ik kon geen compleet topic vinden voor deze 'ziekte', maar vroeg me af of er nog meer mensen Hypermobiel zijn? Ikzelf weet nu ongeveer anderhalf jaar dat ik HMS heb, en dit wordt steeds erger naarmate ik minder goed train en ouder word.
Ik kreeg via een vriendin een bericht die iemand had geschreven, het was vooral zelf medelij maar de verschijnselen uit dit bericht vind ik bijna allemaal terug. Alleen vond ik het nogal overdreven in de laatste alinea, waar ze zegt dat mensen achter je rug om praten, lekkere onzin (ik heb die zin er ook uit geknipt!).
Mocht jij ook HMS hebben, klets dan vooral mee! Vertel over jouw trainingen/ervaringen/klachten en hoe je hier mee omgaat, daar kunnen we veel van leren.
Het bericht, van HMS:
Citaat:Hoi,
Mijn naam is HMS en ik ben een onzichtbare ziekte.
Ik ben nu bij je voor de rest van je leven.
Anderen om je heen zien mij niet, maar jouw lichaam voelt mij wel.
Ik kan je aanvallen wanneer en op wat voor een manier ik wil.
Ook kan ik voor erge pijn zorgen.
En als ik in een goede bui ben, kan ik er voor zorgen dat je werkelijk overal pijn hebt.
Weet je nog dat jij met energie van alles deed en plezier had?
Nou, ik nam die energie van je weg en gaf er vermoeidheid voor terug.
Je probeert nu ook plezier te hebben, maar ik hou je uit je slaap en zorg ervoor dat je spierpijn hebt.
Ik kan ervoor zorgen dat je trilt van binnen en dat je het koud of warm hebt, terwijl iedereen zich normaal voelt.
Oh ja, ik kan je ook angstig en depressief maken als je daar gevoelig voor bent.
Je hebt er niet om gevraagd, maar ik heb je uitgekozen.
En goed, ik ben er nu en ik blijf bij jou!
Ik hoorde dat je naar de dokter bent gegaan om van mij af te komen…
Ha, ik rol over de grond van het lachen, probeer het maar!!
Je zult naar veel dokters moeten gaat, wil je uiteindelijk van me af komen.
Ook zal je volgepropt worden met medicijnen.
Je zult massages krijgen en je zal voor angstig en depressief uitgemaakt worden.
Er zal je verteld worden dat als je je pillen op tijd inneemt en je oefeningen goed doet ik vanzelf weg zal gaan.
Maar het ergste is dat je niet serieus genomen zult worden wanneer je tegen een dokter schreeuwt dat je geen normaal leven meer hebt.
Je familie, vrienden en collega’s zullen allemaal naar je luisteren, totdat ze het beu zijn om te horen hoe ik je laat lijden en dat ik een rotziekte ben.
Sommigen zullen zeggen: “Oh, je hebt gewoon een rotdag” of ze zeggen: “Ja, je kunt nu eenmaal niet meer doen wat je tien jaar geleden nog wel kon.”
Ze horen niet dat jij dan zegt: “Tien jaar geleden? Tien dagen geleden!”
Accepteer de minderheid die mij leuk vindt en die steun geven aan jou.
HMS
Veel kletsplezier!