Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 11:51

Allereerst ik loop bij de fysio en de huisarts komt niet verder dan 'rust'. Ik heb professionals die helpen, ik ben alleen op zoek naar meer ideeën van wat dit kan zijn omdat het niet opschiet. Een kleine schets:

Het afgelopen jaar heb ik volop in training gestaan voor het lopen van de Dam tot Damloop en uiteindelijk halve marathon van Egmond. Hiervoor liep ik altijd wal hard, alleen bleven mijn ambities steken bij gewoon lekker 10km lopen 2 à 3 keer per week. Ik heb een heel jaar geen pijntje gehad en liep lekkerder dan ooit! De halve marathon heb ik dan ook niet heel snel gefinished (1.59), maar moe was ik niet en ook geen last van het lijf.

Na de halve marathon heb ik het twee weken rustig aan gedaan, even relaxed. Na een stukje van 6 km door de duinen merkte ik dat mijn rechterknie stijf voelde en in de auto bleek dat met mijn knie gebogen zitten pijnlijk was bij bewegen. Een dag later was er niets meer aan de hand. De 2 lopen daarna bleef zich dit herhalen. Tijdens het lopen geen last, na het lopen foute boel wanneer ik ging zitten waarbij de pijn lokaliseert onder/mediaal van de knieschijf. En de pijn bleef. Zitten, fietsen, benen opkrullen op de bank, het veroorzaakt pijn.

Omdat dit niet goed kon zijn heb ik de fysio opgezocht. En ook hij kwam tot de conclusie dat het op een jumpers knee lijkt. En daar ook de behandeling op in gezet. Maar echt verbetering geeft het niet. Ik kan namelijk in het dagelijks leven nog steeds niet zitten zonder pijnklachten te krijgen, fietsen zonder pijnklachten, autorijden met hakken...

Dus hebben we er vandaag de echo op gezet. En tot mijn grote frustratie is de patellapees van onder tot boven helemaal goed. Er is niets aan te zien en dat veroorzaakt niet mijn klachten. Wat wel, geen idee. Ook de patella ziet er goed uit.

Dus, wie heeft er een wild idee. Wat aan een knie kan klachten veroorzaken waarbij zitten/buigen pijnlijk is. En dan vooral (en dat is het rare) de buiging zelf geen last geen, maar het aanhouden van de buiging bij bewegen/strekken pijn geeft. Detail: deze knie mist een kruisband, maar dit geeft al 15 jaar geen klachten. Ik ben wat stug gebouwd.

Ik wil weer rennen!

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:59

door laten verwijzen naar de orthopeed? Ik heb maanden lopen rommelen, eerst een huisarts die me echt totaal niet kon helpen. Daarna een fysio die me wel kon helpen maar wat maar bleef gaan. En uiteindelijk de orthopeed icm een MRIscan. Toen werd duidelijk dat mijn knie licht scheef staat. Enige wat ze echt konden behandelen was knieschijf losmaken en herplaatsen, maar dat vond ik wat rigoreus :+
Uiteindelijk met hele gerichte krachttraining de boel wat recht kunnen zetten. Ik herken overigens jou klachten dus ook bij het rennen, bij mij komt dat dus omdat ik met rennen mijn knie nog teveel ontspoor.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:18

Vocht kan ook deze problemen geven. Als bij het hardlopen je knie continue schuift door een missende kruisband, kan je extra vocht aanmaken, wat het stijve gevoel kan verklaren. Is je knie warmer na het lopen? Zit er vocht (laat eens testen door je fysio) in, voor en/of na inspanning?

Verder kan het kraakbaan slijten natuurlijk. Een rontgen-foto kan wat info geven, of een scopie van de knie. Dit gaat eigenlijk altijd via de orthopeed.

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:24

De knie is niet dikker en ook niet warmer. De bovenbeenspieren zijn wel meer aangespannen. Dat is het enige dat aanwijsbaar is.

Ik ga eens kijken voor een mri. Misschien dat dat iets zegt. Retro patellaire chondropathie is ook genoemd net. Dat moet zichtbaar worden dan.

Rotzooi... in juli moet ik 6000 meter omhoog lopen. Mijn conditie holt achteruit....

Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:33

Prutknieen ook, dat had onze schepper best anders kunnen maken vind ik

Vocht in de knie merk je soms niet, het is zo'n stevig gewricht dat ie pas bij heeeel veel vocht warm of dik voelt. Maar het kan er heus wel zitten. Bij mij werkt het om na bewegen steeds een coolpack erop te leggen een half uurtje en voor het slapen gaan tijgerbalsem erop en slapen met een kussen tussen de knieen of als je op je rug ligt met een kussen eronder.

Verder is krachttraining nodig ondanks dat het pijn doet. Ik vermoed dat je wsl squats doet? Doe deze dan eens met een gewicht in je handen en beweeg het gewicht naar voren wanneer je de squat inzet ipv een stang in je nek. Doe daarbij ook een elastiek om je knieeen die je strak moet houden, dus je been naar buiten moet bewegen in de neerwaartse beweging van de squat.

Mocht je een fysio willen raadplegen die zelf ervaringsdeskundige is met gigantische knie problemen, neem dan eens contact op met Onno Otto in Leiden.

Oh en wat ze ook zeggen; fietsen is funest voor knieen die gewend zijn om hard te lopen, dus als het even kan even niet meer doen tot het weer beter aan voelt! En rust is dodelijk. Dus lekker blijven bewegen, maar dan wel met heel veel mate. Maximaal om de dag een rondje van 3km in stukjes opdelen en vanaf daar heel langzaam op gaan bouwen zodra je merkt dat het beter gaat.
Heel veel succes en beterschap!

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:50

Fietsen zit er echt niet in, is pijnlijk en ik heb er een hekel aan....

Hardlopen kan ik momenteel niet, dat moet ik echt bezuren. Wandelen ook in zekere mate, maar je moet wat.

Die knieën.... dat hadden ze best anders mogen doen!

Amandavd
Berichten: 12107
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:53

Ik heb al een jaar een overbelaste knie. Zo met wandelen weinig last, maar naar de wc gaan of door mijn hurken gaan doet wel echt zeer. Soms heb ik er meer last van en soms niet. Fysio geeft aan dat het gewoon even kan duren maar dat eventueel fitness wel kan helpen maar er mag geen gewicht op de knie komen te staan zoals bij handbal ofzo.

Taucha

Berichten: 1171
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:55

crosstrainer al geprobeerd? En dan verschillende merken die een andere ellips hebben. Als de ene niet werkt, misschien de andere wel.

En Onno Otto ff bellen. Ik kwam met pijn, ging met pijn, maar wel met heel goed gediagnostiseerd probleem en dus gerichte trainingsoefeningen en ik heb er nog steeds profijt van.

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:31

maaikemuis schreef:
De knie is niet dikker en ook niet warmer. De bovenbeenspieren zijn wel meer aangespannen. Dat is het enige dat aanwijsbaar is.

Ik ga eens kijken voor een mri. Misschien dat dat iets zegt. Retro patellaire chondropathie is ook genoemd net. Dat moet zichtbaar worden dan.

Rotzooi... in juli moet ik 6000 meter omhoog lopen. Mijn conditie holt achteruit....


Retro patellaire chondropathie was volgens mijn orthopeed hetzelfde als wat bij mij dus inderdaad speelt, ook wel patella femuraal pijnsyndroom genoemd en het betekend dat er eigenlijk niet zoveel mis is maar dat je wel pijn hebt. Ideale diagnose -O-
Maar voor mij werkte kijken met een hele goede orthopeed dus wel naar waardoor die ontsporing kwam die de schade veroorzaakte. En tot nu toe met succes bij mij, hoewel het altijd een zwakke plek blijft, die ook gevolgen oplevert voor andere lichaamsdelen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:54

Zo vanachter het toetsenbord moeilijk te zeggen, maar ik zou zeker meniscusschade meenemen als differentiaal diagnose.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57959
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Fysio- en orthopediebokkers die dit herkennen? Hardlopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:40

Niet met de knie, wel met de enkels en heupen. Na 5 keer echo's en onderzoeken naar de pezen en het zachte weefsels (waar steeds uit kwam dat er niks was ondanks de pijn.) hebben ze eindelijk een MNR gedaan. Daaruit kwam opnieuw dat de zachte weefsels helemaal oké zijn maar de gewrichten zijn dat alles behalve. Alleen die zagen ze steeds niet op de onderzoeken er voor. :)
Ik zou dus eens beelden laten maken van het bot. :)

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-17 10:20

Afspraak bij de huisarts is gemaakt om een doorverwijzing te krijgen voor een orthopedisch consult en hopelijk een mri. Wil weer kunnen zitten :')

maaikemuis
Berichten: 5281
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-17 10:34

Ik dacht, misschien aardig om een kleine update te geven.

Inmiddels een dikke twee maanden verder en heel voorzichtig ben ik weer begonnen met hardlopen en lijkt het tot 5km in ieder geval redelijk te gaan. Samen met de fysio ben ik een traject gestart waarmee ik volledig meedoe met de fitgirl hype en ben ik 3 keer in de week in de sportschool te vinden om mijn spieren te versterken. En dat lijkt effect te hebben.

Na alle onderzoek is de verdenking dat dit alles toch te maken heeft met het ontbreken van mijn kruisband. De bewegingsvrijheid naar voren is vergroot maar niet alarmerend, maar het blijkt dat mijn onderbeen ongeveer 10 graden naar binnen gezet kan worden ten opzichte van mijn bovenbeen. En dat hoort niet! En ziet er ook verbazingwekkend idioot uit. Waarschijnlijk is dat te ver doorgeschoten in het duin destijds en heeft de correctie vanuit het bovenbeen de boel nog verder verrekt.

Dus voorlopig train ik mijzelf een ongeluk in de hoop mijn knie te kunnen stabiliseren.