Het leed dat eczeem heet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 23:07

Hallo,

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die last hebben van eczeem. Dus het leek me handig om een topic hier over te maken zodat we misschien tips en helpende middelen met elkaar kunnen delen :))
Dus wat gebruiken jullie hier tegen en helpt het? Of wat hielp juist niet ?

Ik heb nu zelf ontzettend last van eczeem in mijn gezicht, mede door huisstofmijt allergie.
Van de dokter heb ik verschillende zalfjes en crèmes gekregen ( hormoonzalf en vette creme ) maar het helpt me niet meer om er van af te komen.. ik ga dus nu de komende tijd eens super gezond eten in combinatie met gevriesdroogde paardenmelk capsules. Hopen dat dat gaat werken.
Daarnaast heb ik alle dingen als nivea crèmes, vaseline, olieen etc gebruikt maar niks hielp.

Wat zijn jullie ervaringen ?

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:23

Ik zweer bij brandnetelthee (van ecoplaza, géén zonnatura), dat zuivert je lichaam/bloed.
1kopje per dag heeft er bij mij voor gezorgd dat ik van 3x/wk naar 2dag/2jaar ben gegaan wat betreft smeren met hormoonzalf (hydrocortison & eumovate)

Eerste dagen/week wordt het erger (komt alles eruit, dandus even flink smeren) maar daarna is mijn huid veel rustiger geworden.

Nu komt bij mij de eczeem van binnenuit (reageer sterk op stress) en ben ik daarnaast gevoelig voor bepaalde stoffen(9/10 zalfjes/cremes maken het erger, ook van die die ik meekreeg van HA destijds)
Ik weet niet in hoeverre de thee ook werkt bij puur contactallergie.

Wat bij mij fijn werkt qua crème is de shea butter bodybutter van de bodyshop, trekt snel in en kan ik nu nog steeds tegen (helaas vaakgehad dat ik ergens tegen leek te kunnen, maar halverwege de pot m'n huid er toch op ging reageren)

Boras
Berichten: 9959
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:28

Gebruik je al beschermende hoezen om je beddengoed?
Of doe je andere dingen om de huisstofmijt te vermijden, bestrijden verwijderen?
Misschien kun je daar nog winst halen bij het verminderen van het eczeem.

Lijkt me erg hinderlijk, veel beterschap.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 11:36

Ik had onlangs een topic gemaakt over mijn eczeemprobleem.. Toen had ik het weer erg :/

Ik heb atopische eczeem, dus al van als ik een babytje was. Alles moet gewassen worden met Lechat en ik mag geen gewone douchecrèmes meer gebruiken. Bij mij komt de eczeem dus helaas altijd terug. Het wordt vooral getriggerd als ik krab. Zo heb ik momenteel weer enkele minieme plekjes, maar gelukkig niet zo ernstig als een tijdje terug. Het komt bij mij dus ook echt met periodes. Enige wat werkt om de plekjes zelf weg te krijgen is cortisonezalf helaas. En dat betekent dat als de tube op is, ik naar de dokter moet voor een voorschrift. Erg vervelend.

Ik heb hier vooral plekjes in mijn huidplooien (binnenkant arm en been), nek en op die 'rimpeltjes' aan je knie. Maar ook onderrug, rug, buik, ribben, ... als ik het ernstig heb. :(

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 18:51

De eczeem had ik ook al voor dat deze allergie begon, dus het is een combinatie die er nu voor zorgt dat het erger is.

Brandnetel thee kan ik ook eens proberen ! Bedankt voor de tip :)

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 00:15

Rintah schreef:
Ik zweer bij brandnetelthee (van ecoplaza, géén zonnatura), dat zuivert je lichaam/bloed.
1kopje per dag heeft er bij mij voor gezorgd dat ik van 3x/wk naar 2dag/2jaar ben gegaan wat betreft smeren met hormoonzalf (hydrocortison & eumovate)

Eerste dagen/week wordt het erger (komt alles eruit, dandus even flink smeren) maar daarna is mijn huid veel rustiger geworden.


Ik ben nu begonnen met brandnetel thee, merk nu al dat het erger wordt.. hopen dat het daarna minder wordt !

liedjuh2

Berichten: 2442
Geregistreerd: 18-01-10
Woonplaats: Waar mijn huisje is....

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 01:01

Ik heb ook exceem, met name in stress periodes. Maar ook standaard in de winter. De overgang van koud buiten naar warm binnen kan mijn huid niet goed tegen.
Ik heb nog niet het middel gevonden om er vanaf te komen maar tijdens de periode helpt de cetomacrogolcreme goed. Doordat het dan goed vet blijft jeukt het minder. Zodra de stress weg is, gaat de exceem ook weg.
Ik weet niet of brandnetelthee dan wel werkt maar een goede tip om te onthouden.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 05:22

Ik heb als kind heel erge eczeem gehad tengevolge van een zeep-allergie. Ik ben er gedeeltelijk uitgegroeid maar gebruik nog steeds voor alles zeepvrije wasgels en shampoo zonder zeep.

Wat bij mij in de ergste periode verlichtte waren ijspacks. Heb zelfs een periode gehad dat ik af en toe in de vriezer kroop om 'de jeuk af te koelen'.

Hoewel ik erover gegroeid ben kan ik nog steeds slecht tegen jeuk, een muggenbeet is het einde van de wereld, gewoon omdat ik denk dat ik terug eczeem zou kunnen krijgen.

woofie
Berichten: 2147
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: vaassen

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 05:54

Een vriend van me zweert bij Grahams eczeemcreme..werd hem ooit aangeraden door een kennis.
Volgens mij koopt hij het bij de Etos

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 06:37

Ik heb al 18 jaar eczeem. Nu sinds 1.5 jaar een homeopathische behandeling. Soms komt het even terug, maar hopelijk ben ik met een paar maanden van de eczeem af.

xniieeenke

Berichten: 4605
Geregistreerd: 22-03-15
Woonplaats: Drenthe

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:22

Ik heb 't gekregen van mams, opa heeft het ook, geven we het lekker door allemaal.
Mijn hoofd '/ neus is er vaak rood van, en m'n oren zijn een oprechte puinhoop..

Doutz16

Berichten: 1015
Geregistreerd: 30-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 20:44

liedjuh2 schreef:
Ik heb ook exceem, met name in stress periodes. Maar ook standaard in de winter. De overgang van koud buiten naar warm binnen kan mijn huid niet goed tegen.
Ik heb nog niet het middel gevonden om er vanaf te komen maar tijdens de periode helpt de cetomacrogolcreme goed. Doordat het dan goed vet blijft jeukt het minder. Zodra de stress weg is, gaat de exceem ook weg.
Ik weet niet of brandnetelthee dan wel werkt maar een goede tip om te onthouden.


Klopt, stress werkt niet mee.. dat merk ik ook

frisian_love
Berichten: 1185
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Ophemert

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:59

Wat voor vorm van eczeem heb je, als ik vragen mag.
Mijn zoon heeft clownseczeem en deze vorm van eczeem wordt alleen maar erger door het gebruik van corticostereoidenzalf.
Helaas wordt deze vorm niet altijd herkent door de huisarts (zo ook bij mijn zoon), waardoor de behandeling avenrechts werkt.
Gelukkig was ik er bij mijn zoon snel bij.
Deze vorm van eczeem reageert ook op schoonmaakproducten en stress.
Wij zijn erg enthousiast over de reiniger van decubal, te koop bij de Tuinen

Rintah

Berichten: 2927
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 23:54

sharon488 schreef:
Rintah schreef:
Ik zweer bij brandnetelthee (van ecoplaza, géén zonnatura), dat zuivert je lichaam/bloed.
1kopje per dag heeft er bij mij voor gezorgd dat ik van 3x/wk naar 2dag/2jaar ben gegaan wat betreft smeren met hormoonzalf (hydrocortison & eumovate)

Eerste dagen/week wordt het erger (komt alles eruit, dandus even flink smeren) maar daarna is mijn huid veel rustiger geworden.


Ik ben nu begonnen met brandnetel thee, merk nu al dat het erger wordt.. hopen dat het daarna minder wordt !


En, smaakte nog best goed he *D

Goed blijven smeren dan nu, na een week zou het al een stuk minder moeten zijn(eczeem nog niet helemaal weg maar wel weer stuk verminderd, mits je consequent smeert). Dat je er op reageert geeft in ieder geval wel aan dat het wat doet :) Als het over een (ruime) week nog steeds erger wordt tov dagen daarvoor zou ik er mee stoppen als ik jou was.

En zeker de eerste maanden geen dag overslaan, dat merk je dan direct weer :j :7

Siggislief

Berichten: 14029
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:33

Ik heb zelf ook huisstofmijt allergie, en k heb daar vettige vaseline voor gekregen. (Dacht Lanette crème)
En heb er allergie pillen bij gekregen die ik iedere dag 1 x moet slikken (Desloratadine), heb er alleen last van als het winter is gelukkig.

Maar krijg dan vaak achter op mijn benen vanaf de enkels tot aan m'n knieholtes uitslag,
en afgelopen winter liep het zelfs door naar mijn heupen en billen.

En het jeeeeeukt....maar niks helpt.
Maar ben de afgelopen aantal maanden gelukkig jeuk & uitslag vrij, en zal deze winter wel weer beginnen ben ik bang. :=

(Met de allergiepillen word het wel wat onderdrukt dat het niet erger wordt)

Dustyenmax18

Berichten: 885
Geregistreerd: 18-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 00:48

Seltje schreef:
Ik heb als kind heel erge eczeem gehad tengevolge van een zeep-allergie. Ik ben er gedeeltelijk uitgegroeid maar gebruik nog steeds voor alles zeepvrije wasgels en shampoo zonder zeep.

Wat bij mij in de ergste periode verlichtte waren ijspacks. Heb zelfs een periode gehad dat ik af en toe in de vriezer kroop om 'de jeuk af te koelen'.

Hoewel ik erover gegroeid ben kan ik nog steeds slecht tegen jeuk, een muggenbeet is het einde van de wereld, gewoon omdat ik denk dat ik terug eczeem zou kunnen krijgen.


Mag ik vragen waar je mee doelt op zeep ?
Het schuim gedeelte zeg maar ?
Ik heb sinds 2 jaar een allergie voor alles wat schuimt shampoo, zeep, schoonmaakmiddelen, tandpasta enz..
Alleen ik heb geen zeep of shampoo gevonden die niet schuimt..

moonfish13
Berichten: 18233
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 01:24

Ik heb periodes eczeem gehad tijdens mijn behandeling voor Lyme.
En jeuk, jeuk, jeuk overal.
Hier cetomacrogol gehad en aloë vera gel, maar voor beiden allergisch.
Voor mij werkt vitamine E huidolie van jacob hooy fijn in combinatie met goed letten met mijn douchespullen.
Ik krijg echt jeuk en uitslag van sulfaten, dus de famous SLS en SLES o.a.
Heb nu dus douchegel en shampoo die vrij is van rommel, heel mild spul.
Voor de slechte periodes heb ik ook vitamine E shampoo, zit meer rommel in als ik de ingrediënten zie maar het stopt de jeuk op mijn hoofdhuid wel.
Voor de rest smeer ik dan de huidolie.
Sporadisch gebruik bij te vet haar gebruik ik andrelon natuurlijk puur shampoo, zonder siliconen, kleurstoffen en parabenen.
Mijn natuurlijke ontvet minder uiteraard, dus ca 1x per maand gebruik ik andrelon.
Dan smeer ik het op mijn haar waar het vet is, niet op mijn hoofdhuid, heel kort inwerken en met afspoelen mijn huid vermijden.

Let wel op wat je koopt, ik heb eens shampoo gekocht waar berkenolie in zat.
Niet handig met hooikoorts bleek, ben hartstikke allergisch voor die dingen.
Zelfde als dat ik niet tegen alle pleisters kan, colofonium is op basis van dennenhars.
Gelijk een dikke elleboog, nooit eerder gehad. :+
Houd het nu dus mooi bij de producten die wel goed gaan, en werkelijk niks gebruiken waarvan ik niet weet of ik er tegen kan. :Y)

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 02:41

Graham heeft hele fijne producten voor eczeem of psoriasis. :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 03:24

Dustyenmax18 schreef:
Seltje schreef:
Ik heb als kind heel erge eczeem gehad tengevolge van een zeep-allergie. Ik ben er gedeeltelijk uitgegroeid maar gebruik nog steeds voor alles zeepvrije wasgels en shampoo zonder zeep.

Wat bij mij in de ergste periode verlichtte waren ijspacks. Heb zelfs een periode gehad dat ik af en toe in de vriezer kroop om 'de jeuk af te koelen'.

Hoewel ik erover gegroeid ben kan ik nog steeds slecht tegen jeuk, een muggenbeet is het einde van de wereld, gewoon omdat ik denk dat ik terug eczeem zou kunnen krijgen.


Mag ik vragen waar je mee doelt op zeep ?
Het schuim gedeelte zeg maar ?
Ik heb sinds 2 jaar een allergie voor alles wat schuimt shampoo, zeep, schoonmaakmiddelen, tandpasta enz..
Alleen ik heb geen zeep of shampoo gevonden die niet schuimt..


Zwitsal (het kindermerk) heeft heel veel soorten zeepvrije wasgel. Maar ook andere merken hebben zeep- en schuimvrije producten. Ik zweer bij de bodysol sensitive lijn, allemaal producten zonder zeep.

Voor douchegel kan je ook kijken naar douche-olie, het klinkt raar maar achteraf ben je toch wel fris en proper, zelfde met olie-shampoo.

Schoonmaakmiddelen is hopeloos: handschoenen of iemand anders die voor jou schoonmaakt. Afwassen doet bij mij een machine, want ook dat is een hel. Tandpasta heb ik dan weer geen problemen mee.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 07:26

Meliaforever schreef:
Graham heeft hele fijne producten voor eczeem of psoriasis. :)


goeie tip! geen eczeem maar wel psoriasis.. de hormoon troep heb ik opgegeven aangezien mijn huid er slecht tegen kon. heb goeie en slechte periodes en voor de mindere blijf ik zoeken naar een goeie creme.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:08

Aleppo zeep, vrij van al die troep die bijvoorbeeld wel in Zwitsal zit. :j
Voor zowel haar, gezicht als lichaam.

mamajolijn
Berichten: 401
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Julianadorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:20

Hier al 37 jaar eczeem. Elleboogholtes, knieholtes, onderarmen, handen en af en toe hals en gezicht. Constitutioneel en atopisch eczeem. Niks helpt, alleen vet houden met van alles. Niveau soft en Lanette creme helpen op dit moment aardig.Vaseline hoef ik niet meer te proberen en bij uitbraken gebruik ik de hormoonzalf Dermovate. Uitbraken heb ik vooral herfst/winter als de verwarming aan gaat. Dat droogt de huid is en is echt funest.
Ik was mijn haren met neutral, andrelon moet ik verweg van blijven. Ik wil nog wel een keer Lush proberen, maar vind het zo duur.
Ik heb er mee leren leven, het gaat bij mij nooit meer over denk ik.

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:23


Mysticism

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 08:48

Ik heb ook al zo lang ik me kan herinneren Constitutioneel en atopisch eczeem. Eigenlijk alles al wel geprobeerd. Paardenmelk pillen, licht therapie, zilverwater, allerlei homeopathische zalven (oa. aloë vera, ginseng etc.). Ook pilletjes gehad tegen de jeuk, maar kwam hier vaak gewoon nog doorheen, voor mij gevoel werd ik er alleen heel lui van. Ben vorig jaar zelfs naar het academisch ziekenhuis in Utrecht geweest, ook hier konden ze niet veel. Behalve smeren smeren en nog eens smeren. Heb tevens al jaren een klasse 3 hormoonzalf gewoon op recept, geloof dat ik wel 1 tube per 2/3 weken er doorsmeer gemiddeld en op erge periodes 1 pw. Ook een hele poos katoenen handschoentjes gedragen maar hier kreeg ik het ook nog mee voor elkaar om te krabben. :Y)

Via de longarts heb ik Xolair geprobeerd, hij had namelijk ook erg goede ervaringen hiermee, mensen die hun hele leven eczeem hadden ging het helemaal weg. Enkele vrouwen ontmoet die er erg veel baat bij hebben gehad, ze hebben mij foto's van voor en na laten zien. Echt wonderbaarlijk. Helaas mocht het bij mij niet baten, aangezien je er redelijk wat tijd aan kwijt was 1x 2 weken een spuit á 30 min blijven je kunt er namelijk allergische op reageren. Hierom maar weer gestopt.

Bij mij is mijn eczeem echt gekoppeld aan mijn allergie, aangezien dit zo'n waslijst is is het vrijwel onmogelijk om alles uit te bannen. Bij elke seizoenswisseling en/of pollen wordt het bij mij erger. Ook hier al verschillende allergie pillen voor gebruikt, helaas mocht het niet baten.

Uiteindelijk is de conclusie van de dokter 6-8 keer smeren per dag. Helaas is dit niet haalbaar aangezien ik op een dag ook moet werken. Kan moeilijk naar de wc gaan helemaal uitkleden, insmeren en alles weer aantrekken terwijl ik vet ben :+

Wat bij mij wel heel goed hielp was zwanger worden :+ tijdens het gebruik van de pil was het drama dus hier mee gestopt vanwege de hormonen dus ik dacht dat gaat nog leuk worden met mijn huid. Maar het klaarden helemaal op! Nu 4 maanden geleden bevallen en het is weer terug :( _-:(

Pff is toch wel een lang verhaal geworden, frustraties haha O:)

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Re: Het leed dat eczeem heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:07

Ook eczeem hier. Ik smeer elke dag skin food erop van Weleda. Hormoonzalf vind ik vreselijk en wil ik ook niet aan beginnen.
Heb je toevallig al naar voedsel allergieën gekeken?