Hedera (klimop) allergie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Hedera (klimop) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 08:33

Een week of vier geleden heb ik een heftige netelroos aanval gehad.
Ik heb twee verschillende histamine medicijnen gehad en een eczeemzalf.
De netelroos was daar niet van onder de indruk, ook eczeemzalf deed weinig dus een prednison stootkuur.
Gelukkig een behoorlijke verbetering maar niet helemaal weg. Volgende traject is een bezoek aan de dermatoloog maar daar kan ik pas het eind van de maand terecht.
Netelroos is niet helemaal weg geweest maar wel goed te dragen. Na de prednisolon ben ik de antihistamine blijven gebruiken.

Nu heb ik eergisteren lekker in de tuin gewerkt! Gelukkig had ik een lange broek (met een scheur) aan en een T shirtje... Die zelfde avond voelde ik het al schrijnen dus goed gedouched en ingesmeerd met vet.
DIe nacht weer hevige jeuk... Medicijnen eerder moeten in nemen maar de allergie bleef uitbreiden. Alle delen die niet bedekt waren met kleding zit de uitslag. Dus naar de huisarts.
Nu weer prednisolon maar nu afbouwend en een of andere maagtablet bij de antihistamine medicijnen.

Om te bekijken of het van de hedera komt heb ik wat SAP van de hedera op mijn arm gesmeerd waar geen uitslag zat. Nu heb ik daar ook uitslag gekregen dus is het voor mij wel duidelijk dat de hedera (een van) de aanstichters is!

Probleem is dat wij heeeeeeeeel veeeeeeeeeel hedera in en om de tuin hebben!
Ik laat bij de dermatoloog maar een allergietest doen. Als daar echt de hedera uit komt weet ik niet zo goed hoe het verder moet. Ja, ik wel! Weg met die rommel! Maar mijn vriend vind het wel lastig om ook de buren te moeten lastigvallen over de hedera want die groeit tegen de schuttingen aan :(

Zijn er mensen bekend met deze allergie en ook zo heftig?
Kunnen jullie nog naast Hedera wonen?

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:37

Ik heb het zelf hrel licht, krijg er blaasjes van. Maar mijn zus krijgt er serieuze brandblaren va. Ze had ze toen over haar hele armen. Hedra ook gelijk overal vernietigd. De allergie kan zich ook verergeren, zou er wel over nadenken om de plant zoveel mogelijk te weren uit je tuin.

Bienotje

Re: Hedera (klimop) allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 08:49

Mijn vader heeft het ook. En daar staat ook aardig wat klimop in de tuin. Zodra het snoeitijd is of hij in de tuin aan het werk gaat bij die plant in de buurt draagt hij gewoon standaard handschoenen. Dat werkt voor hem nog prima. Zij hebben de plant rondom deurkozijn staan trouwens, dus loopt er dagelijks langs/ onderdoor en dat is voor hem geen probleem.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 09:02

Bedankt,
Bij mij werken handschoenen alleen niet omdat ook mijn gezicht onder de uitslag zit. Rond een oog is het zelfs opgezet :( het lijkt als of gevochten heb ~~}> er is ook wat in mijn kleding gevallen en dus ook op mijn buik heb ik uitslag.
Daarnaast is de uitslag nog niet helemaal weg geweest ondanks de antihistamine medicijnen.

Ik ben nooit allergisch geweest voor planten oid. Dit komt dus in eens.. Wel heb ik al heel lang hooikoorts active klachten maar er is ondanks de bloed onderzoeken nooit een allergie uit gekomen.
Dat ik allergisch ben is nu wel duidelijk helaas..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:19

Heb je er alleen last van als je de plant aanraakt of ook gewoon wanneer je in de tuin zit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:44

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Hier staat het vol met Hedera dus dat zou een ramp zijn voor mij. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 10:53

Dat zou inderdaad vervelend zijn, maar gelukkig is het geen eerste levensbehoefte, dus hup eruit met dat spul!
De buren zullen daar heus wel begrip voor hebben, zeker als je de kale plekken in overleg met hen weer aanvult met een andere mooie plant of struik ;)

Je vriend moet niet flauw doen en anders bespreek je het gewoon zelf met de buren!
Zeker in deze toestand zullen ze best medelijden met je hebben :(:)

Sterkte!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:03

Je kunt toch de klimop aan jullie kant van de schutting verwijderen? Daar hebben de buren toch niets mee van doen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:15

Als ik die rommel er uit wil hebben gaat dat wel gebeuren :D ik slik niet voor mijn lol prednisolon.

Ik weet niet of ik er wel of niet bij in de buurt kan zijn zonder er aan te zitten. Het schijnt dat er wel veel stof in die plant zit? Aangezien ik de meeste onderhoud doe in de tuin is het niet handig om die plant er in te laten. Gaat om ongeveer 20 meter hedera waarvan een meter of 4 niet bij buren staat. Als we de rest allemaal weg halen zullen de schuttingen ed ook vervangen moeten worden denk ik omdat die hagen al heel oud zijn. Dat gaat wel aardig in de papieren lopen.

Wel een leuke binnenkomer als nieuwe buren _O- we wonen hier nog maar een par weken en al die tijd heb ik dus de allergie :D

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:24

Ik krijg het van zwembad water, alhoewel het tegenwoordig een stuk minder is omdat ze er lang niet zoveel chloor meer in kiepen als vroeger. Gelukkig kan ik een zwembad vermijden. Bij mij hielp niks trouwens, ja vooral koel houden. Heb vroeger menthol zalf gehad maar vond dat niet prettig aanvoelen. Ook verdoving zalf gehad maar daar herinner ik me niet zoveel van. Bij mij werd het bij warmte ook erger dus ik bleef uit de zon en douchte met lauw water.