Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:50

Ginny; Sowieso niet proberen in te brengen als je niet ongesteld bent en het lastig gaat. De boel is wat meer open en soepel als je menstrueert, waardoor de cup ook makkelijker in te brengen is.

Op YouTube vind je veel filmpjes en tips wat je qua houding en vouwen kan doen om het makkelijker te maken. Soms helpt bijvoorbeeld hurken of 1 been op de rand van toilet, bij anderen juist niet.
Je eigen lichaam (leren) kennen, leren hoe je het beste kan ontspannen en zo makkelijker iets in kan brengen enz.

Ik breng hem trouwens in op het moment dat mijn lijf zich meld dat het begint. Wordt eigenlijk altijd in de nacht ongesteld en wordt daar wakker van, dus voor mij is het heel makkelijk.
Mocht het wel een keer overdag gebeuren dan merk ik dat ook, mijn buik stuurt wel een melding haha, voordat het een bende wordt.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 13:59

Ik denk dat ik vooral moet leren ontspannen. Bedankt!

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:25

De punch-down fold is makkelijk in het begin, maar wordt daarna steeds breder. Ik zou de C-fold een proberen, die is een beetje zoals een grote tampon qua formaat als hij gevouwen zit.
Ik merkte zelf wel een enorm verschil in hoe gemakkelijk een tampon/cup inbrengen werd nadat ik voor het eerst gemeenschap had gehad (wat dus ook niet de minst pijnlijke ervaring was) :o dus ik kan me voorstellen dat het daardoor wel wat lastiger is.

Esmee_RS

Berichten: 4882
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 16:44

Ginny135 schreef:
Balenciaga schreef:
Je baarmoedermond zit vrij laag, dat heb ik zelf ook en de organicup is daarbij geen match geweest. Als ik jou was zou ik eens kijken naar een kortere cup, zoals de Meluna Shorty. Als je aangeeft dat het wat stevig aanvoelt, kan dit te maken hebben met sterke bodembekkenspieren. De organicup is niet echt een stevige cup, dus wanneer je sterke bodembekkenspieren hebt is het niet raar dat hij niet openklapt (dit heb ik zelf ook ervaren).
Ik weet niet hoe zwaar je menstruatie is, maar als je niet al te zwaar menstrueert zou ik kijken naar de Meluna Shorty Sport. Dit is een stevige, korte cup. Indien je wel zwaar menstrueert is de Merula misschien iets voor je. Ik heb een lage baarmoedermond, sterke bodembekkenspieren en verlies veel bloed, de Merula is voor mij persoonlijk een 100% match! De Meluna Shorty Sport zou voor mij geen optie zijn omdat ik daarvoor te veel bloed. Ik heb de gewone Meluna Sport (maat M) ook, daar ben ik over het algemeen ook tevreden over maar voor het mooie is hij toch net ietsjes te lang en kan er net iets te weinig in.

Misschien moet je wat experimenteren met verschillende cups, maar mijn inziens is het die investering dubbel en dwars waard! Niets zo fijn als een menstruatiecup die helemaal bij je past :+


Mijn menstruatie is gelukkig vrij licht. Ik heb eigenlijk geen idee of hij openklapt, ik kreeg het ding met de punch down fold misschien een cm naar binnen

Ik zal eens verder kijken in ieder geval, bedankt!

Naast ontspannen is ook de goede richting belangrijk. Ik weet niet of je al ervaring hebt met tampons en of dat wel makkelijk gaat?

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:58

Heb geen ervaring met tampons, wat denk ik een nadeel is

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:15

Oefenen buiten je menstruatie is ook idd geen goed idee. Tijdens je menstruatie is alles ook sowieso minder droog door het verlies van bloed enzo en glijdt alles beter naar binnen ook :+

Daarnaast idd ontspannen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 18:50

Renske_W schreef:
Slmt9 schreef:
Cups zijn er met verschillende maten, als in inhoud. Ik weet niet of dit voor de mooncup ook geldt, maar daar zou je nog naar kunnen kijken.

Ik bloed ‘s nachts nauwelijks, maar overdag heb ik twee dagen dat ik circa elke 4-5 uur verschoon omdat hij vol is.

Ik heb de grootste cup van de mooncup. :j

Overdag verschoon ik hem ook vaker.
Had gehoopt de nacht ook door te komen maar helaas dus. :=

Beetje late reactie maar ik las hier in het topic dat de Diva cup best groot is, en daar misschien een oplossing voor kan zijn.

JorienNH
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-12-20

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:41

Ik heb een tijdje de cup geprobeerd maar ik vond dit toch niet prettig zitten en vond het moeilijk werken. Heb nu menstruatie ondergoed en ik vind dat dus echt heel fijn. Heb nu een Nederlands bedrijf gevonden en moet zeggen dat ik echt heel erg onder de indruk ben. https://lottiesperiod.com dit is het bedrijf. Ik heb tot nu toe de high Waist en cheeky geprobeerd. Ben benieuwd of jullie die string al hebben uitgeprobeerd en hoe dat was?

Heb laatst ook als cadeau aan mijn nichtje gegeven omdat ze het ook leuk met zakjes en een doosje en kaartjes en dingen verpakken, echt heel schattig!

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 16:55

Och ik ken dat helemaal niet, menstruatie ondergoed.
Wil je eens wat meer vertellen over je ervaring?
Bijvoorbeeld hoe dat gaat op je ergste dagen? Hoe vaak doe je dan nieuw ondergoed aan? Ben ook benieuwd hoe het zit met de geur, want er komen toch bacteriën bij.

Welke heb je nog meer geprobeerd?

Ik gebruik nu wasbare inlegkruisjes in de periode dat ik niet ongesteld ben. Maar deze strings zijn misschien wel een goede vervanger!

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:12


Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:29

Ah thanks, ga ik daar even meelezen!

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:40

Dames, zouden jullie mij willen helpen?


Ik heb sinds vorig jaar een cup van de kruidvat. Maar na een aantal keer proberen en ook echt heeeel vaak inbrengen, is het me nog steeds niet gelukt dat dat ding "uit floept", vacuüm zuigt en goed zit. Ik heb al veel verschillende manieren geprobeerd qua vouwen, maar niets doet 'm uitfloepen. Wat doe ik in godsnaam verkeerd? -O-

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 23:50

Ik heb een organicup en hij vouwt ook niet altijd meteen uit. Moet dus echt met de vinger dan een beetje helpen om hem uit te vouwen

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:04

Ik heb ook een Kruidvat cup, die is een stukje slapper dan bijv m'n Lunette cup. Het materiaal is veel dunner.
Bij mij klapte ie in het begin ook niet goed uit. Ik kreeg 'm er niet eens goed in de eerste keer, hij frommelde helemaal op.
Ik heb toen een andere vouw geprobeerd en de vouw naar achteren laten wijzen bij het inbrengen en dat hielp :)
Maar het kan ook goed zijn dat je een steviger cup nodig hebt.

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 10:58

Ik weet niet hoe stevig die van de Kruidvat zijn, maar zou heel goed kunnen dat die gewoon niet goed is voor jou. Ik heb zelf de stevigste en kleinste van meluna nodig (de sporty). De normale klapt bij mij ook niet fijn uit. Nu ik de sporty gebruik heb ik daar helemaal geen last meer van.. :D

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:52

De manier van vouwen doet heel veel.

Ik heb een lunette en doe vouwt alleen goed uit als ik de vouw naar achter laat wijzen met inbrengen, doe ik dit niet, dan gaat het van geen kant.

_PassoaJus

Berichten: 4299
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:49

Ik heb vanmiddag bij de Etos een andere gekocht. Deze is zowel groter (Langer en breder, meer inhoud) en ook stugger qua materiaal. Volgens mij zit ie goed. Ben benieuwd!

Sourire
Berichten: 815
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:58

Ik heb een beetje een rare vraag. :o Kan je de cup met slechts één vinger verwijderen of niet? Als dat niet kan voorzie ik wat problemen.. :')

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:09

Met een beetje handigheid zou dat kunnen. Het inbrengen met 1 vinger lijkt me echter wel onmogelijk.. :=
Ik denk alleen dat je je geen zorgen hoeft te maken daarover? Er is daar beneden meer ruimte dan je denkt, zolang je je maar ontspant :+

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:19

Nee met 1 vinger is het niet heel handig, 2 gaat prima, dan kan je hem pakken en het vacuum verbreken.

Als je ongesteld bent is het allemaal ruimer en minder strak, dat moet lukken hoor. Ontspannen en rustig blijven.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:31

Je hoeft alleen het steeltje te pakken hè. Ik heb hem zo lang gelaten dat als ik hurk dat ik mijn vingers eigenlijk niet naar binnen hoef te doen maar het gewoon kan pakken. Dan trek ik hem er zachtjes uit

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:41

Bij Beppy heb je een handig lusje. Ik haak mn vinger daarachter en trek hem naar beneden. Dan hoef ik pas de vacuum te verbreken als hij er al een stukje uit steekt.

Had deze week een keer ruzie met Bep, dus weer over overgestapt op Sport cup van Meluna geloof ik. Wat een onding om erin en eruit te krijgen, ook al heeft deze een ring. Zo hard en stug.

Gelukkig de ruzie bijgelegd met Bep en afgesproken nooit meer uit elkaar te gaan.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:29

Slmt9, ruzie met Beppy?
Hier is ze de eerste dag ook wat onwillig geweest. Ik was al moedeloos en wilde eigenlijk niet met haar slapen, maar dat ging weer zo goed dat de onmin weer snel plaats maakte voor vriendschap...

Toch gek af en toe.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:01

Bep heeft dus niet alleen bij mij een eigen willetje. Ze wilde ook bij mij voor de eerste nacht maar niet uitvouwen, daarna ging t allemaal weer helemaal makkelijk. Echt gek!

Ik ben trouwens wel heel blij met de tip vh menstruatie ondergoed. Ik heb bij Femtis.de besteld. Ik vind het heerlijk dat ik nu verlost ben van (wasbare) inlegkruisjes en weer alleen ondergoed kan dragen. Wat een verademing!

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 13:09

Daar ga ik ook eens kijken. Wordt lichtelijk gestoord van al die lappen stof. Maar voelt het niet als een luier?