Gebroken enkel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Gebroken enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 23:45

Hallo,

Ik ben al een hele poos niet meer op bokt geweest, maar ik zit al 4 weken met deze vraag in Mn hoofd.

Ik heb dus zoals de titel al doet vermoeden, mijn enkel gebroken.

Afbeelding

Nu is dat allemaal operatief vast gezet en zit er ook een stelschroef in

Afbeelding

Nu lees ik overal op internet dat die schroef er na 6 weken weer uit gehaald word, nu zit ik daar niet echt om te springen want na in totaal 8 weken gips ben ik er wel een beetje klaar mee, en ik heb de chirurg er verder ook niet over gehoord dat hij er uit moet?

Zijn er mensen met ervaring ermee, en moest hij er bij jou wel of niet uit
Laatst bijgewerkt door Mossel op 14-03-17 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21767
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:47

Bel het ziekenhuis?

HarmanyL

Berichten: 2665
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:47

Bij mij zitten de schroeven er na 10 jaar nog in en zullen er niet uit hoeven. Maar bij jou wellicht wel omdat je ook een plaatje hebt? Maar ik ben geen arts dus zeker weten doe ik het niet. Sterkte!

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:48

Ga je echt af op t advies van Bokkers? Dit is iets voor je behandelend arts hoor!

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:49

Mijn moeders enkel ziet er ook zo uit en daar hebben ze al het ijzerwerk laten zitten.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:56

Ik zal de behandelend arts vragen als ik jou was.

Ik ben ong 4 weken geopereerd aan ook een gebroken enkel maar dan dan het sprongbeen en het kuitbeen.
Heb er een plaatje, 2 schroeven en 2 (haar)pinnen inzitten en die blijven gewoon zitten.
Afbeelding

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 23:57

rien10 schreef:
Ga je echt af op t advies van Bokkers? Dit is iets voor je behandelend arts hoor!

Ik vraag geen advies ik vraag gewoon of er mensen zijn waarbij het er nog in zit.. wellicht verkeerd geformuleerd. Ik ben wel wat slimmer dan aan bokkers advies te vragen.

*nu weet ik gelijk waarom ik 2 jaar niet op bokt ben geweest mijn god want een reacties*
Laatst bijgewerkt door Mossel op 13-03-17 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 23:58

annelieke92 schreef:
Ik zal de behandelend arts vragen als ik jou was.

Ik ben ong 4 weken geopereerd aan ook een gebroken enkel maar dan dan het sprongbeen en het kuitbeen.
Heb er een plaatje, 2 schroeven en 2 (haar)pinnen inzitten en die blijven gewoon zitten.
[ [url=m/CccjXl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aii ziet er naar uit, sterkte!

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:00

Mossel schreef:
rien10 schreef:
Ga je echt af op t advies van Bokkers? Dit is iets voor je behandelend arts hoor!

Ik vraag geen advies ik vraag gewoon of er mensen zijn waarbij het er nog in zit.. wellicht verkeerd geformuleerd. Ik ben wel wat slimmer dan aan bokkers advies te vragen.

*nu weet ik gelijk waarom ik 2 jaar niet op bokt ben geweest mijn god want een reacties*

Nou dan had ik je verkeerd begrepen.
Ben ik ook niet te beroerd voor om dat te zeggen :D

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:01

Daar is geen antwoord op te geven, dat ben ik met de meeste eens. Hangt van de schroeven af, of je er last van hebt/krijgt enz. enz.

Na mijn eerste enkeloperatie zouden de schroeven blijven zitten. Maar die operatie had niet geholpen dus ben weer geopereerd en toen zijn die schroeven verdwenen en is er een nieuwe, lange in geplaatst. Die geeft wat irritatie en wordt er uitgehaald. Deze schroef is bewust met een stukje buiten het bot geplaatst zodat die nog terug te vinden is. Die andere schroeven zaten heel diep.

Simpel gezegd, elk geval is uniek. Jouw arts kan je het beste advies geven.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 00:05

rien10 schreef:
Mossel schreef:
Ik vraag geen advies ik vraag gewoon of er mensen zijn waarbij het er nog in zit.. wellicht verkeerd geformuleerd. Ik ben wel wat slimmer dan aan bokkers advies te vragen.

*nu weet ik gelijk waarom ik 2 jaar niet op bokt ben geweest mijn god want een reacties*

Nou dan had ik je verkeerd begrepen.
Ben ik ook niet te beroerd voor om dat te zeggen :D

Dan is dat ook weer uit de lucht :)

Ik heb de behandelend arts amper gesproken, hij heeft me voor de operatie gezegd wat hij ging doen en daarna heb ik hem niet meer gezien. Ik vermoed dat de schroef ook al blijven zitten aangezien ik daar niemand over gehoord heb bij geen enkele controlle, maar over 2 weken mag het gips er af dus dan zal ik het nog eens vragen uiteraard, maar ik dacht wellicht dat er bokkers met dezelfde ervaring zitten/zaten.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:17

Mossel schreef:
Dus kan hij gewoon blijven zitten of moet het er echt uit.


Hiermee zette je mij toch ook op het verkeerde been.

De eerste keer had ik vergelijkbare schroefjes en die mochten blijven zitten, dat is me toen ook gezegd.

Bij de schroef die er nu in zit is er meteen duidelijk gemaakt dat die zo geplaatst was dat die ook gemakkelijk verwijderd kon worden en dat hij mocht blijven zitten tenzij ik er last van zou krijgen. Orthopeed ging er zelf de laatste keer van uit dat de schroef wel pijnklachten zou geven. Na de zomer gaat hij eruit. Nu moet mijn enkel even met rust gelaten worden omdat ik een nogal flinke operatie heb gehad.

Ik vermoed dat jouw schroeven van het type blijven zijn maar ik ben geen arts.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:17

Hier ook een enkelbreuk. Die stelschroef, ja die halen ze er meestal wel uit. Die geven namelijk veel meer hinder dan korte schroeven. Zo'n schroef kan ook breken en dan heb je helemaal de poppen aan het dansen.

Ik had een iets andere breuk. Mijn enkel(knobbel) aan de binnenkant was op verschillende plekken gescheurd en afgebroken. Daar zitten de schroeven ook nog in.
De andere breuk zat in het kuitbeen op 1/3 van mijn onderbeen. Daar had ik een plaatje en een stelschroef op de plek waar jij hem ook hebt.
Heb 7 wekengips gehad. Daarna was bij mij alles nog niet goed geheeld. Heb nog 6 maanden krukken gedaan omdat ik mijn enkel niet goed kon bewegen. Toen hebben ze de stelschroef en het plaatje weggehaald. De rest hebben ze laten zitten.

Ik begrijp dat je zegt dat je weghalen een rot idee vind. Ik zat er ook niet echt om te springen. Maar het viel me 100% mee in vergelijking met de eerste operatie. Kon met een paar uurtjes naar huis (ruggeprik geen narcose). En hoewel de hechtingen niet fijn waren, was het minder erg omdat er geen gips meer op zat en het gewoon lekker aan de lucht kon drogen. De pijn viel ook mee in vergelijking.

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:19

Vind het persoonlijk erg slecht dat je zo slecht geïnformeerd bent dat je niet weet of je voor altijd met die platen in je blijft zitten := Zou toch iets moeten zijn wat er expliciet voor de operatie gezegd zou moeten worden.

Waar lees je 'overal op internet dat hij eruit moet' ?
Er zijn 101 manieren om je enkel te breken, dus hebben ze bepaalde classificaties opgesteld om zo gerichte behandelingen op te stellen voor bepaald type breuken. Kan heel goed zijn dat ze voor jou type breuk (weber B als ik me niet vergis) een heel ander behandel traject hebben dan voor iemand anders met een ander soort enkelbreuk.

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:26

Stelschroef er uit halen is hier een dagopname, korte narcose en even twee weken rustig aan doen. Stelt niet veel voor zei de orthopeed. Ben er toevallig vandaag geweest dus ligt zeer vers in het geheugen :)

Ik vind het ook heel vreemd dat ze je niet geïnformeerd hebben.

darkadia

Berichten: 5254
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:29

Hier geen ervaring met platen in enkel, wel in mijn onderarm. (3 x inmiddels :+ )
Deze mogen gewoon blijven zitten zolang ik er geen last van heb. Ik heb echter van de laatste van september soms wel iets irritatie, als dat blijft zal die er alsnog uit moeten, maar het kan nog weg trekken. Rechts heb ik al ruim 15 jaar een plaatje zitten zonder problemen. Links is na de nieuwe breuk de oude plaat eruit gehaald en een nieuwe geplaatst.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 00:29

@ percy; sorry ik zal het even anders formuleren.

Ja operatie was ook een dag opname maar ik wil niet weer onder narcose haha, en ik doe al 6 weken geen bal ben het zat haha

@veulen84; ja de narcose ed zie ik gewoon heel erg tegen op en dat ze dan alweer Mn enkel open snijden Haha, ik ben zo klaar met dat dat geklungel met de rolstoel en het lastige douchen, heb wel een scootmobiel zodat ik de hond uit kan laten, maar ik wil weer kunne lopen :')

@ laraxXxemma; ja het was echt een balgehakt van een chirurg hij heeft amper een woord tegen me gezegd. Er kwam een andere chirurg ( denk ik?) vlak na de operatie naar me toe met de vraag hoe ik me voelde en dat het goed was gegaan en daar moest ik het mee doen, vervolgens ben ik na een paar uur naar huis gegaan en kreeg ik de volgende dag telefoon dat ik zonder controle foto weg ben gegaan, Tsja is me ook niet gezegd en had de verpleging gemeld dat ik ging allemaal heel slordig verlopen. De behandelend arts zal ik niet meer spreken aangezien in naar een andere locatie van het ziekenhuis ga ( zit dichterbij)

En tot nog toe alle ervaringen en verhalen die ik heb gelezen stond er dat de stelschroef er 6 weken na de operatie uit ging ongeacht welk type breuk, of het was omdat hij overlast veroorzaakte of het was gewoon zo "afgesproken" met de chirurg

Percy

Berichten: 12084
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:40

Je hoeft geen sorry te zeggen maar ik begreep het anders dan jij blijkbaar bedoelde :)

Wat een vreemde gang van zaken. De eerste operatie was vrij spoed maar zelfs toen ben ik nog beter geïnformeerd. Moest trouwens wel onder narcose en een paar dagen logeren.

Stelschroef er uit na zes weken heb ik nog niet eerder gehoord. Schroeven die ik na de eerste keer had mochten blijven zitten en hebben er ook negen maanden in gezeten. Daarna weer geopereerd en die schroef zal er straks een jaar in gezeten hebben.

Schroef er uit halen veroordeelt je zeker niet meer tot rolstoel, zelf niet tot krukken is mij verzekerd. Even twee weken rustig aan doen is mij verteld.

Snap je wel, ben zelf een dik jaar verder na eerste operatie en rolstoel en krukken ben ik ook behoorlijk beu. Heb helaas geen scootmobiel want die zijn niet te betalen, heb er vorig jaar even een te leen gehad, was wel luxe.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 00:48

Ik kan niet met krukken over weg Haha en een rolstoel hou ik niet vol met het uitlaten van de hond ( Australische herder dus moet veel lopen) vandaar dat ik een scootmobiel heb gehuurd kost wel even wat maar alles voor Mn diertjes. Ik baal er ook van dat ik belabberd ben geïnformeerd, de week voor de operatie wist de gipskamer me zelfs niks te vertellen.. wel fijn dat ik dan in iedergeval niet meer aangewezen ben tot rolstoel/krukken maar ik word gewoon liever niet weer geopereerd Haha, dit was de eerste keer en ik hoop eigenlijk ook de laatste :')

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:51

Bah wat naar.. Daar mag je best melding van maken, dat kan je namelijk niet maken als chirurg / behandelend arts zijnde. Ik hoop dat deze persoon gewoon een slechte dag had maar als het altijd zo gaat...
Sterkte in ieder geval! T scheelt dat je een 'mooie' rechte breuk hebt, ik heb wel eens erger gezien. (okee klinkt misschien stom, maar als je een beetje sterke maag hebt is deze toch wel heel wat anders)
:(:)

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gebroken enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 01:02

Auw, ziet er erg pijnlijk uit Indd. Het had inderdaad erger gekunnen ik mag ook eigenlijk niet klagen, ik hoef ook nog maar 2 weekjes en dat is natuurlijk niks om de 6 weken die ik al gehad heb. Ik was/ben gewoon benieuwd naar de stelschroef omdat ik dus bijzonder slecht ben geïnformeerd en niemand me echt antwoord geeft, ik had al eerder een vraag en ben toen ook 3 x doorverbonden voor ik een antwoord had dus ben het ziekenhuis ook een beetje zat :') misschien dat ik van de week nog bel zodat ik zelf meer geïnformeerd ben en anders zie ik het over 2 weken wel.

Veulen84

Berichten: 10882
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:08

Mossel schreef:
@veulen84; ja de narcose ed zie ik gewoon heel erg tegen op en dat ze dan alweer Mn enkel open snijden Haha, ik ben zo klaar met dat dat geklungel met de rolstoel en het lastige douchen, heb wel een scootmobiel zodat ik de hond uit kan laten, maar ik wil weer kunne lopen :')


Ik snap je gevoel. Maar echt, er uithalen niet zo veel voor. Ruggenprik maakt dingen dan ook veel makkelijker dan narcose (persoonlijke voorkeur). Niet over piekeren, want echt dat is het niet waard.

Overigens, ik hoop dat je beseft dat als je na 6 weken gips echt niet zomaar wegloopt? Want dat zou namelijk wel eens een behoorlijke desillusie kunnen worden. Lopen met krukken zonder gips is wel makkelijker trouwens.

En ja, ik ken het gevoel. Na een tijd vroeg ik of de familie mij wilde uitlaten ipv de hond. Gewoon af en toe iets doen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Gebroken enkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 01:10

Nee dat verwacht ik inderdaad niet! Maar het idee dat het er af gaat en ik weer meer kan gaan doen dan alleen maar onbelast rond hobbelen maakt me al blij :') enne een ruggenprik vind ik ook eng Haha maar zit meer tussen Mn oren

blensink

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: Benidorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:10

Heel veel sterkte :(:) gelukkig ben je als over de helft.
Ik heb jaren geleden ook mijn enkel gebroken en de schoeven die ze geplaatst hadden moesten er weer uit bij mij hopelijk geldt dat niet voor jou.

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 06:23

Heb 4 jaar geleden mijn enkel gebroken op 3 plekken kuitbeen, scheenbeen en enkel. Ben geopereerd en mijn enkel is toen ook vastgezet deze schroeven gaan er na 8 weken uit omdat je anders je enkel niet kan bewegen. de rest zou blijven zitten maar omdat mijn lichaam het materiaal niet accepteerde is uiteindelijk alles eruit gehaald toen dat mogelijk was. Dit kan zonder narcose is mij toen verteld ik heb dat niet laten doen ben geen held daarin maar ze kunnen het plaat slijk verdoven.
Als ik jou was zou ik toch de arts bellen voor meer informatie.