Trypofobie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Trypofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 23:26

Ik wist het al langer dat ik het niet prettig vond om naar dingen te kijken waar een hoop gaatjes in zaten, maar het afgelopen jaar is mijn fobie toch wel flink verergerd.
Ik heb momenteel zo´n last van de fobie dat als ik een object zie met veel kleine gaatjes ik wegtrekkers/misselijkheid/walging krijg.
De reden voor mijn fobie? Geen idee! Zover ik weet nooit dingen meegemaakt met gaatjes.

Zijn er toevallig medestanders met deze fobie?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Trypofobie

Laurora

Re: Trypofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 23:39

Wat bijzonder, ik heb er nog nooit van gehoord, klinkt wel heel erg onhandig....
Ik hoop voor je dat je wat mensen kunt vinden waarmee je ervaringen kunt delen, succes :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:07

Ja, ik heb het ook!
Bepaalde wielerhelmen kan ik niet tegen om te zien (op TV). Hoe idioot wil je het hebben? :roll:

Een tijdje geleden kwam ik erachter dat er zoiets bestaat al trypofobie, en als je 'trypophobia helmet' googelt, dan zie je precies zo'n helm waar ik niet tegen kan. Ik ben dus niet de enige. :D

EDIT: 'Niet tegen kunnen' is eigenlijk te zwaar uitgedrukt. Ik krijg er een licht oncomfortabel gevoel bij.

Ik associeer het zelf heel erg met enge huidziekten, met eitjes die onder de huid worden gelegd en dan uitkomen enzo. Met larven, maden, dood en verderf. Ik denk dat ik er daarom een soort van misselijk van word.

Ik neem aan dat dat een evolutionair overblijfsel is van het idee dag je weg moet blijven van bedorven vlees en van mensen/dieren die ernstig ziek of al dood zijn. Maar dat is maar een theorie. Ik heb me er nooit in verdiept.

Google voor de gein eens 'Surinam Toad'. }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 00:12

Dat is gewoon een aangeboren reflex, sommige mensen hebben het wel en sommige mensen hebben het niet. Beetje angst voor spinnen zeg maar :) Evolutionair gezien is het voordelig, gaten kunnen namelijk gevaarlijk zijn (je kunt erin vallen, op je huid is niet normaal, voedsel waar beesten in zitten etc). Net als spinnen, slangen etc. Om het een fobie te noemen....vind ik een beetje internetpsychologie. Er is ook helemaal niks over te vinden "in de boeken".
Oh, ik "heb" het overigens ook hoor. Ik associeer het onbewust met ziekte en viezigheid :o

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 01:21

Herkenbaar, ik krijg al kippenvel als ik dit lees. Maar echt een fobie kan ik het ook niet noemen, het beïnvloedt mijn leven niet echt ofzo, het is idd meer ongemakkelijk.
Alleen bij een vergiet ervaar ik het dan weer niet :=

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 01:48

Oink ?! Nog nóóit van gehoord. Echt, bestaat dat?
Stomme vraag misschien maar jij kan dan bv geen vergiet gebruiken?
En waar zie je dan nog allemaal gaatje? Omdat ik deze fobie niet heb, sta ik er allicht niet bij stil want ... zijn er dan zo veel gaatjes te zien in ons dagelijks doen en laten dat je hinder ondervindt?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 04:10

Grappig. Ik herken het een beetje.

Ik vind bepaalde texturen gewoon echt vies om te zien. Zoals weefsels of ken je die reclame waar ze deoderant promoten en dan alle vrouwen zwaaien hun armen om te laten zien hoe je okselhuid werkt?

Gatver.

Of microscopische dingen waar je dan alle gaatjes en bochten en wormpjes ziet. YUK.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 04:59

Nog nooit van gehoord!
Hoe zit het met bijvoorbeeld een vergiet? In principe kun je er doorheen kijken en als je hem omdraait zie je nog altijd hetzelfde.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 05:59

Ik heb het zelfde als LindyH trouwens, noem dat echt geen phobia what ik heb.. meer zo een oncomfortabl - yuk gevoel..

Ik kan gerust naar een vergiet of honinggraten krijken.. maar vind het extra vies als het met bacterien, weefsels of weet ik wat te maken heeft.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 07:56

Ik heb het omgekeerde: ik vind het verschrikkelijk als er ergens allemaal 'bultjes' op zitten. Ik krijg bijvoorbeeld de rillingen van een foto van waterdruppels die op iemands huid liggen. Brrr :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:02

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 09:23

Echt een fobie wil ik het ook niet noemen want het beinvloed niet mijn leven, maar ik merk wel dat ik gewoon onpasselijk word als ik teveel erover nadenken als ik iets zie met gaatjes.

Net zoals de trypophobia helmet krijg ik helemaal de kriebels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:37

jorika1986 schreef:
Nog nooit van gehoord!
Hoe zit het met bijvoorbeeld een vergiet? In principe kun je er doorheen kijken en als je hem omdraait zie je nog altijd hetzelfde.

Het is vooral bij organisch materiaal. Dus planten, eten, huid, hout.... etc.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:09

Ik heb geen last van vergieten omdat die gaatjes allemaal precies op dezelfde afstand zitten en geen diepte hebben. Denk ik tenminste. Nooit bewust over nagedacht. Bijenraten heb ik ook geen last van, terwijl daar juist wel larven in zitten. Die zijn te wiskundig perfect en regelmatig denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:14

Die vind ik dan weer nasty :o

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:50

Nooit van gehoord, maar als ik die helm zie kan ik hem ook wel creepy vinden. Een beetje Giger achtig (Aliens) of zo'n wraith ship aan de binnenkant (Stargate Atlantis). Dan zijn veel SF films vast ook wel not done voor jou want daar zitten vaak ook van die ranzige texturen in.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:05

Zijn jullie ook van die krabbelaars als je zelf een bultje/velletje of een puistje ofzo hebt?

Alles wat niet bij mij hoort, als zeen puistje, moet perse weg en ik rust pas als het weg is. ZO doorgaans bloederige plekken achterlatend.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:15

Yup. :wave:

Rochiril

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:15

Wat interessant, ik heb dit inderdaad ook! ik heb alleen nooit geweten dat het schijnbaar vaker voorkomt dat er zelfs een naam voor is.

Ik ben zeker medestander! OP facebook heeft een tijdje een plaatje gerouleerd van iets wat je zogenaamd van deo oid zou krijgen met een foto van die gruwelijke gaatjes in de huid... (ik weet niet precies waar het van was, omdat ik het dus niet verder wilde bekijken :')

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:51

troi schreef:
Zijn jullie ook van die krabbelaars als je zelf een bultje/velletje of een puistje ofzo hebt?

Alles wat niet bij mij hoort, als zeen puistje, moet perse weg en ik rust pas als het weg is. ZO doorgaans bloederige plekken achterlatend.

Yep meld zich!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-16 20:52

Ik heb ook nooit geweten dat het een naam had, tot iemand op het werk een filmpje liet zien van een man die action shampoo had gebruikt en allerlei gaten in zijn schouder had(hartstikke nep natuurlijk) maar ik trok wit weg van de gaatjes.
Toen wees ze mij erop dat het een naam heeft.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 20:56

Ik herken wel veel dingen, maar als er 1 ding is waar ik echt naar en misselijk van word.. Dan is het een Bros reep!

Nee geen grapje :') De gedachten alleen al is genoeg om misselijk te worden, brrr.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:17

Ik heb hier geen last van maar dat plaatje van die action shampoo heb ik jaar geleden ook gezien en daar werd ik ook naar van en kreeg er letterlijk de rillingen van. Heeft weken geduurd voor ik er weer normaal over kon denken zonder opnieuw rillingen te krijgen.

Edit: en ik wist bij het zien al dat het plaatje enorm nep was

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:23

Oh bah ik heb dit ook. Die Surinam toad inderdaad, zo smerig :') die zat jaaaaaren geleden een keer in een reclame van Animal Planet, sindsdien vermijd ik echt alle plaatjes van die beesten, ik wordt er echt onpasselijk van.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 21:39

Oh jee, herkenbaar! Niet dat het heel erg is maar ik heb het ook wel bij bepaalde texturen inderdaad. Dus het heeft een naam...