Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 18:44

Ik wilde van vitamine D eerst 3 a 4 maanden 5000 iu nemen en dan naar lagere dosis gaan.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:02

TS, realiseer je wel dat als je een opnamestoornis voor B12 hebt, of een ernstig tekort, dat oraal tabletjes nemen niet helpt, en dat je toch echt een "kuur" van injecties moet ondergaan om echt verschil te merken. Mijn arts zei toen zelfs dat als de uitvalsverschijnselen zoals die van mij waren - zenuwen die tintelen en in slaap vallen, flauwvallen - dat je dat er vrijwel niet meer oraal "aan kunt eten", niet dmv voedsel noch dmv tabletjes.

Injecties hebben een hoge dosis en hoeven niet langs de maag en darmen, en kunnen dus directer opgenomen worden. :j Zoals gezegd is het niet schadelijk, dus overleg het met je huisarts of ga desnoods naar een andere huisarts.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:11

Dat zou je 3 maanden kunnen doen met die vitamine D, en dan weer bloed laten prikken om te kijken wat er veranderd is.
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Let wel.. bij een B12 tekort liever injecties (en een goeie opstart!!) en geen smelttabletten..!!
Injecties zijn vele malen effectiever..!
Een goeie aanpak is belangrijk.. als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:14

Kijk eens op hyperventilatie.info
Met een simpele ademhalingsoefening voel je je al snel beter.

frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:16

ingeb0rg schreef:
Meid, niet vervelend bedoelt of om jouw eigen verhaal in twijfel te trekken, maar ik heb al deze klachten ook gehad..

Van bloedprikken tot dure lymetesten, van ecg's tot hartecho's tot talloze keren op de spoed.
Ik heb een hele waslijst gehad aan klachten. En niks te vinden.

Bij mij was het echt chronische hyperventilatie, inclusief zware armen en benen, slapende ledematen, koude handen, tintelende armen en benen en handen, tot een tintelende half gevoelloze tong, tot pijn op m'n borst tot spierpijn tot hartkloppingen hartsoverslagen en paniekaanvallen. Noem het op. Evenwichtsproblemen, dingen vergeten, tegen dingen aanlopen en ga zo maar door.

Google maar eens op hyperven en lees alles rustig door. Of stuur me maar een PB. Ik ben er inmiddels bijna helemaal vanaf, maar ben door een hel gegaan.

Trek je arts dus niet meteen teveel in twijfel.. Want het zou best wel eens zo kunnen zijn. En als je je zo naar voelt snap ik heel goed dat je zoiets simpels als hyperventilatie in twijfel trekt.

sterkte!


Dit dus inderdaad!

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 19:24

Casarell schreef:
Dat zou je 3 maanden kunnen doen met die vitamine D, en dan weer bloed laten prikken om te kijken wat er veranderd is.
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Let wel.. bij een B12 tekort liever injecties (en een goeie opstart!!) en geen smelttabletten..!!
Injecties zijn vele malen effectiever..!
Een goeie aanpak is belangrijk.. als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.


cyanocobalamine , maar zoals je al zei ik kan beter vragen aan de huisarts of ik het mag proberen met injectie

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 20:59

Casarell schreef:
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Er is veel informatie beschikbaar, ik durf niet keihard te zeggen 'deze ene variant moet je hebben'.
Er zijn verschillende serieuze merken die goede producten leveren.
Injecties zijn op zichzelf genomen effectiever - maar gaan enkel op recept.
Er zijn pilletjes vitamine B complex waar B12 inzit - dat mogen ze er van mij uitlaten. (Wie echt B12 nodig heeft krijgt het zo vaak toch niet binnen.)

Maar met redelijk hoge doseringen (uit mijn hoofd: via het mondslijmvlies neem je 1% op bij een smelttablet) kun je dan toch 'de barrière in de maag die bijvoorbeeld niet zuur is' passeren.

Citaat:
als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Huuu - je lijkt mijn tante Frieda wel, ook zo'n onheilsprofeet....

Maar op zich hebben jullie wel een punt: je lichaam heeft het spul wel nodig! !
Citaat:
Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.

Het is het zuiverste om eerst te meten en dan met bijvoorbeeld injecties of smelttabletten te beginnen, dat klopt.
Uit de OP herinner ik mij dat B12 in het bloed al is bepaald.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:33

corina schreef:
Casarell schreef:
Dat zou je 3 maanden kunnen doen met die vitamine D, en dan weer bloed laten prikken om te kijken wat er veranderd is.
Die B12 tabletten.. wat zijn dat voor smelttabletten? Wat is de werkzame stof?
Er zijn nl 4 varianten.. de cyanocobalamine, de adonesylcobalamine, de methylcobalamine en de hydroxocobalamine.. en die laatste moet je hebben.

Let wel.. bij een B12 tekort liever injecties (en een goeie opstart!!) en geen smelttabletten..!!
Injecties zijn vele malen effectiever..!
Een goeie aanpak is belangrijk.. als je nl een B12 tekort hebt en er straks in terug valt (door te stoppen met B12 toedienen), worden de klachten nog vele malen erger!!

Daarbij.. áls je smelttabletten neemt, kloppen de waardes in je bloed niet meer (dus heeft testen geen zin meer) maar dat zegt niets over je B12 in je cellen, waar je het zo hard nodig hebt.


cyanocobalamine , maar zoals je al zei ik kan beter vragen aan de huisarts of ik het mag proberen met injectie


Cyanocobalamine is de versie die je nou zeker niet moet hebben.. ten eerste omdat die een belastende stof bevat, ten tweede omdat deze geen afvalstoffen uit je lichaam filtert, ten derde omdat deze maar heel kort werkt.

Injecties is echt de beste optie.. :j
Je kan het niet overdoseren, dus zou er zeker achteraan gaan..

melliedus

Berichten: 45
Geregistreerd: 30-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:23

ga maar eens magnesium slikken ;)
ik had ook allerlei vage klachten. todat ik magnesium ging slikken. voelde met al binnen 2 dagen veel beter. magnesium werkt niet alleen voor je spieren, het zet zo'n 300 processen aan in je lichaam. als je lichaam verzadigd is ga je aan de race ;) ;) en ga je minder innemen.

success!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Vitamine D en B12 wat vinden jullie van mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 18:24

Ik ben met een B12 tekort opgeknapt met de smelttabletten van SanaCore. Binnen een maand zat ik weer op een goeie hoogte (weet niet meer precies aantal) en voelde me stukken beter.
Mijn darm nam normale tabletten niet op, maar de smelt dus wel. Meteen gaan spuiten is dus misschien overbodig, omdat smelt soms ook erg goed werkt. (wel in combi met foliumzuur)

Elisa2

Berichten: 37218
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 09:18

corina schreef:
Beste bokkers ,

Ik voel me ondertussen al 3 jaar erg moe en ellendig met allerlei klachten.

Het was eerst alleen heel erg moe maar met de tijd kwamen er steeds meer klachten bij zoals duizelig ,misselijk , metaal achtige smaak in mijn mond ,kortademig, benauwd en vooral hartkloppingen. soms trek ik ineens ontzettend bleek weg en op het andere moment krijg ik weer een beetje kleur. ook zie ik regelmatig wazig en vlekkerig voor de ogen , hoofdpijn en evenwichtstoornis net ofdat ik geen controle heb over richting. Kan zo ook spontaan omvallen tijdens het lopen of ergens tegen aan botsen.

Nu is jaren geleden Thoracic-outlet syndroom vast gesteld ,vaatzenuwbundel afknelling in het schouder gebied. Maar ik vraag me af of mijn symptomen daar van zijn of misschien toch van een eventuele vitamine b12 te kort. Zo heb ik eigenlijk constant slaap handen en tintelingen en doof gevoel in mijn vingers. Hele zwaar aanvoelende armen en krachtverlies. Maar dit heb ik altijd eigenlijk aan de Thoracic-outlet toegewezen.

Nu word ik helemaal gek van de medische molen , ben al meerdere keren bloed wezen prikken en in eerste instantie heeft de huisarts mij naar huis gestuurd met als opmerking onverklaarbare medische klachten ga daar maar eens op googlen. Ik was het daar niet mee eens en geeist verder onderzocht te worden.

-Longtest en bleek te weinig zuustof in mijn longen te krijgen en vervolgens een puffer mee naar huis om de longblaasjes open te zetten zodat ik meer zuustof zou krijgen. Nou dat spul deed echt 0,0 en naar een aantal weken terug naar de arts.

-Omdat ik het graag wilde heeft de huisarts mij door gestuurd naar de neuroloog. Die vond ook dat mijn klachten wel erg vaag waren en niet duidelijk omdat het heel breed was. Maar voor de duizeligheid/wazig zien en hoofdpijn een scan laten maken van mijn hersens wat prima bleek te zijn.
Hart filmpje vanwege de hartkloppingen en dat was ook prima.

Maar ook een hyperventilatie test en daar bleek dat naar de test mijn lichaam te lang nodig had om voldoende zuurstof weer binnen te krijgen en het zuustof/koolstof niveau weer op pijl was. Dus stempel hyperventilatie gekregen. Hier wil de arst totaal niet van af wijken en beta blokkers gekregen om mijn hartkloppingen rustiger te krijgen en mijn ademhaling stabieler.Maar ook dit na enkele maanden de betablokkers te hebben genomen totaal geen verandering.

En nu word ik weer doorgestuurd naar de longarts voor de 2e x omdat hyperventilatie toch met longen en ademhaling te maken heeft en daar komen mijn klachten weg.(zegt de arts)

Ik word hier helemaal tuureluur van en ondertussen boos en machteloos. Ik voel me iedere dag als ik wakker word alsof ik door een bus ben overreden, de hele dag door ellendig en moe , misselijk en duizelig en noem maar op.

De artsen willen er niet aan dat het misschien wel aan bepaalde vitamine waardes kan liggen maar ik begin ondertussen wel anders te denken.

Vitamine D was 49
Vitamine B12 was 227
foliumzuur 12,4

Nu mijn vraag aan jullie die ervaring hebben met dit soort dingen wat vinden jullie?
Gewoon een vitamine boost D en B12 nemen?

Groetjes , Corina



Even heel wat anders, door het thoracic syndroom kunnen bepaalde spieren vastzitten waardoor je je middenrif niet voldoende kan bewegen om optimaal adem te halen. Ook zorgen zenuwbeknellingen voor heel veel klachten. Ik wil je body stress release aanraden omdat daarmee je spieren weer losser kunnen worden waardoor je meer zuurstof krijgt.