Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:00

Wat is er vies aan uitkoken :? Dat doe je toch ook met babyflesjes/speentjes etc...

Siesjuh
Berichten: 1685
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:20

_Mirjam schreef:
Ik kon ook niet tegen tampons, voelde ze altijd zitten en ze irriteerden de slijmvliezen heel erg, ook de kleintjes. Cups zijn van heel ander materiaal gemaakt, ik voel alleen soms een beetje druk op mijn einddarm (ik moet 'm dus ook uit doen als ik ontlasting kwijt moet) maar verder niet.

Hier een mooi stukje over de materialen:
http://menstruatiecup-info.nl/kiezen/materiaal/materiaal.html
Edit: ik heb bijvoorbeeld ook specifiek voor een transparante gekozen, ik zie geen positieve kant aan het gebruik van kleurstoffen bij iets wat toch inwendig gebruikt wordt.

Dankje! Ik heb namelijk een latex en siliconenallergie, maar zie dus dat er een tpe variant is. Geen idee of dat niet hetzelfde effect heeft als rubber en siliconen, maar t is t uitzoeken waard.
Het feit dat ze eigenlijk antilek zijn, trekt mij heel erg aan

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:34

Nogmaals mijn vraag.

Kan je deze ook gebruiken als je veel afscheiding hebt?

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:36

Afscheiding komt niet uit de baarmoeder toch? Volgens mij wordt dat dan niet opgevangen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:51

Eigenlijk vind ik het best prive, maar aan de andere kant moet de taboe eraf, dus bij deze.

Ik heb een half jaar terug de natur cup besteld, omdat ik echt veel last heb tijdens de hevige dagen. Het leek me ideaal.

Helemaal de gebruiksaanwijzing opgevolgd en de geadviseerde cup gekozen. Ik heb een kind, rij paard , heb hele sterkte bekkenbodemspieren etc.

Toch is het me tegengevallen en denk ik dat deze cup niet de juiste is. Ik zou graag een iets kortere en zachtere proberen, maar omdat ik 40+ ben, kind heb gehad, sterke bekkenbodemspieren heb, durf ik dat niet zo goed. Was toch al iets van 30 euro kwijt en dan nog een keer....
Als het nu in 1x goed zou zijn, zou ik zeker een andere bestellen, maar die garantie heb je niet.

Er zit wel een max aan hoeveel het kan opvangen voor je evengoed lekkage krijgt. Maar dat moet je dus allemaal uitproberen.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 12:58

Voor ik eentje kocht was ik ergens op een forum(geen idee meer welk) rond cups en daar verkochten heel wat mensen een cup die 1x gebruikt was en hen niet lag.

Volgens mij zijn er daar ook wel mogelijkheden in om het goedkoper te proberen.
Als je hem uitkookt zie ik daar ook totaal geen probleem in dat iemand anders hem reeds probeerde.

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:00

Jullie moeten eens op aliexpress kijken. Ik had die van mij voor 25 € gekocht en op Ali staan dus precies dezelfde ( incl. zelfde doosje etc ) voor 2 euro.

Iris82

Berichten: 39859
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:14

Thenexttry schreef:
Jullie moeten eens op aliexpress kijken. Ik had die van mij voor 25 € gekocht en op Ali staan dus precies dezelfde ( incl. zelfde doosje etc ) voor 2 euro.


Als het dan maar niet van die siliconen met weekmakers gemaakt is. :x

Thenexttry

Berichten: 1285
Geregistreerd: 24-08-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:27

Haha nou eerlijk ik denk echt dat diegene die ik heb precies dezelfde is

pitbullgup

Berichten: 1816
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Oss

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 13:40

Handige info dames! Heb meteen een yuuki cup besteld ben benieuwd

Blacky94

Berichten: 3504
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:09

tante_trien schreef:
Hoe weet je in godsnaam hoe laag je baarmoederhals zit? :')

Nou, voelen :')
Tijdens mijn ongesteldheid hoef ik maar half mn vinger er in te steken of ik voel mijn baarmoederhalsmond terwijl ik er tijdens de rest van de tijd amper bij kan.
Klinkt misschien een beetje vies en het is misschien een beetje much info maar door je lichaam te leren kennen weet je ook wat normaal is en wat niet en weet je dus ook of je beter voor een wat kortere cup kan kijken of reguliere maten kan hebben.
En ik steek echt niet elke dag mn vinger daar beneden naar binnen hoor :')

Ik weet niet meer op welke site dat was maar op sommige site's mbt cups staat dat ook wel aangegeven..

Mbt hierboven en bijv. aliexpress zou ik idd ook wel goed uitkijken dat het wel goedgekeurd spul is en niet met weekmakers oid erin.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:19

Aliexpress durf ik voor dit soort dingen echt niet aan. Ik betaal liever wat meer (zo'n cup gaat toch jaren mee) voor zekerheid qua goed materiaal.

Het idee dat iemand anders mijn cup al gebruikt heeft, al is het maar 1x voor proberen geweest, vind ik ook echt niks.

Ik ben zelf aan het oriënteren voor een tweede cup die wat minder stug is voor 's nachts, dat lijkt me prettiger dan mijn huidige die voor overdag dan weer wel fijn en zo stug nodig is.

PanamaD

Berichten: 5647
Geregistreerd: 06-03-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:29

Voel je zo'n ding niet zitten?

Oke een tampon voel je als t goed zit ook niet zitten maar dit is toch wel wat anders !

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:36

Tampons voelde ik altijd zitten, een cup als hij goed past en goed zit niet. Maximaal wat druk op de einddarm, zeker wanneer je een stugge cup hebt. Een cup zit veel minder diep dan een tampon ;)

Badeendje

Berichten: 3940
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:47

Precious stars pads heeft een video op youtube over hoe je kunt voelen waar je cervix zit. Het heet geloof ik iets van 'how to choose your first menstrual cup'

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:49

Goh Interessant, nog nooit van gehoord.

Maar dan komt de moeilijkheid... welke zou bij mij passen? Want natuurlijk val je net tussen alle opties op die ene website .... pff

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 14:57

Blacky94 schreef:
tante_trien schreef:
Hoe weet je in godsnaam hoe laag je baarmoederhals zit? :')

Nou, voelen :')
Tijdens mijn ongesteldheid hoef ik maar half mn vinger er in te steken of ik voel mijn baarmoederhalsmond terwijl ik er tijdens de rest van de tijd amper bij kan

Maar hoe herken je je baarmoederhals? :')

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:00

Riddershow schreef:
Goh Interessant, nog nooit van gehoord.

Maar dan komt de moeilijkheid... welke zou bij mij passen? Want natuurlijk val je net tussen alle opties op die ene website .... pff


volgens mij kun je ze ook bellen, dan kunnen ze je adviseren.
cutecotton.nl

Marie111
Berichten: 4683
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:05

BiBiQ schreef:
Nogmaals mijn vraag.

Kan je deze ook gebruiken als je veel afscheiding hebt?



Euh, dan is een bezoekje aan de huisarts wellicht een idee?

Marijkeeee
Berichten: 6303
Geregistreerd: 23-07-05
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:06

Interessant topic!!! ben sinds een tijdje aan het overwegen om een cup aan te schaffen. Heb de eerste paar dagen enorm last en met een tampon red ik het niet.. oké vies detail misschien maar ben het soms echt enorm vooral de eerste dagen en zal jullie besparen wat er soms allemaal uit komt :') Noem het altijd maar een grote interne schoonmaak :P

Iemand die dat ook heeft? eerste dagen heel veel? vraag mij dan soms af of zo'n cup dat volhoud en ik niet steeds moet legen, schoonmaken ect..

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:15

BiBiQ schreef:
Nogmaals mijn vraag.

Kan je deze ook gebruiken als je veel afscheiding hebt?


Ja, heel geschikt. Tampons zijn dan 'eng' ivm TSS, maar zo'n cup niet.

En nav een vraag eerder: natuurlijk past het, er gaat vast ooit wel eens iets groters dan een tampon in je vagina? <<)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:18

Sheran schreef:
BiBiQ schreef:
Nogmaals mijn vraag.

Kan je deze ook gebruiken als je veel afscheiding hebt?


Ja, heel geschikt. Tampons zijn dan 'eng' ivm TSS, maar zo'n cup niet.

En nav een vraag eerder: natuurlijk past het, er gaat vast ooit wel eens iets groters dan een tampon in je vagina? <<)


Maar dan is er al heel wat veranderd vooraf, broek naar beneden er erin proppen gaat echt never lukken :+

Moet je hem gevouwen houden bij het inbrengen of kan je hem vouwen en dan gewoon met 1 vinger aanduwen? Meer gaat hem niet worden namelijk :Y)

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:20

Ik klap hem dubbel en breng hem met twee vingers in (ik klem de onderkant tussen 2 vingers om de vouw te houden) en duw hem met 1 vinger iets verder door. Soms klapt hij dan al uit, dat is prima.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:34

Ik reageer even op de reacties:
bezoekje Huisarts.
Daar ben ik al geweest natuurlijk. Maar die zegt niets te kunnen doen en ik niets mankeer. Al vanalles gedaan. Inwendig onderzoek, gynaecoloog, uitstrijkjes enz. Ik mankeer niets. En het is ook niet constant zo. Maar wel heel vervelend.

En las iets, dat het niet vanuit m'n baarmoeder komt. Maar als ik een tampon gebruik heb ik dus geen last ervan. En deze is echt wel "vochtig" als ik wissel.
Denk dat zo'n cup dat wel werkt en ook nog eens minder gevaar dan met een tampon voor TSS.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:45

Ik heb de mooncup sinds iets meer dan een jaar denk ik. Ben erg tevreden. Soms als ik net ongesteld ben moet ik m een keer extra legen en s nachts zittie soms net te lang (probleem ha ik ook met tampons). Maar het is veiliger (je kunt die tamponziekte niet krijgen) je duwt niet zo'n chemische tampon je muts in. En een tampon zuigt alles op, ook dingen die niet moeten waardoor het allemaal heel droog wordt dat probleem is ook verleden tijd met een cup. Ik heb dat staafje er helemaal afgeknipt. Was een onnodig rotding. Er in en er uit doen heb je zo (letterlijk :p ) in de vingers