Miekje1979 schreef:Mondhygieniste meld zich.
Corsodyl werkt inderdaad goed, heeft een hoge concentratie werkzame stof (chloorhexidine) van 0,2%.
Groot nadeel van Corsodyl is de alchohol die er in zit als conserveringsmiddel. Ook werkt chloorhexidine prima in lagere concentraties, dus half verdunnen is geen probleem. Halveer je ook meteen de hoeveelheid alcohol.
De al genoemde Perio-Aid is een prima merk voor als je de Corsodyl op hebt (weg gooien is ook zonde).
Wil je daarna je mondhygiëne blijven ondersteunen met een mondspoelmiddel dan adviseer ik Parodontax spoeling (0,06% chloorhexidine) of (ook al genoemde) Vitis. In die laatste zit geen chx maar een ander stofje, onuitspreekbare naam, dat doet wel íets antibacterieels, maar in mindere mate dan chx.
Vervolgens: Je kunt prima gepoetst (ja heeeeel graag met een zachte tandenborstel) en gespoeld hebben, dan heb je nog 40% van je gebit niet schoon. De ruimten tussen je tanden en kiezen...
Kwel jezelf niet met flossdraad maar zoek online even naar Easypicks van Tepe en als je die niet kunt vinden naar Softpicks van Gum. De softpicks zijn makkelijker verkrijgbaar, maar de easypicks zijn kwalitatief net iets beter, wat steviger maar toch flexibel en daarom prettiger in gebruik. Gebruik deze elke dag om even tussen al je tanden en kiezen schoon te maken en dan gaat het over een week al een stuk beter.
Een ANUG zul je niet hebben, dan heb je echt heel heel heel veel pijn en een soort witgeelgrijzige aanslag laag op je tandvlees. Ik denk dat het randje aan je tandvlees nu gewoon beschadigd is. Dat moet genezen, dat duurt ook eventjes. Daarom wel schoonhouden, maar op die plek wel voorzichtig.
Iemand schreef ook over OralB tandpasta, hierover heb ik al vaker reacties gekregen van patiënten dat ze er op reageren. Van een jeukerig of branderig gevoel tot letterlijk de blaren op hun tandvlees. Zendium is een milde tandpasta, Vitis ook.
Belangrijke vraag: bloedt je tandvlees na of bij aanraking? Dat is namelijk de sterkste aanwijzing voor een ontsteking.
Laat in elk geval wel even controleren of je tandsteen hebt. Als dat er zit, blijft dat een bron van ontsteking vormen dus dat moet verwijderd worden.
Tot slot; wat er echt aan de hand is, is aan de hand van je beschrijving echt lastig te beoordelen zonder het in het echt te bekijken.
Als je in de buurt van Harderwijk zit, heb ik morgen om twaalf uur wel een plekje voor je in de stoel om je concreter te helpen maar ik heb geen idee waar je woont.
In elk geval beterschap en succes bij de tandarts, ik hoop dat je snel minder last hebt want pijn in je mond is echt niet fijn.
Edit; typo
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord! 
Dan heb ik toch goed gedaan om Corsodyl te kopen, gelukkig!
Ik heb nu een tandenborstel voor kinderen van 6+. Zacht genoeg toch?
. En dan de zenzodyne tandpasta voor tandvlees etc.
Voor die Easypick en Softpick ga ik morgen even kijken! Maar jeetje. Elke dag tussen alle tanden en kiezen? Wat 'n werkje! Maar als t werkt
OralB heb ik, gelukkig, nog nooit aangeraakt. Als ik het zo hoor, sla ik die ook maar over
.
Ben zelf meer van het; Gewoon schrobben met die borstel, doet minder pijn dan er langzaam overheen gaan. Maar ik weet dat t niet moet, dus doe ik t heel voorzichtig 
Het bloed niet als ik er gewoon 'aanzit', maar als ik met de borstel er over heen ga begint het wel gelijk te bloeden..
Maandag moet ik toch langs de tandarts, dus dan ga ik er van uit dat ze het weg halen als er wel tandsteen zit..
Zelf woon ik in de buurt van Hardenberg. Dus Harderwijk is iets uit de richting! Vooral omdat ik zelf niet auto kan rijden
Iniedergeval super bedankt!