Slecht zien in focus en last van contrast licht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Slecht zien in focus en last van contrast licht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 15:39

Rare titel, maar wie herkent het?
Tot een jaar geleden had ik dit niet.

Het stukje waarop je focust niet scherp kunnen zien, dus soort van raar vlekkerig en daaromheen best wel aardig kunnen zien en als je in de verte kijkt kan je het prima zien en ook dichterbij, zolang je maar niet op een stukje focust en het niet te veel contrast heeft.
Het is echt een soort vlek met soort lichte vlek dus niet je hele beeld.
Met computer/smartphone/lezen van gedrukte tekst/of iets waarbij je op stukje moet focussen komt het boven (draad door naald moeten doen, of als je dacht wat te gaan haken, plakken, knippen of knutselen)

Als je dan niet meer focust blijft dat stukje waar je niet mee kon zien nog tijd bestaan en kan je daar alleen rare vlekken zien en wazig, maar er omheen kan je dan wel weer soort van iets zien.
Trekt uiteindelijk weer weg, duur varieert.

En daarbij probleem dat bv autolichten (Zeker als het schemerig is of donker) ditzelfde effect geven, door dat die fel zijn? en contrast geven of zo? Alleen het is echt heel waardeloos autorijden en het wordt weer later licht en eerder donker :( Rij al zoveel mogelijk met zonnebril rond, maar dat is in het donker heel onhandig (al geprobeerd).

Opticien vond mijn ogen prima (op de bril na die ik al jaren heb en die nog oke bleek).

FriesWytske

Re: Slecht zien in focus en last van contrast licht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 15:41

Zou dan toch even naar de oogarts gaan. Lijkt toch iets met je ogen aan de hand te zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 15:47

Heb klacht al aantal keren aangegeven bij huisarts, tot nu toe heeft die er niets mee gedaan, met het idee dat het ook weer weg zou gaan, maar helaas....
(vorig jaar ongelukje gehad)

Het is in ieder geval mateloos irritant, zeker als je veel serieus moet lezen en wilt autorijden zonder brokken te maken.
(of toevallig een gesloopt vliegenmasker moet naaien met de naaimachine)

Beetje bokken is scheel over teksten heen kijken :D dus ach als je dan wat tekst mist, net zo'n ramp.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:04

Dan nog maar eens naar de huisarts, en vertrekken met verwijzing. Desnoods naar een andere huisarts.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:12

Of langs de opticien? Misschien ziet die iets of opmerkt.

Ik heb mn ogen laten testen omdat ik het idee had dat mn ogen niet top waren. Uit tests bleek dat mijn ogen niet goed samenwerken en dat ik constant aan het focussen ben om scherp te zien en dat ik een cilinder in mn oog heb. Nu een bril en dat geeft zoveel rust. De streepjes en lettertjes op mn beeldscherm bewegen niet meer :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:19

Ik ben zeer slechtziend met een oog. M'n rechter is -13,5 en links -0,75. Dit verschil komt door oogarts in het verleden en een lang verhaal. Maar is een groei achterstand. Ik heb moeite met schemer en donker. Hiervoor heb ik een nachtbril en dan alleen voor m'n linkeroog. Als ik met beide op volle sterkte kijk wordt ik wild. Kijk ik me helemaal murf. Met een nachtbril kan ik het meeste goed zien. Overdag heb ik voor m'n linkeroog een lens op sterkte.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:20

vibabu, heb je de OP wel gelezen? Ze is al bij een opticien geweest en heeft ook al een bril.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:27

Even een stipje, ik herken het, heb er ook last van.
Ik heb de indruk dat het met name wordt getriggerd door een hoog contrast verschil. Bijvoorbeeld naar iemand kijken die tegen een fel raam aan staat, een streepje licht door donkere gordijnen etc. Het wordt bij mij dan steeds vlekkeriger en loopt over in migraine met aura. Tot nu toe lijkt voor mij de oplossing om Exedrin te slikken als ik weer zo'n "aanval heb". Ik heb het bij mezelf iig aan de migraine gelinkt, het lijkt erop dat het dit ook is, met Exedrin (geloof ik, verkrijgbaar bij de drogist) wordt het bij mij minder. Misschien voor jou ook een oplossing?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:30

Ik heb ook best slechte ogen (-6) en ook snel last bij hoog contrast of veel licht.
Bijvoorbeeld een witte wolken lucht daar krijg ik vreselijk hoofdpijn van.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:40

Dit kan ook een bijwerking zijn van medicatie. Is in mijn geval wel zo namelijk.
Al eens een geel brilletje geprobeert?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:41

Laat eens testen bij de oogarts op een prisma afwijking. Wat jij hebt heb ik heel sterk gehad. Sinds ik een prisma glas heb is het heel erg verbeterd, ik blijf mijn problemen houden maar dat is logisch na veel oogzenuwontstekingen. Maar ik had gewild dat ik veel eerder dit geweten had

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:44

Ik zou de tip van Karuna opvolgen.

Hoe voel je je verder fysiek? Sommige andere aandoeningen kunnen nl. ook oogproblemen uitlokken zonder dat er per sé iets mis is met het oog zelf.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 17:19

HA is al weer (niet de eerste keer) ingeboekt, bril heb ik dus al en het is echt iets wat komt en ook weer weg gaat. Kreeg net paar apps binnen en zie dus nu weer niet veel met stuk waarmee je focust.
Nergens echt naar kijken scheelt hoop frustratie }> :+ , maar is geen optie.

Bril is dus al aanwezig, met idiote sterkte van bijna niets voor verziend, uit mijn hoofd iets van 1 of 0.75 dus ook zonder bril kom ik nog een heel eind, draag hem echter al jaren hele dagen (als in jaar of 20).

Volgens mij is het ook met name het contrast verschil, maar in mijn ogen zou ik toch gewoon moeten kunnen lezen van af papier (altijd gekund) en vanaf een monitor (heb ze al donkerder staan dan de meeste mensen) en met hobbyen, zeker omdat ik er nooit last van heb gehad.

Even exedrin opgezocht, dat is cafeïne, paracetamol en acetylsalycilzuur (dus koffie, paracetamol en aspirine in 1 tablet)

Medicatie was mogelijk geweest maar is het niet. ( maar had het voor verkrijgen van medicatie al en zelf uitgetest door maand te stoppen, maar is niet door de medicatie)

Fysiek verder niet helemaal oke :Y), ongelukje gehad vorig jaar (auto achter me had even gemist dat ik stil stond en als je 6 tot 8 meter voor touchdown pas gaat remmen als je op ene 80 km weg zit, is dat wel wat laat), met dus restverschijnselen die er niet beter op worden tot nu toe.