Silviabol schreef:Hi Ladies,
Ook hier zie ik jullie praten over de verbanden tussen PCOS en zelfs mensen die een regelmatige cyclus hebben gekregen. Zou mijn PCOS dan toch te wijten zijn aan mijn dieet? ik wordt er heel onzeker van....
PCOS en voeding dus.
Wat bekend is, is dat er een relatie is tussen insulineresistentie en PCOS. Ongeveer 90% van de vrouwen met PCOS is insulineresistent. 80% van die vrouwen heeft overgewicht. Het is nog niet helemaal duidelijk of insulineresistentie PCOS veroorzaakt, of juist andersom (krijg je insulineresistentie door PCOS), maar het lijkt zo te zijn dat insulineresistentie eerst komt en daarop de PCOS volgt.
PCOS kun je niet beïnvloeden helaas. Het is een stoornis van je hormonen. Wat je wel kan beïnvloeden is je insulineresistentie en als je minder insulineresistent bent kun je dus ook minder last krijgen van je PCOS.
De grootste manier om insulineresistentie te verbeteren is afvallen. Zoals gezegd, de meeste vrouwen met PCOS en insulineresistentie hebben overgewicht. Een hoog gewicht verminderd je gevoeligheid voor insuline. Dus gewicht verliezen! Effect daarvan is echt heel groot. Het moeilijke is wel dat je door insulineresistentie moeilijk af kunt vallen. Het dieet dat het meeste effect lijkt te hebben is een koolhydraatarm dieet. Advies: zoek hier goede begeleiding bij.
Ook als je geen overgewicht hebt, kun je baat hebben bij koolhydraatarm eten. Niet met als doel om je gewicht te verlagen, maar vooral om je insulinespiegel stabiel te houden. Je hormoonhuishouding wordt hier direct door beïnvloed en dus kan het verbetering opleveren van je PCOS. Er is weinig onderzoek naar de groep vrouwen met PCOS en stabiel gewicht dus ook weinig bekend hoe streng je koolhydraatbeperking moet zijn voor effect. Zelf heb ik een periode ketogeen gegeten (een dieet waarbij je vrijwel alle koolhydraten laat staan en je insuline geen invloed meer heeft op je lichaam), ik voelde me daar echt heel fijn bij maar het is gruwelijk onpraktisch en mijn cyclus kwam niet meer op gang dan nu. Ik probeer nu iets meer koolhydraten te eten en kies voor de langzame koolhydraten om mijn bloedsuiker toch zo stabiel mogelijk te laten zijn.
Verder heeft sporten een goede invloed op je insulinegevoeligheid, voornamelijk krachttraining is erg goed. Dus een aanrader voor alle vrouwen met insulineresistentie: ga krachttraining doen in de sportschool, het liefst zware krachttraining (weinig herhalingen en veel gewicht). Zie ook hieronder 
Als laatste stress: verhoogd cortisol (stresshormoon) heeft een gigantische invloed op PCOS. Dus niet teveel sporten (maar dus ook niet te weinig
), vermijd langdurige cardio (uren op de loopband staan is niet goed) maar doe liever (again) krachttraining of kortdurende HIIT workouts. Slaap voldoende en las voldoende tijd voor jezelf in.
Goede leefstijl kan heel veel effect hebben, maar uiteindelijk heeft je huisarts ook deels gelijk: PCOS is ook gewoon pech en voor een deel erfelijk bepaald. Goede leefstijl kan ontzettend helpen je PCOS te verbeteren maar is geen garantie om er vanaf te komen (en andersom, het is ook niet zo dat je PCOS krijgt door een slechte leefstijl!!!!!!). Echter, een goede leefstijl is nooit verkeerd, zie PCOS als een extra reden om er mee aan de slag te gaan. Helpt het is het mooi meegenomen, zo niet ben je er iig niet slechter van geworden...