen te gaan.
En als je van vogels houdt is De Kreupel ook leuk om eens te overnachten.

Dit jaar willen we eens naar Volendam en Edam en andere echte oud-hollandse steden. Dus ik lees ook even mee voor hopelijk nog wat meer leuke tips :D

Itsme_annie
Berichten: 177
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:09

Hetty007 ik ben met mijn opa en oma een paar keer het IJsselmeer rondgezeild en wij vonden vaak de oude binnenhavens van de stadjes erg leuk. Ik vind persoonlijk de sfeer er veel fijner dan in de grote jachthavens waar je met zo veel boten bij elkaar ligt. De voorzieningen als douche en toilet zijn soms wel verder lopen, dus dat is wel iets om rekening mee te houden als je geen toilet aan boord hebt :Y) Ook iets om rekening mee te houden dan is dat er vaak minder ligplaatsen zijn, dus even aan een havenmeester vragen of er plek is.
Kleinere verenigingen zijn vaak ook heel gezellig.
Je mag me ook altijd een PB sturen voor vragen of als je suggesties wilt.

8nnemiek, jouw verhaal met tijdens een storm vast liggen in Stavoren komt me bekend voor. Hebben wij ook een keer gehad 2 of 3 jaar terug :')

Mo_86

Berichten: 1245
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:45

Wij liggen in Monnickendam dus redelijk bekend in het gebied IJsselmeer en Markermeer.

Leuke plaatsen aan het Markermeer/de Gouwzee: Monnickendam, Marken, Volendam (ik zou dan in de Marina Volendam gaan liggen, daar is het wat rustiger maar je bent wel in maximaal tien minuten lopen op de dijk), Hoorn (tip: ontbijten voor € 2,50 p.p. bij De Oude Waegh), Muiden en als je naar Amsterdam wilt: IJburg heeft sinds kort een mooie jachthaven. Je hoeft dan niet door de Oranjesluis en je pakt vanaf daar makkelijk de tram naar Amsterdam Centraal.

Aan het IJsselmeer: Urk, Stavoren (pas wel op voor het Vrouwenzand, een ondiepte vlak voor Stavoren. Wordt wel aangegeven met betonning), Hindeloopen, Lemmer, Makkum, Enkhuizen, Andijk en Medemblik.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 16:53

Ego-post:

Ik heb vandaag mijn vaarbewijs deel II gehaald *\%/* *\%/*

Ook ik mag nu overal met een bootvaren.

Heerlijke foto's hierboven.

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:06

gefeliciteerd Natasja,

Gisterochtend vroeg naar huis omdat ze slecht weer voorspelden, begon het slechte weer pas rond 20 uur 's avonds. Zaterdag was het heerlijk, we lagen wel in de luwte.

In de weekenden zijn we vaak in de alde feanen te vinden. In de vakantie ws snekermeer of fluessen/hegermeer. Moeten we nog even bedenken wat we willen. Man will Ijsselmeer over vind ik nog wat spanened

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:15

Dank je wel. Nu nog marifoon.

Zaterdag was inderdaad echt geweldig weer om op het water te zijn.

Weten jullie misschien een adres waar je een zeilboot kan huren om op de Waddenzee te zeilen? Maar dan wel met begeleiding. Wij hebben nog nooit op de Waddenzee gezeild en dan vind ik dat toch een beetje spannend.
Met of zonder vaarbewijs. :D

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:55

magriet schreef:
Man will Ijsselmeer over vind ik nog wat spanend


Gewoon zeilen op een gaan. Ik heb het meermaals met een 5 meter en 6,5 meter boot gedaan, dus jullie kunnen het vast ook. {:}

Nee maar zonder dollen, ik merk in het algemeen om mij heen heel vaak dat voornamelijk vrouwen het zeilen op open water behoorlijk eng vinden. Ik heb het idee dat dat komt omdat veel vrouwen zelf niet helemaal de boot onder controle hebben, niet exact weten wat er moet gebeuren. Vaak omdat hun partner ooit begonnen is met varen en dus altijd het initiatief neemt, en schikken de vrouwen zich dan voor altijd als matroos. Wanneer je zelf weet wat er moet gebeuren en de boot leert kennen zal het een veel veiliger gevoel geven en de stap naar open water veel kleiner zijn.
Dus de volgende keer dat je gaat varen ga jij aan het roer en de motor starten, gaat je partner jou alles stap voor stap uitleggen en laat je hem lekker die stootwillen binnenhalen en de lijntjes oprollen. :D

Nu is het misschien een generatie ding, maar in de boten wereld lijken mannen sowieso wel direct te veranderen in seksistische klootzakken. En dat maakt het er niet leuker op als vrouw. -O-
Ik kon ook nog niet zeilen maar heb vanaf het eerste moment er voor gezorgd dat al zou mijn vriend halverwege niet meer mee kunnen helpen ik de boot solo naar de overkant kan krijgen, weet hoe ik moet reven en bijliggen, basis reparaties aan de motor kan doen en weet hoe ik moet oproepen op de marifoon. Nu kan ik niet zo netjes aanleggen en dat soort dingen als mijn vriend, maar als ik hem moet aanleggen lukt het me wel. En daarmee voel ik mij persoonlijk altijd veilig omdat ik weet wat moet gebeuren wanneer als bijvoorbeeld het weer plots omslaat.

@hetty007: Wat een prachtige boot :9 Die staat bij mij ook boven aan het lijstje voor de toekomst!


Wij hebben vorige week onze 'grote' houten kajuitboot naar de nieuwe eigenaar gebracht. Onze vlet is deze winter gejat, maar die was toch ernstig geroest en wilde we al weggeven dus ik hoop dat de nieuwe eigenaar er blij mee is.
We hebben nu alleen nog de lanaverre 510, een klein wad-kajuitbootje en een kano.

De lanaverre gaat over twee weken uit het water om volledig nieuw in de verf te gaan. Nu al zin in *\o/*
Héél misschien zijn we dan wel op tijd om haar op de trailer te zetten en voor Oerol nog even in Harlingen in het water te gooien en zo op de valreep weer naar Terschelling te racen. Dat zou wel echt fantastisch zijn maar wellicht een beetje duur om zo lang een trailer te huren. Heel frustrerend, want op elke club zie je wel een paar van die trailers weg staan te rotten. Maar eentje lenen lukt me nergens. Nu kan ik er wel een voor een appel en een ei kopen, maar waar laat je dat ding de rest van het jaar dat weer hier in de stad...

Voor de rest hebben we nog geen concrete plannen want mijn vriend kan niet zo lang weg deze zomer. Waarschijnlijk blijft het bij in het weekend over het markermeer scheuren. En we proberen met vrienden deze zomer nog naar Engeland te varen met hun boot.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:14

Natasja, proficiat met je vaarbewijs! Super fijn!

Ijsselmeer vind ik ook niet zo spannend, met rustig weer iig ;) Als je de weerberichten in de gaten houdt dan kan er echt bijna niks mis gaan, en ik vond het Ijsselmeer eigenlijk kleiner dan verwacht := Je bent binnen 4 uurtjes aan de overkant met windkracht 4.
De Waddenzee vonden wij ook spannender. Vooral omdat je rekening moet houden met getijdes en stroming. Er staat af en toe 3 knopen stroming, en je moet met het plannen van je route met vrij veel zaken rekening houden. Op Youtube staat een waddencursus vanuit een waddenvaarders vereniging. Erg leerzaam.
Ik zou niet weten waar je boten kan huren, maar misschien is het voor jullie dan wel leuk om een platbodem of kimkieler ofzo te huren, iets waarmee je comfortabel kan droogvallen.

Wat fijn dat jij jullie boot zelf kan aanleggen hoefijzer!
Dat lukt mij niet.. maar goed, mijn vriend kan dat ook niet heel gemakkelijk alleen :+ Varen en bijliggen lukt me wel, en anker uitgooien red ik ook nog wel. Motoronderhoud, nee, dat gaat niet goedkomen haha.

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 15:37

Haha maar jullie hebben een langkieler, en dat is veel lastiger dan een normale kiel of zwaardboot. :D

Hebben jullie voor dit jaar ook weer een lange lange reis gepland?

Voor op het wad vind ik het boek 'handboek varen op de wadden zee' van van der linden een echte aanrader. Daar staat eigenlijk alles in wat je moet weten. Uiteindelijk viel het me heel erg mee. Naar Terschelling was alsof je aan het varen was op een snelweg tussen de betonning. We hadden onze reis steeds wel goed gepland met het weer. Ons motto was beter te vroeg vertrekken dan te laat, je kan altijd nog een anker uitgooien en wachten tot het tij keert. Maar het zal je verbazen hoeveel zeilers niet eens de moeite nemen de zeilen te hijsen op het wad. := Gewoon motor krachtig aan en recht tegen de stroming in net wat uitkomt. Ik vond zelf juist het plannen van het getij en alles proberen te zeilen juist al de helft van de pret.

Mochten we met de lanaverre gaan is het helemaal hilarisch. Met hoog water voor de wind zou je potentieel rechtdoor naar een eiland kunnen. Dan steek je maar 20 centimeter. Zeegaten wel ten alle tijden vermijden met zo'n bootje natuurlijk.

Edit:
Voor wie van zeilvlogs houd: 'Untie de lines' is een echt girlpower zeilvlog. Een Duitse meid die een aluminium boot in de carib heeft gekocht en daar al een aantal jaar vaart en vooral klust. Seizoen 2 en 3 zijn redelijk goed in elkaar gezet, seizoen 1 is een beetje slordig gefilmd enzo. Elke keer wanneer ik denk dat ik het qua onderhoud met de boot niet meer aan kan kijk ik gewoon een paar van haar video's en heb ik daarna weer zin om aan het werk te gaan. :D

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:00

Dat hoor ik inderdaad wel vaker, dat langkielers zo lastig manouvreren. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar in de vooruit vind ik dat hij gelukkig toch snel reageert, en hij heeft een vrij korte draaicirkel.. Maar dat schroefeffect is wel enorm lastig bij aanleggen. En dan achteruit := Haast onmogelijk, en toch krijgt mijn vriend het gelukkig voor elkaar om hem achteruit de box in te varen.

Wij gaan dit jaar weer richting de Waddenzee, en van daaruit een stukje Noordzee meepikken voor het eerst :D Dit jaar gaan we de laatste drie weken van Juni en de eerste week van Juli.

En inderdaad, dat viel ons ook op.. Motor vol aan, hooguit een 'puntje fok' en daar gingen ze als eendjes in een rijtje achter elkaar aan richting de waddenhavens.. Wij houden ook helemáál niet van varen op de motor, dus die gaat direct uit, en dan dobber je daar helemaal als laatste van de rij :+

Steekt die lanaverre maar 20 cm? Ideaal inderdaad voor op de wadden! Dan maakt het ook niet uit als je eens vast blijft hangen, tenzij het springtij is natuurlijk :Y)

hoefijzer

Berichten: 686
Geregistreerd: 31-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 16:36

O heerlijk om een maand weg te kunnen! Leuk ook om zo elk jaar een stapje verder te gaan en nieuwe dingen te ontdekken. Op ten duur wilde jullie ook over naar een grotere om dan echt te zeezeilen toch?

De lanaverre heeft hele korte kimkieltjes, en zwaard. Dus het is de ultieme wadboot. Daar is ze ook op gebouwd en behoorlijk populair in. Je kan er precies met twee personen op slapen. Ze weegt maar 330 getuigd dus je kan haar met een paar personen het strand op trekken enzo. En ze is licht genoeg met een lange waterlijn waardoor je behoorlijke snelheid kan pakken. Wel een gevoelige boot die elke fout afstraft. Je loopt snel uit het roer en door het zwaard kan ze niet heel hoog aan de wind.

Het is wel even wennen om dan weer terug te schakelen naar een kleinere boot. We hebben afgelopen 3 jaar eigenlijk alleen maar met de grote gevaren. En als je eenmaal begint met opknappen is er geen houden aan. :') Ik haalde gisteren de zeilen uit de berging. Maar die waren toch wel even in een stuk slechtere staat dan dat ze er in mijn herinnering uitzagen. Veel slechter dan die van de grote boot. Geeft meteen weer dilemma's: Moeten we dan misschien ook opzoek gaan naar een goede 2ehands set? En dan een spi'tje erbij? Fok op rol zou helemaal ideaal zijn..

Trouwens nog even voor de duidelijkheid wat foto's.


Afbeelding
Dit is de Lanaverre 510. Daar heb ik niet echt goede foto's van behalve deze op een trailer.


Afbeelding

En dit was onze 'grote' boot die we 3 jaar hebben gehad maar vorige week verkocht hebben. Een stapper van 6,5 meter.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:11

Wat een leuke bootjes, die lanaverres! Lijkt me heerlijk om zo lekker primitief op zo’n groot water te kunnen zeilen. Dat vind ik ook nog steeds het leuke aan ons open zeilbootje, en hoe je er overal mee kan komen, overal kan aanleggen, gewoon de kant op trekken en aan een boom vastknopen :))
Dat opknappen klinkt bekend haha. Ik zie ook steeds weer nieuwe dingetjes die we ‘wel eventjes’ kunnen aanpassen :+

Wij willen inderdaad in de toekomst echt verre reizen gaan maken. In de komende jaren willen we eerst eens richting Denemarken/Noorwegen en richting Engeland.. en we zijn volop aan het sparen om over max 10 jaar toch een groter schip te kopen, onze baan op te zeggen en minstens een aantal jaren de wereld rond te gaan zeilen. Dat lijkt me fantastisch <3 Liefst willen we dan ook nog op de een of andere manier ons inzetten voor een goed doel, en zaken als overbevissing of plastic soep onder de aandacht brengen, waarbij mijn videografie-achtergrond hopelijk van pas komt. Maar hoe, wat en wanneer, dat zien we wel :D