Keep calm and do triathlon

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:32

ditano schreef:
Ook lekker sportief bezig dus :j germie .
Tja .. zo vind je op een punt in je leven je passie .
Zo was dat bij mij de triathlon op mijn 49 ste . Dat had ik ook nooit gedacht .. vooral omdat ik van huis uit al helemaal geen zwemster ben .

nee, enzeker niet op die leeftijd. Ik ben altijd competatief ingesteld en kan mij geen sport zonder competitie voorstellen en zeker geen sport waarbij ik dan niet kan winnen. En duiken heeft helemaal geen competitie. Maar toch voelt het als een roeping, ik zeg altijd dat ik een roeping gemist heb. Anderen worden dominee en ik had moeten gaan duiken. Ik laat me nu ook door niets of niemand tegenhouden om mijn passie uit te oefenen.
49 en triathlon, petje af hoor.

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:39

Thanks ... en dan vooral een paniek voor hoofd onder water overwinnen .
Een trauma uit mijn kindheid .
Maar heb een super trainer met een engelen geduld ... en de eerste beginselen BC zijn er .
Heb dus nog mooi een paar maanden om door te trainen .
Ben al wel dit jaar een 1/16 en 1/8 triatlon gegaan , het zwemmen met schoolslag .
Beide keren was ik derde (1 X leeftijds categorie , 1x dames )

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:55

Jeetje Ditano dat zwemmen lijkt wel hogere wiskunde :)) Been hier, arm daar, en dan ook nog op tijd weer luchthappen :D

Germie, herkenbaar wat betreft competitief zijn. En wat leuk dat je nu je passie in het duiken gevonden hebt.

Ik ben ook vreselijk competitief ingesteld als kind al kon ik absoluut niet tegen mn verlies := En in de paardensport ging (en ga) ik ook echt voor de winst. Maar grappig genoeg heb ik dat met het hardlopen helemaal los kunnen laten. Voornamelijk ook omdat de meeste wedstrijden waar ik aan meedoe met +1000 man zijn en ik daar toch nooit van mn leven tussen kom :D Maar in het duursporten heb ik echt de voldoening ontdekt in het verleggen van mijn eígen grenzen. En dat vind ik echt heel mooi :j Heb een maand geleden mijn eerste marathon gelopen. En het gevoel wat ik daar had toen ik over die finish kwam, tjemig kon wel huilen :o zo'n bijzondere ervaring om je lichaam tot een bepaald uiterste te brengen en dan te weten dat je het aankunt.

En dat is eigenlijk ook mijn hoofdmotivatie om de triatlons te gaan doen. De grenzen van mijn duursportvermogen nog weer wat verder op gaan zoeken. Mijn plan is om het zomerseizoen van 2017 een aantal kwart triatlons te gaan doen. En als dat lekker loopt dan is mijn doel toch echt wel om in elk geval de halve te gaan doen en wie weet ooit ooit ooit een hele. Dat zou wel echt de ultieme duursport uitdaging zijn! Maar ook bij de kwart en de halve zal het mij niet persé om een podiumplaats of hele snelle tijd gaan. Wat hardlopen betreft ik kom lekker mee maar ben niet heel snel. 5 km staat op 25 minuten en de halve marathon kan ik in 2 uur lopen. Er is nog ruimte voor verbetering maar een echte snelle ga ik niet worden.
Fietsen ben ik nog niet zo lang mee bezig maar de langere tochten gaan me al best goed af. En het zwemmen tja ik heb zwemdiploma A t/m zwemvaardigheid 4 ofzo maar vraag me echt niet meer een borstcrawl uit te voeren :') Dat wordt dus flink trainen komende winter :)) Inclusief beenplankjes en pullboys begrijp ik dus :P

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 22:16

Dat verwoord je mooi Eliine " in de duursport/ triathlon je eigen grenzen verleggen " .
Zo is dat bij mij ook , mezelf willen verbeteren en ook mijn angst grens (zwemmen) overwinnen .
Op latere leeftijd toch nog een redelijke BC kunnen leren . En ik ben op de goede weg , en daar ben ik trots op. Stond april dit jaar de eerste keer echt met tranen in mijn ogen in het zwembad .
Verheug me iig al op volgend jaar . :j
Heb binnnenkort ook een afspraak met mijn trainer om mijn wedstrijd programma voor 2017 te bespreken .
Maar eerst woensdag een inspanningstest in Münster. :D

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 22:30

Ooh leuk een inspanningstest! Of nouja leuk... :') heb laatst sportmedisch onderzoek gehad inclusief inspanningstest en vo2max bepaling. Los van het feit dat je jezelf de blubber in de benen moet fietsen vond ik het wel mega interessant!

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 23:10

Ik doe de test i.o met mijn trainer op de loopband .
Ben benieuwd , is idd met VO2 max , zones bepalen , omslagpunt , lactaat , hartfilmpje ,bloedtests etc .
Is iig een uitgebreid onderzoek van ca 2 a 2,5 uur .

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 07:22

@Eliine : Mooi doel hoor eventueel ooit voor een hele te gaan .
Mijn trainer heeft dit jaar de Ironman in Maastricht gedaan .
Hier even een indruk wat er aan training vooraf ging :

Van begin december 2015 t/m juli 2016 :
6000 km Fietsen
170 km zwemmen
1500 km hardlopen
+ nog 1 a 1,5 uur core per week .

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:07

ditano schreef:
Ik doe de test i.o met mijn trainer op de loopband .
Ben benieuwd , is idd met VO2 max , zones bepalen , omslagpunt , lactaat , hartfilmpje ,bloedtests etc .
Is iig een uitgebreid onderzoek van ca 2 a 2,5 uur .

Ja zo eentje had ik ook alleen Dan op de fiets :j vond het super interessant haha

Pfff dat zijn aardig wat meters := ik welke tijd heeft hij hem volbracht?

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 08:48

In 10:45 is hij gefinisht .
Daarna is hij meteen in een koud bad gaan liggen , schijnt goed tegen spierpijn te zijn . :wow: :brr:
Hij wist niet eens meer hoe hij in zijn hotelkamer is gekomen .

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:59

Mijn hemel := ik ben wel van plan er een paar uur meer over te gaan doen :')

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:00

Hoe is de Zevenheuvelenloop gegaan trouwens?

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:19

Hier ook een duursporter, nu door omstandigheden even op een laag pitje.
Fanatiek aan triathlon gedaan, gefietst (elfsteden fietstocht bijv.),marathon gelopen etc. Leuk!

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:15

Eliine schreef:
Hoe is de Zevenheuvelenloop gegaan trouwens?


Niet gestart met het oog op de inspanningstest woensdag .
Had ook nog wat spierpijn in de hamstrings van hardlopen en core van afgelopen week .
Was sowieso een fun rondje geweest zonder streeftijd .
Vooraf was er ook nog slecht weer gemeld , had ook geen zin ziek te worden .
Dus als toeschouwer daar geweest .

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 11:15

Eydis schreef:
Hier ook een duursporter, nu door omstandigheden even op een laag pitje.
Fanatiek aan triathlon gedaan, gefietst (elfsteden fietstocht bijv.),marathon gelopen etc. Leuk!


Wil je het weer gaan oppakken ?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:21

Joepie een tritopic!

Ik zal zo het topic lezen na werk :) . maar whieeej triathlon topic *\o/*

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 13:09

Magrathea schreef:
Joepie een tritopic!

Ik zal zo het topic lezen na werk :) . maar whieeej triathlon topic *\o/*

*\o/* Jaaaaa , de groep word langzaam groter !!!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:15

Oke ik ben bijgelezen! Mooie verhalen komen er langs!
Grappig trouwens dat zwemmen bij mij hetgene is wat het makkelijkst lukt :o Ik ben van huis uit absoluut geen sporter, mijn ouders zijn dat namelijk niet en hadden zoiets van "Je hoeft niet sportief te zijn", en mijn cijfer voor gym werd niet meegenomen in de beloning die ik voor m'n rapport kreeg :o . Uiteindelijk op de TU was sporten heel erg toegankelijk dus ik ben begonnen met vechtsport, echter na een jaar van mijn fiets gevallen en mijn knie gekneusd. Vechtsporten mag ik nooit meer doen :(
Dus toen ben ik bij zwemmen uitgekomen (da's inmiddels 3 jaar terug). Ik kon er geen bal van, heb vroeger met hakken over de sloot mijn B gehaald en daarna snel gestopt. Inmiddels lukt het aardig (ook al heb ik een jaar niet gezwommen vorig jaar vanwege drukte en geen geld voor een sportabonnement). Onze zwemclub heeft een fanatieke triatlongroep, met zowel beginners als een groep van ca. 12 eredivisie-triatleten die samen halve en hele triatlons doen. Daar ben ik nog lang niet, maar ik hoop komende zomer mijn eerste 1/8e te doen :)
Zwemmen gaat dus best makkelijk hier, mijn club heeft 5 trainingsmomenten per week en je mag naar zo veel trainingen als je wil mits je je op tijd inschrijft (aangezien het bad ook een keer vol ligt). De woensdag is gericht op triatleten, dus veel afstanden zwemmen. Ook hebben we 2x per jaar een T30, waarin je in 30 minuten zoveel mogelijk afstand gaat afleggen (dat wordt voor je geteld). In baan 1 (de beginners) heb je een T15, vorige week heb ik voor het eerst de T30 gedaan. Ik zat bijna op het dubbele van een T15, wat best goed is aangezien maximaal gaan voor 15 minuten wat makkelijker is dan voor 30 minuten. ook heb ik een paar keer stil gelegen vanwege een vervelende spier-irritatie in mijn arm... Kwam uiteindelijk op 1200m precies :)

Fietsen heb ik al een tijd niet gedaan en vind ik ook lastig in de winter. Hardlopen is ook een dingetje, ik loop te morrelen met mijn oude knieblessure en heb anderhalf jaar terug shin splints gehad wat nog heel soms opspeelt. Ik doe nu veel yoga voor 'algemene' kracht en stabiliteit en wil eind december het hardlopen rustig oppakken. Op Hemelvaartsdag is hier een leuke 10K-race waar ik aan mee wil doen. Dat had ik dus 1,5 jaar geleden ook gedaan wat me vervolgens die blessure heeft opgeleverd, kijken of ik dat deze keer beter kan doen :D

Het leuke van de TU-sportkaart is dat je aan alles mee mag doen (behalve fitness). Wellicht is het dus een slim idee om nu en dan eens een lesje spinning mee te pakken. Ik zou ook graag hardlooptraining volgen maar ik heb best heftige astma en merk dat ik echt niet meekom met zelfs een beginnende groep. Ik heb veel pauzes nodig, zeker met dit weer :o

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 16:15

Mooie introductie Magrathea :j

Zo heeft iedere triatleet wel een discipline die minder goed gaat , en aan de andere kant disciplines die goed liggen .

Volgend jaar je eerste 1/8 gaan is een mooi doel .
Bij ons is wintertraining spinning , en 2 X per week core . Daar hamert onze trainer op echt beide lessen mee te pikken .
Wel heb ik ook nog een MTB , dus als het weer meezit lekker buiten een rondje hobbelen .
Hardlooptraining vind altijd buiten plaatst .
Zwemmen doe ik twee keer per week .

Ben wel benieuwd hoe je zwem training eruit ziet ?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 17:23

Hoeveel uur per week sporten jullie gemiddeld eigenlijk in het winterseizoen?
Ik ben nu van plan om 1-2x per week te zwemmen
2x hardlopen
2x core stabiliteit (vanuit fysio)
En daarnaast rijd ik ook nog paard

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:00

Ik zwem nu 1x per week.
Probeer altijd minimaal 3x per week hard te lopen.
En fietsen doe ik niet veel in de winter eigenlijk, vind ik eng met dunne bandjes op natte en gladde wegen

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:46

Nee buiten fietsen op de racefiets zie ik dus ook niet echt zitten nu. Fiets wel veel op mn gewone huis tuin en keuken fiets. Wil me deze winter vooral focussen op het zwemmen en het hardlopen en dan hoop ik dat ik in maart/april het fietsen weer erbij mee kan pakken en dat ik dan op tijd op conditie ben wat racefietsen betreft.

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:02

Wij zitten in de regeneratie fase .
Dus de vaste trainingsdagen , en 1 X extra zwemmen , als het weer het toelaat MTB .
Ma+ Di rust
Woe : extra zwemtraining , s, avonds hardlooptraining
Do : core
Vrij: vaste zwemtraining
ZA: als het weer het toelaat MTB
Zo : core en spinning .

Trainer hamert op 2x core in de winter .
Zodat de kans op blessures kleiner is als men de intensiteit van de trainingen richting seizoen weer gaat verhogen .

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:48

@lovemaylo

Loop je intervallen als je hardloopt ?
Of trainen jullie Überhaupt in zones ?

Zou iig leuk zijn als jullie je trainingen delen :o
Ik zal iig alles zoveel mogelijk hier neertypen .

lovemaylo

Berichten: 1802
Geregistreerd: 23-10-09

Re: Keep calm and do triathlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 19:54

Intervallen op training, en zelf loop ik duurloopjes.
Heb elke maand ook wel 1 of 2 keer een hardloopwedstrijdje, dus dan ga ik maximaal.

Ik zal mijn komende trainingen hier ook wel delen, vanavond weer zwemmen :)

Time2Tri

Berichten: 6132
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 19:57

lovemaylo schreef:
Ik zal mijn komende trainingen hier ook wel delen, vanavond weer zwemmen :)


Leuk .. :j ben benieuwd hoe je training eruit ziet :D