Ervaringen met slaapkliniek?

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Cayenne
Vlinderlicht

Ervaringen met slaapkliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 10:04

Omdat ik momenteel echt ontzettend slecht slaap (maximaal 2 uurtjes per nacht, en daarbij ook nog nachtmerries), en diverse soorten medicatie niet lijkt te helpen, is de kans groot dat ik volgende week word doorverwezen naar een slaapkliniek (slaap-waakcentrum in Den Bosch).
Ik heb al een beetje online gekeken wat dit precies inhoud, maar kan er weinig wijs uit worden.
Zijn er mensen die ervaringen hebben met deze problemen en een slaapkliniek? Moet je ook intern overnachten? (Hier kijk ik enorm tegenop).

Ik hoop dat er mensen zijn die mij meer kunnen vertellen :)

benangelique

Re: Ervaringen met slaapkliniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:09

wij zijn 4 jaar geleden bij de slaapkliniek in het Slotervaart Ziekenhuis geweest voor onze dochter. Zij huilde onverklaarbaar en sliep daardoor nauwelijks.
Onze ervaring is dat er heel breed naar je gekeken wordt; wellicht is er een medische verklaring te vinden voor je slapeloosheid. ook wordt er gekeken naar je psychische gesteldheid (waarbij rekening gehouden wordt naar hoe die nu is ivm het slechte slapen). Ook moesten wij een slaap-dagboek bijhouden en werd het hele slaapritueel onder de loep genomen.
Hier kwam allemaal niets uit, waarna inderdaad over gegaan zou worden tot een interne overnachting. Deze overnachting zou zij aan de monitoren liggen om hartslag, zuurstof etc te meten, maar ook de hersengolven te bekijken. Wij zijn uiteindelijk niet zo ver gekomen; terwijl zij op de wachtlijst stond werd de reden van haar nachtelijke huilen ontdekt; zeer heftige koemelkallergie met daardoor enorme buikpijn tot gevolg.

sterkte!

...

SVRL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:11

Ik werk op mediumcare en de mensen van de slaapkliniek zitten in de bureau naast mij. We zitten heel vaak bij mekaar op de bureau, dus ik weet ondertussen al een heel klein beetje over het onderzoek. Ze gaan je vol elektrodes op je hoofd hangen en je hart en zuurstofgehalte worden ook gevolgd. Je blijft daar slapen en de mensen kunnen op hun pc zien aan de hand van de curves, of je diep slaapt of niet en in welke fase van je slaap je zit. Bij ons is er ook een camera op elke kamer, omdat blijkbaar sommige mensen zeer hevig bewegen tijdens hun slaap. Heb straks nacht, als je nog uitleg wil, dan spreek ik mijn collega wel even aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:16

Mijn ex vriend is in een slaapkliniek geweest vanwege snurken.
Hij kreeg allemaal electrodes op zich geplakt, slapen was daardoor een beetje moeilijk.
Maar de volgende ochtend kon hij om 7 uur weg weg vanwege zijn werk.
Valt erg mee hoor,alleen al die plakkertjes zijn dus wat irritant

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:18

Iets anders wat je zou kunnen overwegen is EMDR therapie. Mijn zus sliep heel slecht en er stond een keer een artikel in het blaadje vrouw van de Telegraaf over EMDR en dat dat ook zou kunnen helpen bij slecht slapen en toen heeft ze een afspraak gemaakt. Drie maal geweest en kreeg ook nog een gedeelte vergoed en sindsdien slaapt ze weer normaal.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 27-10-16 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:18

Geen ervaring met een slaapkliniek, wel met de slaappoli/slaapcentrum in het ziekenhuis waarbij ook een keer de slaap 's nachts gemeten werd. Zij doen dat altijd 'gewoon' thuis. Ik kreeg allemaal dopjes op m'n hoofd en gezicht geplakt, en een band om met een kastje eraan wat de slaap registreert
(hartslag/hersengolven/spierspanning als ik me goed herinner).
Afbeelding
Ik heb er prima mee geslapen en zeker beter dan wanneer het intern gemoeten had, maar mijn probleem is ook omgekeerd van het jouwe (CVS dus ik slaap zo'n 12 uur en ben dan nog niet uitgerust).
Als je je druk maakt om intern slapen kan je allicht vragen of het ook niet thuis kan. Bij mijn ziekenhuis (ede) doen ze dat juist graag omdat je dan zoveel mogelijk in je normale ritme zit.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 10:20

Bedankt voor alle reacties!

Ik kijk er vooral tegenop omdat ik nu al bijna niet slaap, maar in een nieuwe omgeving komt er vaak al helemaal niets meer van terecht.

pvdbosch: Ik heb een angststoornis en zal daarvoor ook EMDR therapie krijgen (heb het in het verleden ook gevolgd), maar zolang ik niet goed slaap is EMDR echt nog veel te zwaar. Daarvoor moet ik dus eerst weer goed kunnen slapen.

Jeetje Blijheid, dat ziet er best pittig uit! Ik heb weleens een 24 uurs hartkastje gehad en dit lijkt een beetje hetzelfde idee?
Ik slaap dus maximaal 2 uur per nacht en ben dan klaarwakker en niet meer in slaap te krijgen. Op zware slaapmedicatie reageer ik ook amper.

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:27

Met een hartkastje heb ik geen ervaring dus ik kan je niet vertellen of dat hetzelfde is. Het viel qua heftig op zich wel mee hoor. Ja, veel snoertjes en die plakkers zijn wel wat irritant maar ik kon er prima gewoon mee op mijn kussen liggen en slapen. Eigenlijk was het vervelendste dat die plakkers er weer af moesten, gelukkig had ik toen kort haar want het wordt allemaal met (niet water oplosbare) lijm op je hoofd geplakt := Heel voorzichtig uitkammen dus.

Ik snap wel dat je er tegenop ziet hoor, je wilt gewoon goed slapen. Aan de andere kant zou het ook zonde zijn als je met zo'n registratie uitstekend slaapt en ze dan nog niet zien wat er aan de hand is. In die zin is een slechte nacht maken dan in elk geval nog ergens goed voor.
Verder vooral veel uitleg vragen, als je precies weet wat er gebeurd is het ook minder spannend :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:31

Vervelend zeg, het is dus een beetje een cirkeltje aan het worden. Angsten worden ook versterkt door slechte nachtrust en dat maakt slapen op zich ook weer moeilijk.

Maar zoals Blijheid zegt: het is geen prestatie die je daar moet leveren in zo'n slaapcentrum. Als je keurig een hele nacht slaapt daar dan valt er nog weinig te meten. Dus in die zin denk ik dat het juist wel nuttig kan zijn ookal doe je amper een oogje dicht. Wel naar joh, heel veel sterkte en ik hoop dat ze je ermee kunnen helpen.

Beware that, when fighting monsters, you yourself do not become a monster.
        For when you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you

- F. Nietzsche

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 10:34

Ik ben er niet bang voor dat ik dan opeens spontaan goed slaap, want dat is me al in geen 2 maanden meer gelukt. Zelfs met zware slaapmedicatie als lormetazepam en mirtazapine stond ik gewoon na 2 uur alweer naast mijn bed := Ik zou er een moord voor doen om eens een nacht door te slapen. Ik weet amper meer hoe dat voelt! En het is zo tegenstrijdig: ik ben kapot en uitgeput, maar mijn lichaam vertikt het gewoon om te slapen.
Inmiddels vind mijn dokter dat ik ook overdag maar zoveel mogelijk moet proberen te slapen. Jammer van het dag/nachtritme, maar met 2 uur per dag is het echt niet vol te houden! Ik merk aan mezelf dat ik me amper kan concentreren en ik raak daardoor ook heel vergeetachtig.

En als ik dan even slaap is het 9 van de 10 keer een nachtmerrie en word ik soms gillend en hyperventilerend wakker -O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:36

Als je een angststoornis hebt dan kun je dus niet ontspannen..als je niet kan ontspannen dan kun je niet slapen. Even heel simpel gesteld..ik ben ook een slechte slaper {en slechte ontspanner} en heb ook eens zo'n slaaponderzoek gehad in het ziekenhuis waarbij ik wel thuis mocht slapen. Kwam bij mij niet veel bijzonders uit..

Mijn slapen heb ik verbeterd door meer te ontspannen..wat voor mij werkt daar voor is tai chi, daar heb ik echt heel veel baat bij. Wellicht is zo'n vorm van lichaamsontspanning ook wat voor jou?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 10:39

Elisa2, daar zit zeker een kern van waarheid in. Ontspannen lukt me eigenlijk nooit en op het moment dat mijn lichaam in slaap valt, 'schrikt' het direct weer wakker. Zo frustrerend! Tai chi ga ik eens meer over lezen. Er is me ook al eens acupunctuur aangeraden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:41

Met zo'n extreem slaapgebrek vraag ik me af of het dan toch niet zinvoller is om eerst op die angsten in te gaan zetten. Het is een cirkel, door angst niet slapen en door slaapgebrek meer last van angsten. Ergens moet je dat gaan doorbreken en omdat het in dit geval zo met elkaar vervlochten is maakt het denk ik niet eens zoveel uit op welke plek je die cirkel in breekt.

Medicatie is één ding, maar medicatie werkt op biochemisch niveau terwijl je daadwerkelijke probleem (zoals ik je begrijp hoor, zeg het als het niet zo is) op het psychisch vlak ligt. Dan kan medicatie wel een ondersteuning zijn maar dat is in jouw geval niet afdoende. Dus wellicht is het nog een overweging waard om toch eerst op psychisch niveau iets te gaan doen. Hoeft niet per se EMDR te zijn want dat vraagt idd veel energie. Maar tussen EMDR en alleen medicatie zit nog een enorm gebied waar je wellicht intussen nog een slag kunt maken.

- F. Nietzsche

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:43

Cayenne schreef:
Ik ben er niet bang voor dat ik dan opeens spontaan goed slaap, want dat is me al in geen 2 maanden meer gelukt. Zelfs met zware slaapmedicatie als lormetazepam en mirtazapine stond ik gewoon na 2 uur alweer naast mijn bed := Ik zou er een moord voor doen om eens een nacht door te slapen. Ik weet amper meer hoe dat voelt! En het is zo tegenstrijdig: ik ben kapot en uitgeput, maar mijn lichaam vertikt het gewoon om te slapen.
Inmiddels vind mijn dokter dat ik ook overdag maar zoveel mogelijk moet proberen te slapen. Jammer van het dag/nachtritme, maar met 2 uur per dag is het echt niet vol te houden! Ik merk aan mezelf dat ik me amper kan concentreren en ik raak daardoor ook heel vergeetachtig.

En als ik dan even slaap is het 9 van de 10 keer een nachtmerrie en word ik soms gillend en hyperventilerend wakker -O-

Dat is echt heel erg naar :(:) Sterkte ermee, ik hoop dat je snel naar het slaapcentrum kan en ze iets vinden wat je wel helpt.

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-16 10:44

Mars, ik krijg voor de angsten al fluoxetine en heb wekelijks een afspraak bij een goede psychologe waarbij ik me heel fijn voel. Maar echt behandelen lukt nog niet omdat ik vrij weinig aan kan omdat ik bijna niet slaap. Het slaapgebrek versterkt mijn angsten ook nog eens. Ik weet zeker dat het al stukken beter zou gaan wanneer ik bijvoorbeeld 6 uur per nacht zou slapen. Momenteel zijn we wel bezig met cognitieve gedragstherapie en een spanningsdagboek bij houden. 1 keer in de maand praat ik met de psychiater over het medicatiegebruik. Bij zware angstaanvallen mag ik oxazepam gebruiken. Dat helpt wel redelijk, maar is geen slaapmiddel.
De angsten zitten alleen nogal diepgeworteld en ik ben ook nog eens een perfectionist en controlfreak, wat steeds weer samen komt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:51

Ah fijn dat je daar al begeleiding bij hebt, dat is mooi. Controlfreak en perfectionisme zijn me helaas niet vreemd, dus ik herken ook wel eea van wat je schrijft. Zeker met angsten gaat het slapen an sich ook een soort berg worden, je gaat er teveel over nadenken en misschien ook wel een boosheid naar jezelf omdat je 'moet' slapen en het gaat niet.

Iets lichamelijks doen als tai chi of misschien yoga kan wellicht nog zinvol zijn. Heb zelf ook zoiets gedaan en het is heel apart om te merken op welke plekken in je lijf er ongemerkt spanning kan zitten die je beperkt in oa slapen. Een goede docente kan oefeningen geven die je ook zelf thuis lekker kunt doen, wellicht heb je daar ook iets aan. En dan niet om meteen als een blok in slaap te vallen maar om je lijf weer te leren om stap je voor stapje los te laten en geleidelijk te ontspannen.

- F. Nietzsche

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 10:51

Mijn vriend kampt al lange tijd (meer dan een jaar) met slaapproblemen. Van hot naar her gestuurd, wil er verder niet te veel over neerzetten vanwege zijn privacy. Hij loopt momenteel bij SEIN, het is geen wonderplek maar zij konden wel meer doen voor hem dan de andere plekken waar hij is geweest in mijn ogen.

Heel veel success gewenst verder.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:36

Ik ben zelf bij de slaappoli in ede (ziekenhuis gelderse vallei) geweest en ben zeer tevreden. Ik heb een soortgelijk onderzoek gehad als blijheid en ze hebben bij mij een diagnose kunnen stellen die kennelijk nogal eens gemist word. Hun horen ook bij een van de meest vooraanstaande slaappoli's in nederland. Ik heb een melatoninetest moeten doen (ieder uur op een watje kauwen) en dus die dopjes (middags plaatsen, volgende ochtend er weer af).
Hier ook in combinatie met angsten enzo, is rot :(:)
Ik hoop dat ze je kunnen helpen, als je vragen hebt; ga vooral je gang :j

De Turtle.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:52

Jeetje wat rot!!
Ik ben zelf ook een slechte slaper, meestal slaap ik 2 a 3 uurtjes en daarna ben ik weer een uur of 3 wakker om tegen de ochtend weer uitgeput in slaap te vallen. Ik heb vooral last van piekeren. Ben daarnaast ook perfectionistisch en controlefreak. Loop ook bij een psychologe om dit aan te pakken en via haar heb ik ontspanningsoefeningen meegekregen die mij helpen bij het in slaap vallen, dat is ook meer mijn probleem maar merk wel dat ik dieper/beter slaap als ik deze ontspanningsoefeningen gebruik om in slaap te vallen. Misschien helpt het ook voor jou. Als je ze wilt hebben stuur maar een pb.

Ik wil je iig heel veel sterkte en succes wensen! Goed dat je het aan gaat!!

Toran Z (Toronto V X Democraat)

Blijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 17:05

Hoe gaat het inmiddels met je Cayenne? Ben je bij een slaapcentrum geweest?

Ik moest na een slechte nacht ineens aan dit topic denken :7

Edit; Jemig is dit echt al 3 jaar oud :') Excuus, ik dacht dat het een aantal maanden was (zag wel oktober maar niet 2016)

Cayenne
Vlinderlicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-19 18:16

Hai!
Ja, ik ben er een hele tijd onder behandeling geweest, maar ze kwamen er daar ook niet uit en adviseerden om een soort time-out te nemen. Ik ben al zolang met verschillende behandelingen achter elkaar bezig dat je het soms maar beter gewoon even kunt proberen om het los te laten. Wat trouwens bijna onmogelijk is wanneer je weer eens een nacht wakker ligt :=
Maar medicatie en therapievormen hadden helaas geen effect :\ Ik kreeg er wel meer nachtmerries van trouwens.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 18:51

Helpt overdag slapen misschien? Soms geven vertrouwde (straat) geluiden genoeg vertrouwen om alles te laten voor wat het is en in te slapen. Sowieso kun je met geluiden experimenteren.

*Mijn paardenopvang youtube kanaal* *Mijn youtube kanaal voor Vincent* * [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * Huis met grote tuin en zoutwater zwembad in zuidwest Portugal (kust) te huur per weekende/week voor groepen (max 12). Paradijsje! Geschikt voor yoga, dans, kunstschilderen etc. Paardrijden op het strand mogelijk in de buurt. Pb voor meer info

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie