Ik kamp er al ongeveer 8 jaar mee; zelf-sabotage. Het onbewust opwekken van negatieve gevoelens, gedachten en angsten waardoor ik zoveel spanning genereer dat ik fysiek ziek wordt, dingen uit ga stellen of gewoonweg uit de weg ga. Zo'n twee jaar terug ontwikkelde ik als resultaat van de altijd aanwezige spanning een angststoornis en ben ik in therapie geweest. Het is daarna een tijdje goed gegaan. Tot ongeveer 4 week geleden. Ik heb een nieuwe baan - super leuke collega's, prima werkzaamheden - maar merk nu weer dat ik langzaam afglijd in de vicieuze cirkel van zelf-sabotage, extra spanningen, angst en onderpresteren.
Ik wil het graag zo goed doen, ben bang om te falen, maar ook bang om als zwakste schakel aangewezen te worden. Mijn grootste probleem is dat ik door de spanning mezelf aanpraat dat ik misselijk ga worden en over moet geven. Gedachten als " Oh, als ik hier maar niet misselijk wordt" en "oliebol, straks moet ik overgeven terwijl ik met iemand in gesprek ben", passeren de revue regelmatig. Ik lijk die gedachten maar niet af te kunnen wimpelen, zelfs al weet ik rationeel wel dat ze nergens op slaan.
Vorige week heb ik door de spanning mijn lunch overgegeven op het toilet. Niemand weet ervan en ik heb me daarna prima kunnen herpakken. Geen probleem zou je denken. Maar het heeft me een tik meegegeven. Ik wil er vanaf!

Iemand hier die bovenstaand herkent, zelf ook zulke gedachten heeft of gewoon tips heeft? Ook tips voor "rustigmakers" zijn welkom. Ik heb nu A.Vogel extra sterk in de kast staan wat ik wil proberen tegen de spanning.