beet verzorgen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

beet verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 21:00

hoi bokkers.

Ik ben vandaag (een uur of 4 geleden) gebeten door een teckel in mijn pols. Het zag er eerst uit alsof het niet door de huid was (blauw en geen bloed). Dus in eerste instantie niet ontsmet. Mijn tetanus inenting is in orde. Nu zie ik net dat het wel door de huid is op 1 plek (vrij diep) en er een vuil korstje op zit.
Het hondje is ene hondje dat pas net gered is van bij een broodfokker, het hondje is niet gezond en van mondhygiëne. Van een 'schone' beet is dus verre van sprake.

Hoe kan ik het beste de wond verzorgen? Ik dacht isobetadine te gebruiken om het een beete uit te wassen en dan een trekzalf erop zoodat het vuil eruit kan. Of zou ik beter toch de korst eraf krabben (zeer pijnlijk om te aan te raken, er zit een kneuzing door de kracht van de kaak over mijn halve pols) en dan het vuil eruit laten bloeden? Wat is het beste?

Ik wile oo een brufen nemen om de ontsteking tegen te gaan, is dit een goed idee?

sorry voor dit topic, dit is de eerste keer dat ik gebeten word.

rien10

Re: beet verzorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:02

Schoonmaken met een ontsmettingsmiddel inderdaad. Trekzalf hoeft niet als de wond open is (kortsje eraf) Trekzalf is meer voor een ontsteking die niet door wil breken. Hier is geen sprake van een ontsteking die niet door wil breken. Goede hygiëne houden. En als het warm wordt, een verband erom wat steeds nat is. Gewoon steeds nat maken met kraanwater.
Sterkte en beterschap.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:27

Ik zou hier de HAP even voor bellen voor advies :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:28

HAP bellen voor advies inderdaad

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 21:46

In Belgie hebben we geen HAP. En voor zo'n kleine beet nu naar spoed te gaan vind ik wat overdreven. De huid er omheen is niet rood. Ik heb de wond uitgewassen en er een verband rond gedaan met een kompres eronder dat doordringt is met ontsmettingsmiddel.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:59

Gewoon een nat verband er omheen doen.

Ik ben eens behoorlijk toegetakeld door een zwerver die ik wilde helpen, maar dat niet zo begreep.
Bloede flink, en het deed ook goed zeer.
Thuis verbonden en een paar uurtjes aangekeken maar toen een en ander behoorlijk dik werd toch naar de Hap gegaan.

Naast tetanus hebben zij mijn hand in nat inco materiaal gepakt en daaromheen gewoon een verband, met het advies het om de 2 uur goed onder de kraan te houden.
Is perfect genezen en had er na een paar dagen geen last meer van.

( koud en nat verband helpt ook tegen de zwelling/ kneuzing van de beet. )

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 22:02

Hondenbeten kunnen hele nare infecties geven.
Ik zou toch overleggen of antibiotica noodzakelijk is. Ik weet niet wat de richtlijnen in Belgie hier over zeggen, maar in Nederland zou je hier wel voor in aanmerking komen.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:25

gomir schreef:
Hondenbeten kunnen hele nare infecties geven.
Ik zou toch overleggen of antibiotica noodzakelijk is. Ik weet niet wat de richtlijnen in Belgie hier over zeggen, maar in Nederland zou je hier wel voor in aanmerking komen.

Echt? Ik kreeg na mijn hondenbeet (van een zwerfhond) gewoon een tetanusprik en hoefde alleen antibiotica als ik me niet goed ging voelen. Waarom zou je direct met AB moeten starten?

TS, volgens mij heb je die wond zo prima behandeld :) Morgen langs de huisarts voor een tetanusprik, en dan hoop ik dat het verder netjes geneest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 03:03

In België bestaat een hap wel, het zit alleen nog niet overal. Hier bij ons dus wel.

Ga naar een arts. Het is een diepe en vuile wonde = altijd verder laten bekijken. Soms is spoelen en ontsmetten voldoende, soms is AB nodig. Ontsteking/infectie kan redelijk snel gaan, hoe eerder je erbij bent hoe beter.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 03:13

Ik word ook af en toe gebeten door zwerfkatten via mijn vrijwilligerswerk (naar het schijnt zijn hondenbeten gelukkig net wat minder gevaarlijk met het oog op ziektes en infecties), en ik doe altijd goed ontsmetten en dagelijks verbandje wisselen. Bij relatief diepe wondjes gebruik ik antibioticazalf erbij. Nooit antibiotica in pilvorm, dat doe ik alleen als er echt sprake is van een beginnende infectie na de beet.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:11

Ik werk in een dierenasiel en ben regelmatig te grazen genomen. Wat gebruikwlijk is om te doen is even de wond goed weken ik warm water zodat de korst er af weekt en de wond schoon kan weken. (wij zelf doen altijd sodabadje maar dat schijnt achterhaald te zijn, heet/warm water is voldoende) Als de wond open is deze open houden doormiddel van nat verband de eerste dagen. Na aantal dagen kan je de wond dicht laten gaan. Ik heb eigenlijk nooit AB gehaald als ik gegrepen was door een hond of kat. Maar 1 keer Aan gehaf in al die jaren en pad wanneer ik last begon te krijgen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-16 07:27

Ik werk ook in een dierenasiel. Daar ook de beet opgelopen. Dit is mijn eerste beet :p collega's die erger toegetakeld zijn in het verleden moesten pas als het eromheen rood werd (ontsteking) antibiotica nemen.
Mijn pols is gelukkig niet helemaal gezwollen. Zo even verbandje verwisselen en zien hoe het wondje eruit ziet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 10:55

Zoe_97 schreef:
Ik wile oo een brufen nemen om de ontsteking tegen te gaan, is dit een goed idee?

Nee.
De functie van een eventuele ontsteking is om de bacteriën te killen.
Demp je de ontsteking, krijgen de bacteriën de ruimte.

(Bij onbegrepen pijn die niet te harden is, auto immuunziekten etc etc wordt het een ander verhaal.)

Hopelijk doet schoon, koud kraanwater al het werk!