Ski spullen kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-16 22:03

Na jaren niet meer op wintersport te zijn geweest (arme student) ga ik dit seizoen een paar dagen skiën. In de toekomst hoop ik dit weer vaker te gaan doen, dus ik wilde de spullen evt aan schaffen.

Voor mijn oriëntatie: als een kinderschoen er in mijn maat is, kan ik dat dan ook gewoon doen? Het scheelt aanzienlijk in de kosten.

Ik ben 1,70 lang en weeg 53 kilo (geen typfout, ik ben gewoon dun helaas)

In welke richting moet ik denken qua maat ski's? Ik heb ongeveer 10 jaar ervaring. Niet echt hoog niveau, maar een rode piste gaat me makkelijk af en zwart overleef ik ook prima.

Wilde evt tweedehands kijken voor ski's, maar de schoenen heb ik denk ik liever nieuw. Wel zo fris ;)

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:13

Ik heb het een keer uitgerekend. Wil je je ski's en schoenen eruit hebben, dan zal je toch wel vaker dan 1 lange week per jaar moeten skiën. (ik ging toen uit van ski's en schoenen die ik in Tsjechië had gezien, waar de prijs vaak lager ligt)
Ski's worden verder nog altijd ontwikkeld. Ook de lengte van ski's veranderd dus steeds. Vroegah moesten ze tot ongeveer boven je hoofd komen. Toen weer tot de schouders. Dan tot je neus. Dan tot je kin. Het wisselt dus vaak. Ook is het zo dat als je beter wordt, je andere ski's fijner kan vinden.
Verder moet je die dingen regelmatig waxen (als je dat niet doet is het echt echt niet leuk, ik heb weleens op slecht gewaxte ski's geskied... niet tof).
Vervolgens moet je die hele zooi meenemen naar ski'vakantie. Ze passen vaak niet in de normale auto (als je met meer dan 2 mensen bent), dus dakkoffer erop. Dus extra benzine kosten. Als je met de bus gaat kan die nog wel achterin vaak, soms kost dit wel meer.

Ik raad je dus aan: gewoon huren! Ik heb nog nooit slechte kwaliteit huurski's gehad, ze worden goed bijgehouden en als iets breekt (binding oid), vervangen ze het gewoon. Je hoeft niet denken aan meenemen, aan waxen etc.
En het is over het algemeen goedkoper.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 09:53

Ik heb al jaren op 2e-hands ski's geskied, gaat prima.
Met een beetje zoeken ben je niet veel geld kwijt en heb je misschien niet de nieuwste en hipste ski maar afgelopen jaar kon iedereen daar nog prima op skiën, dus waarom nu ineens niet meer?
Want zoals LoveBodin aangeeft, er verandert nogal wat. Ik heb dat opgelost door over de 15 jaar dat ik ski 3maal een paar aan te schaffen (en die oude dan ook weer door te verkopen zodat je relatief maar weinig bij hoeft te leggen).
Schoenen heb ik ook 2e-hands, zijn ze alvast ingelopen :+

Ik geloof dat kinderschoenen / bindingen vaak wat minder gewicht aan kunnen, maar in jouw geval hoeft dat niet echt een probleem te zijn waarschijnlijk.

Er zijn door het land van die 2e-hands beurzen, vaak lopen daar vrijwilligers van een lokale ski-club rond die je graag helpen en adviseren.

Wat je wel moet doen, is je spullen onderhouden. Het ligt een beetje aan de sneeuwomstandigheden, de gemaakte kilometers en je skivaardigheden hoe vaak ze geslepen / gewaxd moeten worden.

Als je dus echt je eigen materiaal wilt, kan het prima. En 2e hands heb je je kosten er erg snel uit.
Zelf vind ik het fijn. Ik heb zowel ski's als een snowboard en ik hoef van te voren niet te bedenken welke dag ik wat wil doen ivm huur, ik neem ze gewoon allebei mee en switch wel eens halverwege de dag. Lekker luxe :D

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:17

Wij huren altijd schoenen en skies bij een bedrijf in Nederland. Voordeel, goede skies, niet van die afgetrapte dingen die je bij huurbedrijven krijgt in de skiplaats zelf. Nadeel, je moet ze alsnog zelf meeslepen.
Ik les dan ook nog drie dagen en ik ben meestal de enige met skies uit Nederland maar de mijne zijn ook altijd perfect. Vergeleken met andere die het ter plekke gehuurd hebben. Altijd gezeur mee.

Dus ik zou ook nog niet meteen alles aanschaffen, en schoenen moeten echt goed zitten. Bij ons huurbedrijf kon je de schoenen overnemen als ze bevielen. Zo heb ik na drie vakantie de schoenen overgenomen omdat ze heerlijk zaten! En dat zegt wat over skieschoenen haha.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:26

eigen schoenen zijn zalig! lekker fris en ze zitten echt goed.
ski''s zou ik echter niet kopen als je maar 1x per jaar gaat. het jaar erop zijn ze al weer verouderd immers, die ontwikkeling gaan zo snel!

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:26


DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:50

Of stel je vraag hier nog eens :) [BEU] Wintersport 2016/2017

Ik ben snowboarder en heb niet zo heel veel verstand van ski's dus kan je daarmee niet heel veel helpen.

Schoenen tweedehands kopen kan en je hoeft ze dan niet meer in te lopen nee, maar hou er rekening mee dat die dus al vervormd zijn naar iemand anders z'n voeten. Ski's tweedehands kopen kan uiteraard prima :)

Ik ben in ieder geval superblij met m'n materiaal en heb het er al dubbel en dwars uit.

En dat de technologie elk jaar verandert hoeft niet te betekenen dat je niet meer op je oude ski's kunt skien natuurlijk :+ Zeker als je geen superpro bent heb je echt niet al de nieuwste specs nodig. Ik zou zeggen; koop een wat goedkoper paar ski's...via een sample sale, uitverkoop of tweedehands. Ga weer even voelen hoe het is en als je over een paar jaar denkt 'm'n niveau gaat verder dan m'n ski's' en je wordt beperkt hierdoor in je doen en laten: ga dan op zoek naar een paar die helemaal aan je wensen voldoen. Op dat moment weet je ook veel beter wat je wilt en kun je gerichter gaan zoeken.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:56

Ts, hou er wel rekening mee dat kinderschoenen alleen in kinderbindingen passen. Ik weet niet welke schoenmaat je hebt maar als het even kan zou ik toch gewoon voor de volwassen variant gaan. Dan kom je ook niet direct in de problemen als je eens 5kg aan komt. Qua lengte lijken me kinderski's ook niet echt fijn, je hebt de lengte misschien niet nodig voor je gewicht maar wel voor de stabiliteit in combinatie met jouw lengte en snelheid.

Is het niet mogelijk om meerdere ski's uit te gaan proberen komende vakantie? Een ski heeft namelijk heel wat meer variabelen dan de lengte en het zou zonde zijn als je een miskoop doet. Denk bijvoorbeeld aan de stijfheid, radius, taillering. Je kan ook kijken of er nog testdagen zijn bij indoor skihallen. Dat kost niet veel, je kan veel verschillende soorten ski's uitproberen en je krijgt advies van kundige verkopers.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:58

Ik heb mijn eigen schoenen maar huur al sinds jaar en dag de ski's. Altijd verzekerd van de nieuwere modelletjes, goed onderhouden. Zou er zelfs geen ski's voor in de schuur zetten :n.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:00

Ski's zijn heel persoonlijk en het komt best nauw wat voor ski's het beste bij je passen.
Schoenen idem dito. Ik zou naar een goede zaak gaan en je goed laten informeren. De spullen zijn duur en het is zonde als je er geen plezier van hebt.
Kinderschoenen zou ik zeker niet doen.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:06

Eigen schoenen zeker doen als je vaker wil gaan skieen! Eigen ski's zou ik (nu nog) niet doen. Je hebt er echt veel onderhoud aan. Je hebt er zó een kras op. Ook de opslag is lastig, als je dat elders doet kost het geld en doe je het zelf heb je kans op roest (echt sneller dan je denkt!) en staat / ligt het vaak in de weg en je skiet dan toch al snel rond op een verouderd model. Ik heb wel eigen ski's maar het valt echt tegen. Het was dat zó verschrikkelijk afgeprijsd waren, dat ik het er met 2x een weekje géén ski's huren het er al uit had anders had ik het nooit gedaan.

Wij gaan altijd naar Win Jacquet in Amersfoort. Daar hebben ze een groot assortiment, kunnen ze je goed adviseren (de medewerkers proberen de ski's vaak zelf uit) en regelmatig sale met 50% korting. Dan heb je al een paar schoenen voor 170 euro.

Schoenen zou ik gewoon een volwassenen model nieuw kopen. Tenzij je precies weet welke schoen je wil, dan kan je tweedehands kijken.
Ik heb mijn schoenen tweedehands gekocht over marktplaats, nadat ik dat model een keer gehuurd had en ze zo zalig zaten. Ik krijg heel snel last van mijn schenen (gebruikt daar ook een gelpad voor) en met deze schoenen véél minder, dus die móest ik hebben. Helaas mocht ik ze daar niet overnemen, waren ze nergens nieuw te vinden en zaten de recentere modellen allemaal minder lekker.. gelukkig 1 paar op marktplaats gevonden voor het astronomische bedrag van wel 40 euro inclusief verzenden *\o/* .

HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:12

Ik heb aan het einde van het seizoen de huurski's van dat seizoen kunnen kopen. Kwalitatief goede ski's en zeker niet 'afgetrapt' voor 150,-. Daar kan ik nog geen twee weken voor huren. Dat de ontwikkeling zo snel gaat, valt nogal mee. De carve ski is er inmiddels al jaren en buiten kleine aanpassingen is er echt geen wezenlijk verschil tussen het ene of het andere jaar.
Nadeel misschien is dat je ze mee moet slepen, maar daar ik meestal naar hetzelfde gebied ga laat ik ze daar gewoon staan. Waxen en slijpen doe ik eens in de zoveel tijd, maar daarvoor betaal je ook niet de hoofdprijs.

Fritt_J
Berichten: 142
Geregistreerd: 12-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 11:13

Op zich loont huren zich zeker - je moet heel vaak skiën wil het rendabel zijn om ze te kopen.
Daar dat de modellen zich nog ontwikkelen en je niet de boel op en neer hoeft te slepen.
Je kan inderdaad kijken naar tweedehands skies, schoenen zijn wat minder misschien op die manier.
Hoe dan ook zal ik eerst een keer huren (zeker als je naar de grotere gebeiden gaat kan je daar heel fijn en goed spul huren) om te kijken wat je past. Meestal kan je ook wel een keertje wisselen als je iets anders wilt proberen. Daarbij kan je kijken wat je met je lengte wilt en welke type skie (alleen piste, stabiel bij meer druk (als je moeilijkere pistes gaat skien), enz.).
Ik heb skies van 167 cm en had ook nog prima op de de 171 cm gepast (een langere skie is stabieler bij hoge snelheid, maar minder wendbaar), ik ben 180 cm. Alom, probeer eerst even zou ik zeggen, daar dat de skies sterk zijn veranderd de afgelopen jaren.
Schoenen, daar ben ik zelf ook nog mee aan het puzzelen. Ook daarvoor geldt, goed proberen en als het kan op de piste ook.
Veel plezier in ieder geval!

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 13:24

Onderhoud aan ski's vind ik echt meevallen hoor. :)
Ik heb atomic supercross, zijn nu al best een aantal jaartjes oud, maar ze skiën heerlijk! Staan als ik niet ski op zolder en nog nooit roest gehad. Kwestie van goed droogmaken en niet in de hoes bewaren.
Heb ook nog een paar van de eerste bigfoots en die zijn ook nog perfect.
Slijpen en hotwaxen laat ik doen na twee weken skiën en evt gaten opvullen. Maar gaten opvullen is super simpel om zelf te doen :j


Ik ga ook altijd naar Wim Jaquet, hele kundige medewerkers die écht heel veel verstand hebben van alles wat met skiën te maken heeft.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:02

Denk TS, dat je ook goed moet bedenken of je wel echt elk jaar ga skiën. Vooral omdat je het nu langere tijd niet hebt gedaan :).
Als ik jou was zo ik zeker daarom nu eerst gewoon weer lekker gaan skiën, met huurski's. En als je echt plannen hebt om vaker te gaan, dan pas te kopen.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:05

Als je nu alleen voor een paar dagen gaat zou ik ze eerder huren. Het duurt inderdaad wel even voordat je het eruit hebt.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:25

Denk dat ik dan evt alleen voor schoenen ga kijken. Vind het altijd zo goor om die dingen aan te trekken nadat iemand anders er een week in gezweet heeft. En dat is ook nog goed mee te nemen.

Ga dan wel voor volwassene schoenen, omdat kinder ski's voor mij geen optie zijn. Ik heb schoenmaat 39, en daarvoor zijn wel kinderschoenen, maar kan denk ik dan toch beter voor een dames schoen gaan.

Kmbrly

Berichten: 1844
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: Rekem

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:43

Ga eens bij de decathlon kijken :j

Ik was dan wel een snowboarder maar heb mijn hele uitrusting voor een 250 euro gekocht.
(Board incl speciale bindingen en mijn schoenen )

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 19:49

Dat kinderschoenen alleen in kinderbindingen passen is niet helemaal waar, hangt allemaal af van het type binding.
Wat een groter issue is, is jou lengte en kracht. Je bent dan wel niet zo zwaar, maar je bent lang en hebt meer kracht dan een kind gemiddeld heeft. Plus kinder schoenen hebben een relatief lage schacht (kleinere beentjes). Dit alles zorgt ervoor dat je in een kinderschoen veel te weinig stijfheid hebt, ondanks dat je zeker geen stijve schoen nodig hebt, waardoor de schoen niet goed zal reageren op jou handelingen.

Laat je in een skiwinkel goed adviseren voor welke skischoen, zeg eerlijk hoe vaak je gaat en hoe ervaren je bent. Er zijn vaak veel (mannen :Y) ) die een te grote mond hebben over hun kunnen en met een veel te stijve schoen thuiskomen en vervolgens geen bocht kunnen draaien :') .

Mocht je ski's 2e hands willen kopen, let dan ook goed op wat voor type binding hierop zit, hoe de kanten eruit zien, wat voor type ski het is (de lengte hangt weer samen met het type), etc etc. Niet elke schoen past op elke ski, niet elke ski moet je even lang skien. Ik heb al veel mensen gehad die blij bij me kwamen met hun marktplaats ski's van 40,- waarna ik ze vervolgens moest vertellen dat de binding omgeboord moest worden (a 40,-) en er een staalkant reparatie en flinke wax en slijpbeurt nog bij moest komen (a 50,-) Tja voor €130,- kan je al een nieuw setje beginners ski's inclusief binding kopen :Y)

Daarbij is de technologie van ski's idd enorm veranderd, vooral mákkelijk geworden! En daar 99% vd mensen op wintersport gaat voor de fun, neem ski's die je het leven makkelijker maken! Ski's van tegenwoordig zijn lichter, draaien veel makkelijk en kan je veel makkelijker op langere lengte skien (waardoor je stabielere ski's krijgt en je meer snelheid kan maken). Wintersporten is duur, maar persoonlijk zou ik eerder 80,- meer uitgeven aan ski's van nu, ipv 10jaar terug. Wat is die 80,- nou op een hele wintersport reis, 1 avondje minder apreskien! :P Of zoals al gezegd, lekker huren. Huur ski's blijven vaak redelijk up to date.

Decathlon bijv. heeft echt prima nieuwe ski'tjes staan voor echt amper geld.

Mocht je iets op het oog hebben, je mag me altijd een pb sturen, dan kijk ik met je mee.
(Ik kom uit 14jaar internationaal niveau (freestyle) skien en heb veel met verschillende ski merken en winkels gewerkt, waaronder ook de Decathlon dus weet t assortiment nog uit me hoofd haha :+ )

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 19:55

Ik zie wel wat staan bij decathlon, was daar van de week ook al aan het kijken.
'Schoenmaat 39 is Skischoen maat 24,5 toch?

Had het merk salomon voorbij zien komen, op internet vond ik dat dat ook wel evengoed merk was dacht ik

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:01

Bij schoenen wel echt kijken naar wat voor soort voeten je hebt. Sommige merken zijn smallere schoenen dan andere.
Als je een te brede schoen hebt krijg je geheid kramp, een te smalle schoen is ook niet prettig. Ook absoluut niet te groot kopen, is ook een garantie voor kramp.
Als je rechtop staat moeten je tenen net tegen de neus komen. Als je dan in skihouding staat zijn ze los van de neus.

Verder goed kijken maar wat voor soort schoen en de stijfheid en de houding van de schoen :)
Ik ken de decatlon niet, maar hebben ze daar wel goede kennis?

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 20:05

Klopt, skischoen maten rekenen anders dan normale schoenmaten. 39 is idd wel redelijk 24.5, maarrr elke schoen, elk model valt anders! Kwestie van heel veel passen :Y)
Ik heb al 5 jaar hetzelfde model, elk jaar nieuwe versie en elk jaar zitten ze anders... you tell me :')

Salomon is o.a. een vd beste merken die er zijn (en daar betaal je ook een gedeelte voor).

Belangrijkste is dat je een schoen neemt met niet te veel 'flex'/stijfheid in de schacht. Je bent vrij licht en onervaren, om een ski te kunnen sturen moet je je schoen kunnen buigen. Een te stijven schoen krijg je niet goed geflext, waardoor je te veel achterop je ski's zal komen te leunen, dit zorgt weer voor minder stabiliteit en sneller valler ;) om het maar even simpel te houden haha.

En elk model valt anders qua breedte en vorm. Salomon valt vrij breed, bij de een zit die als gegoten, bij de andere regelrechte hel.

@verootjoo In Decathlon Breda wel, die heb ik opgeleid :Y) haha.
Maar klopt, decathlon heeft niet de top van de top qua kennis bij het personeel moet ik eerlijk toegeven. Maar aan de andere kant, ga je naar de bekendere betere skiwinkels, betaal je snel het 3 dubbele voor de merk schoenen. Het materiaal van Decathlon is prima (voor het gebruik waar nu voor gezocht wordt), aller belangrijkste is dat het goed zit.

Heb je lastige voeten, ga naar MK skiservice, beste skischoenen winkel die er in heel NL is :o

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 20:53

Ik ga dan sowieso naar een winkel om te passen of ik moet gratis kunnen retourneren.

Ik Zwolle kan ik online niet echt goeie winkels vinden. Weet iemand nog een goede zaak in Zwolle of Utrecht?

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 21:02

decathlon en Makro hebben vaak goede aanbiedingen.

En de uitverkoop van de modellen van vorig jaar is vaak in september / begin oktober. Dus dan ben je nu al aan de late kant. maar daar is uiteraard niks mis mee.

Tja als je van plan bent om vaker te gaan zijn sowieso schoenen super fijn. Als je niet heel sneeuwzeker gaat zou ik huurski's ook overwegen. Kun je nu een beetje de kosten spreiden (je hebt ook kleding alles nodig) en als je dan een paar stenen raakt met je nieuwe ski's kun je goed zuur zijn. Voordeeltje van huurski's ;)

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Ski spullen kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 21:50

Qua kleding heb ik alles, dus ik heb alleen schoenen, ski's en stokken nodig voor een geslaagde vakantie. En sneeuw natuurlijk ;)
Maar dan koop ik dit jaar alleen schoenen, als ik een geschikt paar kan vinden.