Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 23:58

Tsja dit vroeg ik me af na alle slechte verhalen die je hoort over de normaalste producte die wij dagelijks gebruiken en consumeren, hierbij een greep:

-Chemicaliën in tampons en maandverband
- Zoetstoffen
- Cola zou belangrijke stoffen uit je lichaam werken
- Plastic in gezichtscrèmes en andere verzorgingsproducten
- E- nummers
- Sulfaten, alcohol en siliconen in shampoo

Wat kunnen we tegenwoordig nog wel eten en drinken? En waar vinden we cosmetica en verzorgingsproducten die niet 'gevaarlijk' zijn voor de gezondheid.
Hoe overtrokken zijn deze verhalen? Wat vinden jullie, of hoe zien jullie dat?

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:00

Ik denk dat de stress die het druk maken over elke toevoeging in elk product je oplevert, je uiteindelijk meer levensjaren kost dan het product zelf. :+

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:00

We mogen eigeblijk niks meer lijkt het wel. Wat mij betreft lekker wel doen, maar gewoon alles met mate.

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:00

Lastig, je hoort tegenwoordig ook steeds vaker dat het overgrote deel vd mensen steeds ouder wordt. Zal dit alleen komen door het gezonde leven? Terwijl alles juist ongezonder wordt?

Ik let niet op alle zaken die je in de op beschrijft. Probeer alleen op m'n eten te letten, en beweging.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:01

Gewoon normaal doen :') Dat in dat kant en klaar spul een hoop rommel zit lijkt me duidelijk, maar haal je verse ingrediënten zal het allemaal reuze meevallen. De vrouw van mijn oom is zo'n persoon die helemaal geobsedeerd is met die onzin in de mate dat ze alleen maar heet water drinkt. Dat lijkt me nou niet heel bevorderlijk voor je geestelijke gezondheid en ze is ook wel erg jong grijs.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:04

Ik vind het erg overtrokken.

Er is bijvoorbeeld echt helemaal niets mis met e-nummers. Zonder E948 kun je niet leven: na zo'n 30 seconden zonder dit nummer wordt het heel moeilijk, een half uur zonder dit nummer en iedereen is dood.

Ik zou me er niets van aantrekken, je kunt overal wel heel erg moeilijk over doen, maar waarom zou je? Wil je echt 2 jaar langer leven, maar wel op ieder hapje, ieder slokje, ieder cremetje en ieder zonnestraaltje moeten letten?

Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:11

Veel dingen zijn zo overtrokken. E-nummers worden beter getest en gecontroleerd dan andere voedingsmiddelen.

Gewoon normaal doen, alles met mate. En ik word liever 80 met wat 'verboden' dingen dan 100 als ik me vanalles moet ontzeggen.

Ik gebruik een milde shampoo omdat ik een gevoelige huid heb... ik drink vooral water en thee omdat ik dat lekker vind. Ik ga niet te veel op maandverband, cola en allerlei andere geruchten leggen tot dit echt bewezen is.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:18

Gezond leven doe je met gezond verstand :j
Hartstikke goed om je in te lezen en informatie op te zoeken over gezonde en ongezonde voedingsstoffen en chemicaliën, maar zorg dan ook dat je zowel artikelen van voorstanders als tegenstanders leest. Dan zie je inderdaad al dat E-nummers niet altijd slecht zijn, maar er hier en daar een E-nummer tussen zit wat je beter kan mijden. Cola, zoetstoffen, chemicaliën.. je kan prima zonder, maar we leven nog steeds dus het zal ook geen zwaar gif zijn. Dus met mate kan waarschijnlijk geen kwaad.
Zo probeer ik als het even mogelijk is biologische groente en fruit te kopen, want onkruidverdelgers en insecticiden zijn ook niet gezond, maar als die biologische groente niet te koop is dan ga je ook niet dood aan een gespoten broccoli.

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 00:18

Precies, alles met mate.
En schadelijk? Het is nog niet bewezen.
Zolang ik me gewoon goed voel en nergens last van heb blijf ik alles gewoon gebruiken en consumeren.

Maar tegenwoordig lijkt alles wel slecht te zijn. Daarom was ik nieuwsgierig hoe andere daar naar kijken en hoe die dat dan doen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:21

Ik denk zelf dat het overtrokken gedeelte vooral zit in de aantallen die je van iets binnen moet krijgen wil iets schadelijk zijn.

Neem water, hartstikke dodelijk als je nu begint te drinken en non stop doordrinkt tot morgenochtend. Ga je dood. Zo werkt dat met bijna alles. Geteste producten bevatten dus misschien wel zaken waarvan je denkt : hé, dat is toch niet goed? Maar mits je onder de grenswaardes blijft is het veilig. En die grenswaarden zijn vaak tientallen keer meer als dat iemand ooit zal gebruiken paar dag.

Blijft het feit dat niet alles te voorspellen is en vooral de combinatie die bepaalde stoffen in het lichaam doen in reactie met andere (lichaamseigen) stoffen niet bekend is en soms pas jaren later uitkomt. Maar dat is leven: we weten nog lang niet alles van het menselijk lichaam.

En er is natuurlijk ook gewoon een financiele markt in dieeten e.d. waar grof geld verdient wordt. Kijk als voorbeeld op bokt: de topics over dieeten vliegen je om de oren. Terwijl ik dan denk: iedereen weet dat je gezond moet leven door
A:te sporten (of in ieder geval voldoende te bewegen)
B: te eten naar ratio. Dus naar wat je lichaam nodig heeft aan calorieen. Zolang je even simpel gezegd onder die waardes zit val je af.

Je kunt dan ook prima afvallen op een dieet van pizza en patat, mits je dagelijks daarmee onder je behoeftes aan calorieen blijft. Gezond is anders natuurlijk, maar dit geeft wel aan dat je om af te vallen gewoon anders moet gaan eten en vooral minder. Blijkbaar vinden heel veel mensen dat ontzettend moeilijk en kunnen se verleiding niet weerstaan en gaan daarom vreemde dieeten volgen (zag van de week een bananendieet topic voorbij komen) :+

Kortom: geniet, maar eet en drink met mate. Dat lekkere patatje en lekkere biertje is niets mis mee. Mits je basis gezond is (vooral groente en fruit) en blijf vooral lekker bewegen.

Oh ja, voordat alle uitzonderingen op de regel gaan reageren. Uiteraard is er sprake van uitzonderingen. Mensen met bijvoorbeeld allergieen en andere aandoeningen. Voor hen gelden weer hele andere principes, maar die liggen heel ver uiteen en zijn per persoon erg verschillend.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:23

Ik probeer zelf wel liever het wetenschappelijke bewijs voor te zijn. Zo was het al heel lang bekend dat lood heel erg slecht is voordat er onderzoeken gestart werden en nog veel later werd het pas verboden. Geldt ook bv voor pvc. Vaak moeten er eerst mensen of dieren ziek worden voordat men echt serieus onderzoek gaat doen. En wanneer ik op internet lees dat er een vermoeden is dat een stof slecht is, of mensen klachten krijgen bij een bepaalde stof, dan zal ik die wel in veel gevallen minder gebruiken of vervangen.

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:24

Ja ik vind het meeste behoorlijk overdreven. Let er eigenlijk dan ook totaal niet op en inderdaad, alles met mate. Je moet ook een beetje kunnen genieten van t leven

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 00:30

8nnemiek schreef:
Ik probeer zelf wel liever het wetenschappelijke bewijs voor te zijn. Zo was het al heel lang bekend dat lood heel erg slecht is voordat er onderzoeken gestart werden en nog veel later werd het pas verboden. Geldt ook bv voor pvc. Vaak moeten er eerst mensen of dieren ziek worden voordat men echt serieus onderzoek gaat doen. En wanneer ik op internet lees dat er een vermoeden is dat een stof slecht is, of mensen klachten krijgen bij een bepaalde stof, dan zal ik die wel in veel gevallen minder gebruiken of vervangen.

Dat blijft lastig..kijk naar de huidge onrust omtrent de kunstgrasvelden in de voetbal..wie heeft er gelijk? Er zijn veel belangen in dat soort zaken en er zijn wel wat bedrijven die de gok nemen denk ik altijd. Maar ik heb de kennis niet om er wat van te vinden en wat op internet te vinden is zijn natuurlijk hele gekleurde meningen van beide kanten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 08:50

Ik noem altijd maar het woord 'arsenicum'. In hele lage doses kan dat gezond zijn bij bepaalde fysieke problemen. Neem je er meer van word je ziek. Neem je heel veel ga je dood.

Zo is dat met als. Als je van alles een beetje neemt ben je gezond en weerbaar tegen slechte invloeden. Ik geloof er dus niet in om niets ongezonds te gebruiken. Als je dan eens iets raars binnenkrijgt is dat lijf van je niets gewend.

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 09:55

Wat mij betreft is gezond leven voor mij hetzelfde als gezond leven voor onze planeet. Dat betekent dat als ik chemische toevoegingen en productieprocessen kan vermijden, ik dat doe en ik bij alles wat ik koop of gebruik de afweging maak of er een minder belastend alternatief is. Dat niet doen vind ik je kop in het zand steken. Een betere wereld begint bij jezelf.

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:11

Nachocheese schreef:
Lastig, je hoort tegenwoordig ook steeds vaker dat het overgrote deel vd mensen steeds ouder wordt. Zal dit alleen komen door het gezonde leven? Terwijl alles juist ongezonder wordt?

Ik let niet op alle zaken die je in de op beschrijft. Probeer alleen op m'n eten te letten, en beweging.


Dat is meer het gevolg van ziektemanagement wat de reguliere geneeskunde doet.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:15

Het zijn juist de mensen die nog gezond zijn opgevoed die nu zo oud worden. Het is maar afwachten of de mc donalds generatie ook zo oud wordt natuurlijk :Y)

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:19

Naast schadelijk kan het ook nog hormoon verstorend zijn.

Je kan toch (een beetje) opletten wat je koopt.

Van de zomer ga ik weer lekker naar de landswinkel hier in de buurt en koop onbespoten fruit en groenten.

Je kan het zelfs zelf plukken.
Lekker vers!
Biologisch vlees kan je eens vaker meenemen ipv supermarkt vlees.
Er zijn tegenwoordig zat producten zonder conserveringsmiddelen bij de tuinen bv.

Ik heb wel bv shampoo, conditionering en masker zonder parabenen bij de kapsalon vandaan.
Van het merk I.C.O.N.

Je kan zelf bv ook eens meer bakken aan koekjes enz.
Zelf doe ik dat niet maar dat moet ook erg lekker zijn.
Heb je veel minder of geen suiker en geen troep erin.

Je kan best wel veel kanten op.

Daarnaast worden we dagelijks ook blootgesteld aan stralingswarmte.
Je mobiel en alles draadloos.
Sommige mensen hebben daar ook last van.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:22

Moet er toch niet aan denken om 120 jaar oud te worden... Niemand in mijn familie wordt oud (oudste 74).

Maar ik eet gewoon wat ik lekker vind en probeer er een beetje op te letten. Maar het houdt een keer op. Als ik zin heb in een koekje ga ik geen pak biologische koekjes pakken of zelf lopen bakken. Idem dito met groente en fruit. Dat is "bespoten" al duur genoeg. :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:26

8nnemiek schreef:
Het zijn juist de mensen die nog gezond zijn opgevoed die nu zo oud worden. Het is maar afwachten of de mc donalds generatie ook zo oud wordt natuurlijk :Y)

Alleen roken ze wel verschrikkelijk veel. Daarnaast schrik ik er weleens van wat de gemiddelde 80+er aan pillen heeft staan dus die gezondheidszorg zal wel degelijk een grote rol spelen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:29

Niets zo dodelijk als het leven, iedereen gaat er dood aan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Hoe kunnen we nou zo gezond mogelijk leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:48

Het is wel erg gemakkelijk om alleen om je eigen gezondheid te denken en voorbij te gaan aan wat 'we' onze aardbol aandoen met onze moderne consumptiemaatschappij.

Om een voorbeeld te noemen: veel verzorgingsproducten (en dan niet eens perse de scrubproducten maar ook reguliere shampoos en douchegels) bevatten mini plastic bolletjes. Deze spoelen via ons doucheputje voorbij de reinigingsinstallaties de zee in en veroorzaken daar de èchte plastic soup, want te klein om te filteren. Uiteindelijk vergiftigen we de zee, alles wat er in en van leeft.

Best goed om bij zulke dingen stil te staan. De consument zal de producent moeten 'vragen' om schonere producten.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:52

Chubby schreef:
Om een voorbeeld te noemen: veel verzorgingsproducten (en dan niet eens perse de scrubproducten maar ook reguliere shampoos en douchegels) bevatten mini plastic bolletjes. Deze spoelen via ons doucheputje voorbij de reinigingsinstallaties de zee in en veroorzaken daar de èchte plastic soup, want te klein om te filteren. Uiteindelijk vergiftigen we de zee, alles wat er in en van leeft.


Hoe kan je hier op letten?? Welke ingrediënten van de shampoo/douchegels veroorzaken deze plastic bolletjes? Is dit ook bij conditioners?

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:53

Chubby schreef:
Het is wel erg gemakkelijk om alleen om je eigen gezondheid te denken en voorbij te gaan aan wat 'we' onze aardbol aandoen met onze moderne consumptiemaatschappij.

Om een voorbeeld te noemen: veel verzorgingsproducten (en dan niet eens perse de scrubproducten maar ook reguliere shampoos en douchegels) bevatten mini plastic bolletjes. Deze spoelen via ons doucheputje voorbij de reinigingsinstallaties de zee in en veroorzaken daar de èchte plastic soup, want te klein om te filteren. Uiteindelijk vergiftigen we de zee, alles wat er in en van leeft.

Best goed om bij zulke dingen stil te staan. De consument zal de producent moeten 'vragen' om schonere producten.


:j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33799
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 10:53