Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 14:52

Ik gebruik deze menstruatie voor het eerst een cup, nl de claricup.
Ik had voor de eerste menstruatie alvast een paar keer geoefend en inbrengen gaat heel makkelijk, eruit halen vond ik erg lastig. Ik breng hem niet ver in, maar hij kruipt toch ver omhoog met het dragen. Eruit halen vond ik erg pijnlijk, want soms pak ik per ongeluk heel dun een velletje of kras ik er langs met mn nagel en dat doet me erg pijn. Net als het laatste randje van de cup.

Mijn manier, wellicht heeft iemand er wat aan:
Spoiler:
Op de hurken zitten, persen en dan aan t steeltje kan ik m naar beneden trekken, dan van onder wat inknijpen, draaien en hij gaat er redelijk pijnloos uit.


Vanaf dat ik gevoelige borsten kreeg ben ik de cup gaan dragen. Ik heb dan al best veel last van afscheiding en zo kon ik mooi testen dat alles erin valt. Inmiddels ben ik ongesteld en nu lekt het er wel langs. Ik heb al gegoogled waar dit aan kan liggen. Opnieuw ingebracht, trek hem altijd wat naar beneden om de vacuüm te checken, draaien doet me teveel pijn. Iemand tips?
Ook valt me op dat ik veel minder menstruatiekramp heb en minder lijk te bloeden, ik twijfelde zelfs of ik wel echt ongesteld was, herkenbaar?

J0anieke

Berichten: 4956
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:16

Helaas kan ik je niet zo helpen, gezien ik het niet herken.
Ben vooral verbaasd over dat draaien van de cup als hij eenmaal zit pijn doet, heb je hier misschien een verklaring voor? (te droog, te groot?)

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:21

Het is niet zo zeer het draaien van de cup, maar de nagel die langs de vaginawand (denk ik) komen. Dus als ik zeg maar wil voelen aan de onderkant vd cup of hem in wil knijpen en maar iets langs de huid komt, geeft dat een pijnlijk en scherp gevoel.

J0anieke

Berichten: 4956
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 15:37

Heb je dan hele lange nagels oid? Ik zorg er wel voor dat m'n nagels niet heel lang zijn, daar heb ik wel eens last van gehad, maar niet zo extreem als jij beschrijft.

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:11

Hahaha nee, niet echt. Ook gewoon netjes gevijld. Is denk ik bij mij heel gevoelig.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:30

Ik ben ook gezegend met minder kramp sinds ik de cup gebruik. Minder bloedverlies heb je niet, het lijkt zo omdat de cup alleen het bloed opvangt, terwijl tampons ook al het slijm opzuigen.

Verder denk ik dat je toch niet de ideale pasvorm cup hebt, als hij standaard ver omhoog kruipt tijdens het dragen en als je erlangs lekt. Misschien even contact opnemen met cutecotton voor advies :)

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:56

Ik kan het helaas alweer terugnemen van de minder kramp :(
Na een tweede keer opnieuw gaat het nu al een paar uur goed gelukkig! Denk dat het een toevalstreffer was dat hij misschien niet goed zat?

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:01

Was de cup wel volledig uitgeklapt? Zo niet, kan er ook wat langs lekken.

En als hij zo omhoog kruipt, heb je dan niet toevallig heel sterke bekkenbodemspieren? Of een bmm die van nature vrij hoog zit? Dan zou je of een stevigere of langere cup kunnen proberen. Mss Cutecotton even mailen?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:11

Ik heb een grotere maat moeten nemen en nu geen lekken meer als ik er op let dat ie goed zit.

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:35

Ik denk dat hij misschien niet volledig uitgeklapt was. Ik zal eens kijken hoe hij het volhoudt deze menstruatie.

Geen flauw idee of ik sterke bekkenbodemspieren heb, hoe meet ik dat?
Misschien idd hoge bmm, ik durf het niet te zeggen. Ben niet zo’n held in het daar binnen graven ;)

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:26

Hoe checken jullie of hij goed zit?

Nadat ik gister even last had van lekken ging het de tweede keer wel goed.
Vanmorgen cup opnieuw eruit en erin, weer aan het lekken. Terwijl ik toch meende het 'plopje' te horen. Ik kan echt niet aan de bovenkant komen om te voelen of het uitgeklapt is.. Ik trek hem nog naar beneden en dan gaat het ook zo zwaar dat het voelt alsof het vaccuum gezogen is.
Ik probeer hem zo laag mogelijk in te brengen. Dus vouwen, 3/4e inbrengen, loslaten en nog wat omhoog duwen.. anders nog tips?

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 12:36

Het is even een handigheidje denk ik. Ik heb ook een diepe bbm en heb gekozen voor een stevige cup die eigenlijk altijd goed uitklapt.ik breng hem wel gewoon helemaal in eigenlijk. Ik heb geen tips voor het controleren want hij zit eigenlijk altijd goed. Nog geen lekkages gehad ook. Wat voor cup heb je gekozen? Misschien nog even een andere proberen?

J0anieke

Berichten: 4956
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:10

Mijn check is de cup ronddraaien: 1 vinger erin tegen de cup aan en net zo lang swipe/druk bewegingen maken om de cup te draaien tot ik voel dat hij makkelijk ronddraait en helemaal uitgeklapt is.

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 13:12

Ik heb nu de claricup ivm hoge spierspanning en gevoelige vagina. Maar wellicht moet ik toch voor een stevigere gaan. Welke heb jij Zuchini?

@joanieke: dank voor het delen, dat ga ik proberen :j

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:51

Ik heb de mamicup L. Het inbrengen is wel even gevoelig omdat ik smal gebouwd ben van onderen maar zodra hij erin zit heb ik er geen omkijken meer naar. Ik zou voor de toekomst nog een kleiner maatje van hetzelfde merk willen voor de lichtere dagen. JOanieke, dat is bij mij echt onmogelijk, ronddraaien enz

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:28

Ok, ik ga die eens vergelijken met de lunette 2.

Draaien blijkt hier ook onmogelijk :')

Blacky94

Berichten: 3506
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:17

Ik probeer ook altijd zo hoog mogelijk met mn vinger nog even net onder de rand te voelen of ie wel echt goed uitgeklapt is. Meestal is dat wel zo, een enkele keer loop ik nog steeds wel eens te klooien.

En meestal verlies je de eerste paar dagen sowieso wel een paar druppels wanneer je een cup in hebt, omdat het toch zeg maar naar beneden loopt als je even niks in hebt en het natuurlijk alleen opgevangen, en niet opgenomen, wordt.

Zelf gebruik ik de Lunette (vraag me niet welke maat, de kleinste volgens mij).

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:01

Ik heb de cups vanaaf bij de kruidvat gespot!!!! Eindelijk

Alhoewel ze al jaren in Dld liggen :o

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:37

Klein schopje :P
Ik heb vandaag ook een OrganiCup ontvangen, alleen er zaten er twee in het doosje terwijl ik er maar één had besteld. :o Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe het me zal bevallen!

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:22

Er was geloof ik laatst een actie van de OrganiCup, koop 1 krijg er 1 gratis er bij en er ging 1 naar een ontwikkelingsland toe

Lynnepinny

Berichten: 2708
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:18

Oh serieus? Ik dacht dat het 1 kopen was en dat er dan ook 1 naar een ontwikkelingsland werd gestuurd. Maar hey, je hoort mij niet klagen dat ik er twee heb nu :P
Weet iemand hoe lang de cups goed blijven als je ze gewoon in de kast laat liggen? Anders bewaar ik deze gewoon voor over een paar jaar.

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:33

Ik neem aan dat je ze wel een aantal jaar kunt bewaren, ze zullen heus niet zomaar uitdrogen ofzo. Maar niemand in je omgeving die er wel eens 1 wil proberen?

tengeltje11
Berichten: 7170
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:27

hier ook ooit via een actie een organicup gekocht en heb er 3 toegestuurd gekregen.
toen gewoon 1 betaald.(afzendadres kwam vanuit china,dus terugsturen was echt geen optie)

ook nooit geklaagd,en hier was dat voor mij een perfecte cup,gebruik hem al 3 jaar met volle tevredenheid!
(de andere 2 liggen in de kast te wachten)

Slmt9

Berichten: 4885
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:35

Zonde eigenlijk, dat er zoveel gratis cups verstuurd worden die dan niet gebruikt worden. Ik zou ook niet weten wat ik er met meer dan 1 moet.

Ik kreeg van cutecotton de organicup a nog aanbevolen als de claricup toch te flexibel is icm spierspanning en het er naast blijft lekken.
Vinden gebruikers de rand ook erg hard van de organicup a?

Mocht een bokker hem voor een leuke prijs kwijt willen dan houd ik me denk ik aanbevolen!

corine1981

Berichten: 5302
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 22:26

Nou een tweede is altijd handig. 1 in je tas voor wanneer je overvallen wordt onderweg en één thuis.

Inmiddels ben ik ook vriendjes met de organicup dus heb er nu 2 die prima werken.