Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 06:48

Ik heb geen idee waar mijn bmm zit maar gebruik inmiddels al een paar jaar een cup naar volle tevredenheid :j Voor mij gaf het milieuaspect ook de doorslag. De eerste keer oefenen vond ik wel rot, ik werd er zelfs een beetje licht van in m’n hoofd. Om daar beneden te moeten gaan voelen en zoeken waar de cup gebleven was... Vond ik echt niet prettig. Voor m’n gevoel moest ik heel ver/diep zoeken, en ik kwam maar niks tegen... := Maar natuurlijk moet je met het inbrengen van een tampon nog veel verder met je vinger. En als je eenmaal weet waar ie zit is het echt een eitje.
Er zijn filmpjes waarbij ze aanraden om een wijntje te nemen of in een warm bad te gaan :D En als het niet meteen lukt is het ook niet zo erg. Gewoon even wat anders gaan doen, stukje wandelen ofzo, en over een uurtje nog eens proberen.

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:57

Idd, eerste keer had ik een verkeerde cup (ik had er tig besteld op ali dus kon kiezen) en die kreeg ik er niet uit. Dat was echt niet leuk.

Degene die ik nu gebruik is prettiger.

Ik schuif hem naar boven zover dat het stokje net binnen zit. Voelen of hij goed zit, doe ik een beetje aan de onderkant voor zover ik er makkelijk bij kan. Ga niet helemaal graven om bovenaan te komen. Dat heeft geen zin. En als je denkt dat ie niet goed zit, even eruit halen en weer opnieuw.

Overigens heb je dus veel verschillende, het is soms even proberen tot je de goede pasvorm en sterkte hebt van het uitklappen.

MarliesV

Berichten: 15210
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 10:19

Afbeelding

Ik vouw hem zoals de bovenste (C vouw), dan de vouw naar achter en laat los als hij net voorbij mijn bekken is. Dan klapt hij gelijk uit en duw ik hem iets hoger en klaar.
Ff met de vinger rond het midden, alles rond=goed.

Hier helpt eerst koud water bij het spoelen goed, met warm water afgespoeld en dan geen koud krijg ik een slappere cup en klapt hij niet lekker uit.

Bij het uithalen trek ik hem iets naar beneden, tot ik grip heb. Dan dubbel/dicht drukken met 1 vinger en er uit halen en legen.

1e keer wat echt een ramp hoor, het lukt wel maar door de zenuwen wordt je gespannen en lukt het niet/moeilijk. Inmiddels is het een fluitje van een cent en wil ik nooit meer wat anders.

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:16

Nou, zo is het een stuk duidelijker. :)

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 11:25

Die vouw is voor iedereen weer anders! Ik gebruik veel liever de 'punch down' of 'neerdruk' aangezien het begin dan smaller is en dus gemakkelijker in te brengen. De enige manier waarop ik weet dat ie goed is is als ik voel dat hij er niet meer uit te trekken is, dus met die weerstand. Langs de rand voelen gaat echt nauwelijks :=

tengeltje11
Berichten: 7148
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:18

ik plooi hem samen(die eerste vouw op de foto hierboven,neem hem behoorlijk laag vast(dus eerder bij het steeltje),duw hem erin(gaat altijd gewoon soepel,enkel de eerste dag kan het iets stroefer gaan,omdat je dan merkt dat je menstruatie begint,maar nog niet echt doorbreekt,terwijl,eens je menstruatie echt bezig is,het altijd wel vochtig genoeg is zodat hij mooi glijdt),en dan klapt hij open zodra ik loslaat en dan trek ik nog heel even lichtjes aan het steeltje en wiebel wat op en neer en hop,klaar.

als je geen echt bloed meer verliest tijdens je menstruatie,kan het niet anders dan dat hij goed zit,dan vangt hij het op.en je voelt hem ook niet echt.

ik moet bv nooit vacuum doorbreken op de een of andere manier.
als ik aan het steeltje trek,komt hij er gewoon uit,doet ook geen pijn.
dus ook dat zal persoons afhankelijk zijn.

het vraagt gewoon ook wat oefening en zelf uitzoeken wat voor jou het beste werkt.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 20:59

Ik heb contact gehad met cute cotton. Ik bleef maar doorlekken met de meluna. Snap er niks van, 3 kwart jaar geen last van gehad. En ook niet een klein beetje, maar echt enorm doorlekken. Zelfs mijn laatste menstruatie over gestapt op tampons (wat een on-dingen zeg!)

Nu zat de meluna ook niet heel goed meer. Hij werd samen geknepen.

Cutecotton raadde mij ook de lunette maat 2 aan. Ik had een meluna classic. Alleen lunette maat 2 en meluna sport zou steviger zijn. De meluna sport was wel heel stevig zei ze, zou ze niet zomaar aanraden.

Punt was de lengte. Mijn baarmoeder zit best laag. Heb toch maar de lunette besteld. Gelijk het steeltje er helemaal af geknipt :+
Geprobeerd.... en wauw. Wat klapt die mooi uit! En geen deuk meer!

Ben benieuwd hoe hij voelt met menstruatie. Nu alleen even gepast :+
Lengte lijkt precies te kunnen

J0anieke

Berichten: 4895
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 22:53

Ik heb de meluna sport nu en die is inderdaad echt heel hard.. := Heb m nu net voor het eerst een weekje geprobeerd.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 23:33

Fijn Nessa! Cutecotton heeft echt een topservice imo :). Hier ook het steeltje er helemaal af, aan de mijne zitten gripringen wat het steeltje dus overbodig maakt.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 02:00

Aan de lunette ook en de meluna ook.
Al had ik van de meluna nog een stukje steel eraan gelaten. Maar was eigenlijk niet nodig.

Kan het ook zo zijn dat de hardheid van de meluna zachter is geworden na een jaar? Ik vind hem echt heel soft. zeker vergeleken met de lunette maat 2

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:14

Ik geloof dat ik mijn ervaring hier al eens gedeeld heb, maar ik vond dat het wel tijd was voor een update :) Ik ben nog steeds blij met mijn lunette maat 1. Ik gebruik hem al vanaf mijn 2e menstruatie dus dat is toch weer zo'n anderhalf tot twee jaar. Een lange tijd heb ik op de zwaarste dagen nog een maandverbandje gedragen, aangezien die dus snel lekte omdat hij heel snel vol gaat bij mijn eerste 3 dagen, maar dat is bij mij inmiddels niet meer nodig.

Ik wou dit even posten voor als er mensen meelezen die twijfelen of ze niet te jong voor een menstruatiecup zijn; ligt helemaal aan je eigen voorkeur. Ik wist al voor ik ongesteld werd dat ik een menstruatiecup wilde :') en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik heb er even snel handigheid in gekregen als anderen dus ook dat was geen probleem. Ik zou zeggen; als je het aandurft, ga ervoor! Ik wil iig nooit meer terug naar wegwerpproducten (die ik welgeteld 1 cyclus heb gebruikt) 8-)

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:33

Wat leuk om te horen.
En fijn dat de cup zo goed bevalt!

Ik wil ook nooit meer terug naar wegwerp. Dit heb ik de laatste paar keer wel gedaab i.v.m. doorlekken. En toen kwam ik erachter dat het echt niet fijn is. Het voelt echt niet goed, zowel tampons als maandverband.

Dus hopelijk werkt de lunette maat 2 voor mij. Denk het haast van wel. Ik had gewoon te sterke spieren :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:08

Remembrance, wat fijn dat het voor jou gewoon meteen de goede keuze was! En voor de milieuvriendelijkheid valt er zeker iets te zeggen als je besluit al meteen vanaf het begin een cup te gebruiken :j
Ik wou alvast dat ik dit kende toen ik ze net kreeg. Had me veel leed en ongemak bespaard. Dus inderdaad ook al is het maar het begin, het is het proberen waard.

Nessa, voor mij was maar 2 (bij mij organicup) alvast wel de oplossing ook al ben ik daar 5 jaar ‘te jong’ voor. Ook idd te sterke spieren/spanning.
Dus het kan zomaar de oplossing zijn!

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:02

Hier eindelijk erg content met de claricup. Ik vond het erg lastig om te zorgen dat hij goed uitklapt, het voelde niet prettig om zo te moeten grabbelen in de grabbelton :D tussentijds nog een uitstapje gemaakt naar de organicup, maar die deed zo zeer met uit doen.
Een paar menstruaties verder, nu heb ik de handigheid erin gevonden en ik ben erg blij dat ik doorgezet heb. Zo fijn dat je niet meer ruikt, die vieze tampons moet verschonen of met een dik boekwerk in je ondergoed hoeft te lopen.

Ik moet de eerste dag wel wat eerder verschonen, maar dat komt door de zwaarte van mijn ongesteldheid de eerste dag. Ook gebruik ik tijdens mijns menstruatie gewone inlegkruisjes en daarna weer wasbare inlegkruisjes.

Misschien even een offtopic bruggetje, zijn er meer bokkers die na jarenlang pil-gebruik gestopt zijn en dit merken bij de menstruatie?
Mijn lijf heeft echt wel 2 jaar nodig gehad voor de menstruatie weer regelmatig werd (nu elke keer tussen de 35-38 dagen, daarvoor wel meer dan 50 dagen), mijn borsten zijn gegroeid, ik kreeg erg (jeugd)puistjes, ineens last van pms, menstruatie is zwaarder, maar wel een dag korter.
Herkenbaar?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:05

Vorig jaar oktober ben ik gestopt met de pil. Ik had direct een zeer regelmatige cyclus. Menstruatie heftiger en een dag langer. En ik voel mijn ovulatie (soms zeer pijnlijk, sta ik echt krom van de pijn), maar dit wist ik. Had ik voor de pil ook.

Heb de pil geslikt vanaf mijn 15e tot mijn 31e. Heb wel de laatste jaren de nuvaring gebruikt. (Tot vorig jaar oktober dus)

Palmera

Berichten: 9466
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:59

Nou, het valt me alleszins mee! Vanmiddag ongesteld geworden dus hem onder de douche erin gestopt, later op het werk nog een paar keer eruit en erin om te checken hoe snel het zich vult. Geen druppel ernaast tot nu toe.

Hopelijk blijft het zo soepel gaan. :)

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:49

Slmt9 schreef:
Hier eindelijk erg content met de claricup. Ik vond het erg lastig om te zorgen dat hij goed uitklapt, het voelde niet prettig om zo te moeten grabbelen in de grabbelton :D tussentijds nog een uitstapje gemaakt naar de organicup, maar die deed zo zeer met uit doen.
Een paar menstruaties verder, nu heb ik de handigheid erin gevonden en ik ben erg blij dat ik doorgezet heb. Zo fijn dat je niet meer ruikt, die vieze tampons moet verschonen of met een dik boekwerk in je ondergoed hoeft te lopen.

Ik moet de eerste dag wel wat eerder verschonen, maar dat komt door de zwaarte van mijn ongesteldheid de eerste dag. Ook gebruik ik tijdens mijns menstruatie gewone inlegkruisjes en daarna weer wasbare inlegkruisjes.

Misschien even een offtopic bruggetje, zijn er meer bokkers die na jarenlang pil-gebruik gestopt zijn en dit merken bij de menstruatie?
Mijn lijf heeft echt wel 2 jaar nodig gehad voor de menstruatie weer regelmatig werd (nu elke keer tussen de 35-38 dagen, daarvoor wel meer dan 50 dagen), mijn borsten zijn gegroeid, ik kreeg erg (jeugd)puistjes, ineens last van pms, menstruatie is zwaarder, maar wel een dag korter.
Herkenbaar?

Hier al bijna 4 jaar gebruiker en ik ben er ook heel erg blij mee. Eerst de Skoon, later overgestapt op de Lunette.

Mijn menstruatie is na stoppen met de pil (ruim 4 jaar terug waarna nog 5 maanden Mirena) juist minder geworden. Eerste 1-2 dagen kunnen wel heftig zijn, maar met 4 dagen ben ik er vaak wel klaar mee. Met de pil was het 6-7 dagen en minstens 3-4 dagen krom liggen van de pijn.
Nu alleen af en toe de eerste dag wat last van kramp, maar 9 vd 10 keer niet zodanig erg dat ik er echt last van heb.

Verder idd (nog steeds) ook puistjes, af en toe zelfs onderhuidse ontstekingen, en pms heb ik de eerste paar jaar ook best wel last van gehad maar dat lijkt nu over.
Wel al 3,5 jaar onregelmatig. Meestal zit ik rond de 38-42 dagen maar wisselt een beetje tussen 29 en 56... Alhoewel ik bij die van 56 dagen wel een periode onwijs veel stress heb gehad dus dat zal ook wel een rol hebben gespeeld...
Wel blijk ik op 1 van mijn eierstokken teveel blaasjes te hebben wat een reële verklaring lijkt te zijn voor de langere en onregelmatige cyclussen en gedoe met mn huid soms.
Gelukkig voel ik meestal mijn ovulatie wel waardoor ik het redelijk kan voorspellen. Maar ik had een paar cyclussen terug er 1 van 45 dagen, dan begin je m op de laatste paar dagen toch ook wel een beetje te zweten :')

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:29

Ah blij te horen dat ik niet de enige ben met een soms langere, onregelmatige cyclus en veranderingen.

@blacky: hoe ben jij erachter gekomen van die cystes?

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:08

Ik had last van buikpijn rechts onderin mn buik, vooral tijdens de seks. Zodanig dat ik zelfs daar geen plezier meer aan beleefde. Aangezien ik een koperspiraal had dachten ze dat het daardoor kwam omdat ie mogelijk verzakt was. Dus meerdere echo's gehad. Maar ook de keren dat de spiraal goed zat (heb er meerdere gehad in een paar jaar tijd) had ik er last van dus dat was niet de hoofdreden van de pijn. Maar ondanks dat ik nu al bijna een jaar geen spiraal meer heb, heb ik er af en toe nog steeds wel in lichte mate last van.. -O- maar het belemmert me gelukkig niet meer verder :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:37

Heb je dit altijd of een paar dagen per maand?

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:47

Inmiddels nog maar zo nu en dan, maar voorheen bijna elke dag wel..

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:51

Is het inmiddels niet je ovulatie dan?

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:59

Nee, die voelt echt heel anders.. :)
En misschien heeft het er wel iets mee te maken, maar ik heb er nog niet een heel duidelijk patroon in kunnen ontdekken als het daarop aankomt. Daarnaast heb ik het ook alleen rechts, links heb ik nooit last van gehad..

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 11:46

Zijn deze cysten weer anders dan pcos?
Ik ben er niet helemaal in thuis hoor, maar ik had altijd een beetje de angst dat ik dit had.

Citaat:
Normaal ontwikkelen zich in de eerste helft van de menstruatiecyclus enkele follikels (vochtblaasjes) in de eierstokken. Daarvan groeit er meestal maar één zover door totdat deze knapt. Het knappen van het blaasje noemen we ovulatie (eisprong), dat wil zeggen dat het eitje uit de follikel komt en door de eileider wordt opgevangen, waarna het naar de baarmoeder gaat.

Bij vrouwen die PCOS hebben, worden in de eierstok meerdere kleine follikels gevormd, die moeilijk tot groei en ovulatie komen. Doordat de eisprong uitblijft, krijg je ook minder vaak of geen menstruatie. Door het ontbreken van een eisprong wordt de vruchtbaarheid sterk verminderd.

De onderontwikkelde follikels die bij PCOS ontstaan, worden cysten genoemd.

Blacky94

Berichten: 3489
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:31

Nee, volgens mij wel is het gewoon (een (milde) vorm van) PCOS, mijn gyn heeft het alleen nooit als zodanig benoemd. In die zin is het gelukkig niet zo erg dat mijn menstruatie uitblijft maar schommel ik dus een beetje rond de 6 weken per cyclus. Wel heeft ze gezegd dat als ik ooit zwanger zou willen worden, ik in principe zo onder behandeling zou mogen komen. Maar kinderen is voorlopig nog niet aan de orde en aangezien ik wel mijn eisprong voel hoop ik het tegen die tijd op die manier toch zelfstandig te redden.. Ik heb alleen (veel) minder kansen per jaar.. En anders zien we het tegen die tijd wel weer :')