Het leed dat eczeem heet

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 16:06

Als hormoonzalf gebruik ik mometasonfuroaat vet mylan ( klasse 3) voor mijn lichaam en hydrocortison voor mijn gezicht. Daarnaast heb ik nog een aantal vettende crèmes waaronder cetomacrogolcreme FNA. Ook heb ik nog een huid olie voor de gevoelige huid en ben ik overgegaan op een hypoallergene dagcrème van de etos ( die bevalt tot nu toe goed ).

Ik merk vaak dat een product wel even helpt maar dat de werking na een periode ophoud ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:20

Krijgen jullie trouwens geen last van verstopte poriën met die vettige crèmes?.
Ik kan dus niet een vettige crème gebruiken omdat ik dan binnen no-time ook pukkels krijg :roll: .

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 14:30

Nee heb daar geen last van. Moet wel smeren anders heb ik een drogere huid. Gebruik de wel wat duurdere misschien dat dat helpt?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:10

Ik heb al van kind (baby?) af aan eczeem. Het was altijd vooral in knieholtes, armholtes (heet dat zo?) heel erg. Verder mijn hele lichaam een beetje. In de puberteit is dit bijna helemaal verdwenen. Behalve een plekje naast mijn mond, daar had ik het nog regelmatig heel erg helaas.

Sinds een jaar is het helaas weer aardig teruggekomen. En deze zomer is het echt heel erg geworden. Mijn ringvinger zat onder het eczeem, was helemaal een dikke huid geworden (kon hem nog maar lastig bewegen) en jeukte met vlagen heel erg.
Op mijn hoofd (onder mijn haren) ook heel erg eczeem en achter en op mijn oren heel erg.
Op een gegeven moment begon op mijn armen en benen ook grote plekken te komen en toen ben ik naar de huisarts gegaan. Ik kreeg het zelf gewoon echt niet meer weg.

Ik heb weer van die hormoonzalf gekregen en een speciale shampoo voor mijn hoofd (maar die moet ik nog ophalen, ze hadden hem niet op voorraad). De hormoonzalf werkt bij mij altijd wel, maar na een aantal weken komt het meestal helaas ook gewoon weer terug. Dus nu heb ik zo'n andere vette zalf meegekregen die ik 2x per dag altijd zal moeten blijven smeren.

Ik vind het zo jammer dat ik elke keer weer opnieuw eczeem krijg. Je blijft ermee aan de gang. Ik moet zeggen dat ik het op mijn hoofd en oren en op die vinger heel vervelend vind (daar had ik het ook nog niet eerder gehad) maar verder heb ik weinig last van mijn eczeem. Het is dat het er nogal lelijk uit ziet.

Hoe weten jullie allemaal wat voor soort eczeem jullie hebben? Ik heb echt geen idee. De huisarts geeft gewoon aan dat is eczeem heb. Wist niet eens dat er verschillende soorten zijn.

Maar ik ga eens meelezen. De brandnetelthee ga ik proberen.

Verder was ik mijn haar maar 2x per week en mijn huis was ik niet met een zeep. Mijn moeder vond het smerig toen ik zei maar gaf ook aan dat ze me niet vond stinken en me er ook niet vies uit vind zien... In het echte leven durf ik het niet meer te zeggen hoor, maar anders krijg ik echt heel erg eczeem en dat ziet er toch echt een stuk viezer uit :')

Morganlefay

Berichten: 8711
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 16:18

Zeep is niet goed voor je huid.
Dus douchen zonder zeep of anders dat speciale zonder zeep spul.
Als het erg wordt wil betadine shampoo ook een oplossing zijn.
Is trouwens weer gewoon te krijgen :D

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:13

Hier ook bekend ermee.
Ik had knieholtes, armholtes, onderarmen, hoofd en overal waar ik maar een wondje / jeukje voelde.
Nu alleen nog dat laatste, gelukkig.
Kan op dit moment dus ook weer met gewone zeep douchen.
Jarenlang was alleen shebamed (ofzo) mogelijk.

Gebruik nog wel altijd de slechtste der slechtste shampoo voor m'n hoofd!
Door iedere arts en kappers afgeraden ...
Head & shoulders!
Dat is de enige, die bij mij ervoor zorgt dat ik geen korstjes of jeuk krijg!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 20:47

Mag ik vragen waarom head en shoulders zo slecht zou zijn?
Ik heb die namelijk ook en heeft bij mij toen de jeuk echt weggehaald. Ik ken nog iemand met een goede ervaring ermee.

Evelienepien

Berichten: 3310
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 21:32

snuffie123 schreef:
Mag ik vragen waarom head en shoulders zo slecht zou zijn?
Ik heb die namelijk ook en heeft bij mij toen de jeuk echt weggehaald. Ik ken nog iemand met een goede ervaring ermee.

Is blijkbaar een agressieve shampoo volgens kenners dus agressieve stofjes zitten erin..
Ik ben er blij om, hihi!

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 14:48

Evelienepien schreef:
snuffie123 schreef:
Mag ik vragen waarom head en shoulders zo slecht zou zijn?
Ik heb die namelijk ook en heeft bij mij toen de jeuk echt weggehaald. Ik ken nog iemand met een goede ervaring ermee.

Is blijkbaar een agressieve shampoo volgens kenners dus agressieve stofjes zitten erin..
Ik ben er blij om, hihi!


Ohh ik had juist verwacht van niet :oo
Maarja zolang het maar werkt maakt het mij niet uit :o

Ik ben vandaag begonnen met speciale lotion voor mijn hoofd. Volgens mijn moeder is het best heftig spul, ik ben benieuwd of het snel gaat helpen.

Ik vond het trouwens wel raar, mijn dokter zei dat ik shampoo zou krijgen en ik het elke dag daarmee moest wassen. Maar het blijkt iets van lotion dat ik op gewoon droog haar moet aanbrengen en in moet laten trekken. Volgensmij iets heel anders dus, maar het zal wel.

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:49

Ik wil je even waarschuwen voor het feit dat je ook een allergie kunt opbouwen voor je hormoonzalven.... :o

Dit was bij mij het geval. Ik had constant uitslag in m'n gezicht. Heb een allergietest gehad waardoor ik wist voor welke stofjes in verzorgingsproducten ik allergisch was. Dus toen al mijn producten vervangen door producten waar ik tegen moest kunnen.

Ondertussen bleef mijn uitslag in m'n gezicht steeds maar weer heel heftig terugkomen. Ik smeerde daarvoor nog steeds met hormoonzalf (langer dan een jaar al! want niemand die mij ooit goed had uitgelegd dat je die troep eigenlijk niet langer dan 2 maanden zou moeten gebruiken).

De dermatoloog wist het ook niet meer (wat ik achteraf best dom vind , want allergie voor hormoonzalf komt wel vaker voor). Toen ben ik zelf gaan googlen, en kwam ik hierop uit. Was toen op advies van m'n huisarts al bezig met een afbouwschema voor de hormoonzalf.

Toen ben ik gelijk gestopt met de hormoonzalf (moest toch nog maar een weekje afbouwen). Ik heb nog 1x een hele heftige uitbraak van uitslag in m'n gezicht gehad. Ik zag er echt niet uit. Maar ik wist, dat als ik weer ging smeren, ik het natuurlijk wel onderdrukte en het weg zou gaan, maar dat ik er uiteindelijk ook weer een reactie op zou krijgen (heel dubbel dus). M'n lichaam moest z'n werk gaan doen.....

Het is uiteindelijk binnen 2 weken helemaal weg getrokken, en ik heb er nooit meer last van als ik maar op de ingrediënten van mn verzorgingsproducten let. Het is bevestigd dat het dus echt een allergie op de hormoonzalf was....

Sorry voor m'n lange verhaal..maar ik wilde je (en misschien wel meer mensen) er toch bewust van maken :o Ik weet hoe verschrikkelijk je je kunt voelen als je vol met uitslag/eczeem zit namelijk....

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 12:53

Sowieso mag je hormoonzalf niet elke dag smeren, en je moet er af en toe een paar dagen mee stoppen.
Jammer dat ze je niet goed geïnformeerd hebben, had je een hoop "leed" kunnen besparen :)

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:00

gribaldi schreef:
Sowieso mag je hormoonzalf niet elke dag smeren, en je moet er af en toe een paar dagen mee stoppen.
Jammer dat ze je niet goed geïnformeerd hebben, had je een hoop "leed" kunnen besparen :)

Ik smeerde het ook lang niet elke dag....stopte steeds een paar dagen en ging dan weer verder. Maar daardoor hield de zalf het eczeem zowel in stand als dat het het veroorzaakte... heel dubbel en ik heb het heel lang niet door gehad...dacht dat ik gewoon toevallig m'n handen met de verkeerde zeep had gewassen en daarna aan m'n gezicht had gezeten o.i.d. maar bleek dus niet zo te zijn :o

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:12

Oh echt, dat het zolang een werking kon hebben wist ik ook niet :) Bedankt voor de tip! Is inderdaad wel iets om rekening mee te houden ja :)

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 14:57

Ohh wat vervelend. Bedankt voor de tip. Ik denk niet dat ik het heb, maar ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.

Sowieso is het wel raar dat je huisarts het voor zo'n lange tijd voorschreef. Mijn huisarts geeft aan dat ik het maximaal 2 weken mag gebruiken.

@gribaldi: ik mocht het wel ook elke dag smeren en dan moest ik het ook nog eens 2 keer per dag smeren, maar dan wel max. twee weken.

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 07:24

Ik smeer de hormoonzalf eigenlijk elke dag. Zodra ik nu stop zit ik onder de eczeem, weet ook niet meer wat ik er tegen moet doen...

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 08:45

Bij het smeren met hormoonzalf is een afbouwschema heel belangrijk! Eerst de brand blussen, dan nablussen en vervolgens zorgen dat het niet weer oplaait.
http://www.umcutrecht.nl/getattachment/ ... a.pdf.aspx Dit is een standaardschema. Op de site van UMC Utrecht staan nog een aantal variaties op dit schema.
Daarnaast ook niet te weinig hormoonzalf smeren. De vingertopeenheid is een vrij objectieve maatstaf voor de hoeveelheid zalf.
http://www.hetwkz.nl/getmedia/e4dfc105- ... ngertip-(2).pdf.aspx

De combinatie van te weinig zalf (veel mensen zijn bang om de juiste hoeveelheid hormoonzalf te smeren) te lang achter elkaar doorsmeren geeft doorgaans minder effect dan het afbouwschema icm vingertopeenheid. Zonde, want uiteindelijk gebruik je in situatie 1 onder de streep meer zalf terwijl je ook nog eens meer klachten hebt! Ook geeft een afbouwschema minder bijwerkingen.

Sterkte ermee.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:00

Van wat ik weet van vroeger mag je hormoonzalven etc niet standaard gebruiken, omdat dat de huid dunner maakt en gewoon niet fijn is voor je lijf. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet meer.

Bij mij hielp dat allemaal niet, de dokter gaf het al min of meer op, hij zei iets in de trant van "goh, ja, rot voor je, maar je moet er maar gewoon mee leven". Toen ben ik naar een iriscopist geweest. Ik ging er heel sceptisch heen, ben zelf echt een pure wetenschapper dus heel argwanend naar zulk soort "geneeskunde". Hij heeft toen een aantal dingen bekeken en getest en een kruidentinctuur gegeven. Dat was voor mij de oplossing. Zolang ik dat gebruik heb ik nergens last van, houd ik er mee op, dan komt mijn eczeem weer snel terug. In de winter kan ik met vijf druppels per dag toe, in de zomer ga ik geleidelijk over naar 2x vijftien druppels en in de herfst weer terug, perfect!

Dat kan dus ook nog een oplossing zijn. (Wel even goed rondvragen naar welke iriscopist goed is, daar is namelijk geen echt keurmerk voor) :)

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:07

sharon488 schreef:
Ik smeer de hormoonzalf eigenlijk elke dag. Zodra ik nu stop zit ik onder de eczeem, weet ook niet meer wat ik er tegen moet doen...

Hoe lang al ? :o

Ik had dus precies hetzelfde...het dubbele is namelijk dat de werkzame stoffen in hormoonzalf je eczeem wel onder controle houden, maar de stoffen die erin zitten waar je allergisch voor kunt worden veroorzaken tegelijkertijd weer een reactie waardoor je dus eczeem krijgt als je niet smeert. Zo kom je in een vicieuze cirkel waar je niet uitkomt.

Ik heb het toen een paar weken uitgeprobeerd, om helemaal te stoppen. Toen nog 1 mega uitbraak van eczeem gehad...voelde me ellendig...maar die uitbraak is heel logisch en daar moet je even doorheen. Als je mazzel hebt en het is een hormoonzalf allergie trekt het daarna weer weg en ben je er wel vanaf..

Het is even doorzetten maar het proberen waard. Je kunt het bijvoorbeeld in een week vakantie ofzo doen, of express een week weinig dingen plannen waar je heen moet. Je mag me altijd pb-en met vragen hoor. Heb ook foto's enzo...

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:09

Plien91 schreef:
Bij het smeren met hormoonzalf is een afbouwschema heel belangrijk! Eerst de brand blussen, dan nablussen en vervolgens zorgen dat het niet weer oplaait.

Bij een allergie voor hormoonzalf is dat niet altijd de oplossing en hoeft dat niet altijd. Ik was toen halverwege m'n afbouwschema en heb in overleg met de dermatologieverpleegkundige besloten het schema niet af te maken, maar helemaal te stoppen.

Happy_Joy
Berichten: 320
Geregistreerd: 31-03-14

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 09:39

Heel veel allergieën hier, niets helpt, smeren met zalfjes van zowel huisarts, homeopatisch of huis-tuin-en-keukenmiddelen werken allemaal tijdelijk.
Bij stress is het helemaal erg. Sinds een paar jaar pillen van ziekenhuis en dat bevalt heel goed, ik merk direct als ik deze vergeten ben. Gezond voor mijn lichaam zal het niet zijn, maar constant onder de eczeem, het benauwd hebben, waterige ogen, niezen en jeuk is ook niet goed voor je gestel (en de mensen om mij heen, bloed chagerijnig word ik er van -:(- ) Ik heb ook een slecht werkende schildklier wat zeker in verband staat met al mijn allergieen.

Ik slik overigens Tavegil (Clemastine) en Celestone (corticosteroid)

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 12:52

Fantabulouss schreef:
Plien91 schreef:
Bij het smeren met hormoonzalf is een afbouwschema heel belangrijk! Eerst de brand blussen, dan nablussen en vervolgens zorgen dat het niet weer oplaait.

Bij een allergie voor hormoonzalf is dat niet altijd de oplossing en hoeft dat niet altijd. Ik was toen halverwege m'n afbouwschema en heb in overleg met de dermatologieverpleegkundige besloten het schema niet af te maken, maar helemaal te stoppen.

Daar heb je ook gelijk in, maar dat betekent niet dat iedereen allergisch is voor hormoonzalf. Zo te lezen heb jij het in goed overleg met een dermatoloog/vpk gedaan. Als ik het verhaal van TS lees, dan heb ik de indruk dat er weinig goede instructies zijn gegeven over het hoe&wat van hormoonzalf smeren.


happypaardje schreef:
Van wat ik weet van vroeger mag je hormoonzalven etc niet standaard gebruiken, omdat dat de huid dunner maakt en gewoon niet fijn is voor je lijf. Maar helemaal zeker weet ik dat ook niet meer.

Klopt, als standaardzalf moet je een basiscrème/zalf gebruiken zonder medicijnen erin (zoals corticosteroïden of een tacrolimuspreparaat). Paravas, vaseline cetamacrogol of desnoods sla-olie, zolang het maar vet is :D. De kwaliteit van hormoonzalven is wel enorm toegenomen en het dunner worden van de huid is niet iets wat met een paar maanden smeren ontstaat. Daarnaast kán een dunner geworden huid zich ook nog wat herstellen als de hormoonzalf wordt gestopt.

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 13:14

Mijn dokter geeft wel elke keer nog aan dat ik het dun aan moet brengen en zéker niet langer dan twee weken mag smeren in verband met een dunner wordende huid. Dus het lijkt me dat dat wel nog van toepassing is dan.

Ik heb het zelf ook op mijn ooglid gesmeerd (stiekem, want het mag eigenlijk niet van de HA := )) en daar kan ik dus voelen dat het inderdaad dunner is geworden. Ik dacht altijd dat het vanzelf weer dikker zou worden, maar tot nu toe blijft het al een hele tijd dun, ben dus bang dat het niet meer zal herstellen -O-

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 14:25

Bedoel je met dokter een huisarts of een dermatoloog?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:41

Ja sorry, gewoon de huisarts

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:42

snuffie123 schreef:
Mijn huisarts geeft wel elke keer nog aan dat ik het dun aan moet brengen en zéker niet langer dan twee weken mag smeren in verband met een dunner wordende huid. Dus het lijkt me dat dat wel nog van toepassing is dan.

Ik heb het zelf ook op mijn ooglid gesmeerd (stiekem, want het mag eigenlijk niet van de HA := )) en daar kan ik dus voelen dat het inderdaad dunner is geworden. Ik dacht altijd dat het vanzelf weer dikker zou worden, maar tot nu toe blijft het al een hele tijd dun, ben dus bang dat het niet meer zal herstellen -O-