Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 06:36

Gewoon benieuwd..
Mensen die de site van kritisch prikken een cultsite vinden, hebben jullie daadwerkelijk de site doorgelezen of neem je dit over van iemands mening.

Voorheen had de rivm niet alleen de entingen in beheer, maar ook de registratie van bijwerkingen en hier werd het een en ander in de doofpot gestopt.
Sinds 2013 houd Lareb deze bijwerkingen van oa vaccins bij.
Melding kan zowel door professinals ouders bijgehouden, met openbare stukken.


Een beknopte vraag en antwoord
http://www.homeopathie-behandeling.nl/vaccinatie-wel-niet

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 07:25

Ja die site heb ik doorgelezen.

Ik vind het overigens geen cult-site. Ik vind het een grote berg met onzin.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:17

Nee hoor, ik heb die site ook gelezen. Als het niet zo'n serieuze zaak was had ik het bijna lachwekkend gevonden :=

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 08:38

Uiteraard heb ik die site gelezen. Zelden een grotere hoop onzinnigheid en bangmakerij die op werkelijk niets gestoeld is gelezen.
En cult? Nee. Dat lijkt me nou niet de juiste benaming.
Overigens heb ik de indruk dat mensen die deze site geloofwaardig vinden juist zonder ook maar zelf ergens rationeel over na te denken deze onzin slikken voor zoete koek.

mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:01

genja schreef:
mamajolijn schreef:
Waarom vinden een aantal mensen dat kinderen op een KDV alle kinderen geënt moeten zijn voor groepsimmuniteit, terwijl de pedagogische medewerkers niet geënt worden? Zijn zij dan geen gevaar meer voor de kinderen?

En de mensen die voor verplicht vaccineren zijn, laten die zichzelf ook weer op tijd enten als zij zelf kinderen hebben?


Misschien omdat die medewerkers wel als kind gevaccineerd zijn en dus al levenslange bescherming hebben?


En dat is dus niet zo. Je bent niet levenslang beschermd tegen alle ziekten waarvoor je ingeënt wordt....

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:02

Citaat:
ze hebben mazelen, bof (ikzelf ook weer), rode hond, waterpokken en roodvonk gehad en ze zijn tot op heden kerngezond!


Ze hebben al deze ziektes gehad maar ik vind ze toch kern gezond! :')

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:36

annebe schreef:
Gewoon benieuwd..
Mensen die de site van kritisch prikken een cultsite vinden, hebben jullie daadwerkelijk de site doorgelezen of neem je dit over van iemands mening.

Voorheen had de rivm niet alleen de entingen in beheer, maar ook de registratie van bijwerkingen en hier werd het een en ander in de doofpot gestopt.
Sinds 2013 houd Lareb deze bijwerkingen van oa vaccins bij.
Melding kan zowel door professinals ouders bijgehouden, met openbare stukken.


Een beknopte vraag en antwoord
http://www.homeopathie-behandeling.nl/vaccinatie-wel-niet

Goeie site man...

Citaat:
Kinderen die niet gevaccineerd zijn, hebben over het algemeen een heel goede en sterke gezondheid en minder last van chronische verkoudheden, chronische oorklachten, huidproblemen, afhankelijkheid van luchtwegmedicatie (pufjes), voedselintoleranties en gedragsproblematiek. Er wordt een relatie vermoed tussen de vaccinaties en het al jong optreden van diabetes type 1

Geen bronvermelding, niks. Hoeveel vaker komt het voor? Bij welke kinderen is dit onderzocht? Welke andere factoren speelden mogelijk een rol?

Als wij hier zeggen "uit jarenlang onderzoek blijkt dat vaccins veiliger zijn dan de ziekten doormaken" is dat niet genoeg maar dit wel? :')

Ook hier wordt weer aangehaald dat betere voeding en hygiëne eigenlijk de oorzaak van het retour van de ziekte zijn... Vertel ze dat maar in de sloppenwijken van India waar tegenwoordig nauwelijks nog polio voorkomt dankzij vaccinatie *\o/*

Over onderbouwde artikelen gesproken: dit vond ik bij het zoeken naar sterftecijfers voor en na het invoeren van het RVP

Citaat:
Background
In the 20th century, childhood mortality decreased rapidly, and vaccination programmes are frequently suggested as a contributing factor. However, quantification of this contribution is subject to debate or absent. We present historical data from the Netherlands that allow us to quantify the reduction in childhood mortality burden for vaccine-preventable diseases in this period as a function of vaccination coverage.

Methods
We retrieved cause-specific and age-specific historical mortality data from Statistics Netherlands from 1903 to 2012 (for Dutch birth cohorts born from 1903 to 1992), and data for vaccination coverage since the start of vaccination programmes from the Dutch Health Care Inspectorate and the Dutch National Institute for Public Health and the Environment. We also obtained birth and migration data from Statistics Netherlands. We used a restricted mean life-time method to estimate cause-specific mortality burden among children and young adults for each birth cohort as the years of life lost up to age 20 years, excluding migration as a variable because this did not affect the results. To correct for long-term trends, we calculated the cause-specific contribution to the total childhood mortality burden.

Findings
In the prevaccination era, the contribution to mortality burden was fairly constant for diphtheria (1·4%), pertussis (3·8%), and tetanus (0·1%). Around the start of mass vaccinations, these contributions to the mortality burden decreased rapidly to near zero. We noted similar patterns for poliomyelitis, mumps, and rubella. The number of deaths due to measles around the start of vaccination in the Netherlands were too few to detect an accelerated rate of decrease after mass vaccinations were started. We estimate that mass vaccination programmes averted 148 000 years of life lost up to age 20 years (95% prediction interval 110 000–201 000) among children born before 1992. This corresponds to about 9000 deaths averted (6000–12 000).

Interpretation
Our historical time series analysis of mortality and vaccination coverage shows a strong association between increasing vaccination coverage and diminishing contribution of vaccine-preventable diseases to overall mortality. This analysis provides further evidence that mass vaccination programmes contributed to lowering childhood mortality burden.

Funding
Dutch Ministry of Health, Welfare and Sport.


Dit is de samenvatting, de referenties staan hier: http://www.thelancet.com/journals/lanin ... 73-3099(16)00027-X/references

Janneke2

Berichten: 22872
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:07

maava schreef:
Citaat:
ze hebben mazelen, bof (ikzelf ook weer), rode hond, waterpokken en roodvonk gehad en ze zijn tot op heden kerngezond!


Ze hebben al deze ziektes gehad maar ik vind ze toch kern gezond! :')


Ja, zo ging dat voor het Dutch birth cohort tot 1980 oid. toen de BMR werd ingevoerd.

De gemeente Rotterdam heeft in 1972 al vaccinatie van meisjes tegen rode hond in gang gezet, maar toen had ik het al gehad.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:52

Dat stukje komt uit de website die Annebe door linkte, http://www.homeopathie-behandeling.nl/v ... e-wel-niet
Over de kinderen van de schrijver van het stukje. Dus die komen niet uit 1972. Eerder rond 2000 neem ik aan. Wanneer vaccineren al een normaal ding was. De kinderen zijn zo gezond omdat ze resistend tegen het virus zijn geworden, wat ook gewoon met vaccinaties kan, maar dan hoef je eerst niet super ziek te zijn. (en zelf aangestoken te worden door je kinderen.)

Anoniem

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:07

Ik vraag me weleens af hoe ouders er tegenaan kijken als hun kind dus wel enorm ziek( of erger...) wordt vanwege gebrek aan enting??
Serieuze vraag dit.
Hoe zou je hier dan mee omgaan??

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:15

Anoniem schreef:
Ik vraag me weleens af hoe ouders er tegenaan kijken als hun kind dus wel enorm ziek( of erger...) wordt vanwege gebrek aan enting??
Serieuze vraag dit.
Hoe zou je hier dan mee omgaan??


Ik heb het idee dat deze mensen een soort nostalgisch gevoel hebben bij de kinderziektes door uitspraken als "Vroeger lieten ouders hun kind gewoon lekker uitzieken"

Anoniem

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:21

Ja geen idee ik zou mezelf kapot schamen als
M'n kind doodziek zou worden omdat IK zo nodig niet wilde enten...

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:25

Even iets anders, maar het sluit wel aan bij jouw vraag darkchrystal. Ik heb ooit gehoord van ouders die veroordeeld werden omdat hun kind overleden was aan een ziekte waarvoor zij het niet hadden ingeënt. Weet iemand hier meer van? Geloof dat het niet in Europa was, maar herinner me details helemaal niet.

Edit: ik zou het googelen, maar zit op de bus op mijn gsm en dan is dat vreselijk onpraktisch.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:37

SinneJ schreef:
Even iets anders, maar het sluit wel aan bij jouw vraag darkchrystal. Ik heb ooit gehoord van ouders die veroordeeld werden omdat hun kind overleden was aan een ziekte waarvoor zij het niet hadden ingeënt. Weet iemand hier meer van? Geloof dat het niet in Europa was, maar herinner me details helemaal niet.

Edit: ik zou het googelen, maar zit op de bus op mijn gsm en dan is dat vreselijk onpraktisch.


Die kan ik niet vinden

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:39

Ik ken wel verhalen uit de vs waar ouders veroordeeld zijn voor het onthouden van zorg aan hun zieke kinderen, maar voor het onthouden vaccinaties ken ik nog niet.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Hoe denk jij over vaccineren? (Bij mensen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:40

Hmmm misschien vergis ik me hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 13:51

Precies een jaar geleden werd dezelfde discussie gevoerd als ik me niet vergis :D

Mijn mening: vaccineer op maat.
Dat wil zeggen, zoek en onderzoek, en beslis dan wat je zelf bij je kind of bij jezelf vindt passen.
Voor sommige mensen betekent dat de volle pot aan vaccins, anderen kiezen bv. voor 2 bepaalde vaccins en nog anderen willen het helemaal niet.

Er moet wel keuzevrijheid zijn.

Ook belangrijk voor mezelf: het tijdstip van de inenting. Hoe ouder de baby hoe beter (maar dat is ook maar een mening).

Dus er is geen zwart-wit voorstelling. Er is geen goed of slecht.

Voor volwassenen is het ook een persoonlijke keuze. Ikzelf doe enkel tetanus omdat ik op een periode van 10 jaar wel eens door een hond wordt gebeten oid. Verder vind ik niets nodig.

(PS: voor wie zich echt wil verdiepen in vaccineren, is het boek 'Vaccin Vrij' van Door Frankema zeker een aanrader)

knetterhard

Berichten: 2446
Geregistreerd: 13-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:00

Robin_S schreef:
Precies een jaar geleden werd dezelfde discussie gevoerd als ik me niet vergis :D

Mijn mening: vaccineer op maat.
Dat wil zeggen, zoek en onderzoek, en beslis dan wat je zelf bij je kind of bij jezelf vindt passen.
Voor sommige mensen betekent dat de volle pot aan vaccins, anderen kiezen bv. voor 2 bepaalde vaccins en nog anderen willen het helemaal niet.

Er moet wel keuzevrijheid zijn.

Ook belangrijk voor mezelf: het tijdstip van de inenting. Hoe ouder de baby hoe beter (maar dat is ook maar een mening).

Dus er is geen zwart-wit voorstelling. Er is geen goed of slecht.

Voor volwassenen is het ook een persoonlijke keuze. Ikzelf doe enkel tetanus omdat ik op een periode van 10 jaar wel eens door een hond wordt gebeten oid. Verder vind ik niets nodig.

(PS: voor wie zich echt wil verdiepen in vaccineren, is het boek 'Vaccin Vrij' van Door Frankema zeker een aanrader)

_/-\o_

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:10

Froemel schreef:
Nu spreek ik wel over net na de oorlog..
Ik ken een persoon die door een inenting (pokken) hersenbeschadiging heeft opgelopen en daardoor ernstig verstandelijk beperkt is geraakt. Ik weet dat al meer dan 25 jaar (meer misschien???) die enting wordt gegeven. Maar die inenting staat wel bekend dat het naar binnen kan slaan.

Over de overige inentingen heb ik me niet verdiept, heb alle entingen vroeger gehad, ik leef en functioneer goed met goede weerstand.


De pokken-inenting was nou toevallig wel een riskante inenting, en mensen met bepaalde (huid)-afwijkingen mochten die inenting daarom niet krijgen. Ik heb die inenting ook nooit gekregen vanwege het feit dat ik, toen ik 2 weken oud was, geopereerd moest worden vanwege een uit de hand gelopen reactie op een naampleister die de verpleegkundige op mijn bovenarm had geplakt. (Ik kreeg een abces).
Als je iets mankeert wat niet bekend is (en ook niet in de familie bekend is) kon je dus met zo'n pokken-inenting lelijk in de problemen komen.
Desondanks is het gelukt om pokken uit te roeien omdat voldoende andere mensen zich wèl lieten inenten.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:35

MairiMacBran schreef:
Uiteraard heb ik die site gelezen. Zelden een grotere hoop onzinnigheid en bangmakerij die op werkelijk niets gestoeld is gelezen.
En cult? Nee. Dat lijkt me nou niet de juiste benaming.
Overigens heb ik de indruk dat mensen die deze site geloofwaardig vinden juist zonder ook maar zelf ergens rationeel over na te denken deze onzin slikken voor zoete koek.



Vreemde stelling!?
Dus jij beweerd dat mijn keuze zomaar lukraak uit de lucht kom vallen en ik mij niet inlees in voors en tegens?

Zoals eerder gezegd, ik ben zeker niet tegen enten, alleen bepaalde rotzooi die in de entstoffen zit zoals kwik, daar ben ik op tegen en wellicht mocht mijn dochter op bepaalde leeftijd een aantal ziektes niet heeft gekregen en daar niet immuun voor is gemaakt, dat we voor een bepaalde enting gaan.


Maar mensen die maar gewoon mee gaan met entplan en nergens over na denken, dat is slim!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:40

annebe schreef:
Zoals eerder gezegd, ik ben zeker niet tegen enten, alleen bepaalde rotzooi die in de entstoffen zit zoals kwik, daar ben ik op tegen en wellicht mocht mijn dochter op bepaalde leeftijd een aantal ziektes niet heeft gekregen en daar niet immuun voor is gemaakt, dat we voor een bepaalde enting gaan.


Maar mensen die maar gewoon mee gaan met entplan en nergens over na denken, dat is slim!

Er zit geen kwik in vaccinaties... Ja, iets wat lijkt op een kwikverbinding, in een vorm die ook in het menselijk lichaam voorkomt. :+

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:44

Anoniem schreef:
Ik vraag me weleens af hoe ouders er tegenaan kijken als hun kind dus wel enorm ziek( of erger...) wordt vanwege gebrek aan enting??
Serieuze vraag dit.
Hoe zou je hier dan mee omgaan??



Misschien is ziek zijn niet meer van deze tijd, overal word maar gelijk een paracetamolletje voor ingezet.
Vroeger (en nog steeds) is ziek zijn heel gezond.

Bepaalde ziektes verlopen minder mild en kunnen wel degelijk een gevaar op leveren.
Met name kinkhoest is vooral voor babys erg gevaarlijk.
Maar daar helpen deze entstoffen niet tegen, het virus is allang gemuteerd.

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:45

Magrathea schreef:
annebe schreef:
Zoals eerder gezegd, ik ben zeker niet tegen enten, alleen bepaalde rotzooi die in de entstoffen zit zoals kwik, daar ben ik op tegen en wellicht mocht mijn dochter op bepaalde leeftijd een aantal ziektes niet heeft gekregen en daar niet immuun voor is gemaakt, dat we voor een bepaalde enting gaan.


Maar mensen die maar gewoon mee gaan met entplan en nergens over na denken, dat is slim!

Er zit geen kwik in vaccinaties... Ja, iets wat lijkt op een kwikverbinding, in een vorm die ook in het menselijk lichaam voorkomt. :+



Dit is wel degelijk kwik!
Ik heb na het ontvangen van de tetanusentstof navraag gedaan bij het rivm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:51

annebe schreef:
Anoniem schreef:
Ik vraag me weleens af hoe ouders er tegenaan kijken als hun kind dus wel enorm ziek( of erger...) wordt vanwege gebrek aan enting??
Serieuze vraag dit.
Hoe zou je hier dan mee omgaan??



Misschien is ziek zijn niet meer van deze tijd, overal word maar gelijk een paracetamolletje voor ingezet.
Vroeger (en nog steeds) is ziek zijn heel gezond.

Bepaalde ziektes verlopen minder mild en kunnen wel degelijk een gevaar op leveren.
Met name kinkhoest is vooral voor babys erg gevaarlijk.
Maar daar helpen deze entstoffen niet tegen, het virus is allang gemuteerd.



Hier krijg ik de kriebels van. Ziek zijn is gezond? Zeg je dat ook tegen een terminale kankerpatient?
Misschien niet relevant omdat hier niet tegen geënt kan worden...maar wat een uitspraak...

Polio, ook zo een. Heb je weleens iemand (kind?)gezien met deze ziekte?

Hoe weet jij dat deze entstoffen niet helpen?
En wat over polio, bijvoorbeeld?

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 14:52

annebe schreef:
Anoniem schreef:
Ik vraag me weleens af hoe ouders er tegenaan kijken als hun kind dus wel enorm ziek( of erger...) wordt vanwege gebrek aan enting??
Serieuze vraag dit.
Hoe zou je hier dan mee omgaan??



Misschien is ziek zijn niet meer van deze tijd, overal word maar gelijk een paracetamolletje voor ingezet.
Vroeger (en nog steeds) is ziek zijn heel gezond.

Bepaalde ziektes verlopen minder mild en kunnen wel degelijk een gevaar op leveren.
Met name kinkhoest is vooral voor babys erg gevaarlijk.
Maar daar helpen deze entstoffen niet tegen, het virus is allang gemuteerd.


Polio en mazelen zijn ook niet heel grappig als je kleine kindje het heeft...

En hoe weet jij beter dat de kinkhoest enting niet helpt, dan de onderzoekers die het maken :?