psychologie vraag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

psychologie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 19:57

Is er iemand met psychologische achtergrond die mij iets kan verduidelijken?
De psycholoog heeft mij iets uitgelegd over het systeem nerveux, dat wij fonctioneren in 3 stappen in de juiste volgorde: denken, voelen, en daarna doen. Zodra de stappen niet in deze volgorde plaatsvinden krijg je stemmingswisselingen van depressief naar euforisch.

Heeft iemand enig idee wat ik bedoel en kan iemand er wat over vertellen? Over het proces van de drie stappen ?

ik ben onder behandeling bij een franse psycholoog in frankrijk, en ik zou graag de nederlandse theorie willen horen :P

beetje lastige vraag, hopelijk heeft iemand het begrepen....

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: psychologie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:48

Wat ik ervan weet, is dat de handige, "gezonde" volgorde inderdaad voelen - denken - handelen is. Het voelen gaat het snelst, dus dat is de eerste reactie van je lijf. Vervolgens is het handig om er over te denken wat je gaat doen en dán pas daadwerkelijk te gaan doen (handelen).

Wanneer er sprake is van (grote) stress, slaat je lijf de denkstap over en ga je direct van voelen naar handelen.

Ik kan me voorstellen dat je psycholoog je heeft verteld dat bovenstaand "snelproces" plaatsvindt als je euforisch of juist depressief bent, omdat beiden met stress gepaard gaan.
Het verband dat jij beschrijft (dóór het denken over te slaan, word je euforisch of depressief) ken ik eigenlijk niet, maar ik weet er te weinig van om te zeggen dat je het vast verkeerd begrepen hebt.

Overigens zou ik je aanraden om het zeker ook met je behandelaar te bespreken als je iets niet goed begrepen hebt :) succes!

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Re: psychologie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:26

Bij mij is het ook eerst voelen, denken en doen. Vandaar dat ik altijd impulsief ben. En dat zijn andere mensen met wie ik omga niet.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:52

Valentijn5 schreef:
Bij mij is het ook eerst voelen, denken en doen. Vandaar dat ik altijd impulsief ben. En dat zijn andere mensen met wie ik omga niet.

Maar wat je beschrijft is juist de handigste manier hoor :D
Impulsief zijn wordt gekenmerkt door het overslaan van de denkstap (of eerst doen en dán pas achteraf nadenken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:08

Debby614 schreef:
Is er iemand met psychologische achtergrond die mij iets kan verduidelijken?
De psycholoog heeft mij iets uitgelegd over het systeem nerveux, dat wij fonctioneren in 3 stappen in de juiste volgorde: denken, voelen, en daarna doen. Zodra de stappen niet in deze volgorde plaatsvinden krijg je stemmingswisselingen van depressief naar euforisch.

Heeft iemand enig idee wat ik bedoel en kan iemand er wat over vertellen? Over het proces van de drie stappen ?

ik ben onder behandeling bij een franse psycholoog in frankrijk, en ik zou graag de nederlandse theorie willen horen :P

beetje lastige vraag, hopelijk heeft iemand het begrepen....


Systeme Nerveux is toch gewoon het Franse woord voor zenuwstelsel?

Ik ken geen theorie die zegt dat denken, voelen en doen in een bepaalde volgorde zouden moeten plaatsvinden omdat je anders stemmingswisselingen krijgt. Kan me dat eerlijkgezegd ook niet voorstellen dat het zo werkt. Maar ik ben geen GZ-psycholoog.

Anoniem

Re: psychologie vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:20

Best lastig, aangezien er veel verschillende theorieën en "gevechten" :') zijn over wat nou eerst komt.
Anders gezegd; het is de vraag of jouw gedrag een grotere invloed heeft op jouw gevoel dan andersom. Wat veel geadviseerd wordt bij bijvoorbeeld een depressie is juist het tegenovergestelde doen van wat je wilt. Simpel gezegd, als je depressief bent blijf je het liefst de hele dag binnen en doe je niet veel. Uiteraard beinvloedt dit je depressie op een negatieve manier (het wordt erger, je doet nog minder en belandt in een vicieuze cirkel). Bij een depressie is het juist zaak om die cirkel te doorbreken en juist naar buiten te gaan, juist dingen te ondernemen (wel binnen je grenzen) en vooral: lichaamsbeweging.

Ik weet niet precies wat je vraag nu is, maar ik hoop dat het iets helpt :')

Valentijn5
Berichten: 1661
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:23

Corelli schreef:
Valentijn5 schreef:
Bij mij is het ook eerst voelen, denken en doen. Vandaar dat ik altijd impulsief ben. En dat zijn andere mensen met wie ik omga niet.

Maar wat je beschrijft is juist de handigste manier hoor :D
Impulsief zijn wordt gekenmerkt door het overslaan van de denkstap (of eerst doen en dán pas achteraf nadenken)

Ik bedoel eigenlijk mijn gevoel, doen en dan pas denken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 22:23

Debby614 schreef:
Is er iemand met psychologische achtergrond die mij iets kan verduidelijken?
De psycholoog heeft mij iets uitgelegd over het systeem nerveux, dat wij fonctioneren in 3 stappen in de juiste volgorde: denken, voelen, en daarna doen. Zodra de stappen niet in deze volgorde plaatsvinden krijg je stemmingswisselingen van depressief naar euforisch.


Er lopen twee dingen door elkaar.

De volgorde 'eerst denken dan voelen dan doen' is een advies van cognitieve gedragstherapie.
Het kan in een x aantal gevallen zinnig zijn om toe te passen.

Maar dat het "de juiste volgorde" zou zijn, tja - de juiste volgorde van deze vorm van een probleem aanpakken. ("Deze therapie werkt als volgt - probeer dit toe te passen": prima. )

Maar met dat dreigement heb ik persoonlijk grote moeite.

"Als je niet doet wat ik zeg, gaat het mis met je" - nou nou nou!

Laat het verder ook duidelijk zijn: deze volgorde is neurologisch gesproken een zware, moeilijke volgorde, juist als het gaat om emotionele zaken.
Van nature wisselen denken, doen, voelen en wat al niet zich gewoon af. Niets mis mee.

In stresssituaties is waarnemen het eerste wat je doet (...dat kan voelen zijn, maar hoeft niet...) doen is het 2e wat je doet en denken kan pas weer als de stress gezakt is.
Probeer svp geen andere volgorde, tenzij je zeker weet dat jij weliswaar schrikt, maar het gevaar zeker weten nul is. (En niet boos worden als het niet lukt.)

En het zou me een mooie boel zijn als iedereen die "gewoon" tijdens stress schrikt, zichzelf in veiligheid brengt en achteraf pas weer kan denken maar meteen depressief of eufoor zou worden...

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 20:31

dat eerst denken dan voelen en dan doen een advies is van de gedragstherapie, daar ben ik het niet mee eens.
voorlopers van leertheorie, gedragstherapie zoals skinner, de zgn behavioristen, kenden inderdaad weinig of geen belang toe aan gevoelens, maar de huidige gedragstherapie als dusdanig is wel geëvolueerd. Het gaat 'm niet om de volgorde; wel om de idee op welke manier emoties beïnvloed kunnen wordende hoe moeilijkheden aangepakt kunnen worden.