Placebo kenmerk/code

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann99

Placebo kenmerk/code

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 18:11

Hey,

een tijd geleden heb ik een half jaar de opleiding Apothekersassistente gevolgd. Ik heb in die tijd geleerd dat als een medicijn in feite een placebo is dat er dan altijd een kenmerk (code) op dat medicijn staat zodat het te herkennen is.
Ik weet alleen niet meer wat het was.
Weet iemand dat?
Ik heb gezocht op het internet maar kan het nergens vinden.
Ik heb nu namelijk een vitamine D drankje/druppels maar kan er niet bij dat zo'n klein beetje vitamine D voor 3 maanden af kan geven.
Er zit ook geen gebruiksaanwijzing bij...

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:23

Ben zelf ass. Wat geb je precies gekregen en welke dosering?? Vaak is de dosering 1x per maand 50.000ie. En dat is maar 1ml of 2 ampullen. Afhankelijk van wat je precies hebt gekregen...

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 19:32

Colecalcif. Dosering is 6 ml, 50.000 ie.
Een dosering die ik elke 3 maanden moet nemen.
Een vertraagde afgifte tablet snap ik nog, maar dit...?
rare vraag misschien; maar slaat het lichaam zoveel vitamine op? (ik heb er geen verstand van :\ )

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:09

Elke 3 maanden is wel een erg lage frequentie. Op zich wordt 1x/maand oraal toedienen wel vaker gedaan met colecalciferol, vaak na een oplaadperiode die variabel kan zijn.

Evelyne79

Re: Placebo kenmerk/code

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:17

Ik weet wel met colecalcif dat een overdosering levensbedreigend kan worden.
er is ooit bij mij op het werk een medicatiefout gemaakt, had iemand 10 de dosis gegeven. die kreeg toch even flink de wind van voren, want het had schijnbaar oh zo fout af kunnen lopen. dus zo onschuldig is vitamine niet ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:03

Vitamines zijn stoffen die werken, dus een overdosis kan schaden.
Vitamine D wordt in de lever opgeslagen en tot plm tien jaar terug werd daar voor gewaarschuwd 'pas op, vitamine D wordt opgeslagen dus kijk uit, neem niet te veel'.

Nieuwe inzichten: veel mensen zitten sowieso te laag en dat opslaan, binnen normale grenzen is dat gewoon waar de lever voor is.

@TS: 50.000 IE per 3 maanden klinkt mij als een onderhoudsdosering in de oren. Is dat ook wat je arts gezegd heeft...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:13

Oei, dat is heel laag.
Ik slik elke week die dosering en dat is nét genoeg, dus de onderhoudsdosering.

Wat was jouw bloedwaarde?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:12

KoudbloedKim schreef:
Oei, dat is heel laag.
Ik slik elke week die dosering en dat is nét genoeg, dus de onderhoudsdosering.

Wat was jouw bloedwaarde?

Een wekelijkse onderhoudsdosering van 50.000 is behoorlijk hoog hoor! Niet dat het persé niet goed voor je is, maar zeggen dat 50.000 per week netaan genoeg is dan is wel een ander uiterste.

Ik heb ampullen voor 1x per maand en daar zit 25.000 in. Je mag er ook 2 per maand nemen dan zit je dus op 50.000

50.000 voor 3 maanden zou kunnen, maar is niet heel erg hoog inderdaad. Hoewel je volgens de Nederlandse richtlijnen maar 200 IE (= 5 mcg) per dag binnen zou hoeven krijgen. Met een dosis van 50.000 per 3 maanden zit je op 550 IE per dag. Maar de richtlijnen zijn momenteel wel aan veranderingen onderhevig omdat een (verborgen) vitamine D tekort toch steeds meer voor lijkt te komen. Maar heb je een tekort TS? Of is dit voor onderhoud?

Vitamine D sla je inderdaad op. Een maandelijkse of 3 maandelijkse hogere dosering kan dus heel goed :j De toxische dosis ligt als ik het goed uit mn hoofd heb op 10.000 eenheden per dag maar dan wel voor langere tijd. Van 1x 10.000 gebeurt er dus niks, vandaar ook die hogere doseringen per keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:25

Dat zeg ik niet he, ik zeg dat ík dat nodig heb om te blijven functioneren. ;)
Vandaar ook dat ik vraag naar de bloedwaarde van TS, als deze namelijk maar net iets te laag is, kan ik me het besluit van de dokter wel voorstellen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:15

Waarschijnlijk heb je een mild tekort. Kan me niet voorstellen dat hiervoor een placebo wordt voorgeschreven tenzij je panisch bij de HA aanklopt met een hypochondrische angst voor vitamine D tekort?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 17:59

KoudbloedKim schreef:
Dat zeg ik niet he, ik zeg dat ík dat nodig heb om te blijven functioneren. ;)
Vandaar ook dat ik vraag naar de bloedwaarde van TS, als deze namelijk maar net iets te laag is, kan ik me het besluit van de dokter wel voorstellen.

Je zegt dat 50.000 over 3 maanden heel laag is, en dat is niet zo. Volgens Nederlandse normen is het al ruim 2x zoveel.
Wat jij nodig hebt (of iemand anders) staat daar natuurlijk volledig los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:01

Vandaar dat ik naar de waarde vraag. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 21:53

Citaat:
(...) 50.000 over 3 maanden (is) heel laag, en dat is niet zo. Volgens Nederlandse normen is het al ruim 2x zoveel.

Eliine, ik heb geen flauw idee wat hier nu staat.
Wat precies is volgens jou nu 2x zo hoog?

(Ik kan het uitstekend zelf opzoeken, dat is inhoud. Ik stel een 'formele', stylistische vraag. Op een forum moeten we het met enkel en alleen woorden doen, zonder lichaamstaal of intonatie en dat maakt communicatie van tijd tot tijd zeer problematisch. :o )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:28

Volgens mij gaat het over een post van mij. :)
Ik geef aan dat de dosering van TS mij laag in de oren klinkt als ze, net als ik, een flink tekort heeft.
Omdat ik niet zeker weet of dat bij haar ook daadwerkelijk zo is, vraag ik wat de bloedwaarde van TS was bij het prikken van de vitamine D.

Eliine reageert daarop door te zeggen dat ze het daar niet mee eens is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 22:54

Janneke2 schreef:
Citaat:
(...) 50.000 over 3 maanden (is) heel laag, en dat is niet zo. Volgens Nederlandse normen is het al ruim 2x zoveel.

Eliine, ik heb geen flauw idee wat hier nu staat.
Wat precies is volgens jou nu 2x zo hoog?

(Ik kan het uitstekend zelf opzoeken, dat is inhoud. Ik stel een 'formele', stylistische vraag. Op een forum moeten we het met enkel en alleen woorden doen, zonder lichaamstaal of intonatie en dat maakt communicatie van tijd tot tijd zeer problematisch. :o )

De quote is ee beetje uit elkaar getrokken zie ik.

De norm in Nederland is op dit moment 200 IE per dag. TS krijgt met haar dosering omgerekend 550 IE per dag binnen. Dat is dus ruim 2x zo hoog dan de huidige norm.
Daarop reageerde ik op de reactie van KoudbloedKim dat ze die 50.000 voor 3 maanden heel laag vond. Dat is dus niet perse zo. Hangt helemaal van het eventuele tekort en opname af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 23:58

Dus zijn we het met elkaar eens, want dat zeg ik ook! :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 13:13

Eliine schreef:
De norm in Nederland is op dit moment 200 IE per dag. TS krijgt met haar dosering omgerekend 550 IE per dag binnen. Dat is dus ruim 2x zo hoog dan de huidige norm.
Daarop reageerde ik op de reactie van KoudbloedKim dat ze die 50.000 voor 3 maanden heel laag vond. Dat is dus niet perse zo. Hangt helemaal van het eventuele tekort en opname af.

Dit is uiterst begrijpelijke taal, dank je wel.
(Overigens ben ik van mening dat KBK altijd al schreef over 'afhankelijk van de situatie'/ haar eigen situatie.)

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 16:21

ik lees nu pas de reacties. Het is zeker geen placebo. Mijn waarde was laag. Hoe laag weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik veel minder last heb van mijn klachten. o.a. bekkeninstabiliteit en spierkrampen in mijn rug.
ik ga nog eens navragen hoe hoog mijn waarde was.

mijn waarde was 56 ...

Misschien dat bij KBK de vitamine niet goed wordt opgenomen of opgeslagen. Er zou vast een goede reden zijn dat zij dezelfde dosis vaker nodig heeft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:32

Fijn dat het goed werkt voor je. :j
Je kunt er erg veel last van hebben!

56 is ook niet veel te laag, die van mij was 7. :o

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:59

Ik zal ook eens gaan drammen. Die van mij was 29 na een hele zomer in de brandende zon lesgeven. Maar toen was de ondergrens nog 25.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 17:23

KoudbloedKim schreef:
Fijn dat het goed werkt voor je. :j
Je kunt er erg veel last van hebben!

56 is ook niet veel te laag, die van mij was 7. :o

Dat is erg laag!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:44

Ann99 schreef:
Hey,

een tijd geleden heb ik een half jaar de opleiding Apothekersassistente gevolgd. Ik heb in die tijd geleerd dat als een medicijn in feite een placebo is dat er dan altijd een kenmerk (code) op dat medicijn staat zodat het te herkennen is.
Ik weet alleen niet meer wat het was.
Weet iemand dat?
Ik heb gezocht op het internet maar kan het nergens vinden.
Ik heb nu namelijk een vitamine D drankje/druppels maar kan er niet bij dat zo'n klein beetje vitamine D voor 3 maanden af kan geven.
Er zit ook geen gebruiksaanwijzing bij...

Gelukkig kon je het niet vinden, anders zouden "patiënten" het ook gewoon kunnen nagaan. Lijkt me niet de bedoeling.
Echter kan ik uit mijn opleiding niets herinneren over het feit dat placebo's gemerkt zijn. Zo mist het zijn doel volledig.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:59

Mij is verteld dat een arts niet een placebo (dus een "suikerpil") voor mag schrijven in plaats van een werkend medicijn. Wel kan een arts natuurlijk een medicijn voorschrijven dat niet werkt (doordat het niet werkt voor de betreffende diagnose, of doordat het een te lage dosering is) en erop hopen/vertrouwen dat het placebo-effect zijn werk doet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:43

Fish_n_Chips schreef:
Mij is verteld dat een arts niet een placebo (dus een "suikerpil") voor mag schrijven in plaats van een werkend medicijn. Wel kan een arts natuurlijk een medicijn voorschrijven dat niet werkt (doordat het niet werkt voor de betreffende diagnose, of doordat het een te lage dosering is) en erop hopen/vertrouwen dat het placebo-effect zijn werk doet.

Geen zorgen, daarvoor heb je het alternatieve circuit, placebo's in alle soorten en maten.