Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 11:13

Beppy is ook lekker soepel, bevalt mij op lichtere dagen prima.
Mijn hele zware doorsta ik meestal met de Diva.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 12:35

Organicup deed mij ook pijn met verwijderen. Ik vond de claricup ook fijn zacht, maar ik bleef doorlekken. Op zware dagen gebruikte ik dan de divacup. Ook hard, maar dan geen lekkage.

Beppy is daarin voor mij de middenweg. Zacht en lekt niet door. Alleen gaat dus ruiken. Snap nog steeds niet hoe dan kan. Dat is voor mij de enige reden om andere cups fijner te vinden.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 23:18

Gek hoor, ik heb dat totaal niet met Beppy... ?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:20

Ja. Ik snap ‘t ook niet. Zij zijn ook ‘t enige merk die adviseren hem max 8 uur in te houden. Claricup adviseert zelfs 12 uur bij hun cup.
Misschien is er dan toch iets anders aan?
Ik vouw ‘m ook altijd binnenste buiten zodat ‘t bloed overal goed weg is. Het gaat ook alleen ruiken als ik hem langer dan 8 uur draag.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 07:53

Iemand die mij misschien kan adviseren?
Ik zit er al lang over na te denken om een cup aan te schaffen, omdat ik zo veel pijn heb van tampons. Heb alleen geen idee welke ik moet bestellen, en zie door de bomen het bos niet meer.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 08:57

Als je googeld op 'menstruatiecup test' dan vind je meerdere sites waarop je een test kan doen. Misschien is dat fijn om te doen en te zien wat voor opties er zijn.

Verder is het toch ook een beetje proberen wat fijn werkt. Bij mij was meteen de eerste (organicup) goed maar sommige mensen moeten wat langer zoeken naar de perfecte cup. Geef dus vooral niet te snel op.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:26

Amber_anne schreef:
Als je googeld op 'menstruatiecup test' dan vind je meerdere sites waarop je een test kan doen. Misschien is dat fijn om te doen en te zien wat voor opties er zijn.

Verder is het toch ook een beetje proberen wat fijn werkt. Bij mij was meteen de eerste (organicup) goed maar sommige mensen moeten wat langer zoeken naar de perfecte cup. Geef dus vooral niet te snel op.


Hier kan ik me ook in vinden. Ik heb 5 cups moeten proberen om te kijken wat hier werkt. Uiteindelijk is dat op mn zwaarste dagen Beppy of de claricup en de overige dagen menstruatieondergoed.
Ik ben begonnen met de claricup, dat blijkt uiteindelijk ook de prettigste, maar moet ik op zware dage vaker verschonen.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 14:37

Ik heb sinds een halfjaar ook de organicup.

Maandverband wisselde ik al elk uur, maar kreeg ontzettend last van uitslag en jeuk. Tampons zijn mijn ding niet.

Dus....
Op naar de Kruidvat en een organicup gekocht.
Eerste menstruatie ontzettend wennen. In en uit doen was echt een ramp :')
Maar langzaam werd ik er handiger en handiger in.

Voor mij nooit meer anders.
Qua maandverband en gezeik heb ik hem er nu al uit. (Alleen al vanwege de uitslag al! Wat een verademing!)

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 01:22

Isabel schreef:
Iemand die mij misschien kan adviseren?
Ik zit er al lang over na te denken om een cup aan te schaffen, omdat ik zo veel pijn heb van tampons. Heb alleen geen idee welke ik moet bestellen, en zie door de bomen het bos niet meer.

Waardoor doen tampons pijn? Ik vind een cup redelijk vergelijkbaar, behalve dat je ze niet zover inbrengt dat je je baarmoedermond aanraakt. En je wordt er ook niet droog van van binnen.
Ik ben zelf begonnen met de organicup maat A en vond deze perfect. Die is gewoon bij de Kruidvat of Etos te koop. Ze hebben ook hun eigen goedkopere versies, misschien ook fijn om te proberen als je nog niet zeker bent.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 23:04

Lynnepinny schreef:
kaatje77 schreef:
Moet hen elke x dat ik na de wc ga wel legen, wordt je na verloop van tijd heel handig in.

Wou dat ik hem jaaaren eerder had ontdekt ....ik gebruik hem nu zo'n 15 jaar.

Huh, dat lijkt me echt niet praktisch :wow: Zoveel kan je toch niet bloeden, of ga je maar drie keer per dag naar de wc?

Helaas wel......vreselijk veel en ga elk uur wel naar de wc op de heftige dagen anders is het net een bloedbad :oo
Nu draag ik de eerste 4 dagen ook menstruatieondergoed en dan kan ik een ongelukje veroorloven waardoor ik niet elk uur moet :+

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:11

Ik moet op mijn heftige dagen ook elke toiletgang wel wisselen, momenteel is het weer iets minder, maar er zitten echt weken bij dat ik denk van @%$&!%%%# :wow:

En tampons doen bij mij ook pijn, vooral bij het uithalen, veel te droog.
Vorige periode 1x weer zo'n ding gebruikt omdat ik er niet op gerekend had en niets bij me had op stal...
Wat een ondingen :+

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:17

Hmm, ga ik toch eens naar kijken dan, zo’n cup. Gebruik zelf nog tampons, maar ben daar wel klaar mee.

Maar al die verschillende verhalen.. zit er toch niet zo op te wachten zelf ook tig van die te proberen voor ik de juiste heb?

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:18

corine1981 schreef:
Ik moet op mijn heftige dagen ook elke toiletgang wel wisselen, momenteel is het weer iets minder, maar er zitten echt weken bij dat ik denk van @%$&!%%%# :wow:

En tampons doen bij mij ook pijn, vooral bij het uithalen, veel te droog.
Vorige periode 1x weer zo'n ding gebruikt omdat ik er niet op gerekend had en niets bij me had op stal...
Wat een ondingen :+


Als ze te droog zijn, zijn je tampons dan niet te groot?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:02

Marocje schreef:
Hmm, ga ik toch eens naar kijken dan, zo’n cup. Gebruik zelf nog tampons, maar ben daar wel klaar mee.

Maar al die verschillende verhalen.. zit er toch niet zo op te wachten zelf ook tig van die te proberen voor ik de juiste heb?


Nja, was er maar een one cup fits all.
Achteraf bleek mijn eerste cup ook de prettigste. Dus het kan best dat je na 1x er gewoon bent :D

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 19:56

Bedankt voor jullie adviezen! Heb zo’n test gedaan en de organicup mini besteld.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:02

Hoi allen, mag ik hier mee beppen :D

Uit milieu overwegingen wil ik ook graag eens wat proberen. Ik kwam beppy hier ook veel tegen, bedoelen jullie de beppy soft tampons of de cups? De soft zien er wel uit alsof ik het wil proberen.

Het idee van cups zie ik wat minder zitten, het idee dat ik klungelig/laat vallen bij het wisselen lijkt me niet zo grappig. Al lijkt het uitknijpen van de soft ook weer minder handig.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:09

De beppy cup hebben wij het over :)
Qua klungelen, juist fijn dat Beppy een ‘lusje’ heeft om je vinger achter te haken. Eenmaal eruit leeg je hem gelijk in de pot, dus denk dat dat best gaat meevallen!

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:01

Dank jullie, ik heb een bestelling staan, setje van 2 cups en 4 soft tampons om te proberen. Ben benieuwd naar de eerste menstruatie. Vooral fijn om minder afval te produceren.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:57

Het zal in het begin even lastig zijn, maar als je eenmaal doorhebt hoe het werkt wil je niks anders meer, tenminste dat is mijn ervaring ;)

Edit, heb via Amazon de rainbowcup besteld en die is prijstechnisch perfect en nadat ik het steeltje eraf heb geknipt perfect! Was alweer zo'n 10 jaar geleden, tijd voor een nieuwe cup

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:32

Ik krijg vandaag een spiraaltje mocht ik dan gewoon ongesteld worden kan ik dan een cup gebruiken?

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:36

Ik geloof dat het de eerste maanden wordt afgeraden, net als tampons als ik m'n huisgenoot mag geloven. Meningen zijn erover verdeeld, maar het kan daarna wel. Als je maar goed oplet dat het vacuum wordt verbroken als je hem eruit haalt, anders heb je kans dat het spiraaltje verschuift of meekomt.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:06

Hoihoi,
Ik ben heel onregelmatig ongesteld (afgelopen keer was mei 2019) en nu afgelopen week ineens weer. Was na 2 dagen de maandverbanddn en tampons al zat en zeer geïnteresseerd in menstruatiecups.

Nu heb ik verschillende tests gedaan, uiteindelijk heb ik er een aangeschaft. Nu gaat het op zich prima, alleen klapt hij niet helemaal uit. Hebben meer mensen dit gehad? Op internet zie ik vooral de basis draaien, maar dat gaat niet haha.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:06

Ik had dat ook. Voor mij was een steviger/stijvere cup de oplossing. Deze klapt heel makkelijk uit (is dus wat moeilijker te vouwen). Ik heb nu de Mamicup

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-22 16:23

theadora99 schreef:
Hoihoi,
Ik ben heel onregelmatig ongesteld (afgelopen keer was mei 2019) en nu afgelopen week ineens weer. Was na 2 dagen de maandverbanddn en tampons al zat en zeer geïnteresseerd in menstruatiecups.

Nu heb ik verschillende tests gedaan, uiteindelijk heb ik er een aangeschaft. Nu gaat het op zich prima, alleen klapt hij niet helemaal uit. Hebben meer mensen dit gehad? Op internet zie ik vooral de basis draaien, maar dat gaat niet haha.


Hier was de truc om de vouw naar achter te laten wijzen bij het inbrengen, dan klapt hij uit.

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 22:55

Hoi allemaal!

Ik meld me hier ook even. Ik ben al een tijdje aan het rommelen met cups, maar ik blijf toch doorlekken.
Ik ben begonnen met de organicup, dat ging niet heel lekker. De cup vouwt uit, maar blijkbaar zijn mijn spieren zo sterk dat hij weer inklapt. Toen met de ''cupkiezer'' website voor de me-luna gekozen. Een heel stevige cup, vouwt goed uit, maar alsnog lekkage zeg maar.

Heeft iemand dit ook? Ik las in dit topic dat veel meiden enthousiast zijn over de Beppy. Al twijfel ik hier een beetje over, omdat het toch een zachte cup is. :=