Maaltijdvervangers/shakes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Maaltijdvervangers/shakes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:06

Een vriendin van mij is Health coach, en ze vroeg of ik mee wou doen met een bodyscan en testpakket van 1 week.
Ik wou hier graag aan meewerken.
De focus ligt op een gezonde levensstijl, niet echt op dieet en afvallen. Ze hebben verschillende producten: vooral maaltijdvervangers (poeder om een shake te maken), energierepen, sportdrank, supplementen,...
Als testpakket is het elke ochtend 1 maaktijdvervangende shake.
Ik dacht ik probeer het voor een week en zie wat het geeft, en of ik verandering merk.

Eigenlijk is die shake heel lekker (proeft als milkshake) en is het veel gemakkelijker dan s morgens een (gezond) ontbijt uit te zoeken.
Ik wou eigenlijk s avonds ook wel een shake doen, maar heb toch maar een gewone maaltijd gegeten.

Ik vroeg mij af wie nog meer maaltijdvervangers gebruikt, wat de ervaringen zijn en hoe lang jullie dit al doen.
Alle ervaringen en tips zijn welkom!

secricible

Re: Maaltijdvervangers/shakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:08

Ik snap niet hoe een gezonde leefstijl voor mensen kan samenhangen met maaltijdvervangers... Voor mij is een gezonde leefstijl variatie, groente of fruit bij mijn maaltijden, en goede volwaardige voeding. Geen kunstmatige shakes....

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:12

Ik doe het alleen bij het ontbijt.
Omdat ik vaak gewoon wit brood met choco eet, of iets in die aard. Maar daar heeft je lichaam eigenlijk niks aan.
In die shakes zitten alle voedingsstoffen die je nodig zou hebben om de dag te starten.
Ik heb een heel actief leven, fysiek zware job en ik vraag veel van mijn lichaam. Daarom dat ik eigenlijk wil zien of dit een effect heeft in plaats van mijn minder gezond ontbijt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:19

Hier iemand die aan maaltijdvervangers doet. En met alle tevredenheid! Maar dan wel de enige die verkrijgbaar is zonder suiker en andere rare toevoegingen, de enige in Nederland die 100% natuurlijk is. Geen eiwitshake (dat denken veel mensen), maar echt een maaltijdvervanger. Dus heel gezond, als je zelf moeite hebt om de juiste hoeveelheid, het juiste eten en het juiste ritme te vinden. Dat is ook reden nr. 1 dat ik die shakes gebruik: ik ontbijt nu (ik ontbeet nooit) want het is makkelijk klaar te maken, ik hoef niet na te denken wát ik dan wil eten en het drinkt makkelijk weg als bijvoorbeeld een joghurtdrankje. En ik lunch op tijd. Druk werk, shake is super makkelijk en snel te maken. 's Avonds een gewone maaltijd.
Omdat ik altijd slecht at (alleen maar eten wat je lekker vindt en altijd teveel) was ik flink aangekomen. Met deze shakes, en het ritme wat ik nu heb, kon ik binnen een maand een nieuw gat in mijn riem maken. afgevallen! Mooie bijkomstigheid!

Je schrikt je alleen rot als je eens leest op de verpakking van andere merken wat er allemaal voor troep in zit. Daar zou ik echt niet aan beginnen. Met deze gezonde maaltijdvervangers heb je geen energioerepen, supplementen of andere onzin nodig. Je krijgt binnen wat je nodig hebt, je hebt geen honger en mocht je toch trek krijgen tussendoor in wat hartigs, dan is een soepje voldoende. En dat zegt deze vreetzak :D Als een merk al die andere troep aanbied, vermoed ik dat de maaltijdvervanger nou niet bepaald gezond en/of voldoende is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:20

Maar zou gewoon je witte boterham veranderen in een kom kwark met fruit en goede granen/havermout met fruit/volkoren boterham met kaas en een stuk fruit niet veel verstandiger zijn?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:23

secricible schreef:
Ik snap niet hoe een gezonde leefstijl voor mensen kan samenhangen met maaltijdvervangers... Voor mij is een gezonde leefstijl variatie, groente of fruit bij mijn maaltijden, en goede volwaardige voeding. Geen kunstmatige shakes....

Met dat kunstmatige ben ik het helemaal met je eens. Vandaar dat ik de enige natuurlijke shakes neem, ik vermoed dat deze nieuwe ook niet echt gezond is. Maar variatie, groente of fruit bij de maaltijden... variatie was voor mij lekker (en ongezond) eten, en fruit vindt ik niet te eten. Uitgebreid koken doe ik vaak niet aan, ik heb het te druk met andere dingen om me daar mee bezig te houden. Groente vindt ik dan weer wel lekker, daar eet ik 's avonds dan ook veel van :)

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:26

Het hele shake gedoe is sowieso al anders. Je maag hoort op te starten met je ontbijt, vandaar dus ook dat een stevig ontbijt geen overbodige luxe is. Je maag hoeft niet tot nauwelijks samen te trekken met shakes, evenals je darmen. Je maakt je verteerstelsel dus wat luier als het ware. Ik heb het al van vleesvervangers, of eigenlijk anders om: ik krijg enorme buikpijn van vlees en vis, omdat ik er al zo lang niet aan heb gezeten. Zo'n shake in de middag zou ik een beter idee vinden, maar dan nog met iets vasts zoals een appel erbij.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:27

GamblersCup schreef:
Hier iemand die aan maaltijdvervangers doet. En met alle tevredenheid! Maar dan wel de enige die verkrijgbaar is zonder suiker en andere rare toevoegingen, de enige in Nederland die 100% natuurlijk is. Geen eiwitshake (dat denken veel mensen), maar echt een maaltijdvervanger. Dus heel gezond, als je zelf moeite hebt om de juiste hoeveelheid, het juiste eten en het juiste ritme te vinden. Dat is ook reden nr. 1 dat ik die shakes gebruik: ik ontbijt nu (ik ontbeet nooit) want het is makkelijk klaar te maken, ik hoef niet na te denken wát ik dan wil eten en het drinkt makkelijk weg als bijvoorbeeld een joghurtdrankje. En ik lunch op tijd. Druk werk, shake is super makkelijk en snel te maken. 's Avonds een gewone maaltijd.
Omdat ik altijd slecht at (alleen maar eten wat je lekker vindt en altijd teveel) was ik flink aangekomen. Met deze shakes, en het ritme wat ik nu heb, kon ik binnen een maand een nieuw gat in mijn riem maken. afgevallen! Mooie bijkomstigheid!

Je schrikt je alleen rot als je eens leest op de verpakking van andere merken wat er allemaal voor troep in zit. Daar zou ik echt niet aan beginnen. Met deze gezonde maaltijdvervangers heb je geen energioerepen, supplementen of andere onzin nodig. Je krijgt binnen wat je nodig hebt, je hebt geen honger en mocht je toch trek krijgen tussendoor in wat hartigs, dan is een soepje voldoende. En dat zegt deze vreetzak :D Als een merk al die andere troep aanbied, vermoed ik dat de maaltijdvervanger nou niet bepaald gezond en/of voldoende is.

Dan vraag ik me toch af welk merk jij dan hebt :) Klinkt aantrekkelijk! Misschien ook maar eens proberen. Al die chemische eiwit shakes gaan er bij mij ook niet in namelijk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:29

Dat kan ook gewoon, iets vasts erbij, als je dat prettiger vindt.

Je vervangt natuurlijk geen 3 maaltijden per dag met shakes, je eet 1 maaltijd met normaal eten. Dus je systeem wordt niet luier. Maar ik kan natuurlijk alleen van "mijn" shakes praten, wat dat van TS gaat doen weet niemand (incl. TS) geloof ik nog :')

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:33

secricible schreef:
Maar zou gewoon je witte boterham veranderen in een kom kwark met fruit en goede granen/havermout met fruit/volkoren boterham met kaas en een stuk fruit niet veel verstandiger zijn?

Hier ben ik het mee eens. Een gezonde eetstijl heb je veel meer aan, dan die shakes. Ben je dan ook van plan om gewoon die shakes je hele leven blijven te gebruiken?

Havermout is bijv. Zo gemaakt. En een stuk gezonder dan die maaltijdvervangende shakes. En ik denk al dat ik weet over welk merk shakes het gaan.

Ik wil je ook waarschuwen dat die shakes soms echt niet gezond zijn voor je lichaam. Er zijn al een aantal gevallen geweest van mensen die nier problemen hebben overgehouden. Na het lang durig gebruiken van die shakes.
Laatst bijgewerkt door mnka op 30-08-16 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:34

GamblersCup schreef:

Je vervangt natuurlijk geen 3 maaltijden per dag met shakes, je eet 1 maaltijd met normaal eten. Dus je systeem wordt niet luier. Maar ik kan natuurlijk alleen van "mijn" shakes praten, wat dat van TS gaat doen weet niemand (incl. TS) geloof ik nog :')

Welke shake gebruikt jij dan? ik wil nl zelf ook gaan beginnen met shakes, maat met een spastische darm is dat best lastig.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:34

GamblersCup schreef:

Mag ik vragen welk merk je hebt? (Mag ook in pb)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:35

lovecappie schreef:
Dan vraag ik me toch af welk merk jij dan hebt :) Klinkt aantrekkelijk! Misschien ook maar eens proberen. Al die chemische eiwit shakes gaan er bij mij ook niet in namelijk.
Eiwitshakes zijn geen maaltijdvervangers. Dat zijn hongerdiëten. Ook niet voor mij weggelegd :')
Deze shakes kun je ook gebruiken om wat gezonder te leven, als je bijvoorbeeld nooit ontbijt, maar shakes krijg je wél naar binnen (ik ontbeet niet omdat ik echt niet aan brood, pap of kwark moet denken 's morgens, krijg ik echt mijn keel niet door). Of juist veel onderweg bent en vaak snel wat naar binnen moet werken. Of gewoon omdat je je calorieën op een dag binnen de perken wilt houden (ook dat sprak mij aan, ik had geen idee wat ik nou eigenlijk naar binnen werkte en opschrijven of apps gebruiken om het bij te houden gaat 2 dagen goed...). Hiermee gaat het automatisch. Ik vind alleen dat er wat weinig keuze is aan smaken... en alles zoet. Een "hartige" smaak zou niet verkeerd zijn. Maar ik weet niet of dat mogelijk is en dan je shakes nog 100% natuurlijk te houden.

Afijn, het lijkt alsof ik aandelen heb in Shakeplus, maar dat heb ik niet. Ik ben er gewoon súper tevreden mee, zoals geschreven om meerdere redenen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:36

secricible schreef:

Heb ik geprobeerd...
Maar vaak is dan net het fruit op, of de yoghurt. Of is er wit brood gekocht ipv volkoren. En ik vertrek vroeg s morgens en heb niet veel tijd om iets klaar te maken en te eten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:37

Ik maak mijn eigen shakes met de Nutribullet, jaaa die van Telsel :+ Ik heb het lange tijd gedaan, dan door omstandigheden niet meer voor een halfjaar ongeveer, nu terug begonnen. En voel me stukken beter.
Ik maak zo 's middags een shake van spinazie en soya-yoghurt met fruit, o.a. diepvriesfruit, en een aantal zogenaamde superfoods. En dan havermout, honing of nog andere dingen erdoor.
Voel me er stukken beter mee. De andere maaltijden eet ik wel gewoon normaal.

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:37

GamblersCup schreef:
lovecappie schreef:
Eiwitshakes zijn geen maaltijdvervangers. Dat zijn hongerdiëten. Ook niet voor mij weggelegd :')
Deze shakes kun je ook gebruiken om wat gezonder te leven, als je bijvoorbeeld nooit ontbijt, maar shakes krijg je wél naar binnen (ik ontbeet niet omdat ik echt niet aan brood, pap of kwark moet denken 's morgens, krijg ik echt mijn keel niet door). Of juist veel onderweg bent en vaak snel wat naar binnen moet werken. Of gewoon omdat je je calorieën op een dag binnen de perken wilt houden (ook dat sprak mij aan, ik had geen idee wat ik nou eigenlijk naar binnen werkte en opschrijven of apps gebruiken om het bij te houden gaat 2 dagen goed...). Hiermee gaat het automatisch. Ik vind alleen dat er wat weinig keuze is aan smaken... en alles zoet. Een "hartige" smaak zou niet verkeerd zijn. Maar ik weet niet of dat mogelijk is en dan je shakes nog 100% natuurlijk te houden.

Afijn, het lijkt alsof ik aandelen heb in Shakeplus, maar dat heb ik niet. Ik ben er gewoon súper tevreden mee, zoals geschreven om meerdere redenen.

Ik wil even toevoegen dat eiwit shakes niet als maaltijd vervangers moeten gebruikt worden. Maar als aanvulling op je dagelijkse behoefte eiwitten, bijvoorbeeld voor het sporten. Je moet bij eiwitshakes gewoon je maaltijden blijven eten :D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:38

GamblersCup schreef:

Inderdaad .
Ik neem maar 1 shake per dag en daarnaast 2 gewone maaltijden en tussendoortjes.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:39

GamblersCup schreef:

Nou ja, dat is ook zo, maar je kunt flinke honger krijgen als je met die dingen werkt naar mijn ervaring. Alleen als ik zelf een smoothie maak en hem gigantisch maak wil mijn lichaam accepteren dat er geen eten meer bij kan, maar daar zitten ook nog steeds kleine stukjes in. Ik hoop voor TS dat het niet meer dan 1 shake per dag wordt in ieder geval. :D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-16 22:42

Het zijn geen eiwitshakes...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:47

mnka schreef:
Ik wil even toevoegen dat eiwit shakes niet als maaltijd vervangers moeten gebruikt worden. Maar als aanvulling op je dagelijkse behoefte eiwitten, bijvoorbeeld voor het sporten. Je moet bij eiwitshakes gewoon je maaltijden blijven eten :D

Na het sporten gaat er hier ook altijd een eiwitshake in, ook een hele gezonde zonder andere troep, uit de automaat bij de sportschool. Mijn traktatie als ik mijn rondje heb gedaan :D
Maar je moest eens weten hoe eiwitshakes hier gepromoot worden om af te vallen. Door ze als maaltijdvervangers te gebruiken. Vandaar dat ik het nog even zeg, en vandaar dat veel mensen denken dat als ik het over "mijn shakes" heb, dat het over eiwitshakes gaat.

En nee, met deze shakes krijg je echt geen flinke honger. Ik heb wel eens trek in iets hartigs, tussen lunchshake en avondeten in. Dan neem ik een rijstewafel, of een soepje. Dat is echt genoeg. En ik ben een vreethok hoor! Maar ik ben ook afgevallen en ik denk dat je maag zich ook verkleind als je gewoonweg minder eet. Dus schreeuwt mijn lichaam niet meer zo snel om voer.

Of je 1 of 2 shakes neemt op een dag, moet ieder voor zich weten natuurlijk. Mijn moeder neemt maar 1 shake per dag, om te kunnen ontbijten. Die is ook niet van de hartige maaltijd 's morgens. Maar je wilt je systeem toch opstarten.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 07:59

Ik drink 's ochtends een shake, ter vervanging van m'n ontbijt. Van veel koolhydraten krijg ik last van m'n buik. yoghurt mag ik niet hebben en kwark krijg ik niet weg. Sinds kort dus geen brood meer, maar een shake. Met als gevolg dat ik minder buikpijn heb en een minder opgeblazen buik.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:32

Verkoop je ze toevallig zelf, GC? Aan je berichten te zien kan ik een vrij goede gok maken om welk bedrijf we het hier hebben.

Het enige nut van een shake is dat het bedrijf geld verdient. Jij als persoon hebt er vrij weinig aan en al helemaal niet voor de rest van je leven. En dat is toch wel de definitie van een gezond patroon.
Leer nieuwe gewoontes aan. Niemand is zo druk dat ie niet even een boterham met kaas en een banaan in z'n giecheltje kan stoppen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:54

Hierboven heeft GC het merk al genoemd: Shakeplus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:59

ikkebenhier schreef:
secricible schreef:

Heb ik geprobeerd...
Maar vaak is dan net het fruit op, of de yoghurt. Of is er wit brood gekocht ipv volkoren. En ik vertrek vroeg s morgens en heb niet veel tijd om iets klaar te maken en te eten.

Avond van tevoren klaarzetten in de koelkast.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:10

phormicola schreef:
Verkoop je ze toevallig zelf, GC? Aan je berichten te zien kan ik een vrij goede gok maken om welk bedrijf we het hier hebben.

Het enige nut van een shake is dat het bedrijf geld verdient. Jij als persoon hebt er vrij weinig aan en al helemaal niet voor de rest van je leven. En dat is toch wel de definitie van een gezond patroon.
Leer nieuwe gewoontes aan. Niemand is zo druk dat ie niet even een boterham met kaas en een banaan in z'n giecheltje kan stoppen.

Nee, ik verkoop geen shakes. Shakeplus verkoopt ze alleen zelf, is geen bedrijf zoals jij bedoeld :D Ik ben gewoon een super tevreden gebruiker. En nee, in dit geval ben ik het niet met je eens, deze shakes zijn niet alleen bedoeld om af te vallen, mensen hebben er echt veel aan, ze zijn gezond (ja echt), er zit geen rotzooi in, ze zijn goed betaalbaar (sterker nog, ik ben goedkoper uit als ik shakes gebruik tegenover gewoon eten kopen) en gewoon het allerbelangrijkste: hiermee heb ik een gezond ritme, kan ik er 's morgens wat in krijgen behalve koffie. Door het ritme van de shakes ben ik eindelijk een beetje op gaan letten wat ik binnen krijg op dagen dat ik geen shakes kan gebruiken. Iedereen die maar roept "je hoeft alleen maar je gewoontes aan te passen", maar dat is voor veel mensen gewoon niet eenvoudig. Ik heb het al zo vaak geprobeerd... het gaat een week goed, en dan dwaal ik alweer af... ik heb het druk, ben veel onderweg, werk vreselijk veel overuren, heb vaak geen zin in uitgebreid koken of geen tijd, laat staan normaal boodschappen doen. Nu ik een normaal ritme heb gekregen door de shakes, gaat het langzaam over in bewuster eten. Maar ik wil gewoon nooit meer méér calorieën binnen krijgen dan mijn lichaam verbruikt. Daarvan ben ik flink aangekomen. En met deze shakes heb ik het in de hand en past dat in mijn chaotische drukke leven.

En jawel, ik ben vaak te druk om "even een boterham te smeren" of een banaan te vreten. Of ik heb gewoon geen zin in brood. 's morgens hoef ik al helemáál geen eten en fruit vindt ik echt niet te nassen. Dus voor mij is dit ideaal.