Op jonge leeftijd computerbril?

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Janine1990

Op jonge leeftijd computerbril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:00

Even vooropgesteld: ik heb hele goede ogen. Met name op grote afstanden.

Maar ik heb al jaren klachten met beeldschermwerk. Thuis kan ik uren met mn laptop werken zonder problemen, maar op het werk val ik bijna in slaap. Maar dan ook echt!

Ik ben dus aan het denken aan een computerbril. Maar met mij goede ogen vraag ik me af of dat helpt? En ben ik met mijn 26 jaar niet een beetje jong hiervoor als ik verder geen problemen heb?

Ben erg benieuwd!

belle_boef

Re: Op jonge leeftijd computerbril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:04

Ik dacht nou komt er een verhaal van een moeder die voor haar 7 jarige kind een bril wil bijnier lezen van de titel.
Met 26 jaar en enkel een bril voor een pc zou ik gewoon doen als dat jou helpt. Denk dat je nooit te jong bent om aan zoiets te beginnen als het je helpt.

Instagram: mooslaika

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:07

Als het jou helpt doet je leeftijd er niet toe. :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:10

Het feit dat je er thuis geen last van hebt maar op je werk wel, doet me eerder denken aan een verkeerd afgesteld beeldscherm, niet scherp genoeg, verkeerde resolutie, o.i.d. Kun je niet kijken of je een ander scherm kunt krijgen op je werk? Of de instellingen nog probeert te verbeteren?

[o]Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get.
Always look on the bright side of life :)ddd

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:10

Janine1990 schreef:
Thuis kan ik uren met mn laptop werken zonder problemen, maar op het werk val ik bijna in slaap. Maar dan ook echt!
....
Ik ben dus aan het denken aan een computerbril.
Ik snap niet echt hoezo een bril zou helpen bij in slaap vallen. Zeker niet als je thuis nergens last van hebt. Misschien een keer naar de huisarts ermee?

*of meer koffie drinken op je werk :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:43

Roadracer schreef:
Het feit dat je er thuis geen last van hebt maar op je werk wel, doet me eerder denken aan een verkeerd afgesteld beeldscherm, niet scherp genoeg, verkeerde resolutie, o.i.d. Kun je niet kijken of je een ander scherm kunt krijgen op je werk? Of de instellingen nog probeert te verbeteren?

Ik wacht ook zeker nog even de fysio af die mijn werkplek komt instellen. Dan kan ik idd ook ict nog even vragen. Vind dat er veel ruis in het scherm zit. Maar thuis heb ik ook een ander scherm hoor. Mijn laptop heeft een glimmend scherm, vind ik persoonlijk rustiger aan de ogen. Geen idee in hoeverre dat helpt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:47

Taucha schreef:
Janine1990 schreef:
Thuis kan ik uren met mn laptop werken zonder problemen, maar op het werk val ik bijna in slaap. Maar dan ook echt!
....
Ik ben dus aan het denken aan een computerbril.
Ik snap niet echt hoezo een bril zou helpen bij in slaap vallen. Zeker niet als je thuis nergens last van hebt. Misschien een keer naar de huisarts ermee?

*of meer koffie drinken op je werk :D

Koffie lust ik niet. Wat zou de huisarts er aan kunnen doen? Druppels voor de ogen maken weinig verschil.

Te weinig knipperen en een verkeerde houding doen mij denken aan een pc bril. Thuis werk je natuurlijk lang niet zo geconcentreerd. Zo lastig is Bokken niet ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 10:48

Ayasha schreef:
Als het jou helpt doet je leeftijd er niet toe. :)

Ik weet dus niet of het helpt, vandaar de vraag of het leeftijdgerelateerd is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:50

Janine1990 schreef:
Roadracer schreef:

Ik wacht ook zeker nog even de fysio af die mijn werkplek komt instellen. Dan kan ik idd ook ict nog even vragen. Vind dat er veel ruis in het scherm zit. Maar thuis heb ik ook een ander scherm hoor. Mijn laptop heeft een glimmend scherm, vind ik persoonlijk rustiger aan de ogen. Geen idee in hoeverre dat helpt.

Ik neem aan dat je dit gewoon bij je baas aan kunt geven en dat die jou een prettige werkplek moet geven.

Een opticien zal jou prima kunnen vertellen of een bril jou gaat helpen, advies en een testje zijn normaal ook gratis dus je kan gewoon eens binnen lopen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:53

Waar werk je thuis op, en waar werk je op je werk op?
Ik heb wat jij zegt ook. Maar het is heel typisch. Zolang ik op de imac of macbook werk. Heb ik er geen last van. Maar op mijn laptop's (Acer, Toshiba ) Of de computer die thuis staat dan heb ik er vrij snel last van. En ik zit toch vanaf 08.00 tot 18.00 bijna non stop achter dat ding.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkinghondensnacks.nl/
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://specialmuchi.nl/ - https://www.facebook.com/specialmuchi/
SVI Beveiligingstechniek http://svibeveiligingstechniek.nl

Hanafubuki
Zeg maar Hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:55

Ik ben 28 en heb inmiddels al bijna 6 jaar een bril voor dichtbij, ik krijg ook hele moeie ogen van beeldscherm en lezen. Het is geen schande hoor! Mijn ogen zijn gewoon niet goed genoeg meer voor dichtbij :P

Ik draag mijn bril ook permanent trouwens, kan er in de verte gelukkig ook scherp door zien :)

Het is niet persé je leeftijd, maar je oogsterkte. Even op laten meten!

Those who look with clouded eyes see nothing but shadows

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 10:57

Heb je ook hoofdpijn na een dag op je werk? En zo ja, waar op je hoofd zit deze dan? Is misschien de afstand op je werk tot de computer kleiner/groter dan thuis?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:03

Janine1990 schreef:
Even vooropgesteld: ik heb hele goede ogen. Met name op grote afstanden.

Maar ik heb al jaren klachten met beeldschermwerk. Thuis kan ik uren met mn laptop werken zonder problemen, maar op het werk val ik bijna in slaap. Maar dan ook echt!

Ik ben dus aan het denken aan een computerbril. Maar met mij goede ogen vraag ik me af of dat helpt? En ben ik met mijn 26 jaar niet een beetje jong hiervoor als ik verder geen problemen heb?

Ben erg benieuwd!

Een computerbril is vaak wat getinte glazen, wat er voor zorgt dat het beeld niet te fel is voor je ogen, waardoor ze minder snel droog zullen zijn of vermoeid van het beeldscherm.

Als je in slaap valt achter je pc, zou ik eens kijken ten eerste naar de verluchting al. Een ruimte waar er niet genoeg verlucht wordt (geen goed werkende airco ofzo) kan er voor zorgen dat je je vaker al moe voelt.

To ride a horse is to ride the sky.

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 11:11

Ik heb zelf ook een computer bril. Daar zit gewoon mijn normale sterkte in, maar daar bovenop zit een filter (een klein tintje donkerder) zodat het licht niet zo fel is en een blueflex ontspiegeling die het blauwe licht weg filtert waardoor je minder snel vermoeid raakt. Bij mij helpt het echt! :)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:00

Wanneer heb je voor het laatst in de stoel van een opticien gezeten en wat was de gemeten sterkte toen TS?

         I wish there was a way to know you were in the
            good old days before you actually left them.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:06

Mijn nichtje had precies dezelfde klachten als jouw TS,ze heeft een goede computerbril aan laten meten en de klachten verdwenen. Nichtje was 33 en heeft alleen de bril nodig op het werk.

Jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:21

Ik heb vanaf mijn 13e al een leesbril, niks aan te doen helaas. Hielp wel trouwens, kreeg namelijk altijd hoofdpijn op school van het lezen totdat ik de bril had.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 19:02

Azmay schreef:
Ik neem aan dat je dit gewoon bij je baas aan kunt geven en dat die jou een prettige werkplek moet geven.

Een opticien zal jou prima kunnen vertellen of een bril jou gaat helpen, advies en een testje zijn normaal ook gratis dus je kan gewoon eens binnen lopen.

Ik werk binnen een vrij groot bedrijf, ik kan gewoon ICT bellen en vragen of er andere beeldschermen zijn ;) Daar heb ik geen toestemming voor nodig gelukkig :P
Maar ik wacht eerst de fysio even af, omdat ik nu ook heel ongelukkig zit en regelmatig verzit omdat ik niet lekker zit. Volg je het nog? :P

kiwiwitje schreef:
Waar werk je thuis op, en waar werk je op je werk op?
Ik heb wat jij zegt ook. Maar het is heel typisch. Zolang ik op de imac of macbook werk. Heb ik er geen last van. Maar op mijn laptop's (Acer, Toshiba ) Of de computer die thuis staat dan heb ik er vrij snel last van. En ik zit toch vanaf 08.00 tot 18.00 bijna non stop achter dat ding.

Jeetje, ik heb je vraag gelezen toen ik op m'n werk zit... We hebben stand alones, mijn beeldschermen zijn volgens mij van HP? Maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee :oo
Maar de beeldschermen op mijn werk zijn mat en die ik thuis heb ik glimmend. Daarnaast doe ik thuis wat diverser werk met m'n beeldscherm dan op het werk. En heb ik hier thuis een beeldscherm waar je prima een film op kan kijken en op het werk heb ik afschuwelijke schermen. Met een vrij fletse kleurweergave en niet eens breedbeeld, dus dat kijkt ook gewoon ruk.

Jans schreef:
Ik ben 28 en heb inmiddels al bijna 6 jaar een bril voor dichtbij, ik krijg ook hele moeie ogen van beeldscherm en lezen. Het is geen schande hoor! Mijn ogen zijn gewoon niet goed genoeg meer voor dichtbij :P

Ik draag mijn bril ook permanent trouwens, kan er in de verte gelukkig ook scherp door zien :)

Het is niet persé je leeftijd, maar je oogsterkte. Even op laten meten!

Nou ik zou me niet schamen hoor, ik heb best een brillenhoofd... :P Maar ik vraag me vooral af of het de oplossing is, of dat deze misschien toch ergens anders in zit. Of dat een computerbril niet logisch is als je ogen verder goed zijn.
Ben wel erg blij om te horen dat het voor jou een goede oplossing is!

Arantes schreef:
Heb je ook hoofdpijn na een dag op je werk? En zo ja, waar op je hoofd zit deze dan? Is misschien de afstand op je werk tot de computer kleiner/groter dan thuis?

Ik heb eigenlijk nooit hoofdpijn (ongelooflijk dat ik nog single ben eigenlijk :') ), een kater en hoofdpijn horen bij mij alleen bij elkaar na een avond flink aan de sterke drank (+40%, nee die avond duurt dan niet lang en is al jaren niet voorgekomen). Laatste keer hoofdpijn is voor mij ruim 3 jaar geleden na een val van een paard en een lichte hersenschudding. Niet te vergelijken met drankhoofdpijn natuurlijk. Maar ik merk wel dat ik tijdens het werk (en dan met name onderweg van en naar toilet/koffieautomaat) wel eens last heb van een 'strakke band' rond het hoofd. Verder resulteert het voornamelijk in nek/schouder klachten, maar dan wederom vraag ik me af: Ligt het niet aan mijn werkplek instelling? (antwoord op die vraag krijg ik donderdag dus)

The_Cat schreef:
Een computerbril is vaak wat getinte glazen, wat er voor zorgt dat het beeld niet te fel is voor je ogen, waardoor ze minder snel droog zullen zijn of vermoeid van het beeldscherm.

Als je in slaap valt achter je pc, zou ik eens kijken ten eerste naar de verluchting al. Een ruimte waar er niet genoeg verlucht wordt (geen goed werkende airco ofzo) kan er voor zorgen dat je je vaker al moe voelt.

Bedankt voor je uitleg over een computerbril! Is dat het enige? Er zit dus geen sterkte in? Ik zou er ook een los kunnen kopen? Scheelt toch weer een hoop geld volgens mij. En dan zie ik 'm mezelf ook in de auto dragen, met name bij grijs weer, dan heb ik echt last van de kleur in de lucht.

De beluchting van de ruimte wordt aan gewerkt, we zitten met drie personen in een vrij kleine ruimte. Het is de bedoeling dat er roosters in de ramen worden geplaatst. Raam open is vaak weer te koud. De ellende van kantoorgebouwen... -O- Ik heb het nog nooit anders meegemaakt. Bijzonder was wel dat andere collega's er nooit op dezelfde manier last van hadden.

Ashleydk schreef:
Ik heb zelf ook een computer bril. Daar zit gewoon mijn normale sterkte in, maar daar bovenop zit een filter (een klein tintje donkerder) zodat het licht niet zo fel is en een blueflex ontspiegeling die het blauwe licht weg filtert waardoor je minder snel vermoeid raakt. Bij mij helpt het echt! :)

Wat is voor jou een normale sterkte? Jij hebt dus twee brillen?

Rawr schreef:
Wanneer heb je voor het laatst in de stoel van een opticien gezeten en wat was de gemeten sterkte toen TS?

Nog nooit, ik heb ook nog nooit een reden gehad om heen te gaan. Met name van veraf zie ik heel erg scherp, dichtbij is ook nooit een probleem geweest. Dus geen enkele reden om een bril te nemen. Alleen wel vaker gedacht aan een computerbril.

Verder iedereen bedankt voor de reacties!

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:12

Dan is dit toch wel de reden om je ogen gewoon eens te laten controleren lijkt me.. Controleren kan geen kwaad, ik had ook niet bijzonder veel problemen, bleek toch -0,5 te hebben (wat dus bijna niks is) maar wat kan een bril dan al een verschil maken.

Ik zou als ik jou was gewoon eens een keer je ogen na laten kijken, je zegt zelf waarom wel maar het moet zijn waarom niet? Je zit na de uitslag nergens aan vast..

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 19:14

laraxXxemma schreef:
Dan is dit toch wel de reden om je ogen gewoon eens te laten controleren lijkt me.. Controleren kan geen kwaad, ik had ook niet bijzonder veel problemen, bleek toch -0,5 te hebben (wat dus bijna niks is) maar wat kan een bril dan al een verschil maken.

Ik zou als ik jou was gewoon eens een keer je ogen na laten kijken, je zegt zelf waarom wel maar het moet zijn waarom niet? Je zit na de uitslag nergens aan vast..

Ja, daar heb ik je ook gelijk in hoor. Maar ik heb in het verleden nooit een reden gezien om te gaan. Vandaar mijn 'waarom wel', niet voor nu, maar voor toen ;)

Maar ik ga natuurlijk graag goed geïnformeerd heen. :)

Yalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 19:21

Maak er maar een stuk of 10 brillen van hoor :') Ik heb een brillen tik + ik werk bij een opticien.

Maar ik heb maar 1 computerbril waar gewoon mijn normale S-0.25 C-0.75 in zit. Die draag ik ook wel eens gewoon de hele dag als ik wat gevoelig ben voor licht. Het verschil tussen mijn computerbril en normale brillen zijn dus de filter en de blueflex!

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:15

Janine1990 schreef:
Arantes schreef:

Ik heb eigenlijk nooit hoofdpijn (ongelooflijk dat ik nog single ben eigenlijk :') ), een kater en hoofdpijn horen bij mij alleen bij elkaar na een avond flink aan de sterke drank (+40%, nee die avond duurt dan niet lang en is al jaren niet voorgekomen). Laatste keer hoofdpijn is voor mij ruim 3 jaar geleden na een val van een paard en een lichte hersenschudding. Niet te vergelijken met drankhoofdpijn natuurlijk. Maar ik merk wel dat ik tijdens het werk (en dan met name onderweg van en naar toilet/koffieautomaat) wel eens last heb van een 'strakke band' rond het hoofd. Verder resulteert het voornamelijk in nek/schouder klachten, maar dan wederom vraag ik me af: Ligt het niet aan mijn werkplek instelling? (antwoord op die vraag krijg ik donderdag dus)

Als je veel dichtbij moet kijken moeten je ogen zich inspannen om het scherp te krijgen (accommoderen). Als jij hier moeite mee hebt of als je van jezelf een plussterkte hebt (dus nog meer wat je ogen moeten wegcorrigeren), kan dit klachten als vermoeidheid en hoofdpijn aan het einde van de dag geven. Vandaar dat ik er naar vroeg.
Ik zou dus wel even naar de opticien gaan, misschien ligt het ergens anders aan maar dan heb je het in ieder geval uitgesloten.
Als je last hebt van het licht van je computer kan inderdaad een bril met gekleurde glazen helpen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 20:28

Ik ben 50 en heb sinds kort ook een computerbril.

Lees op mijn handen 2.25 en op de pc 1.75
Moet er wel aan wennen maar ik heb wel rust op mijn ogen nu en ben om 2 uur niet meer doodmoe en heb dan nog concentratie ipv steeds het idee te hebben dat het al 5 uur Is

Gewoon je ogen laten testen.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 21:13

Janine1990 schreef:
Nog nooit, ik heb ook nog nooit een reden gehad om heen te gaan. Met name van veraf zie ik heel erg scherp, dichtbij is ook nooit een probleem geweest. Dus geen enkele reden om een bril te nemen. Alleen wel vaker gedacht aan een computerbril.

Mogelijk ben je een beetje verziend, het zal in ieder geval geen spannende sterkte zijn. En je hebt een leeftijd waarbij je dan nog goed moet kunnen accommoderen om met je oogspieren die kleine afwijking te corrigeren. Maar een oogmeting bij een goede opticien is een goed idee.

Bij computerbril denk ik toch automatisch aan een bril op sterkte. Dingen als een blueflex ontspiegeling tegen het schadelijke blauwe licht van een monitor is wel aan te raden maar een filter ben ik zelf niet zo weg van omdat dat ook nuttig licht filtert. Als een scherm dan al erg veel licht geeft kun je beter even met de instellingen van het scherm prutsen. :P In het thuisgebruik heb ik een handig programma die naarmate de zon zakt en het nacht wordt mijn scherm aangenamer kleurt en minder storend blauw licht uitstraalt. Voor sommigen hier misschien ook wel een tip.

         I wish there was a way to know you were in the
            good old days before you actually left them.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-16 21:55

Rawr schreef:
Mogelijk ben je een beetje verziend, het zal in ieder geval geen spannende sterkte zijn. En je hebt een leeftijd waarbij je dan nog goed moet kunnen accommoderen om met je oogspieren die kleine afwijking te corrigeren. Maar een oogmeting bij een goede opticien is een goed idee.

Bij computerbril denk ik toch automatisch aan een bril op sterkte. Dingen als een blueflex ontspiegeling tegen het schadelijke blauwe licht van een monitor is wel aan te raden maar een filter ben ik zelf niet zo weg van omdat dat ook nuttig licht filtert. Als een scherm dan al erg veel licht geeft kun je beter even met de instellingen van het scherm prutsen. :P In het thuisgebruik heb ik een handig programma die naarmate de zon zakt en het nacht wordt mijn scherm aangenamer kleurt en minder storend blauw licht uitstraalt. Voor sommigen hier misschien ook wel een tip.

Dank voor je toelichting! Ben even gaan zoeken op verziendheid en hoewel de materie niet heel eenvoudig is, herken ik hier en daar wel wat dingetjes. Zoals bijvoorbeeld het accomoderen wat lastiger gaat als iets snel dichtbij komt. Iets lezen vind ik niet lastig, zolang het maar op papier is. De beeldschermen op het werk 'bewegen' meer dan een papier. Nouja, in ieder geval niet verkeerd om eens te gaan kijken.
Wat die beeldschermen betreft en het blauwe licht? Is dat niet van die oude beeldbuizen? Die knipperden ook voortdurend. Zwaar irritant.
Maar ik merk wel een verschil met mijn scherm hier thuis, of die op het werk. Die op het werk is vreselijk veel korreliger dan deze. Terwijl deze ook gewoon LCD is, geen LED.