Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:37

Je voelt je vooral een drijvende bliksemafleider :') . Gelukkig trekt de bliksem naar de plek van de minste weerstand, dat is vaak het hoogste punt maar lang niet altijd. Je ziet ook vaker de bliksem op het water slaan dan in een boot, omdat die boot toch meestal niet het punt van minste weerstand is gelukkig. Maar alsnog geen lekker gevoel en die kooi van faraday geldt niet voor ons helaas met een polyester boot…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 10:58

Polyester geleidt ook niet, toch?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:44

Zo, wij liggen inmiddels gedoucht, gevoederd en gedrenkt in Harlingen. Hele fijne tocht terug gehad, ook nog een stuk kunnen zeilen.

In de sluis weer een paar voorbeelden van hoe je het niet moet doen:

- Lijnen om de handen slaan om de boot vooruit te trekken en vast te houden;
- De boot ophangen;
- Tegen de kant op botsen;
- Geen lijnen gebruiken maar met de hand de ladder pakken met als resultaat de boot scheef in de sluis.

Mijn god zeg :').

Anywho. Rust. Ik heb nog wat toffe foto's van op t wad vanmorgen/vanmiddag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-22 19:58

Zo prachtig <3

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:16

Hahah hilarisch, sluisverhalen altijd mooi. Prachtige foto’s ook, zo met een vinnetje aan de grond.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 20:21

Thanks <3. Vinnetje was voor t trapje :)).

We liggen nu in Joure, de stad waar onze boot gebouwd is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:23

Hoe is het Markermeer eigenlijk? We horen dat t vol waterplanten staat en je alleen fatsoenlijk door de vaargeul kan?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:45

Wij hadden destijds nergens last van met onze langkieler :)) Jaren geleden was het daar al compleet dichtgegroeid. Ik gok dat daar weinig veranderd is, en je nog steeds goed moet oppassen inderdaad.

Mo_86

Berichten: 1241
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:06

Dit jaar is het vrij ernstig qua waterplanten, maar naar mijn weten kun je in de diepere gedeelten wel goed varen. Maar kijk wel goed uit in het gebied tussen Marken en Amsterdam, daar moet je wel echt de geul aanhouden. Ook de Hoornse Hop is een ellende. Je kunt wel naar Hoorn maar dan moet je, als je vanuit het zuiden komt, de Sport I en H goed bakboord houden.

Ik zeg er wel eerlijk bij dat het even geleden is dat wij op het Markermeer waren, bovenstaande is wel al jaren hetzelfde qua waar je moet oppassen. Van vrienden heb ik al wel begrepen dat het dit jaar wel erger is dan vorig jaar.

Wij hebben een bulbkiel, dus dan neemt lekker veel zooi mee, achteruitvaren helpt dan wel even maar niet geweldig dus haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:43

Komt overeen met wat m'n schoonvader zei, dus :)).

Wij gaan over de IJssel terug, dus laten het Markermeer sowieso links liggen. Ik vind het geen prettig meer om overheen te varen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:49

Markermeer vind ik ook niet zo spannend inderdaad. Maar wij gingen altijd via de Vecht, en dan vanaf Muiden richting het IJsselmeer en de Waddenzee. Dus we kwamen er wel bijna elk jaar overheen.
We hebben regelmatig bij Hooft en bij het kleine gratis steigertje bij Almere overnacht, en dan gingen we altijd naar de vogeluitkijk, ijsvogels spotten <3

Heeft iemand van jullie toevallig enig idee wat dit voor beestjes zijn?
Ze kwamen met de honderden van onze romp af tijdens het schoonmaken := Ze bewegen flink en hebben heel lange voorpootjes of tentakels waar ze mee zwiepen, het deed me een beetje denken aan een bidsprinkhaan.
Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:10

Ik vind het Markermeer vooral heel poedersuiker :)). Irritante golfslag.

Geen idee wat die beestjes zijn, heb je een betere foto? Anders google lens eens laten kijken?

Wij hebben toch besloten over de randmeren en t Markermeer naar Muiden te gaan en dan over het Amsterdam-Rijnkanaal naar huis. Niet de leukste tocht, maar wel t snelste.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:30

Ja klopt, het is echt een klotsbak daar.. van die hele korte, vervelende golfjes..

Ik had geen goede camera bij me jammer genoeg, dus een betere foto heb ik niet -O- Had al eens gegoogled zonder resultaat.. Maar ik gok dat het wel een best bekend beestje/larfje moet zijn omdat er zo enorm veel zaten.
Ik zal er volgende keer weer een paar van de romp plukken voor een goede foto :D

Amsterdam Rijnkanaal vond ik altijd een van de vreselijkste routes :Y) We gingen altijd tot aan Utrecht via de Vecht. Dat duurt wel iets langer inderdaad. Maar ik genoot altijd van die mooie huisjes en bruggetjes en al die bloemen <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:54

Wij gaan idd ook over de Vecht, maar daarna ontkomen we toch niet aan t Amsterdam-Rijkanaal, helaas :=.

Ook niet aan t Markermeer. Hopelijk kunnen we t zeiltje erop zetten... Er staat echt bijna geen wind :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:12

Pfffrt, we gaan echt nooit meer over de randmeren, wat een gedoe :'). Lang wachten, bruggen die opeens gewoon dicht zijn, overvolle sluizen en dan heb ik t nog niet over de amoebe's overal :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 13:51

Net door de Prinses Irenesluis gegaan, twee vrachtschepen erbij, beide met de schroeven aan. Dus wij en de boten voor ons twee meter naar voor en twee meter naar achter, en op en neer, constant.

Via de marifoon netjes gevraagd of de vrachtschepen gevraagd kon worden de schroeven uit te zetten. Dat werd gevraagd en t ene vrachtschip deed dat ook. Het andere schip niet, dus we slingerden nog steeds alle kanten op. Dus nogmaals via de marifoon de sluiswachter gevraagd of de schroef uit kon, kregen we als antwoord dat we dan misschien maar niet meer door deze sluis moeten gaan en dat het maar gedoe was zo...

Bij mijn weten wordt schroeven aan gedoogd mits dat veilig is, en dat was het niet. Wij gingen echt alle kanten op en dan moest t luchtalarm nog gaan :=.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 06:54

_San87_ schreef:
Net door de Prinses Irenesluis gegaan, twee vrachtschepen erbij, beide met de schroeven aan. Dus wij en de boten voor ons twee meter naar voor en twee meter naar achter, en op en neer, constant.

Via de marifoon netjes gevraagd of de vrachtschepen gevraagd kon worden de schroeven uit te zetten. Dat werd gevraagd en t ene vrachtschip deed dat ook. Het andere schip niet, dus we slingerden nog steeds alle kanten op. Dus nogmaals via de marifoon de sluiswachter gevraagd of de schroef uit kon, kregen we als antwoord dat we dan misschien maar niet meer door deze sluis moeten gaan en dat het maar gedoe was zo...

Bij mijn weten wordt schroeven aan gedoogd mits dat veilig is, en dat was het niet. Wij gingen echt alle kanten op en dan moest t luchtalarm nog gaan :=.

Hier een binnenvaartschipper, moest ff denken welke sluis dat ook alweer is (de beroepsvaart noemt die Sluis Wijk) ... Wij (lees: onze matroos) zetten aan de voorkant een touwtje naar voren en een touwtje naar achteren, want dan kan de schroef eraf (en kan mijn man even naar het toilet, of wat te eten / drinken halen), maar sommige schippers, vooral de zandmannen, varen alleen. En buitenlandse schepen (vooral de Oostblokkers) verstaan nauwelijks Nederlands. Of het komt ze heel goed uit dat ze geen NL begrijpen ;) .
Maar uhmmm, als je twee meter naar voren en naar achteren gaat, ligt je boot niet goed vast San := . Maar ik begrijp wat je bedoelt, en die grote sluizen met redelijk wat verval en weinig bolders in de muur zijn best vervelend.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:39

Gem schreef:
_San87_ schreef:
Net door de Prinses Irenesluis gegaan, twee vrachtschepen erbij, beide met de schroeven aan. Dus wij en de boten voor ons twee meter naar voor en twee meter naar achter, en op en neer, constant.

Via de marifoon netjes gevraagd of de vrachtschepen gevraagd kon worden de schroeven uit te zetten. Dat werd gevraagd en t ene vrachtschip deed dat ook. Het andere schip niet, dus we slingerden nog steeds alle kanten op. Dus nogmaals via de marifoon de sluiswachter gevraagd of de schroef uit kon, kregen we als antwoord dat we dan misschien maar niet meer door deze sluis moeten gaan en dat het maar gedoe was zo...

Bij mijn weten wordt schroeven aan gedoogd mits dat veilig is, en dat was het niet. Wij gingen echt alle kanten op en dan moest t luchtalarm nog gaan :=.

Hier een binnenvaartschipper, moest ff denken welke sluis dat ook alweer is (de beroepsvaart noemt die Sluis Wijk) ... Wij (lees: onze matroos) zetten aan de voorkant een touwtje naar voren en een touwtje naar achteren, want dan kan de schroef eraf (en kan mijn man even naar het toilet, of wat te eten / drinken halen), maar sommige schippers, vooral de zandmannen, varen alleen. En buitenlandse schepen (vooral de Oostblokkers) verstaan nauwelijks Nederlands. Of het komt ze heel goed uit dat ze geen NL begrijpen ;) .
Maar uhmmm, als je twee meter naar voren en naar achteren gaat, ligt je boot niet goed vast San := . Maar ik begrijp wat je bedoelt, en die grote sluizen met redelijk wat verval en weinig bolders in de muur zijn best vervelend.

Wij leggen onze boot dan ook niet vast in de sluizen, de lijnen gaan in ons geval om een bolder en om een trap en terug naar de bolders op de boot en we staan erbij om de lijnen om te pakken omdat er veel verval is daar.

Als je dan met je bootje in een kolkende massa water ligt omdat schip 1 aan bakboord zijn schroeven volle bak aan heeft, en schip 2 achter je zijn boegschroef ook volle bak aan heeft, ja dan maak je nauwelijks kans. Wij waren niet de enige boot met problemen om te blijven liggen, de mensen voor ons gingen ook alle kanten op door het kolkende water.

Het zal effectief ook vast geen 2 meter zijn, maar door het heen en weer, op en neer gaan, voelde dat wel zo. Het was vooral de reactie van de sluiswachter die, in mijn ogen, debiel was :).

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:46

Waren het lege of geladen schepen? Of welke was leeg, welke was geladen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 08:50

Beide waren containerschepen, maar of ze beide volledig beladen waren, geen idee :=. Er liep iig bij beide schepen twee of drie man aan boord, van wat ik kon zien.

Het is ook geen issue met de vrachtschepen per se, ik snap wel dat ze hun schroeven aan houden, is makkelijker. Hoewel ik van een bevriende ex-binnenvaartschipper wel ook hoorde dat er bij zijn die t leuk vinden pleziervaart te 'plagen' :+.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 09:47

Hoewel dit een zeiltopic is (en ja, ik houd ook echt van zeilen, zo ook mijn kinderen), wil ik het hier toch echt voor mijn collega's opnemen.
Ik ken sluis Wijk goed en ik weet dat het een klotsbak is. Dat heeft meerdere redenen en dat wil ik je (jullie) graag uitleggen. Het kanaal vanaf Amsterdam richting Wijk is tientallen kilometers lang en het water kan geen kant uit doordat het lang en recht is afgedamd. De scheepvaart mag er maximaal 18 km / uur varen en dat wordt stevig gecontroleerd. Het stuk richting Wijk vanaf de splitsing met het Lekkanaal (dat naar sluis Vreeswijk loopt) is zo mogelijk nog smaller, dus tegen de tijd dat de schepen en bootjes bij de sluis aankomen rolt het water al naar voren en naar achteren en van links naar rechts. Wanneer een vrachtschip de sluis invaart, duwt hij een golf water voor zich uit, die bij het invaren van de sluis tegen de sluisdeuren omdraait en weer terugkomt. Geladen schepen hebben dus last van hun eigen boeggolf en moeten daar weer harder op draaien om nog vooruit te komen. Oftewel, ze varen zo langzaam mogelijk in om zo min mogelijk water 'terug' te krijgen, waarna ze vastmaken. Maar de schroef moet idd blijven draaien om het personeel de tijd te geven goed vast te maken. Wanneer een ander groot schip achteraan komt, gebeurt hetzelfde (dezelfde boeggolf, maar ook zuiging tussen de twee schepen) en moet schip 1 de kont tegen de kant aan zien te houden door zijn schroef er ook nog even bij te zetten.
Ik snap heel goed hoe dat er van jullie kant allemaal uitziet, maar vooral hoe het voelt, en dat jullie vervolgens nog in die klotsbak de boten moeten zien vast te leggen, terwijl de schippers nog bezig zijn. Het lijkt dan net alsof ze geen medewerking willen verlenen of dat het lijkt op 'jachtje plagen', maar neem maar van mij aan dat er geen één schipper bij is die dat doet. Stoere verjaardagspraat, maar we hebben hier in het vak allemaal wel een vriend of kennis die bij een psycholoog beland is na trauma en nachtmerries vanwege een aanvaring-al-dan-niet-met-dodelijke-afloop, gevolgd door een jarenlange rechtszaak.

'Volle bak' een schroef erop houden, niet de voorstuwing en niet de boegschroef .... echt NIET. Je wil niet weten wat er gebeurt met de schroef er vol op: je gaat door je eigen touwen heen en als je personeel geraakt wordt door een springend touw ben je hartstikke aansprakelijk. Schippers lijken misschien lomp en nonchalant ... vergeet het maar. Met 1500 tot 3000 ton aan (geladen) containers aan boord en 1200 of 1800 pk verdeeld over één of twee motoren ben je uiterst zorgvuldig.

Een eigen ervaring van afgelopen week: wij voeren leeg op de Wezer richting Bremen en in de buurt van Münster kwam en een roeiboot 'vier zonder stuurman' op snelheid schuin op onze kop aanvaren. Geen begeleidende motorboot of fietser op de wal. Hoe denk je dat wij erbij zitten als we de boot niet meer in zicht hebben, ook niet op de camera's? Zo wendbaar zijn wij niet. Luchthoorn gebruikt en gelukkig ... ze wenden op tijd af en het liep goed af. Maar ons boos aankijken, terwijl wij hier even zaten te trillen als een rietje.

Maar goed, ik wilde het toch even vanaf 'onze' kant toelichten Y;(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:32

Gem, bedankt voor je uitleg. Goed te lezen hoe het vanuit een binnenvaartschip werkt. Het was gisteren gewoon indrukwekkend voor vooral mij, beide schepen lagen al vast maar deden de schroeven niet uit, de ene ook niet na verzoek van de sluiswachter (was een Duits schip). Dit was de derde keer dat ik door deze sluis ging en het is een sluis waar ik nooit een heel lekker gevoel bij heb gehad.

Hoe sommige mensen zich op het water gedragen... Echt bizar. Een poos terug lagen wij bij Rhenen in de 'haven' en was een jet ski bezig rondjes te racen om een binnenvaartschip, die schipper heeft zijn luchthoorn ook even gebruikt. Levensgevaarlijk...

Mijn schoonvader heeft mijn vriend respect voor de binnenvaart goed bijgebracht en we houden er aan alle kanten rekening mee, het moet wel veilig blijven. Ook voor ons :=.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:35

We hebben wel echt een super vakantie gehad <3. Gisteren zijn we thuis gekomen, beide ziek :)).

Nu wasjes draaien en uitbrakken.

t Bootje heeft t goed gedaan :D.

(Het water ligt echt gruwelijk laag, trouwens :oo.)

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:17

Ja .... laag water %) . Wij hebben ons door onze bevrachter bewust laten opsluiten in midden/noord - Duitsland voor een paar heen-en-weertjes tussen Bremen en Gelsenkirchen, omdat er op de Rijn niet meer te varen valt. Mijn man had uitgerekend dat we op de Rijn nu nog krap 400 ton zouden kunnen meenemen -O- .
Ik las gisteren trouwens wel iets opmerkelijks: op de Elbe staat het water ook heel laag en daar schijnen nu stenen boven water te komen waarop teksten met teksten als "Huil wanneer u mij ziet". Ze noemen het 'Hungersteine', omdat ze vaak een voorteken waren van een slechte oogst.

Over enkele weken gaan mijn man en ik op vakantie naar Sicilië, onder andere om daar huisjes te gaan kijken. We zouden daar op termijn grotendeels willen gaan wonen, maar ik draaf altijd meteen een beetje door: zit nu op allerlei sites van waaruit je mooie zeiltrips kan maken en welke kosten daar aan hangen :D . Lijkt me zo gaaf om langs de kust en om de kleine eilanden heen te varen <3 .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 16:58

Maar echt he... Het water in onze haven staat geloof ik een 2/2,5 meter lager dan normaal :=. Een deel van de boten kan de haven niet eens uit doordat t water zo laag staat. En t kleine motorbootje van de vereniging ligt al droog :+.

Echt het tegenovergestelde van vorig jaar, toen stond eind juli de parkeerplaats onderwater en zijn we daar met de hondjes wezen zwemmen :)).

Wat gaaf, Sicilië, mooie omgeving en ontzettend leuke mensen <3.