Tips voor duurloop

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 13:58

Met gym gaan wij nu een blok duurlopen. We konden ook kiezen voor hordelopen, maar helaas kan dat niet met mijn enkels.
Dit is het schema wat we moeten volgen:
Eerst warming up: 3 min. rustige looppas
1 min. wandelen
Daarna de eerste training (die hebben we vandaag gedaan):
Eerst warming up
dan 15 - 20 min. looppas
5 min. uitlopen (= wandelen in stevig tempo of dribbelen)

Training 2
Eerst warming up (zie boven)
20 - 25 min. looppas
5 min. uitlopen

Training 3
Eerst warming up
12 min. looppas
1 min. wandelen
10-12 min. looppas (evt. in hoger tempo)
2-3 min. uitlopen

Training 4
Eerst warming up
25 min. Looppas of bij te weinig tijd, 20 min. in hoger tempo
4 min. rustig uitlopen

Training 5, herhaal training van vorige week.

Jullie zien wel, dat dit best snel zwaarder wordt.
Deze eerste training, was echt al super zwaar voor mij, en ik heb echt geen idee hoe ik dit de volgende trainingen moet volhouden. Ik heb op een heel rustig looppasje gelopen, maar na 10 min, kon ik eigenlijk niet meer. Toen heb ik tussendoor korte stukjes gelopen en ben daarna weer verder gerend. Ook mag je een eigen training maken, als je wil, maar ik heb ook echt geen idee hoe ik dat zou moeten doen. Verder kreeg ik ook wat last van mijn enkels en rug.

Heeft er hier iemand tips om mijn duurloop wat dragelijker te maken?
Of misschien voor een ander trainingsschema?
En weet iemand ook toevallig hoe ik de pijn in mijn enkels en rug kan voorkomen?
Zo heel verhaal geworden haha, ik hoop dat iemand mij kan helpen!
Deze training is trouwens een keer per week, dus training 1, in week 1, trainging 2 in week 2 enzovoort.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:02

Dat is inderdaad een redelijk pittig schema. Goed te doen als je
a) een redelijk hardloop basis hebt
b) 3-4x in de week traint

a) zo te merken aan conditie en je gevoeligheid aan rug en enkels mis je die basis geheel. Dat heeft toch wel een week of wat nodig om op te bouwen.
b) dat zal je als "huiswerk" zelf moeten doen.

Op het www zijn vele schema's te vinden, hier op Bokt is ook een beginnen met hardlopen topic, daar wordt ook e.e.a. besproken. Succes!

Anoniem

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:04

Er zit maar 1 ding op: oefenen! Speel je toevallig Pokémon Go? Dan kun je het combineren! Succes meid :D

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:07

Als je de mogelijkheid (tijd) hebt, probeer dan 3 keer per week te lopen. En draag eens aan of je dan met behulp van het programma van Evy Greyaard mag lopen. Dan kun je in ca 18-20 lessen (gedeeld door 3 = 6-7 weken) een duurloop van 5 km doen. (normaal 27 lessen, maar eerste 8 lessen kun je al overslaan omdat je al 10 minuten aan een stuk kan lopen)

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:57

Rex, ik ga kijken! Helaas heb ik een erg druk leven, en niet veel tijd, maar misschien weet ik het erin te passen.
Pichu, ik heb het gespeeld, maar niet voor lang haha. Dat wordt toch oefenen, hoe verschrikkelijk ik het ook vind.
Taucha, ik heb die mogelijkheid denk ik niet, maar ik kan het proberen. Ik ga kijken naar dat programma!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:20

Prioriteiten. Als je buiten de gym om niet minimaal 2x per week een half uur (exclusief omkleden enz) aan interval looptraining kunt doen kan je er ook voor kiezen om het door school gestelde doel niet te halen. Want cru gezegd komt het daar op neer: met alleen dat ene blok hardlopen op school ga je het doel van week 4 en 5 never nooit niet halen.

Is trouwens een reële keuze want in drie weken tijd van niets naar 25 min duurloop is imho vragen om problemen met pezen en gewrichten. Het is dat de meesten na afloop weer terug gaan naar de belasting van voor het duurloop blok (weinig of geen, de zgn couch potato) waardoor die de kans krijgen te herstellen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:42

ik ben het met rex eens dat dit niet een ideaal schema voor een keer in de week is en je op een andere manier toch ook wel wat moet doen of wat extra looptrainingen.

Voor je problemen met enkels rug heb ik een paar tips, zorg dat je goede hardloopschoenen hebt met voldoende demping. probeer actief te lopen dus ook qua houding zodat je niet je rug de klappen laat opvangen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 18:10

Rex, ik weet niet of ik daar tijd voor heb. Mijn moeder vond het ook al niet zo'n goed idee, omdat ik wel heel veel paardrijd. Ik vind het schema ook echt wel raar. Het is gewoon veel te zwaar voor mensen die nooit hardlopen. Ik ga erna ook nooit meer vrijwillig hardlopen hoor, ik vind het echt helemaal niks haha.
BMHP, goede hardloopschoenen vind ik een beetje onhandig om aan te schaffen voor alleen de gymles. Dat is een beetje duur haha. Of kan ik ze ook gewoon gebruiken als gymschoenen?
Actief lopen in het begin gaat nog wel, maar aan het einde hou ik dat veel moeilijker vol haha.
Maar bedankt voor je tips! Ik kan er wat mee!

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 18:30

Ik zou vooral muziek meenemen tijdens het hardlopen, dat geeft je vaak meer energie om verder te gaan. En blijf telkens op een hetzelfde tempo lopen, niet te hard. Gewoon een tempo wat eigenlijk te langzaam lijkt. Zo blijf je je in dat tempo lopen, zo blijft je hartslag normaal en krijg je minder krampen. Ook als je hoofd denkt ''stoppen'' blijf doorgaan, want als je die fase voorbij bent gaat het steeds makkelijker. Maar wel weten wanneer je moet stoppen, want je moet je niet helemaal flauw rennen.
Ook zou ik goed kijken of je schoenen wel geschikt zijn voor jouw voeten, iedereen heeft namelijk een andere stand en als jouw stand erg afwijkt van normaal kan je beter andere hardloopschoenen kopen die speciaal daarvoor zijn, dan gaat het ook beter.

Paardrijden en hardlopen hebben trouwens weinig met elkaar te maken hoor.

Je kan het schema trouwens voor jezelf ook wat aanpassen :) Maar 3x in de week trainen is toch wel het beste.
Je kan hardloopschoenen zeker gebruiken voor de gymles :D

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-16 16:30

Oke bedankt voor de tip!
Ik weet niet of muziek mag van mijn docent, maar als het zou mogen, zou ik dat heel fijn vinden.
Drie keer in de week trainen heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in, omdat ik dat echt verschrikkelijk vind. Maar ik heb al een schema gevonden die begint met 30 min. wandelen, dus dat kan ik nog wel aan haha.
Maar mijn moeder vindt het niet zo'n goed idee dat ik ga trainen, omdat het ook niet zo goed is voor mijn rug en enkels. Waarschijnlijk ga ik zondag wel nieuwe gymschoenen kopen, dus dan kan ik meteen kijken voor hardloopschoenen.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:03

Trainen op een verantwoorde manier, dus met een langzaam opbouwend schema (en niet het schema dat je van school gekregen hebt) op een paar goede hardloopschoenen is juist helemaal niet verkeerd. Dan ga je de spieren en pezen in je rug en enkels sterker maken en heb je ook bij dagelijkse dingen waarschijnlijk minder last van je rug en enkels.

Wel super dat je mag gaan kijken voor nieuwe hardloopschoenen. Doe dat dan in een zaak waar ze verstand ervan hebben (runnersworld, run2day, etc.) zodat je niet over een paar weken juist meer problemen hebt. Ik doel dan op je rug icm enkelproblemen....dat klinkt als het bekende platvoetje en dan heb je niets aan schoenen die een neutrale zool hebben, dan heb je schoenen nodig met een blok in de zool.

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:56

Pff dit is echt vragen om problemen als je geen getrainde loper bent. Geef aan dat het te zwaar is en forceer niks. Je bent veel verder van huis als je knieën het begeven of als je een shin splint oploopt.
Ik kan je verder ook niet helpen, zou hier echt niet achter staan.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 11:19

Kimmie25501 schreef:
Oke bedankt voor de tip!
Ik weet niet of muziek mag van mijn docent, maar als het zou mogen, zou ik dat heel fijn vinden.
Drie keer in de week trainen heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in, omdat ik dat echt verschrikkelijk vind. Maar ik heb al een schema gevonden die begint met 30 min. wandelen, dus dat kan ik nog wel aan haha.
Maar mijn moeder vindt het niet zo'n goed idee dat ik ga trainen, omdat het ook niet zo goed is voor mijn rug en enkels. Waarschijnlijk ga ik zondag wel nieuwe gymschoenen kopen, dus dan kan ik meteen kijken voor hardloopschoenen.


lopen zorgt voor sterkere botten, maakt de spieren sterker en zorgt voor een betere houding. te weinig beweging zorgt voor proplemen, Omdat je waarschijnlijk nogin de groei bent moet je niet forceren, maar niets doen is heel veel slechter en het schoolprogramma is gebasseerd op wat een normale leerling zou moeten kunnen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:18

Taucha, ik had dit weekend geen tijd, maar ik ga wss volgend weekend. Dan ga ik gewoon naar een sportzaak waar we altijd goed geholpen worden.
lucifertje, dat heb ik sowieso al gedaan. Mijn leraar zei inderdaad dat als het niet lukt, dat het niet persé hoeft. Weet je trouwens een opbouwend schema voor me?
BMHP, mijn leraar zei ook dat dit schema voor de gemiddelde leerling is. Maar als het te zwaar ik voor mij, dat ik dan minder mag lopen, of minder hard.

Ik wilde dit weekend dus gaan trainen, maar ik heb er letterlijk gewoon geen tijd voor gehad. Met huiswerk, paarden en een verjaardag was mijn weekend zo weer voorbij haha. Ik ga proberen op morgen een stuk te gaan lopen van ongeveer een halfuur. (wandelen, niet hardlopen) Dat is namelijk de eeste stap van het schema.

Wat bedoelen jullie trouwens met forceren?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:26

Kimmie25501 schreef:
Wat bedoelen jullie trouwens met forceren?

Stug doorlopen terwijl je lichaam smeekt om het rustiger op te bouwen.

Goed trainen is het zoeken naar een balans tussen zover belasten dat het lichaam tijdens de rust na het trainen herstelt en beter wordt maar niet zoveel belasten dat het lichaam niet meer goed kan herstellen en verbeteren.

Buiten adem zijn mag, dat is zelfs goed. Maar als je knieën daags na de training nog pijn doen heb je misschien iets teveel km's gelopen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:28

Ah oke, op die manier. Ik had wel nog een paar dagen spierpijn, maar verder geen pijn aan mijn knieën en enkels, dat was dus een goed teken?

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:32

jonge mensen die een groeispurt hebben ervaren soms problemen omdat spieren en pezen ook langer moeten worden. Soms ontstaat kramp en spierpijn door de groei. Als dat gebeurd zijn spieren minder belastbaar. door dan toch te gaan hardlopen kunnen pees en spierblessures ontstaan. Als je stramme stijve spieren hebt moet je niet gaan pushen en rustig aan doen om ze de tijd te geven om langer te worden. dat bedoelde ik met niet forceren maar naar je lichaam luisteren. wandelen is dan een beter alternatief.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:33

Ah oke. Helaas mag ik niet wandelen tijdens de les, dat had ik al gevraagd haha.
Maar morgen ga ik proberen te beginnen met wandelen, dan kan ik dat later uitbouwen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 17:38

wandelen, rustig 100 m joggen, wandelen. Op die manier kan het lichaam rustig aan de belasting wennen en sterker worden. Er staan de nodige schema's op het www. Gewoon even googelen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 17:43

Ga ik doen, helaas mag ik dat schema niet gebruiken in de les, maar thuis kan ik het wel gebruiken natuurlijk.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 18:09


Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 18:37

Die lijken me goed inderdaad. Met de eerste ga ik morgen beginnen denk ik, naar die andere ga ik ook kijken.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:21

Hee TS, hoe is het ondertussen met je hardloopschema? Lukt het een beetje en zitten je schoenen nog lekker?

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-16 09:40

Ik ben nog steeds niet begonnen, echt slecht haha.
Maar ik ben naar de chiropractor geweest voor mijn rug en knieën.
Daar kwam uit dat die nu echt te slecht zijn om mee hard te lopen. Dat moet eerst verbeteren. Maar ik ga nu lekker enthousiast oefeningen doen, en dan ga ik daarna beginnen.
En mijn schoenen heb ik ook nog niet gekocht, ook al zo slecht.
Maar aangezien ik heel slecht nieuws over mijn paard kreeg, had ik daar even geen fut meer voor.
Maar volgende week ga ik weer beginnen met van alles en nog wat, en hopelijk verbetert mijn rug zsm, zodat ik gauw kan beginnen! Want ik wil wel echt heel graag, alleen de motivatie is een klein puntje haha
Ik ben trouwens wel begonnen met wandelen, dat gaat al wel heel goed.

Taucha

Berichten: 1170
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Tips voor duurloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 10:42

Oh heh prut dat het nog niet best gaat. maar wel fijn dat je aan het wandelen bent. Dat is alvast een eerste begin. Zorg je wel dat je dat wel op goede schoenen doet? Anders kun je alsnog je rug en benen vern*ken. Succes!