Ziek door zwangerschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Ziek door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 06:38

Ben even benieuwd of iemand dit weet. Ik ben nu bijna 13 weken zwanger en al vanaf week 6 behoorlijk misselijk. Nu is het de laatste week echt veel erger geworden en heb ik ook nieuwe medicijnen van de gyn gehad. Ik werk op een callcenter en merkte al dat ik tijdens gesprekken echt mijn kokhals neigingen moest onderdrukken, maar goed inmiddels ben ik dus elke dag zo beroerd dat ik me ziek gemeld heb. En schijnbaar is het zo dat ik dan het bedrijf geen geld kost omdat ze je dan ziekmelden bij het uwv. Nou vind ik het dus wel fijn om in ieder geval buiten een frisse neus te kunnen halen, maar ik weet niet of je nu dus wel of niet buiten mag. Ik heb nog een 2 jarig jochie hier rondlopen, dus wil ook niet dat hij de hele dag binnen moet zitten. Alleen weet ik dus niet wat wel en niet mag. Ik had het uwv nog willen bellen, maar wilde even afwachten wat de nieuwe medicijnen zouden doen.
Iemand enig idee wat wel en niet mag?

mirim

Re: Ziek door zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 06:41

Het gaat erom dat je thuis bent, dit omdat er een bedrijfsarts/ controlerend arts kan langs komen en bevestigen dat je ziek bent.
Als jij in je tuin of op je balkon zit zal het geen enkel probleem zijn lijkt mij.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 06:50

Dat is sowieso bij een gewone ziekmelding. Maar bij een zwangerschap gelden weer andere regels voor zover ik weet alleen kan er op internet niet veel van vinden. En anders bel ik maandag sowieso het uwv maar even.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 06:50

Uwv zal je mogelijk oproepen bij een verzekeringsarts om te controleren of je wel echt ziek bent ten gevolge van zwangerschap. Verder blijft de begeleiding bij je werkgever dus je zult je ook aan het verzuimreglement van je werkgever moeten houden en mogelijk ook daar afspraken bij de bedrijfsarts krijgen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:21

Ik heb dit afgelopen jaar ook gehad.

Als je langer ziek bent krijg je een brief waarin staat wanneer ze je zullen bellen. Dan moet je opnemen en de situatie uitleggen. Er komt niemand aan je deur.

Mijn ervaring is dat ze met zwangerschap heel makkelijk in de ziekmelding zijn. Na de tweede keer bellen constateerden ze al dat ik de hele zwangerschap ziek zou zijn terwijl ik dat zelf nog niet wilde. Achteraf bleek het wel zo te zijn helaas.

Je mag gewoon naar buiten. Je moet er i.p. alles aan doen om beter te worden staat inde brief. Als jij sneller beter wordt van een frisse neus is dat goed. Ik ging op een gegeven moment ook een aantal keer per week zwemmen om weer in conditie te komen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 07:25

Ik wil uiteraard gewoon normaal werken en me niet zo beroerd voelen, maar ben dus nu onderweg naar mijn werk omdat ik het wilde proberen en zit alweer kokhalzend op het station. Dus ik geloof niet dat het een succes gaat zijn.
Ik zit er ook heel erg mee dat stel dit duurt nog even, dat de 23ste mijn zwager gaat trouwen en ik daar natuurlijk ook al ben ik ziekgemeld wel graag heen wil. Maar weet niet of dit mag.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:30

kijk maar uit.... Ik heb ooit een controle gehad en was niet thuis. waar was ik in de auto onderweg naar het Erastmus mc te Rotterdam. Vanaf zeeland is dat 1,5 uur rijden voor een nacontrole bij mijn arts na een operatie. Dat heeft zo ontzettend veel gedonder veroorzaakt Want ik had het moeten melden!
En er moesten echt harde bewijzen boven tafel komen dat ik daar geweest was....ik was er geweest, mijn man had me gebracht, zowel arts als assistente hebben mij gezien persoonlijk met man.
Maar als dat niet zo gemakkelijk te doen is ...
Geef ze een mobiel nummer, dan kunnen ze je altijd bereiken. Dat was de tip die ik van hun zelf meekreeg, en dan maakt het schijnbaar niet uit of je in de tuin of in de auto ziek bent! ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:35

het klinkt banketstaaf, maar ik zou het wel doen. Ziek zijn door zwangerschap is gewoon anders. Je kan ook moeilijk alleen maar op de bank zitten.

@kwita; een evt controle kondigen ze altijd aan met een brief. Mij belden ze ook altijd op mobiel.
Ik was nl nooit thuis, maar bij mn ouders omdat ik niks kon. Of ik lag in t zkh, een van de twee.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-09-16 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:35

Even met je leidinggevende bespreken (ik neem aan dat je werkgever weet dat je ziek bent t.g.v. zwangerschap?) zou ik zeggen. Je werkgever zou idd je loonkosten kunnen ontvangen van het UWV maar dan moet vastgesteld zijn door de Bedrijfarts dat je idd ziek bent ten gevolge van zwangerschap.

Dit neemt niet weg dat de werkgever gewoon je verzuimbegeleiding moet doen en dus ook de praktische zaken afstemt (ga je naar buiten/bruiloft etc). Het UWV gaat daar niets van vinden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:36

Waarom overleg je niet gewoon met je werkgever?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:37

sphinxie schreef:
Even met je leidinggevende bespreken (ik neem aan dat je werkgever weet dat je ziek bent t.g.v. zwangerschap?) zou ik zeggen. Je werkgever zou idd je loonkosten kunnen ontvangen van het UWV maar dan moet vastgesteld zijn door de Bedrijfarts dat je idd ziek bent ten gevolge van zwangerschap.

Dit neemt niet weg dat de werkgever gewoon je verzuimbegeleiding moet doen en dus ook de praktische zaken afstemt (ga je naar buiten/bruiloft etc). Het UWV gaat daar niets van vinden.

Bedrijfsarts heeft hier niks mee te maken, nooit een gezien.
Je moet wel zo'n verklaring van de VK hebben dat je zwanger bent.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:43

Bij een vorige werkgever kwam er wel degelijk bij ziekte binnen 2 dagen een mannetje aan de deur om te controleren of je nog thuis was.

Bij een andere werkgever werd je gelijk de eerste dag door de bedrijfsarts gebeld.

Ik zou tzt melden dat je naar de bruiloft wilt gaan.

Je kan ook aan je werkgever vragen of ze een (telefonische)afspraak met de bedrijfsarts willen aanvragen, zit je iig niet meer in spanning of je wel of geen mannetje aan de deur gaat krijgen.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 07:50

Bij mij was het UWV heel snel met bellen. Vanaf 1 augustus draaide ik minder uren. Op 16 augustus heeft mijn leidinggevende mijn daadwerkelijk ziek gemeld met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus en op 17 augustus had ik het UWV al aan de telefoon. Stelde niks voor, gesprek werd beindigd met "we bellen nog wel een keer" inmiddels met verlof en niks weer gehoord.

in de brief die ik ontving stond wel iets over tijden en thuis zijn. Maar die moet ik dan even opzoeken.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 08:08

Ik heb idd een verklaring van de gyn. Dus die heb ik vandaag ff meegenomen zodat ze die in het systeem kunnen zetten.
Ik heb alleen mobiel, dus geen thuis telefoon, ben altijd bereikbaar.
Ga het idd ook maar op het werk zelf ff bepreken allemaal. Want heb nog geen bedrijfsarts of uwv arts aan de telefoon gehad. En ook nog geen brief gehad.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:15

Ben ook al vandaag vroeg in mijn zwangerschap ziek geweest bij UWV. Je mag gewoon naar buiten, afhankelijk van je klachten. Het is natuurlijk gek als je een rondje gaat hardlopen terwijl je bekkenklachten hebt bijvoorbeeld.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 08:26

Ik ben.gedeeltelijk ziek gemeld, ben.nu 15 weken zwanger, werk deze week op.proef 75% ipv 50% ,om te kijken hoe dit gaat. Ik werk in de zorg en.is niet prettig als je continu staat te kokhalzen. Gaat inmiddels wel iets beter.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 08:45

Haha nee hardlopen met bekkenklachten zou een beetje vreemd zijn. Hardlopen zo misselijk zal ook geen succes zijn denk ik, maar zo sportief ben ik echt niet.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:11

Hoi ik herken veel in je klachten en ik denk dat je HG hebt ? Ik zat vorig jaar in hetzelfde schuitje als jij en op het moment dat jij je ziek hebt gemeld en gebeld bent door het uwv mag jij gewoon van huis weg. In de papieren staat dat jij er alles aan je herstel moet doen. Een rondje lopen lijkt me dus geen enkel probleem.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:19

Het is dat ik door een maagverkleining niet kan overgeven, dus uitdrogen doe ik niet. De gyn heeft het ook nog niet de maam HG gegeven, maar het begint er toch wel op te lijken dat het toch dat is. Bij de eerste zs was ik ook misselijk maar kon ik met Emesafene redelijk de dag door. Maar nu met andere medicijnen... Primperan ofzo is het eigenlijk nog niet veel beter .

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:21

UWV belde mij gewoon op mijn mobiel, ze bellen anoniem, maar als je hem hebt gemist krijg je een sms dat ze het op die en die datum tussen die en die tijd het nog eens gaan proberen.

Moet zeggen dat ze bij mij niet zo moeilijk waren. Had heel mijn verhaal tot in de puntjes klaar, bang om fout over te komen.
"Oh mevrouw, last van zwangerschapskwalen? Vervelend, we bellen u over 6 weken terug"
6 weken later:
"Goh mevrouw, nog steeds last? Eens zien, u zou over 6 weken met verlof gaan. Nou, daar gaan we geen traject meer voor opstarten. Doet u rustig aan en succes met de baby!"

Overigens heb ik geen bedrijfsarts gezien, en was het mijn teammanager die vond dat ik me gewoon ziek moest melden.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 10-09-16 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:24

Haha nou dat stelt dan idd niet veel voor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:26

Als wandelen zorgt dat jij je beter voelt dan mag je dat gewoon gaan doen, net als boodschappen of ergens met je zoontje naar toe/ hem naar de psz of oppas brengen.
Kopje thee drinken bij je ouders of een vriendin
Uiteraard niet een dagje naar de Efteling of uitgebreid shoppen in de stad want als dat kan, kan je ook gewoon werken.
Het gaat erom dat het strookt met waarom je ziek gemeld bent.
Wbt de bruiloft dan kan wel in overleg, want met deze misselijkheid ga ik er niet van uit dat je tot in de kleine uurtjes op de dansvloer staat maar aanwezig zijn is wel zo fijn.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:28

Het is sowieso een beetje anders als je ook nog een kind hebt denk ik. Die heeft ook bepaalde behoeften en kun je niet dagen binnenhouden. Ook als ze naar het kdv of wat dan ook gaan, zul je ze toch moeten brengen. Daarnaast zul je toch moeten eten, dus boodschappen doen lijkt me ook geen overbodige luxe. Wat wel raar zou zijn, is dat je zomaar een dag in een pretpark loopt ofzo.
Maar als je duidelijkheid en zekerheid wil van wat je in jouw geval wel of niet kunt doen en wat je eventueel extra moet aangeven, moet je gewoon even een belletje doen naar het uwv :)

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 09:28

Jeetje dat klinkt heel vervelend, ik heb 5 maanden hg gehad en zodra ik weer had overgegeven voelde ik mij heel even goed. Dat heb jij dus niet ? Mocht je behoefte hebben aan lotgenoten dan kan ik je op Facebook de hg groep aanraden. Daar zitten ook vrouwen bij met een maagverkleining en hg. Ik heb zelf veel steun aan die groep gehad want ik merkte dat weinig mensen begrijpen hoe zwaar het is .

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-16 09:47

Mijn lijf probeert wel over te geven soms, maar behalve dus echt stevig kokhalzen en een hoop speeksel komt er verder niks uit. En dat zou soms zo opluchten, maar helaas.
Die fb klinkt goed, ga eens kijken.
Ik ga idd echt niet een dag naar een pretpark ofzo, moet er echt niet aan denken. Die bruiloft is ook pas om 3 uur in de middag en ik was al nooit zo van feesten tot in de kleine uurtjes en dat zal nu al helemaal niet zijn. Mijn zoontje moet ook gewoon op tijd naar bed, mijn moeder past dan op, maar ik verwacht ook niet laat thuis te zijn. Daar heb ik dan denk ik nog heel lang last van, dus dat ga ik sowieso niet doen.