Tri-Tec 14 op mijn huid!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sienemien

Tri-Tec 14 op mijn huid!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 15:24

Hallo bokkers!

Nu was ik mijn paardjes daarstraks aan het inspuiten met Tri-TEC 14 fly repellent spray - een van de beste vliegensprays ooit-, maar nu draaide de wind juist mijn richting uit en een hele vlaag aan vliegenspray kwam op mijn armen en nek terecht.. Gelukkig niets in mijn mond en ogen..

Ik las de voorzorgen op de bus en schoot meteen in paniek: onmiddellijk met water spoelen gedurende 15-20 minuten, kleding uittrekken en een doktersadvies inwinnen...

Is dit nu echt zo dramatisch? Ik heb me wel gedoucht eenmaal ik binnen was, maar om hiervoor de dokter te bellen, ik weet het niet hoor.. Wat denken jullie?

Happy16

Re: Tri-Tec 14 op mijn huid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:26

Dat mag je wel op je paard spuiten maar op je eigen huid is het een drama? Dan zou ik het ook niet meer voor de paarden gebruiken :=

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:27

Dan vraag ik me af of het zo goed is om die troep op je paard te sprayen :+ Is je huid geïrriteerd ofzo? Moest ik het zelf voor hebben zou ik gewoon afwachten en de plaatsen op mijn huid in het oog houden waar de spray op kwam.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:27

Eh, je spuit het ruimschoots op je paard en raakt in paniek als iets van de spray jou raakt, denk nou eens rustig na....
Paard valt er niet dood van als je het er op spuit, spul is blijkbaar goedgekeurd voor gebruik, dus denk dat je het wel overleefd en als het echt zo'n rotzooi is, wil je het dan wel op je paard gebruiken?

ninji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:28

Ik ken het hele spul niet, maar als het echt zo slecht is voor je huid zou ik het ook niet meer voor mijn paarden willen gebruiken :n

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:30

Even de bijsluiter opgezocht, zonder het op te zoeken weet ik wel zeker dat het niet voor paarden geregistreerd is in NL.

Is dus gewoon een bus vol met pesticiden.....
Daardoor werkt het weer wel ja, gezond nee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:33

Voor de geintresseerden..
Cypermetrin
Pyrethrinen
Piperenyl Butoxide
Butoxpropylene Glycol

Hoop dat je die zooi ver weg achter slot en grendel van kinderen hebt staan :D

Voor de goede orde.. toen we in NL nog vliegenspray hadden die werkte zat dat er ook zo ongeveer in.
(dan wel varianten op het thema)
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-08-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:33

Sjolvir schreef:
Even de bijsluiter opgezocht, zonder het op te zoeken weet ik wel zeker dat het niet voor paarden geregistreerd is in NL.

Oef.

Dat je bedenkt dat een paard een vacht heeft en dus beschermd zal zijn, oké, kan gebeuren. Dat je je niet bedenkt dat paarden zichzelf krabben met hun mond en het zo binnenkrijgen... Minder oké.

Edit: hm, van een veearts is weer een ander verhaal. Maar dan is de bijsluiter sterk overdreven of vindt de veearts die overdreven.
Laatst bijgewerkt door Sokje_6 op 28-08-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 15:34

Nee huid is niet geïrriteerd ofzo, misschien dat je er allergische reacties van kan krijgen ...

Vond het ook overdreven wat op de bus stond, daarmee..

En heb het product van mijn veearts gekregen, maar ik woon dan wel ook in België

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:37

Sjolvir schreef:

Dan maar gewoon een vliegenpyjama aan dus!

Persoonlijk zou ik niets doen denk ik. Als je er niets aan ziet zal het vast wel goed komen. Alleen zou ik die bus spray dus wel de vuilnisbak in gooien, maar dat is een heel ander verhaal.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:44

In NL is toendertijd heel veel van die zooi verboden om combinatie van redenen.
1. ongezond voor de persoon die het gebruikt (paarden spuit je vaak meerdere keren daags in, bij honden en katten zijn aantal van die stoffen nog wel toegestaan, denk aan defendog met daarin permetrin (wat ik uche.. ook op mijn ene paard gebruik als ik echt muggen bos in ga), maar een hond behandel je maar 1 x per 6 wkn (kat gaat er dood aan overigens))
2. paard is dier dat in voedselketen kan belanden, lekker al die pesticiden.
3. registraties kosten bakken geld.

Overigens gebruik ik ook veerust en andere pesticiden is ook zooi, maar gebruik het op buik, liezen en oksels van 1 van mijn paarden. (verder draagt paard deken, dus daar niet nodig). pyrethrinen en piperonylbutoxide.

Geen van de vliegensprays met oplosmiddelen of bestrijdings middelen moet je uiteraard bij ogen (risico op erin komen), mond/neus gebruiken of andere sluimvliezen, dan wel op paarden sprayen als je weet dat buurpaard 2 tellen later je paard gaat kroelen.

Ik gebruik ook tectonic gebruik ik ook voor 1 van mijn paarden, bevat ook permethrin.

Maar je moet wel eens wat als je een paard hebt dat echt gek wordt van de beestjes.

Paniek dus wat overbodig, afwassen wel verstandig :D

En zoals gezegd, jaar of 15 tot 20 geleden zat dat in alle paarden vliegensprays, daarom werkten die toen wel en nu niet meer... :Y) :+
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 28-08-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 15:44

Ik weet ook niet goed wat ik van die spray moet denken nu.. Op internet lees ik veel goede reacties, maar die komen dan weer uit Amerika..

In ieder geval is er niets te zien aan mijn huid, ook voelde ik niks toen het er terecht op kwam, zal wel niet zo erg zijn zeker..

Ja mijn veearts heeft het me gewoon verkocht omdat het een goed product zou zijn, ook voor luizen en teken (mijn ezeltjes hebben dit gehad en daar werkte het ook tegen)
Maar zoals hier eerder gezegd komt dit misschien ook net omdat er zoveel troep in zit

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 15:47

@sjolvir:
Gelijk heb je :d gewoon er verstandig mee omgaan en voor de rest zien we wel :d

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:52

Ik zou Tri-tec best durven gebruiken op mijn ene paard, de anderen gebruik ik gewoon regulier middel voor of doe het zelf azijn/herzhoornolie/citronella brouwsel. Maar voor die ene heb ik het gewoon nodig,
dus gaat er hier in de zomer best een busje pesticiden van het ene of andere merk doorheen.
Wel voorzichtig mee omgaan.

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 16:01

Soms kan je inderdaad niet anders, die van mij hebben beide zoveel last, en andere vliegensprays hebben zo weinig effect..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:08

Als ik zo zou moeten panikeren als de spray ook op mijn huid terecht komt dan zou ik al zeker mijn paard er niet mee in spuiten.
Hier een volledig natuurlijke vliegenspray en die werkt beter dan die wat ik van de DA kreeg vroeger.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:13

Ayasha schreef:
Als ik zo zou moeten panikeren als de spray ook op mijn huid terecht komt dan zou ik al zeker mijn paard er niet mee in spuiten.
Hier een volledig natuurlijke vliegenspray en die werkt beter dan die wat ik van de DA kreeg vroeger.

Inderdaad, paarden likken elkaar en zichzelf nog wel eens en als huidcontact met een mens al erg is zou ik dat toch echt niet willen riskeren.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 16:13

Bremsen bremse wordt nog verkocht werkt heel fijn en een stuk minder troep erin. Onze fjrdjes hebben een stuk minder last tegenwoordig
https://www.stalapotheek.nl/bremsenbremse.html

sienemien schreef:
Soms kan je inderdaad niet anders, die van mij hebben beide zoveel last, en andere vliegensprays hebben zo weinig effect..

sienemien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 16:17

Het gekke eraan is idd dat het voor paarden totaal geen kwaad kan, als je het enkel op de vacht spuit, maar voor mensen ga je bijna dood als je dat allemaal leest..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:53

Bedenk ook, dat het gemiddelde paard een jaar of 15, 20 wordt en dat wij mensen allemaal van plan zijn om gezond 80 te worden - alleen al om die reden gelden er andere regels.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 18:15

Ik gebruik al jaren ook de tri TEC
Hele liters gaan er hier doorheen op mijn 5 paarden. Nooit geen enkel probleem gehad.
Zelf ook vaak zat een spray over me heen gekregen. Nooit iets geks gehad daarna.
Het is inderdaad een zeer goede vliegenspray. 1 van de weinigé die echt helpt.
Ik blijf hem lekker gebruiken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:20

Ik heb altijd Veerust en als ik 's zomers de wei inga om mest te ruimen dan spuit ik mezelf ook in op mijn armen en eventueel blote benen. Je wilt anders echt niet weten wat een dazeninvasie je krijgt. En ik ben echt panisch voor dazen.
Autan werkt ook maar dat schijnt net zo ongezond te zijn.