Ben ik heel erg de pineut

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 12:19

Ik heb een aanrijding veroorzaakt. Beide op een scooter. Ik zag de scooterrijdster die van rechts kwam niet. Ik keek op de kruising al rijdend (geen stopbord of haaientanden) naar links (lage zon) en rechts maar zag niks. Ik reed dus door maar opeens kwam daar in een flits een scooter helemaal in het zwart gekleed met paar gele accenten en donkere scooter. Ik probeerde haar te ontwijken door wat naar links te rijden. Als ik geremd had was de klap groter geweest. De scooterrijdster zegt 35 te hebben gereden maar dat zullen we niet weten. Mogelijk zag zij mij ook niet snel genoeg door de lage zon. Feit blijft dat ik fout was want zij kwam van rechts en ik haar te laat zag. Daarbij kwam ik van een weg met bord " verboden voor onbevoegden wetboek van..." Hier mag ik dus officieel niet rijden.
De aanrijding was net voorbij het bord dus hier mag ik staan/rijden.
Loop ik nu kans dat de verzekeraar niet uit gaat keren?

mysa

Berichten: 10483
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:20

Nee joh, daar heb je nu juist die verzekering voor, die keren uit als jij fout zat!!

Oh wacht, de schade aan je eigen scooter? Alleen als je hem all-risk verzekerd had, de schade aan haar scooter vergoeden ze gewoon.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17995
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:25

Of je je eigen schade vergoed krijgt, hangt af van hoe je verzekerd bent. Als je all risk verzekerd bent, heb je een kans. Als je alleen WA verzekerd bent, krijg je je eigen schade niet vergoed.
De schade van de tegenpartij word wel gewoon vergoed.

Even goed in je polis kijken dus of schade door eigen schuld vergoed word of niet.....

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 12:27

Scooter is blik, ook al zou het wel geld gaan kosten, wees blij dat je het alle twee kunt navertellen.

hoefijzers
Berichten: 194
Geregistreerd: 17-12-14

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 13:06

Ja we zijn er beide goed vanaf gekomen. Mijn schade komt op mij neer, geen all riks. Maar daar zit ik niet mee. Ik ben alleen bang dat mijn verzekeraar niet uitkeert voor de schade van de tegenpartij als je op een verboden weg rijdt. Nu was de plaats waar we op elkaar botsten net een paar meter voorbij dat bord, misschien is dat dan nog mijn geluk.

Bedankt voor jullie antwoord ik ben wat gerust.

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:09

Vaak zijn die bordjes niet rechtsgeldig

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:11

Hebben jullie samen een formulier ingevuld met schets? Zolang je daar dat bord niet opgezet hebt / niet vermeld hebt at je uit een verboden weg kwam, gaan ze niet moeilijk doen hoor. Ze handelen zaken zo snel mogelijk af. Hier is het gewoon duidelijk jouw schuld, jij erkent dat, dan hoeven ze niet verder te zoeken.

_Mellanie

Berichten: 2509
Geregistreerd: 11-12-07

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:19

Geloof dat je verzekering gewoon uitkeert naar de tegenpartij.
Heel wat geleden ben ik een voorrang weg overgestoken (het verhaal is anders, maar zo was het bekent bij de verzekering), en aangezien ik fout zat en daar niet mocht rijden, heb ze de tegenpartij zijn kosten gewoon vergoed. Daarvoor ben je verzekerd.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:24

Hoezo mag je op die weg niet rijden dan? En wat deed je dan op die weg?
Zolang het geen weg is waar een bord staat van verboden voor brommers, mag je daar wel rijden bij mijn weten.

Je verzekering keert gewoon uit naar de tegenpartij. Daar is die verzekering voor, ook als het je eigen schuld is. De verzekeringen zijn er juist voor omdat je die kosten niet kan betalen en zeer hoog kunnen oplopen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57939
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:30

Tegenpartij wordt altijd uitbetaald door de verzekering. :) Daar is een verzekering voor (daarom istie ook verplicht.)
Jij draait voor je eigen kosten (dus van de blikschade) op gezien je geen all risk hebt.
Lichamelijke schade komt gewoon op je ziekte-verzekering lijkt me. Maar die is er niet (veel) lees ik.
Weet niet hoe het in Nederland is maar in Belgie gaat je verzekering wel omhoog bij aanrijding in fout.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:33

Ga er maar gewoon vanuit dat de verzekeraar het aan de tegenpartij uitkeert.

Mijn schoonmoeder stond met haar auto half uit een parkeervak om zo de weg over te kunnen kijken of er verkeer aankwam.
Het betrof een smalle 1 richtingweg.
Voor mijn schoonmoeder plofte er uit het niks een brommer op haar auto. De brommer reed aan de verkeerde kan van de weg en mocht er vanaf die kant ook niet in.
Maar evengoed heeft de verzekering het uitgekeerd aan de tegenpartij, ondanks ze er niets aan kon doen (brommers/fietsers/voetgangers zijn nu eenmaal goed beschermd)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57939
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:37

Brommers en fietsers krijgen altijd hun lichamelijke schade terug betaald maar indien ze in fout zijn niet hun blikschade. Als dat wel gebeurt is, was je moeder verkeerstechnisch in fout.
Als je moeder in haar recht was keert men wel uit maar gaat de verzekering van je moeder niet omhoog.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:20

Klopt, verzekering ging toen idd niet omhoog

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 14:35

een bord verboden voor onbevoegden is toch voor de terreinen? Kwam jij dan van een terrein af oid?

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 12:57

De verzekering heeft er niks mee te maken of die weg verboden toegang is of niet.
Voor het zelfde geld moest jij juist op die weg zijn (omdat je er familie ofzo hebt wonen of omdat je er werkt).

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ben ik heel erg de pineut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:04

Omdat dit topic beter op Leven zonder Paarden (LZP) past verplaats ik het van MWS naar LZP.

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 13:10

Je kunt discussie krijgen met de verzekering bij opzet of grove nalatigheid. Is hier beiden niet aan de orde. 'Gewone' verzekeringszaak dus.