Verdwijnen littekens

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 00:36

Hey,

Ik heb veel verschillende verhalen gehoord over littekens. De een zegt dat ze nooit gaan verdwijnen en de ander zegt van wel. Aangezien ik nogal wat littekens heb vroeg ik me dus af ; kunnen ze ooit verdwijnen? En kan ik ze daar mee 'helpen'.
De littekens zijn nog niet ouder dan een jaar en de meeste zijn nog een beetje rood.


magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:39

verdwijnen zullen ze nooit, wel vager worden.
het rode kan lang blijven. sommigen bij mij bleven 2 jaar rood. rode werd wel lichter.
je kan niet iets smeren waarmee ze verdwijnen. je kan wel zorgen dat de huid daar soepeler is en daardoor dat de littekens minder zichtbaar zijn.

birth, age, death. The sudden realization of aging and attempts to hide from time. Time is crucial yet essential. For ever or never, life lies between them

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 00:43

Kunnen ze uiteindelijk wel zo vaag worden dat ze eigenlijk niet meer opvallen? Het zijn namelijk niet hele dikke/grote littekens, maar nu vallen ze nog behoorlijk op

StonedRomy

Berichten: 7540
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:46

Een van mijn littekens valt amper op, het litteken wat eraan vast zit is echter na 2.5 jaar nog even dik en rood als na de operatie.

Er zijn veel technieken om ze minder te laten opvallen. Make up is een optie of een tattoo eroverheen. Ook zijn er bepaalde behandelingen zoals coritisonen in je litteken laten spuiten.

Wil je echt goed advies dan raad ik je aan om naar de huisarts te gaan en daar te informeren.

Never mind, said Hachiko each day. Here I wait, for my friend who's late. I will stay, just to walk beside you for one more day.

kuzznathalie

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:49

Flink met Bio-Oil smeren, heeft mij geholpen ze minder zichtbaar te maken :j

NMK Fotografie
✿˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●✿Balou & Volante✿●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙✿
tinkers - merries - 9 & 2 jaar- zwartbont
**[TI] Balou x Nuadhu NuageRust zacht lieve Indy ♡♡**[TI]Daar is ze dan eindelijk!!**Zwart-wit geluk!**

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 00:56

Het ligt er echt aan wat voor litteken het is, voordat je er iets over kan zeggen of het weggaat of niet. Het zal altijd iets vervagen, maar niet alle littekens gaan weg. Als je een litteken hebt aan je opperhuid, dus niet diep, die zijn met een aantal maanden weg. Maar hoe dieper en groter het litteken, hoe kleiner de kans dat ze weggaan. Als ze echt groot zijn en/of op een opvallende plek zitten, waardoor je dat vervelend vind, dan zou je contact op kunnen nemen met je huisarts om te zien of er iets aan gedaan kan worden.

IK BEN REINIER!

Birthdays are good for your health. Studies show that people who have more birthdays live longer.

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 01:40

Ik heb een aantal diepere maar niet hele grote littekens Helaas wel op "zichtbare" plekken.

Opgelopen toen ik 14 was. Een jaar later ben ik naar de dermatoloog geweest met dezelfde vraag als jij "hoe zorg ik ervoor dat ze verdwijnen". Diepere littekens gaan helaas nooit meer weg, de huid is daar té beschadigd voor werd mij verteld. Het rode rond littekens verdwijnt wel volledig met de tijd (bij mij duurde dat 2a3 jaar). Wat er overblijft is huid wat afwijkt van je normale huid en dat is te zien. Het "glimt" als het ware en heeft een andere structuur.

Middeltjes zoals Bio-Oil helpt bij het verdwijnen van het rode rond littekens, verder niet. Je versteld het proces dus als het ware naar wat het uiteindelijk wordt: die wat "glimmende" strepen met een andere structuur dan je normale huid.

(Mogelijk dat er natuurlijk in de tussentijd nieuwe ontwikkelingen zijn gedaan. Daarvoor moet je naar een dermatoloog doorverwezen worden )

Anoniem

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 07:19

Ligt idd aan wat voor litteken het is.

Op mijn rechterknie zit een litteken van zeker 10 jaar oud na een stomme struikelval. Is niet meer zo donker als eerst en is ook vager geworden maar nog wel zichtbaar.

Op mijn linkerknie zitten twee strepen, van een roltrap gevallen waarbij die gleufjes in mijn knie stonden. Is denk ik 3 jaar geleden gebeurd en ook vager geworden maar nog steeds enorm zichtbaar omdat het twee diepere sneetjes waren.

Brandwondjes littekens en andere soorten littemens zijn ook vager geworden maar als ik kijk naar mijn vader die erg vaak geopereerd is op verschillende plaatsen zijn die littekens niet vager geworden oid.

tarek

Berichten: 400
Geregistreerd: 31-07-08
Woonplaats: Hierden

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 07:36

Ik zweer bij calendulan zalf, de genezing gaat zoveel sneller en mooie bijna niet zichtbare littekens :-)

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 07:52

Ligt er aan hoe diep het is :) Wild vlees gaat niet meer weg dacht ik, maar oppervlakkige littekens kunnen in de loop der jaren wel veel bijtrekken.

I am because you were

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:10

Den Hoek heeft een smeersel, Scar Cream. Het is bijv bedoeld voor paarden met een castratielitteken, maar ik ken mensen die het op hun eigen (langbestaande) littekens hebben gesmeerd en die daar zeker minder door zijn geworden.

Oy with the poodles, already

kinel
Berichten: 2183
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:42

Ik heb een OP litteken op m'n elleboog. Ook nog een lelijk. Flink met calendulan gestreken. Is veel wild vlees komen te zitten maar opzich biet ergerlijk. Althans nu tenminste. Voor jaren terug had ik er wat aan willen doen. Is 30 jaar geleden gebeurd.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:43

Ik gebruik olie van de tuinen met oa calendulan erin. Ik durf nog niet te zeggen wat het resultaat is op langere termijn, maar voor nu vind ik het al aardig mooi helen.
Ik heb in juni ern hoef in mn gezicht gehad, onder en tussen mn wenkbrauwen dus de plaats is erg opvallend, maar inmiddels vind ik m al redelijk rustig en minder zichtbaar.
Ik denk dat t belangrijkste met littekens is dat je zorgt dat de huid beweegbaar blijft, dan blijft het soepel en geneest t mooier

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:44

Bio - Oil gebruiken inderdaad! Heb ik ook gebruikt na mijn operatie. Littekens zitten er nog maar zijn wel erg mooi genezen.

[o]

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 08:58

ik heb een 40 jaar geleden een litteken opgelopen en deze is nog steeds duidelijk zichtbaar. Zit op mijn bovenbeen dus in de zomer extra opvallend doordat het litteken wit blijft en mijn been bruin (ahum, voor zover dat kan als je toch regelmatig een lange broek aan hebt).

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 09:26

Dat hangt inderdaad af van litteken tot litteken denk ik. Hoe heb je het opgelopen, waar zit het en hoe heb je het verzorgd,...
Zo ben ik als kind door een konijn gebeten in mijn pols, niks ernstigs, maar dat zie je nog altijd. Drie jaar geleden heb ik op mijn kuit een grote, ernstige tweedegraads brandwonde gehad en nu zie je er niks meer van.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:27

Verschilt per litteken de een is na twee jaar weg of zo ver vervaagd dat het niet meer te zien is. Maar ik heb er ook bij die al meer dan 10 jaar oud zijn.

Be happy eat a snackkie

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:32

Ik heb een heleboel littekens, ik smeer bio oil en daardoor zijn ze echt in korte tijd minder zichtbaar geworden. Ook heb ik twee littekens waar dik littekenweefsel op groeit, dat was al zo erg dat ze operatief het littekenweefsel weg hebben moeten snijden, sinds ik bio oil smeer is dat niet verder gegroeid dus bij mij werkt dat wel echt heel goed :)

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:35

Ik heb een flink litteken na een ongeluk, wat uiteraard nooit meer weggaat. Maar na de operatie (inmiddels zon 7 jaar geleden) zijn we vrij vlot begonnen met siliconenpleisters en bio oil en ik geloof zeker dat dat veel verschil heeft gemaakt.
De kleur is nu hetzelfde als de rest van de huid, enkel de structuur is inderdaad anders. Verder verbrand hij nog steeds snel in de zon. Maar ik heb er eigenlijk geen last van.

Toentertijd is er wel bij plastisch chirurgie aangegeven dat ze littekens 'mooier' kunnen maken, bijvoorbeeld door er een deel tussenuit de halen, waardoor de huidranden weer dichter bij elkaar komen te liggen. Maar dat zal ook geen pretje zijn en het blijft natuurlijk de vraag hoe dat dan weer geneest.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:39

Ligt inderdaad aan t litteken, maar verschilt ook per persoon. Mijn littekens herstellen namelijk heel snel. Van de operatie drie weken geleden is het litteken op mijn hoofd al "geen nieuw" litteken meer. En daar heb ik niets op gesmeerd gehad of iets dergelijks.

Ik heb 18 grote littekens van operaties afgelopen 1,5 jaar. Waarvan enkele meerdere keren opnieuw open gemaakt zijn (op mijn buik, rug, zij en hoofd). Maar heb ook vier littekens (ook van operatie) op mijn knie van 15 jaar oud.

Die op mijn knie zien er nieuwer uit dan op mijn rug en hoofd. Op mijn buik blijven ze wel weer langer rood. Dus het scheelt ook nog waar ze zitten.

Littekens op mijn rug, zij en buik smeer ik in met een litteken creme. Vooral om het soepel te houden, want eerder "weg" gaan ze er niet door.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 10:57

Het hangt van het litteken af, kleine ondiepe wondje zoals krassen die goed genezen (dus geen korstjes af pulken) worden vaak nagenoeg onzichtbaar. (of je moet echt het vergrootglas er op zetten). Operatie littekens en diepere wonden blijf je meestal wel zien al worden ook die lichter normaal gesproken. Tenzij je dus een onrustig litteken hebt/wildvlees hebt.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 11:08

Ik ben in mei geopereerd aan mijn hand.
Ben direct toen dat mocht gaan smeren met calendulan.
Daarnaast bezoek ik nog steeds de fysio die littekenmassage toepast.
Eentje is echt heel onopvallend, de ander wel wat meer maar is ook netjes.

Echt, zonder de creme en de littekenmassage was het veel erger geweest.
Had behoorlijk wat woekering eronder zitten, dit is nu allemaal weg +:)+

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-16 11:27

Bedankt iedereen!

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Verdwijnen littekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 07:43

Ik heb al een aantal keer gehoord over litteken zalf van de kruidvat. Om welke het gaat weet ik niet en ik heb er ook geen ervaring mee. Maar je zou het evt. eens kunnen navragen.

"What kind of fish is made of only two sodium atoms? 2Na"

"a Hug without U is just toxic. Hg - mercury"

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 08:48

Die zalf heb ik geprobeerd, helpt niets, is niet duur overigens, maar is een betere lippenbalsem dan littekenzalf.
Ik heb tig op de benen van muskieten die zijn gaan bijten en daarna krabben. Trekt wel weer weg in de winter ga ik van uit, ga er niets aan doen of extra op smeren. Kost geld en geen resultaat. Ik gebruik gewoon goedkope bodylotion. Bovendien hoort een litteken gewoon bij je en ik ben net zo mooi of lelijk met als zonder denk ik dan maar.
Laatst bijgewerkt door germie op 02-10-16 08:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ballard_L, Binck8, FleurSandro, Googlebot, hesterve, Inney, Jannie79, MyLittleAnna, petje86, Rije, Room_Soesje, Selina, sterregoud, xColorCross en 100 bezoekers