halfbakke verkoudheid verband met lyme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

halfbakke verkoudheid verband met lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 10:50

Ongeveer een twee maanden geleden heb ik een teek gehad, deze heeft meer dan 24 uur op mijn been gezeten voor ik hem opmerkte. De huisarts heeft mij toen 2 pillen antibiotic gegeven. Deze heb ik gelijk geslikt en eigenlijk niet meer bij na gedacht.
Nu heb ik al zeker anderhalve maand wat lichte last van mijn keel, eerst dacht ik dat ik een droge keel en verstopte neus had van de muggenstekker die nieuw was en s nachts gebruik maar het gaat maar niet weg. Ook heb ik 's morgens wat last van mn neus totdat ik eea eruit heb kunnen snuiten zeg maar. Verder niet echt verkouden de rest van de dag, wel dat ik af en toe moet snuiten maar niet zoals een echte verkoudheid. Voel me niet anders dan anders, maar voel me normaal ook altijd moe en nu dus ook.
Huisarts doet het af met even rust nemen en uitzieken, maar voel me dus niet echt ziek, maar heb toch wel verschijnselen. Ook net twee weken op vakantie geweest dus rust is het ook niet.
Hebben jullie ervaring dat dit verband kan houden met een mogelijke lyme besmetting of zie ik spoken en wacht ik rustig af tot het over gaat?

Anoniem

Re: halfbakke verkoudheid verband met lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:17

Of het verband houdt met lyme kan ik je niet vertellen omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar ik wou wel even zeggen dat ik (en meer mensen in mijn omgeving) hier ook al een hele tijd last van hebben. Het is bij mij begonnen op vakantie (yay airco :') ) en niet meer helemaal weg gegaan. 's Morgens en 's avonds ben ik behoorlijk aan het hoesten en ik heb kriebels in m'n keel.. Kan ook komen door de rare temperatuurverschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:19

Mijn hele omgeving incl. ikzelf hebben hier nu last van, een dichte neus sochtends. Maar waarom bel je niet de huisarts, die kan je het beste geruststellen of vertellen of het wel verband houdt :)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:21

Ik heb geen Lyme en ik heb er ook last van.
Het heerst momenteel

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:24

Dit kan zeker verband hebben met Lyme. Griepverschijnselen, aanhoudende verkoudheid etc. is een van de meest voorkomende symptomen in de beginfase.

De huisarts kan je wel 'geruststellen' als in naar huis sturen, maar dat doen ze net zo goed als je wel echt ziek bent want er is helaas niet genoeg bekend over Lyme en in Nederland zijn er geen goede testen. (20% betrouwbaar en ze testen op antistoffen dus zelfs als je positief test kunnen ze nog zeggen dat het al weg is)

Ik zou persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en 6 weken Doxycycline eisen of via Duitsland laten testen zodat je meer zekerheid hebt of het er is of niet.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:26

Dat kan wel ermee te maken hebben, maar bij Lyme komen zo gigantisch veel verschillende klachten voor, dat is het lastige.( het is een multi-systeemziekte ) dus je hebt twee losse antibiotica tabletten gekregen van de huisarts?
Had je een rode kring of andere huiduitslag? ( rode kring komt maar bij 50% voor van lyme besmetting trouwens.) en soms ook veel later, een paar weken, of niet. Twee losse tabletten, heeft sowieso geen nut. De meeste huisartsen schrijven nog standaard 2 weken doxycycline voor bij een eventuele lyme besmetting. Maar zelfs dat is te weinig, is inmiddels gebleken.
Maar gelukkig ben je er heel vroeg bij, wat ik je zou adviseren is je klachten in een schrift noteren, en zeg maar een half jaar later de balans opmaken, en als er vreemde symptomen bijgekomen zijn, die je eerder nooit had, een verwijzing naar een lyme poli vragen. Je kan ook voor info op lyme net kijken.
Succes!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 11:28

Emmaa_ schreef:
Of het verband houdt met lyme kan ik je niet vertellen omdat ik daar geen ervaring mee heb, maar ik wou wel even zeggen dat ik (en meer mensen in mijn omgeving) hier ook al een hele tijd last van hebben. Het is bij mij begonnen op vakantie (yay airco :') ) en niet meer helemaal weg gegaan. 's Morgens en 's avonds ben ik behoorlijk aan het hoesten en ik heb kriebels in m'n keel.. Kan ook komen door de rare temperatuurverschillen.

ik hoest dus niet.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 11:31

Pocca_Locca schreef:
Dat kan wel ermee te maken hebben, maar bij Lyme komen zo gigantisch veel verschillende klachten voor, dat is het lastige.( het is een multi-systeemziekte ) dus je hebt twee losse antibiotica tabletten gekregen van de huisarts?
Had je een rode kring of andere huiduitslag? ( rode kring komt maar bij 50% voor van lyme besmetting trouwens.) en soms ook veel later, een paar weken, of niet. Twee losse tabletten, heeft sowieso geen nut. De meeste huisartsen schrijven nog standaard 2 weken doxycycline voor bij een eventuele lyme besmetting. Maar zelfs dat is te weinig, is inmiddels gebleken.
Maar gelukkig ben je er heel vroeg bij, wat ik je zou adviseren is je klachten in een schrift noteren, en zeg maar een half jaar later de balans opmaken, en als er vreemde symptomen bijgekomen zijn, die je eerder nooit had, een verwijzing naar een lyme poli vragen. Je kan ook voor info op lyme net kijken.
Succes!

Ik had geen rode kring.
Heb idd het idee dat huisarts het niet heel serieus neemt. Zo ook mijn vermoeidheidsklachten helaas, die heb ik al jaren. Pas afgelopen jaar kwam ze met een bloedtest waaruit vit D tekort bleek. Daar heb ik een paar maanden pillen voor gehad maar het helpt naar mijn idee niet echt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:36

Pocca_Locca schreef:
Succes!

Een half jaar wachten zou ik absoluut niet doen, hoe langer je wacht hoe moeilijker het te behandelen is.
Klachten bijhouden is verder natuurlijk wel een goed idee.

Dat ze het niet serieus nemen is helaas vaak, zo niet bijna altijd zo.. Bij mij werd het pas na 6 jaar gevonden, daarvoor en zelfs ook nog erna werden al mijn klachten psychisch afgeschoven terwijl ik echt geen aanleiding had om psychisch zo in de knoei te zitten. 1 jaar geleden is het inderdaad hartstikke actief in mijn bloed gevonden, maar regulier ben ik uitbehandeld.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 11:53

Is er al mbv bloedonderzoek getest op antistoffen tegen de lyme bacterie borrelia?

(je hoeft niet altijd een rode kring te krijgen namelijk)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 12:38

nee dat heb ik nog niet gedaan. Heb dat wel eens gedaan voor de tekenbeet ivm de vermoeidheidsklachten toen en toen werd er alleen in nl gecontroleerd en niet in duitsland. Begreep dat het dan weinig zin heeft omdat die uitslag ook zeer onbetrouwbaar is.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 12:42

Ja dat klopt, de uitslagen hier zijn 20% betrouwbaar (lumbaalpunctie zelfs maar 15%) en in Duitsland rond de 85% dus dat scheelt toch flink.
Als je het echt niet vertrouwd (ook ivm. die vermoeidheidsklachten denk ik?) zou je natuurlijk via Duitsland kunnen testen. Dat kun je zelf doen of via een ILADS arts, dat laatste vond ik zelf veel fijner omdat zij ook naar co-infecties kunnen kijken aan de hand van je klachten en ze kunnen natuurlijk (juist) behandelen als dat nodig is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 12:49

ik heb je even een pb gestuurd melody

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:00

Heb er ook last van, bij mij komt het van de airco

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 13:23

airco is hier uitgesloten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:27

....en vwb de vitamine D: veel mensen zitten te laag volgens de nieuwe normen.
Een tijdje pillen (= capsules! Vitamine D is olieoplosbaar, kalktabletten doen weinig) is niet slecht - maar pas stoppen nadat is vastgesteld dat de normen nu ruim gehaald worden.

En mbt Lyme: via ILADS een goede test regelen!!!!

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 13:29

heb voor die bloedtesten echt mega bedragen gehoord, dat geld heb ik even niet liggen, dus dat gaat m niet worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:32

Ja het gaat helaas echt om een klap geld wat je eraan kwijt bent, en de behandelingen zijn ook alles behalve goedkoop :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 13:55

Ik heb Lyme gehad en kreeg ook griepklachten, echter wel al veel eerder (zo'n 2 weken na de beet). Bij mij was het met name vermoeidheid en spierklachten icm wat verkoudheidsklachten maar die waren te verwaarlozen.

Overigens zit mijn neus nu ook dicht dus misschien heerst er wat (maar die zit meer chronisch dicht lijk het af en toe wel :+ )

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-16 14:03

misschien heb ik het niet duidelijk geschreven maar ik ben 2 maanden geleden gebeten en kreeg anderhalve maand geldeden voor het eerst last van de verkoudheidsklachten. Dit is dus ook 2 weken na de beet.

Alleen de vermoeidheid heb ik al jaren, daarom kan ik daar ook niet naar oordelen, want die was er dus al voor de beet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:07

Enige manier om het zeker te weten is laten testen. Ik kreeg een kring rond de plek waar ik gebeten was, dus testen was bij mij niet nodig. Die kring kwam overigens iets later dan de klachten die ik noemde. Heb 2 weken AB gehad en daar was ik wss overgevoelig voor dus ik kan niet helemaal goed beoordelen welke klachten van de Lyme waren en welke van de AB aangezien het tijdens de kuur alleen maar slechter ging.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:17

Dat het tijdens een kuur slechter gaat is bij Lyme sowieso normaal door de Herxheimer reactie die veel patiënten krijgen. Ging het na de kuur wel beter?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:22

Ik heb echt hallucinerend in bed gelegen. Op de eerste dag van mijn kuur was ik nog naar school gegaan maar werd ik al snel door een docent (middelbare school toen nog, het is inmiddels alweer 10 jaar geleden) na de les apart genomen en werd me gevraagd of ik misschien drugs oid gebruikt had, zo van de wereld was ik. Was tijdens een biologieles, ik dacht dat er reuzesprinkhanen over het bord kropen. Ben toen maar naar huis gestuurd...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:31

Dat heb ik ook gehad! Een maand lang, ik werd zo ongeveer stoned van de pijnstillers :P hallucineren was bij mij ook vooral in bed 's nachts, dat was echt eng.
Sindsdien houd ik het maar bij paracetamol en rennies..

Dat was 3 jaar geleden een maand na een kuurtje van een maand, dat was bij mij dus inderdaad ook geen herx. Bij een herx kan dat ook wel maar bij mij bestond dat meer uit verergering van de klachten die ik al had.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 14:34

Ik denk dat het bij mij overgevoeligheid voor de medicijnen is want heb een paar jaar later een paar dagen een kuurtje gehad voor een blaasontsteking en toen dacht ik dat ik een octopus genaamd Christoffel had als huisdier. :')

Mijn algemene klachten werden tijdens de AB kuur tegen Lyme overigens wel erger, maar vind het dus moeilijk te zeggen of dat dan een herx was of kwam door de overgevoeligheid.