Als eerste: nooit zeggen of denken dat het altijd erger kan.
Natuurlijk kan het altijd erger (er is altijd iets of iemand te vinden die iets "ergers" heeft, ongeacht wat je hebt), maar dat maakt het voor jou absoluut niet minder erg.
Mentaal doet het veel pijn als je niet meer kan wat je graag doet, dat heb ik zelf ook ervaren. Op mijn 24/25e heb ik vrijwel alles op moeten geven aan dingen die ik graag deed (ook dingen die ik minder graag deed, maar dat is dan ook gelijk een stuk minder vervelend en/of pijnlijk
). Wel heb ik de hele kleine dingen veel meer leren waarderen, ondanks dat je voor je gevoel niets meer kunt, toch de prachtige kleine dingen in t leven gaan zien. Dingen waar je echt eerder nooit bij stil stond. Een knuffel van mijn paarden bijvoorbeeld, of alleen maar kijken hoe ze zich vermaken op de wei.
Ik heb geen hernia, wel extreme hernia klachten door geprikkelde zenuwen, van elkaar afschuivende wervels, extreem hoge druk, etc. Ook gedeelte zo beschadigd dat ik geen gevoel meer heb en lichte uitval. Helaas niet veel aan te doen (en na een aantal zware operaties is het er ook niet beter op geworden), behalve als de wervels zodanig van elkaar af gaan schuiven dat ze alles vast zetten. En binnen een week of 2/3 hopelijk de druk verlagen in het hoofd dmv een drain in de hersenen en dus ook de druk in de rug verlagen en dat scheelt al iets aan pijn gelukkig. Dus ik herken je pijn heel goed en is ook heel herkenbaar.
Morfine helpt nauwelijks tegen die pijn, maar amytriptiline of Lyrica een stuk beter. Heb je dat al eens geprobeerd? Duurt wel even voor t goed werkt en voor je de goede dosering gevonden hebt, maar het scheelt wel flink wat zenuwpijn. Het gaat niet weg (tenminste dat is mijn ervaring), maar haalt wel t scherpe eraf. Als je dat niet gehad hebt, misschien de moeite waard te proberen?
Plat geslagen regenworm als litteken herken ik enorm.
Zo ziet mijn litteken op mn rug er ook echt uit, een plat geslagen regenworm van zo'n 30 cm. Die is afgelopen 1,5 jaar wel een 7 of 8 keer (misschien zelfs wel meer, in ieder geval twaalf operaties gehad maar niet allemaal in de rug) opnieuw open gemaakt en hebben ze aantal keer "mooier" proberen te maken, maar dat is weinig succesvol geweest. Rug is sowieso een lastige plek.
Hopelijk vind je snel weer de mogelijkheid voor een sulky, zo fijn als je iets kunt doen wat je fijn vind om te doen.
Knuffel.