Factor 5 leiden en zwanger raken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Factor 5 leiden en zwanger raken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 20:22

Op mijn 18e heb ik een dubbele trombose gekregen na een medische fout.
Daarvoor wisten wij al dat ik drager was van het gen factor 5 leiden.

Omdat ik om mij heen verschillende berichten hoor ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Raakte je moeilijk zwanger? Moest je de hele zwangerschap prikken?
Wanneer ik google zie ik dat er ook een verhoogde kans op miskramen is.

Het zwanger raken zal nog eventjes duren maar om het straks allemaal zo goed mogelijk te laten verlopen wil ik nu alvast wat informatie winnen.
Ik ben ook van plan om mij door te laten verwijzen naar de gynaecoloog.

ilse18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:30

Hier geen factor 5 leiden, maar een andere genetische stollingsafwijking. Ook ik heb op m'n 18e trombose gehad ( spontaan) en ben nu zwanger.

Het zwanger worden was niet perse lastiger, dit is gelukt zonder medischè hulp. Tijdens de gehele zwangerschap moet ik 1x daags fraxiparine spuiten ter voorkoming van trombose en na de bevalling moet ik hier nog 6 weken mee door gaan. De zwangerschap is daardoor wel medisch wat betekent dat ik sowieso in het ziekenhuis moet bevallen.

In het AMC in Amsterdam zijn ze nu bezig met een onderzoek om te bepalen wat de juiste dosis antistolling is, dit omdat elk ziekenhuis hier een ander protocol voor heeft....

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:33

Heb verschillende tromboses gehad en n longenembolie, maar heb geen factor V Leiden.
Wel zal ik altijd bloedverdunners moeten nemen. Bij de eerste zwangersschap was dit nog niet het geval, en had ik "mazzel" dat de 2 tromboses net na de geboorte kwamen ipv ervoor.
Bij de 2e ben ik dus opgehouden met medicijnen slikken zodra we het over een eventuele zwangersschap hadden. En moest vanaf toen dus spuiten ( fraxodi).
Heel goed, om hier al goed over na te denken en je te laten informeren!

Anoniem

Re: Factor 5 leiden en zwanger raken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:37

Mijn zusje heeft het en bij haar kwamen ze erachter door een onderzoek nav een miskraam bij bijna 12 weken.. Volgens mij is er toen eerst niets gedaan, maar toen ze weer zwanger was, moest ze meteen gaan spuiten met bloedverdunners. Inmiddels is ze rond de 30 weken zwanger en gaat alles goed, maar ze prikt nog steeds dagelijks. Ook moet ze vaak op controle en heeft ze altijd een echo, maar ze woont ook in Duitsland, dus weet niet of dat daar standaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:47

Wat vervelend. Nee geen ervaring mee. Enig wat mij afvraag is zoiets niet erfelijk?

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:51

Gelijk bij eerste controle mocht je zwanger zijn alle medische gegevens doorgeven ik heb vanaf 4 maanden tot 6 weken na bevalling trombose spuiten moeten zetten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:09

Dit moet je al bespreken voordat je zwanger wilt worden! Mijn medicijnen konden zeer schadelijk zijn voor foetussen. Dus was ik al aan t spuiten. Met n beetje pech duurt t dan nog maanden, maar dat is dan helaas zo.

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 21:24

Als verloskundige wil ik je inderdaad adviseren om je bij een zwangerschapswens te melden bij een huisarts of evt gynaecoloog. Ook verloskundigen houden kinderwensspreekuren en kunnen je informatie geven en naar de juiste artsen verwijzen. Aanpassen of starten van medicatie is soms nodig, zodat je op een veilige en gezonde manier zwanger kunt worden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 22:14

Tobbes ; klopt, dit is erfelijk.
Mocht ons een kindje gegund zijn moet het kindje ook getest worden.

Getup ; vandaar dat ik daar nu ook echt serieus mee bezig ben.
Ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn en er alles aan doen om op een goede manier zwanger te worden én mijn zwangerschap door te komen.

Laura_1986 ; bedankt voor je reactie.
Ik ga binnekort een afspraak maken bij iig de huisarts.
Ik zal vast een doorverwijzing nodig hebben voor de gynaecoloog.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 23:58

Ik heb een factor II mutatie, vrij zeldzaam. Nog niet zwanger, maar willen wel graag kinderen.

Moet al voordat ik zwanger wil worden heparine spuiten, maar je mag absoluut geen acenocoumarol of iets dergelijks gebruiken. Dat is heel schadelijk voor de foetus, zeker het eerste trimester.

Als t goed is, zou de internist dit hebben moeten zeggen eigenlijk. Tenminste als dat van belang is, dus zou er toch nog eens terug voor gaan en overleggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:04

Factor V is een "probleem" vooral als je homozygoot bent. Dan is de kans tijdens zwangerschappen nl nog een stuk groter op tromboses. De reguliere bloedverdunners zijn geen goed plan tijdens een zwangerschap dus dan zal je moeten gaan prikken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 09:33

JoycexLynn12 schreef:
Op mijn 18e heb ik een dubbele trombose gekregen na een medische fout.
Daarvoor wisten wij al dat ik drager was van het gen factor 5 leiden.

Omdat ik om mij heen verschillende berichten hoor ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Raakte je moeilijk zwanger? Moest je de hele zwangerschap prikken?
Wanneer ik google zie ik dat er ook een verhoogde kans op miskramen is.

Het zwanger raken zal nog eventjes duren maar om het straks allemaal zo goed mogelijk te laten verlopen wil ik nu alvast wat informatie winnen.
Ik ben ook van plan om mij door te laten verwijzen naar de gynaecoloog.

Ooit had ik een oud collega , en die had dit ook zij zat in de medische molen maar weet er het fijne van.
Wel dat ze was bevallen met veel bloed verlies en een zware zwangerschap.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-16 10:47

Op dit moment slik ik gelukkig geen bloedverdunners.

Lijkt me best pittig, 9 maanden prikken geven... Ik ben afgelopen januari geopereerd en moest 6 weken prikken, toen was ik al bont en blauw.
We hebben het 1x in mijn been geprobeerd, wat een hel :+