Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:41

hier gaat het nu ook echt geweldig... eindelijk :)

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:04

Fijn om te lezen Corine! De aanhouder wint! :D

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 14:38

Fennadev, dit was je eerste keer toch?
Zo te lezen gaat het dus best goed.

Vind het knap van je dat je op deze leeftijd, zonder medewerking thuis, er toch aan bent begonnen. Stoer!

Corine, eindelijk! Jij bent wel het voorbeeld van: de aanhouder wint.

Ben er zelf echt super tevreden over. Merk wel dat heel veel mensen weerstand hebben tegen het uithalen/schoonmaken. Een tampon/maandverband gooi je snel weg en klaar.
Zelf geen probleem mee hoor. Maar dat valt mij wel op.

JorineV
Berichten: 1096
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:11

superpony schreef:
Wasbare inlegkruisjes lijken me ook fijner voor je huid, maar las dat er wel iets van plastic laagje in zit, dus dat is weer wat minder. Maar goed, het moet wel iets doen natuurlijk.


Wasbare maandverbandjes hebben idd bijna allemaal een laagje PU (PUL) om het waterdicht te maken. Wasbare inlegkruisjes zijn er ook veel zonder, waardoor ze nog beter ademen. Waterdicht is voor je dagelijkse afscheiding of een enkele druppel bloed (van het verschonen van de cup) ook helemaal niet nodig.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:35

Nou kan m eindelijk deze week ‘echt’ testen! Gister de organicup getest en na 10min oid in te hebben gehad klapt die eindelijk goed uit, maar niet vanaf het begin. Maar het loopt er wel langs...

Vanmorgen de MeLuna sport binnen gekregen en na de juiste vouw gevonden te hebben klapt ie meteen goed uit! Super fijn! Maar dan.. het loopt er gewoon langs.... gaatjes boven zijn ook open voordat ik m inbreng. Iemand een idee hoe dit kan? Kan die uitgeklapt zijn maar geen vacuüm hebben?

LdJ

Berichten: 659
Geregistreerd: 04-01-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:41

Hoi! Onder andere naar aanleiding van dit topic heb ik ook een cup besteld, de yuuki classic dacht ik. Gisteravond voor het eerst geprobeerd en goed de nacht door gekomen, maar wat is dat eruit halen even zoeken zeg, haha :+ Vandaag ook gereden en niets geen klachten dat tie in de weg zit ofzo. Dus thanks dames! :D

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:59

laughterline schreef:
Nou kan m eindelijk deze week ‘echt’ testen! Gister de organicup getest en na 10min oid in te hebben gehad klapt die eindelijk goed uit, maar niet vanaf het begin. Maar het loopt er wel langs...

Vanmorgen de MeLuna sport binnen gekregen en na de juiste vouw gevonden te hebben klapt ie meteen goed uit! Super fijn! Maar dan.. het loopt er gewoon langs.... gaatjes boven zijn ook open voordat ik m inbreng. Iemand een idee hoe dit kan? Kan die uitgeklapt zijn maar geen vacuüm hebben?

Ja, dat kan wel, je moet echt kunnen voelen dat het niet meer kan bewegen. Misschien heb je 'm te diep zitten?

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 01:32

Die sport kon ik echt nog bewegen idd.. misschien maar wat op en neer bewegen tot ie niet meer kan? Volgensmij ergens gelezen dat die dan makkelijker vacuüm gaat..? Klapt ie eindelijk uit... :') hoop zo dat het gaat werken, lijkt me echt een opluchting.

Ik weet niet zo goed waar die moet zitten eigenlijk, naar mijn idee zit die best laag, veel lager dan tampons in ieder geval. Maar heb ook weer ergens gelezen dat die bij je/onder je bmm moet? Misschien een gekke vraag, maar hoe voel je die dan..?

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 02:25

Al paar keer gekeken naar een cup.
Maar denk dat ik er toch maar eens 1 koop.
Beetje gesnuffeld. Lunette spreekt mij wel aan. Ik ga cutecotton maar even mailen voor advies. Zoveel merken, vormen en maten. Haha.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:37

Nou en het is ook écht allemaal anders.
Vannacht liet ik met mijn slaaphoofd de cup in de plee vallen (ik moet dus wel legen ivm zondvloed) dus dacht dan maar de meluna ff in... Nou niet dus, dat was één bende. Vanmorgen de diva weer schoon gemaakt en in maar ik was zelf verbaasd over hoe het dús toch maat en vorm gevoelig is kennelijk.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:40

laughterline schreef:
Die sport kon ik echt nog bewegen idd.. misschien maar wat op en neer bewegen tot ie niet meer kan? Volgensmij ergens gelezen dat die dan makkelijker vacuüm gaat..? Klapt ie eindelijk uit... :') hoop zo dat het gaat werken, lijkt me echt een opluchting.

Ik weet niet zo goed waar die moet zitten eigenlijk, naar mijn idee zit die best laag, veel lager dan tampons in ieder geval. Maar heb ook weer ergens gelezen dat die bij je/onder je bmm moet? Misschien een gekke vraag, maar hoe voel je die dan..?

Nee hij moet echt laag, zo laag zelf, dat ik het stokje eraf heb moeten knippen want die stak anders uit. Gewoon eens proberen om ‘m voor je gevoel “net” in te brengen en dan te kijken of het werkt!

Oh en voor je BMM: op youtube staan een aantal filmpjes waarop het wordt uitgelegd :)

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:52

laughterline, hij moet echt direct achter je schaambeen zitten. Dus er in is zat, niet hoger.

Mocht je hele slappe spieren hebben (vaginaal bevallen oid) dan kan ik mij voorstellen dat hij daar niet lekker zit en je hem wat hoger plaatst.

Balen dat het er langs gaat, dan zou je denken: of niet goed vacuum, of te smal.

Nou Corine, iig duidelijk dat jij eindelijk de juiste hebt en niet meer moet switchen. Balen van de bende maar wel direct een duidelijk verhaal.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:37

Wat fijn dat t bij jou nu goed gaat Corine, en idd zeg, dat vorm etc zo veel kan verschillen voor iemand.. je hebt iniedergeval een goede match nu! Enne, daar ben ik ook bang voor geweest dat ik dat ding ind e plee laat vallen :') Gelukkig nog niet gebeurd haha

Thanks voor de tips weer! Had al het idee dat ik 'm zo laag mogelijk plaatste, idd eenmaal erin meteen uitklappen. Ik heb juist hele sterke spieren waardoor die organicup bij mij 9 vd 10x niet uitklapt. Die had dan wel weer z'n werk gedaan vannacht, maar dan is het misschien ook wat moeilijker om te lekken omdat je toch horizontaal ligt. Nu de Meluna sport weer ingedaan, toch maar weer een poging wagen want kreeg de organicup met geen mogelijkheid uitgeklapt. De sport klapte meteen uit maar zat idd helemaal los, kon hem helemaal van boven naar beneden bewegen dus inderdaad geen vacuum.. het lekken zal dan ook hopelijk daar vandaan komen. Te groot kan ik me eigenlijk niet voorstellen. Paar keer op en neer bewogen en toen leek 'ie wel vast te zitten, denk ik. Hopelijk zit die nu dan goed! :')

Vind het wel lastig om te legen hoor op het werk, hebben geen kraantje in het wc hokje en het zijn ook echt van die hokjes naast elkaar die niet 100% afsluiten, dus heel gehorig. Doe het dan ook niet als er nog iemand op de wc zit :') En omdat het tot nu toe alleen nog maar heeft gelekt is het een bloederig geval :roll: met wc papier krijg je ook niet alles perfect schoon, dus vind t wel beschamend als andere dat zouden zien tijdens handen wassen..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:42

je hebt ook van die wipes speciaal voor dit doel
Kunnen net als vochtig toilet papier de pot in
Misschien een optie voor dat soort situaties?

rockwitch

Berichten: 11737
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:45

Oow ik denk dat ik em dan veel te ver doe haha. Ik dacht net als een tampon hups naar binnen. Maar niet dus.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:50

Of een flesje water meenemen om 'm eventjes om te spoelen (en ja, ook dan zullen er vast soms collega's gek opkijken, maar ach) :) Ik vind het idee van schoonmaken alleen met wc-papier echt niks, kan aan mij liggen, maar ik wil 'm gewoon altijd goed om kunnen spoelen.

Wat fijn Corine, dat het nu echt goed gaat. Op een ongelukje 's nachts na, dan blijkt wel weer hoe belangrijk de goede vorm/maat/stevigheid kan zijn.

Tegen die enkele lekkende druppel haal ik de cup er vaak een tweede keer uit en in op de ergere dagen, dan heb ik nergens last van tussendoor.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:04

Ik ben nu ook op kantoor en heb een fles water mee. Eerst schoonvegen en dan water eroverheen. Werkt prima. Wanneer andere dames vragen wat ik aan het doen ben leg ik het graag uit.

Ik zat gister nog te bedenken dat ik met cup echt door de menstruatie heen fiets qua pijn etc. Daar is geloof ik officieel geen verklaring voor maar bij mij is het duidelijk verschillend.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:13

Ik heb helaas geen toegang tot m’n tas als ik naar de wc ga, zou dan eerst twee verdiepingen naar beneden moeten naar m’n kluisje etc en dan blijf ik denk ik alweer te lang weg (werk in de productie). Ik roep nog niet te hard maar lijkt erop dat die nu goed zit := maaar ik roep nog niet te hard haha. Schoonvegen gaat opzich helemaal prima. Het is meer dat als ie dus niet goed zit, aan de buitenkant ook bloed zit en het dan wel een troepje wordt.

Hopelijk kan ik m’n draai snel vinden :)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:16

Ik doe ‘m alleen ‘s morgens en ‘s avonds, gewoon thuis, op een openbaar toilet lijkt me idd ook niet echt heel fijn, maar misschien anders even vochtige toiletdoekjes meenemen?

Zou menstruatiepijn niet ook een soort psychisch effect zijn alszijnde “ik ben ongesteld, oliebol, dan krijg ik pijn”? Want ik vergeet overdag oprecht dat ik ongesteld ben met cup, misschien dat dat ook wel bijdraagt aan vermindering van de pijn. Ik ervaar hetzelfde overigens! Vroeger echt vre-se-lijk, en nu, mwoah, enkel de eerste dag echt.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 12:34

Oh dat is wel lastig ja... lukt een plastic bekertje meenemen wel?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:01

Dat is lastig dan ja. Vochtige toiletdoekjes zou ik niet zomaar gebruiken gezien de parfum en andere chemische troep die daar meestal in zit.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:03

laughterline schreef:
Ik heb helaas geen toegang tot m’n tas als ik naar de wc ga, zou dan eerst twee verdiepingen naar beneden moeten naar m’n kluisje etc en dan blijf ik denk ik alweer te lang weg (werk in de productie). Ik roep nog niet te hard maar lijkt erop dat die nu goed zit := maaar ik roep nog niet te hard haha. Schoonvegen gaat opzich helemaal prima. Het is meer dat als ie dus niet goed zit, aan de buitenkant ook bloed zit en het dan wel een troepje wordt.

Hopelijk kan ik m’n draai snel vinden :)


Hoe deed je dat dan met tampons en maandverband? Die heb je toch ook niet bij je dan?

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:20

_Mirjam schreef:
Dat is lastig dan ja. Vochtige toiletdoekjes zou ik niet zomaar gebruiken gezien de parfum en andere chemische troep die daar meestal in zit.


Je hebt ook via Cute Cotton de Lunette whipes. Die zijn speciaal voor het reinigen van je cup zonder water.

Ik heb voor nood een pakje daarvan gekocht en er altijd 1 in mijn tas mee. You never know!

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:04

Doekjes meenemen wordt 'm helaas niet, kan ze niet zomaar in m'n broekzak stoppen. Ook ben ik daar wat huiverig voor idd vanwege schimmelinfecties. Een plastic bekertje was zeker een goed idee geweest, alleen die hebben ze alleen in de kantine.. Misschien kan ik ergens gewoon m'n flesje verstoppen in de wc :') Nee gekkigheid, dat wordt wel een beetje overdreven. Dan maar wat vaker met een wcpapiertje er overheen hoor. Je krijgt 'm best makkelijk schoon.

@Nessa, ik heb altijd gewoon een tampon in m'n broekzak :)

Ik heb het idee dat 'ie nou ok zit en het nou wel goed opvangt. Het lekt nog wel iets, maar voel het er in ieder geval niet meer gewoon uit lopen :P

Nadeel vind ik alleen van de meluna sport dat ik meer het gevoel heb dat ik moet plassen.. Dat had ik met de organicup een stuk minder omdat die echt mega zacht is vergeleken de sport. Stuk comfortabeler ook met eruit halen, maar hee als ie maar z'n werk doet!

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:14

http://www.cutecotton.nl/accessoires/ac ... iecup.html
Deze kan je wel makkelijk in je broekzak steken.

Maar goed, om het daar elke keer mee schoon te maken, wordt ook wel een kostbare zaak.

Moet je overdag verschonen? Ik kan het makkelijk redden met voor het werk en na het werk thuis.