Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cinderella schreef:Wil je vooraf van alles laten uitsluiten of wanneer je eenmaal zwanger bent?
100% zekerheid heb je natuurlijk nooit, maar ik denk dat je best eens een afspraak kan maken bij de HA om je verhaal voor te leggen. De twijfels die jij hebt en de angsten, zullen zoveel mensen hebben, dat het echt geen gekke vragen zijn..
Wolken schreef:Niet alle handicaps zijn erfelijk. Mijn tante was zwaar gehandicapt door zuurstofgebrek bij de geboorte. Dat is gewoon dom pech wat gelukkig tegenwoordig minder vaak voorkomt doordat er betere medische zorg is.
28 is nog piepjong! Je kan bij een zwangerschap ook nog NIPT test laten uitvoeren.
Ik zou eerst eens bij je ouders gaan navragen wat de handicap van je halfbroer precies is en of zij weten of het erfelijk is.
Ik snap je trouwens wel. Mijn vader heeft het altijd ook heel zwaar gehad met zijn zus en zijn zus heeft ook absoluut geen leuk leven gehad. Toen het einde naderde heeft mijn vader zich in moeten houden om geen kussen op haar gezicht te drukken om haar uit haar lijden te verlossen, zo erg was ze eraan toe. Ze is alsnog rond de 60 geworden. Voor mij een reden om zeker weten de NIPT test uit te laten voeren bij een eventuele zwangerschap.
benangelique schreef:Bij mijn vaders zijde is CF zeer vaak voorkomend. Ik ben, voordat wij aan klussen begonnen, samen met mijn man doorverwezen naar een klinisch geneticus in Rotterdam. Daar hebben ze onze families in kaart gebracht (want aan mijn man zijn zijde zit schizofrenie) en vervolgens hebben we beiden bloedonderzoek gehad. Na 6 (!!) Maanden bleek dat wij geen drager zijn van CF. Schizofrenie is wat anders, dit is geen gen-defect en kan dus niet worden opgespoord
Tieneke schreef:Ik snap je zo hard. Het "geluk" dat ik dan heb is dat manlief ook helemaal niet zeker is, we hebben beide dat idee 'één-of-geen'![]()
En ook dat van die leeftijden van kinderen, ik heb mezelf ook nooit handig gevonden met baby's, terwijl ik er al genoeg in handen heb gehad. Ik heb er zo niks mee. Men zegt ook wel dat je eigen kind anders is, en dat zal zeker zo zijn, maar het trekt me niet. Ik wil liever nu een hond eigenlijk