Elektrostimulatie (toestel)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Elektrostimulatie (toestel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 19:49

Wie heeft ervaring met elektrostimulatie?
Zowel voor spiertraining als revalidatie.

Ik heb 6 weken fysio gedaan voor een (blijvend) letsel aan de schouder. Hierbij werd elke keer elektrostimulatie gebruikt. De fysio zei om de pijn en de ontsteking eruit te nemen.

Omdat dit mij erg geholpen heeft, ben ik aan het denken om zelf zo een toestelletje aan te kopen. (ik heb gezien dat het te koop is bij sportzaken zoals decathlon en bij elektrozaken).

Maar ik vroeg mij af: zijn er nog mensen die dit gebruiken?

maximuss

Re: Elektrostimulatie (toestel)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:55

Ik gebruik het ook, niet voor training maar voor recuperatie. Ik heb 2x sanitas Sem 43 en een compex. Sanitas is goed en een leuke prijs. Compex heeft meer electroden dus je kunt meer spiergroepen tegelijkertijd behandelen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:01

maximuss schreef:
Ik gebruik het ook, niet voor training maar voor recuperatie. Ik heb 2x sanitas Sem 43 en een compex. Sanitas is goed en een leuke prijs. Compex heeft meer electroden dus je kunt meer spiergroepen tegelijkertijd behandelen.

Is het 'veilig' in gebruik om zelf mee aan de slag te gaan? (je moet tenslotte toch weten waar precies je die elektroden plaatst?)
Ik ga eens googlen op dit merk :-)
Bedankt voor je reactie!

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:19

Er zit sowieso een goede handleiding bij met tekeningen hoe je ze moet plaatsen. O te beginnen zou ik een sanitas aanraden: heel duidelijk en gebruiksvriendelijk (en kost maar een euro of 40 op Amazon ;-)).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:21

Wat voor elektrostimulatie?

Ik gebruik in mijn werk veel NMES bij ernstige copd patiënten. Dat is om spieren te trainen. Dan komt het wel precies welke instellingen je gebruikt en waar je de elektroden plaatst.

Voor pijnstilling, gebruik je dan TENS?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:23

Bij mij gaat het vooral om TENS en EMS.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:27

Ik kreeg die van mij via de pijnpoli.. ik had pijn na de operatie.. weet even niet welke ik heb maar het werkt voor mij perfect.. hij is volledig vergoed. En krijg na 1 belletje de stickers thuis gestuurd.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 20:32

Ik heb net de sanitas besteld (zoals maximuss aanraadde)
normaal wordt hij morgen al geleverd :-)
Ik zou vooral TENS gebruiken, voor pijnbestrijding.
Voorlopig heb ik de laatste weken weinig last, zou ik het dan preventief gebruiken? (ik doe best zwaar werk en heb regelmatig terugkerende gewrichtsontsteking omdat het gewricht kapot is)

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 20:38

Dat heb ik ook: knieën zijn hier chronisch ontstoken en dat heeft ook gevolgen voor de nabijgelegen spieren en pezen. Ik hang elke dag aan mijn "bakje" ;-).
De andere spiergroepen ook maar eerder preventief.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 21:23

maximuss schreef:
Dat heb ik ook: knieën zijn hier chronisch ontstoken en dat heeft ook gevolgen voor de nabijgelegen spieren en pezen. Ik hang elke dag aan mijn "bakje" ;-).
De andere spiergroepen ook maar eerder preventief.

Maakt het eigenlijk uit wanneer je het doet? (in de morgend of avond)
En bij mij deed het altijd pijn bij de fysio, is dat bij jou ook? Daarna was de pijn wel weg, maar de elektrostimulatie zelf op die plek deed wel pijn

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:47

Ik doe het na het sporten of 's avonds en ja, het doet wel pijn: je kunt de intensiteit zelf regelen zodat het niet te veel pijn doet. ;-).

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:50

Ik gebruik ook een TENS, ik vond sanitas stukken minder prettig dan die van cefar, de cefar heeft echt een enorm relaxt programma die de sanitas niet heeft, ook kun je er net iets meer mee. Ik heb t allemaal geregeld via mijn verzekering en krijg dus ook nieuwe elektroden enz vergoed. Ook heb ik uitgebreide uitleg gekregen over waar ik het beste kon plakken e.d., ik zou ook zeker niet aanraden er zomaar op eigen houtje een aan te schaffen.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 22:12

Hier goede ervaringen met de Compex (ben zelf fysiotherapeut en werk er veel mee). Mijn werkgever heeft dit merk grotendeels in Nederland geïntroduceerd en geeft ook cursussen in het privégebruik hiervan. Kijk hiervoor even op de website www.elmakes.nl